ZIPPY Flightmax 4000mAh 2S1P 25C Car Lipoly DOOD na winter

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Monkeytail, 15 feb 2011.

  1. Monkeytail

    Monkeytail

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    21
    probeer ze eens te ontladen met je lader (als deze dat kan)
    kijk of 1 van de 2 cellen ongeveer een volt lager uit komt dan de ander.

    Ik ben nu 1 van de accu's aan het ontladen met een usb adapter aan mijn lader en mijn pc dat ik goed kan monitoren wat er gebeurd
    Ik zal als het klaar is het logvieuwer bestand posten.
     
  2. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Kortom; de conclusie dat er niets aan is, kun je nog helemaal niet trekken ;)
     
  3. Monkeytail

    Monkeytail

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    21
    Laatst bewerkt: 17 feb 2011
  4. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Je linkt 2 keer naar het 'charge' bestand..
     
  5. Monkeytail

    Monkeytail

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    21
    gefixt
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ik zie niet echt iets misgaan? Je laadt ze, er gaat 5500mAh in oid en je haalt er een 4600 mAh uit.

    Het verschil tussen wat er in gaat en er uit komt, is wel een beetje groot, gebruik je wel voldoende dikke kabels en zijn alle aansluitingen wel schoon/goed aangesloten?
     
  7. Monkeytail

    Monkeytail

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    21
    kabels zijn 8awg geloof ik
    aansluitingen zijn schoon en nieuw (vorige week vervangen)
     
  8. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Wat is dan nog de klacht nu? Of zit ik heel verkeerd te kijken? Functioneren ze niet?
     
  9. Monkeytail

    Monkeytail

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    21
    als je onder in de tabel kijkt dan zakt 1 van de 2 cellen naar 2.5 volt
    verder stop ik er 5500 in en krijg ik er maar 4500 uit
     
  10. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dat je er meer instopt dan dat je er uit haalt, is niet abnormaal. Dat zijn laadverliezen, in bekabeling etc. Vandaar ook dat ik naar de kabels etc vraag, of dat allemaal goed is.

    Waarschijnlijk zou je er op een lage stand ontladen nog wel meer uit kunnen halen dan dat.

    Wat je ziet, is dat 1 cel beter is dan de andere, meer capaciteit heeft. De ontladingscurve per cel is op zichzelf niet ongewoon, alleen valt 1 cel als eerste weg, die is dus eerder leeg.

    Een pack waarmee je dus wel in gebruik een beetje moet opletten, het is niet goed om 1 cel continu zo ver te ontladen. Dus rijden/varen/vliegen met een timer zodanig dat ze niet helemaal leeg getrokken worden.
     
  11. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Waar gebruik je deze accu voor? Lage of hoge ontlaadstromen. Je ontlaadstroom lijkt erg laag.

    Zo kun je de laad en ontlaadcapaciteit niet goed met elkaar vergelijken.

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2011
  12. Monkeytail

    Monkeytail

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    21
    Normaal gebruik ik deze in een RC boot
    ontlading van ongeveer 70 tot 100 Amp
    met 5 minuten leeg
    nu heb ik hem ontladen met mijn ImaxB6 met 1 Amp (max)
     
  13. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Als ik de topicstart teruglees, heb je meerdere packs die hetzelfde 'probleem' hebben.

    Als je handig bent met een soldeerbout, zou je cellen kunnen 'matchen', dus de beste en slechtste cellen tot pakketten samenvoegen.

    Verder dan dat zou ik er gewoon mee gaan varen, maar dan de 1e keer korter dan normaal en kijken wat de lader zegt.
     
  14. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Deze lipos worden wel tot 100% van hun theoretische capaciteit belast.
    In een vliegtuig zal je dat niet continu gebruiken maar in een boot is het wel volgas en gaan met die banaan.
    Alles bij elkaar op geteld zou dat wel eens te veel kunnen zijn en moet je naar een betere/grotere lipo.:yes:
     
  15. Rob!n

    Rob!n

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Arnhem
    Is een accu met dit probleem nog wel te gebruiken in een auto?
     
  16. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ook nog wel in een boot. 100A mag ie hebben als nominale belasting, moet dus kunnen. Je moet een lipo accu alleen NOOIT helemaal leegtrekken, niet in een auto, niet in een boot en ook niet in een vliegtuig.

    In m'n WindS trek ik er pieken tot 105A uit, dus óók vliegtuigen trekken dat soort belastingen wel.
     
  17. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Maar als meerdere lipos het zelfde probleem geven dan dan zet ik daar toch vraagtekens bij.;)
    Ik heb niet begrepen dat hij ze te ver leeg getrokken heeft.:confused:
     
  18. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Hij heeft z'n lipos verkeerd bewaard. De problemen zijn niet ontstaan tijdens of door gebruik.
     
  19. Monkeytail

    Monkeytail

    Lid geworden:
    5 jun 2009
    Berichten:
    21
    als binnenkort het schip met geld komt maar nieuwe bestellen
    Iemand van jullie ervaring met turnigy nano-tech lipo's
    zat te denken aan de 6000mah 2 cell en dan 2 in serie
    ik vind alleen de 10awg wires een beetje mini als je voor een 5000mah 40c 8awg gewent bent
    scheelt wel 50 amp (minder) in nominale belasting maar toch
    maar zou dit voor mijn bootje genoeg zijn
    turnigy 180amp esc
    2800kv xl brushless motor
    in een proboat formula fastech
    prop is nog niet bekend (weet nog niet wat goed loopt, spullen net binnen gekregen)
     
  20. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja ik een beetje.
    Spanning blijft goed stabiel bij hoge belasting en laden op een simpele zelf regelende lipo lader gaat opmerkelijk snel.
    Alleen nog niet mee gevlogen.
    Ik lees er veel positieve dingen over.:)
     

Deel Deze Pagina