Hallo allemaal, Ik dacht in het bezit te zijn van een hotliner, maar dit bleek een thermiek zwever te zijn. Nou stond deze ook nog op mijn verlanglijst, dus komt het goed uit. In dit topic. start-met-een-hotliner zijn we er achter gekomen dat het een sirius is van jet en speedmodels. Het model heeft een SD 7037 profiel. Ik vlieg deze nu met een robbe roxxi 3545/10 en een 3s4000mah lipo. vliegklaar weegt het model ongeveer 1500 gram. Nu is mijn vraag, hoe maak ik hier een zo goed mogelijk zweef model van. Groeten Sjoerd foto's
Ik snap je vraag niet helemaal. Je zegt "De Sirius is een thermiekzwever" en vervolgens vraag je "Hoe maak ik er een zo goed mogelijke thermiekzwever van". Tja, als het ee goede thermiekzwever moet zijn, moet je ook een goede thermieker kopen/bouwen. Een Supra van Mark Drela (zie draadje van Berry) een goede F3J. maar dat kost veel geld of veel bouwtijd ... Deze kist veranderen? Dat kan wel, dan moet je een nieuwe vleugel bouwen en een andere romp nemen, stailo wellicht ... Ik twijfel of dat de bedoeleing is .... Zonder de boel grondig te gaan verbouwen rest je eigenlijk alleen goed invliegen en afstellen. 1. het zw-punt zo ver mogelijk naar achteren en het instelhoekverschil zo klein mogelijk. Het ligt vooral aan je pilootkunde hoever jij hierin kunt gaan, 2. zo licht mogelijk maken, 3. goed programmeren in je zender. Ik vraag me af wat de bedoeling is van dat rijtje profielen? Wil je echt een nieuwe vleugel gaan maken? Nog en tip: een goede thermiekzwever hoeft niet persé een langzame vlieger ten zijn. Uiteraard moet het geen race-bak zijn, maar 1,5 à 2 maal de snelheid van een DLG of Spirit hoeft geen enkel probleem te zijn. Sterker, met die iets hogere basissnelheid kun je een groter gebied op thermiek afzoeken, eenmaal gevonden kun je er nog goed mee cirkelen. Dirk. Gr. Dirk.
het bovenste profiel is die van de sirius. verder vraag ik me af waar je winst kan halen bij dit model, gewicht, zwaarte punt. ik hoop iemand te treffen met het zelfde model en zijn specificaties. groeten sjoerd
Inderdaad, daar zullen nauwelijks mogelijkheden toe zijn. En als die er al zijn zullen ze ook weinig zoden aan de dijk zetten. Bovendien, als het een goed ontworpen model is, zijn grootte van stabilo en lengte staartboom afgestemd op de vliegsnelheid en spanwijdte. (in)directe aanpassing van een van die factoren levert dan per definitie een verslechtering op. Al kan het zijn dat bv. de stuurbaarheid en handling verslechteren, terwijl de daalsnelheid (en dus thermiekgevoeligheid) verbeteren. De marges hierin zijn best ruim, en of een handlingsvermindering acceptabel is, is subjectief en sterk afhankelijk van je eigen stuurkunde. Dirk.
Sjoerd, Een S7037 kan met behoorlijk laag gewicht nog goed vliegen. Gewichtsverlaging zal de prestaties vwbt het zweven wel verbeteren. Denk eens aan een 3S 2400mAh pakket, scheelt al de nodige grammen. Zwaartepunt voorzichtig naar achter brengen tot het optimum zal helpen, finetuning van instelhoek ook. Daarbij afstellen van de rolroerdifferentiatie vermindert weerstand in de bochten. Controleer ook of de vleugel absoluut recht is en of de rolroeren niet verdraait zijn (kan wel eens gebeuren met schuimvleugels). De grootste verbetering zal het leren vliegen met dit toestel zijn. Ieder toestel heeft zijn eigen karakteristieken en als je daar optimaal mee omgaat kun je veel winnen (vliegsnelheid, steile of vlakke bochten etc). Groet, Gerben
ik zal er eens goed naar kijken. eerst eens kijken wat de prestaties op 2s zijn. Daar spaar ik denk ik het meeste gewicht. verder valt er denk ik weinig te besparen. En wat wordt er bedoeld met de ''instelhoek'' en met ''rolroerdifferentiatie? groeten sjoerd
Rolroerdifferentiatie: De uitslag van een rolroer naar beneden is kleiner dan de uitslag naar boven van het andere rolroer. Meestal ligt het in een verhouding 1:2 Reden: bij de uitslag naar beneden neemt de weerstand veel sneller toe dan bij een gelijke uitslag naar boven. Daardoor gaat het vliegtuig slippen (alsof je ri-roer geeft). Maar wel naar de verkeerde kant, de bocht uit Dat wil je niet. Waarom zie je dit niet of nauwelijks op een motorkist? Vanwege de vleugellengte bij een zwever is het effect flink groter. Instelhoek: Allereerst: ik denk dat Gerben bedoelt: het fine-tunen van het instelhoekverschil. Een vliegtuig heeft een ontwerpsnelheid. Voor die snelheid heeft de vleugel(koordelijn) een zekere hoek met de aanstromende lucht nodig (de inVALshoek) en hetzelfde geldt voor het stabilo. Beide hoeken verschillen meestal, maar dat is niet persé het geval. OK, nu heb je je vleugel en stabilo goed op de luchtstroming afgesteld zodat je de gewenste snelheid vliegt. Nu wil je nog dat de romp zo gunstig mogelijk door de lucht glijdt (zo min mogelijk weerstand, toch?!) Daarom richten we de romp zo uit dat de lijn van neuspunt tot rompeinde (meestal onderkant einde Ri-roer) precies recht in de luchtstroom licht. De instelhoek is de hoek tussen die lijn en de vleugelkoordelijn. Normaliter nemen we dan de vleugelwortel, want als je (bij een verdraaide vleugel) meet tov het midden of de tip wordt het een beetje lastig meten. Maar het kan wel als je nog een uitdaging zoekt ... Het instelhoek verschil is het verschil in invalshoek van de vleugel en stabilo. Meestal ligt dat tussen de 1 en 2 graden. Gr. Dirk
ik pak op 2s 280 watt. bij 1350 gram. met een 5000mah lipo. zwaarte punt is net goed te krijgen. dus met een 2s4000 moet het goed komen. ik zal ook zo even kijken naar de rolroeren. en het afstellen hiervan! groeten sjoerd