3 kanaals coaxen, tips, ervaringen, nieuwe modellen

Indoorvlieger

Forum veteraan
Inmiddels zijn er een hele serie aan 3 kanaals coaxjes leverbaar. En er zullen de komende dagen waarschijnlijk ook een flink aantal van deze heli's kado worden gedaan, waar ongetwijfeld vragen over gaan komen. Vandaar dat ik dit topic heb gestart, waar je met deze vragen terecht kan.


Ik trap zelf maar af met een probleem met mijn Bureto'ys S1 Firespy. Na een tijdje had ik ineens maximum trim rechts nodig om de staart recht te houden. Sturen ging daardoor nauwelijks meer. Zender uit en de trim verdraaien om daarna weer aan te zetten (bij sommige heli's krijg je dan extra trim-ruimte) hielp ook niet. Toen las ik een tip op RCGroups, als je het draaien niet weg kan trimmen, om de bladen iets meer of minder bolling te geven. Mijn heli wilde naar links draaien, dus moest ik de bovenste bladen iets vlakker buigen, en de onderste bladen iets boller. Werkt nu weer als voorheen, met bijna evenveel snelheid bij een linkse draai als bij een rechtse. Ik had de heli al bijna afgedankt, omdat hij zo klein is dat ik eraan sleutelen niet zag zitten.
 
Ik begin met mijn ervaringen. Eerst misschien nog kort even over mijn heli geschiedenis. Ik ben Kees, 47 uit Putte, N-br. Begonnen met een 2 Ch Silverlit. Toen heel dom geweest en een gebruikte Walkera
HM 1#A gekocht. Is een 6CH CP. Was te gevraarlijk en en veel crashen. Toen een gebruikte Esky HBFP V1 gekocht. Kreeg dit ook niet onder de knie maar ik blijf stug volhouden. Ik vind het sleutelen nl. ook geweldig !
Mijn eerste 3CH:
Een Syma S026 Chinook zonder Gyro, was erg wennen in het begin maar na wat oefening een heel leuk ding. Ik vlieg hem binnen en bij echt windstil weer buiten. Wat een lol heb ik hier mee gehad. Elke dag minstens twee batterijtjes leeg. Is denk ik al honderd keer gercrashed en eigenlijk is er niks mee aan de hand geweest behalve een los geschoten motortje. Ik heb wel een keer het ding helemaal uit elkaar gehaald alles schoon gemaakt zit toch wat haartjes en stof overal tussen. Ik heb toen de asjes en tandwieltjes vervangen en gesmeerd met wat vaseline. Vliegt nu nog steeds perfect. Heb wel een 240 Mah batterij erin. Dan is lijkt tie wat feller en vliegt iets langer. Er moet wel flink gecorrigeerd worden in de bochten, hooveren gaat perfect.
De rotor zit met 1 verbinding stuk vast, met 2 merk wordt het niet echt beter maar dan komen er zelfd blad strikes voor.
Toen kwam de volgende:
Een Syma S107G wat een leuk ding met Gyro dus goed stil hangen, leuke bochtjes. Ik heb er een extra baterrij onder hangen van 150 dus vlieg nu met 300 Mah. Is nu erg beweeglijk, super. Is chrash bestendig maar er gaan wel dingen kapot. Even tussen haakjes: ik had deze mee naar de zaak en heb er de dag erop 14 kunnen bestellen voor de collega's. Nu zijn allemaal gek van dez hobby, twee zijn er al op 4CH. Coax en 1 heeft een EDF Jet. Deze heb ik in elkaar gezet maar we durven er nog niet mee te vliegen. Stel je voor 175 eur in 1 klap weg .........
Wat gaat er kapot bij de 107:
de rotorhead gaat makkelijk stuk
de palletjes om de rotorhead mee vast te zetten breken nogal eens af
de middelste as gaat een enkele keer krom
achterste rotorblad gaat weleens stuk of vliegt eraf
Allemaal geen dure dingen en allemaal bestelbaar in nederland.
Met twee verbindingstukken wordt tie niet beter van.
Gewichtjes uit de flybar dan heb je handen vol maar valt tie makkelijk uit de lucht.
Tail fin en tail stabilizer eraf geeft ook het bovenstaande effect.
Ik vlieg hem het liefst origineel met 300 mah, 240 Mah batterij is ook beschikbaar.
Ik haal hem regelmatig uit elkaar en zet alle speling weer precies goed op de asjes, deze willen wel eens te ver of juist helemaal strak zitten en das nie goed. 1 keer een motortje moeten vervangen.
Mijn vrouw is helemaal weg van de Chinook dus daar heb ik een
Syma S026G Chinook MET Gyro voor gekocht in Hong Kong, is naar mijn weten in NL nog niet te koop. Is zo stabiel dat het gewoon niet leuk meer is. Gashandel zo zetten dattie anderhalve meter hoog vliegt en je kunt de zender wegleggen. Vliegt wel iets houteriger dan de gewone en de 107. Is al veel mee gevlogen en ook gecrashed maar is nog niet kapot geweest. Alle onderdelen zijn uitwisselbaar met de gewone S026 behalve de besturings print. De mijne vloog harder achteruit dan vooruit dus de motor aansluitingen om gesoldeerd en is nu beter zo.
rotorhead en bladhouders van S107 en S026 zijn uitwisselbaar.
Twee maanden geleden een 74 cm grote FXD A68688 ( = bijna Double Horse 9053 ) was een goed gebruikte maar d ar was de prijs ook naar.
Hier ongeveer 20 baterrijtjes meegevlogen en toen moest er toch wel veel vervangen worden. Ik vlieg deze uitsluitend buiten op het pleintje voor de deur bij windstil of nagenoeg windstil weer. Dit is gelukkig in deze periode best vaak vooral savonds. Ik ging bij een onderdelen handel kijken voor ander onderdelen maar kwam rond de 30 eur uit, ik had nog 10 eur van hem te goed en deze heli nieuw was bij hem 60 eur. Ik heb toen een nieuwe meegenomen. Is een leuke heli maar wil eigenlijk allen maar omhoog. Is ( buiten dan ) niet snel in vooruit of achteruit. Gaat ook makkelijk met de wind mee. Ben hem al twee keer moeten gaan zoeken ! Een achter rotorblad van de HB bezorgde hem gelijk flinke bladstrikes dus hier ga ik nog mee experimenten. Vliegt zeker niet zo
als de Syma 107 wat eigenlijk wel verwacht had. Ik heb deze dan ook gekocht om aan het formaat van een grote heli te wennen en lekker buiten bezig te kunnen zijn. Ik heb nu dus 1 goede en 1 donor en ga proberen om deze met zo weinig mogelijk kosten vliegend te houden.
Ik vlieg met een batterij ongeveer een minuut of 7. Canopy is erg kwetsbaar ook de nieuwe is al geplakt een zeer rustige botsing met een paaltje.
Ondertussen blijf ik proberen met de HBFP, dit wil niet erg lukken. Ik vraag me dan ook soms af of ik iets verkeerd doe of dat de heli misschien na zo vaak crashen en vervangen er geen zin meer in heeft ( grapje ).
Mijn doel is om CP te vliegen maar ondertussen heb ik zeer veel plezier met mijn 3 kanaaltjes. Daarbij heb ik een vrouw die het leuk vindt en collegas die er helemaal mee weglopen dus wat wil je nog meer.
 
Hoi, ik ben Gerard.
Maandje geleden een Picooz gekregen (ja van Sinterklaas).
Wat een drama om zo'n ding te besturen heeft niets met vliegen te maken maar meer met gokken, er is geen sprake van besturing, wat een waardeloze rommel is dat, ze zouden het niet eens mogen verkopen!!

Anyway, het vliegen op zich vind ik wel erg leuk, dus ik heb 3 dagen later een Syma S107 gekocht, en die doet wel wat jij hem opdraagt :D
Voor drie tientjes koop je dit stukje fraaie techniek, waarvan ik me af vraag of dat voor dit geld wel van deze planeet afkomstig is!
Het helikoptertje is enorm stabiel en reageert wat robotachtig en blijft mooi hangen in de lucht.
Vooral het landen op een zo'n klein mogelijke oppervlakte geeft me een enorme kick!
Dit toestelletje is in mijn opinie echt een aanrader om te proberen of je het helikopter vliegen leuk vind of niet.

Overigens het enige wat bij mij stuk is gegaan is de tail rotor voor de rest doet ie het nog als nieuw, bij een crash meteen het gas dicht dan blijft de schade het meest beperkt.
Wat een geinig dingetje is dit, ik heb nu een lipo-tje of 80 "vervlogen" en wil nu wel wat meer!

Ik heb net een Nine Eagles Pro besteld op aanraden van mensen alhier (met dank aan indoorvlieger).
Drie kanaals is leuk maar heeft toch wel beperkingen, vandaar deze stap.
Wat nog wel een droom is, is het vliegen van een Apache of Comanche, maar das een projectje voor de zomer :D
 
Ik heb net een Nine Eagles Pro besteld op aanraden van mensen alhier (met dank aan indoorvlieger).
Drie kanaals is leuk maar heeft toch wel beperkingen, vandaar deze stap.
Wat nog wel een droom is, is het vliegen van een Apache of Comanche, maar das een projectje voor de zomer :D

Welcome to the "dark side" :cool:

De Syma S107 is een prima 3 kanaals, tot voor kort de referentie onder de 3 kanaals. Wel is het zo dat de nieuwere generatie S107's een andere print gebruikt, gemerkt "R5", en daardoor wat minder snel is geworden, vooral op het roer. Ik heb toevallig beide versies, en de oudere, met "R3" kan ik met een verse batterij zo snel laten draaien in een bocht, dat de bladen overtrokken raken, en je flink gas moet geven om de verticale "drop" op te vangen. Met de R5 krijg je dat niet voor elkaar, daarvoor draait hij de langzaam om de verticale as. Wel daardoor nog meer geschikt voor een beginner, maar voor een meer gevorderde vlieger, die zo nu en dan even met een 3 kanaals door de kamer wil "raggen" minder geschikt.

Daarvoor is er nu een andere heli meer geschikt, de Phantom/Phoenix/Eagle 6010 met turbo knop. Als je daar een goede van hebt, gaat hij wel 2 keer zo snel als een R3 S107. Alleen laat de kwaliteit wat te wensen over. Sommige zijn niet te trimmen, of hebben zoveel trim nodig dat de electronica beide motoren terugschroeft in toeren, waardoor je na 3 minuten al niet meer kan klimmen. Trim weer in het midden zetten en de heli schiet weer omhoog, maar wel spinnend om de as. Soms kun je de trim in het midden houden door de bladen iets te verbuigen. Maar echt fijn is dat niet. Vergeleken met de S107, waarbij je de trim 1 keer instelt, en er dan eigenlijk nooit meer aan hoeft te komen, is dit wel een stap terug. Maar heb je een goede, dan kan het echt erg hard gaan.

Wat plaatjes van de 6010:

a3575315-56-Phoenix%2002.jpg

a3574523-189-IMG_1378.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend ben ik mij S107 gaan modden, en met resultaat vind ik zelf.
Ik heb een extra staart rotorblad geplaatst (meer druk uit de staart) de staart blade verwijderd waardoor minder gewicht en iets meer wendbaarheid uit de staart.
Zo ook heb ik de gewichtjes uit de flybar gehaald, iets minder stabiel maar wel wendbaarder.
Wat me opvalt is dat bochten naar rechts veel sneller en mooier gaan, naar links is wel een stuk beter maar minder goed dan naar rechts!

Zo die Phoenix van jou ziet er wel erg gelikt uit moet ik zeggen!

Wat ik nog wil doen is een 240 lipo er in gaan zetten, wordt hier de vliegduur hier alleen langer door of toch ook wat krachtiger?
En heeft iemand een adresje waar ik dit type kan bestellen?
 
Vanochtend ben ik mij S107 gaan modden, en met resultaat vind ik zelf.
Ik heb een extra staart rotorblad geplaatst (meer druk uit de staart) de staart blade verwijderd waardoor minder gewicht en iets meer wendbaarheid uit de staart.
Zo ook heb ik de gewichtjes uit de flybar gehaald, iets minder stabiel maar wel wendbaarder.
Wat me opvalt is dat bochten naar rechts veel sneller en mooier gaan, naar links is wel een stuk beter maar minder goed dan naar rechts!

Zo die Phoenix van jou ziet er wel erg gelikt uit moet ik zeggen!

Wat ik nog wil doen is een 240 lipo er in gaan zetten, wordt hier de vliegduur hier alleen langer door of toch ook wat krachtiger?
En heeft iemand een adresje waar ik dit type kan bestellen?

Een grotere lipo heeft over het algemeen minder effect dan je zou verwachten, omdat je ook het gewicht van de heli laat toenemen. En langere vluchten betekenen dat je motoren eerder de geest zullen geven. Tot ongeveer 5 a 6 minuten blijven de motoren op een redelijke temperatuur, daarna neemt die snel toe.

De foto's van de Pnoenix en de Eagle zijn geleend van een andere site, zelf heb ik alleen een paar Eagles, die helaas allemaal wat problemen hebben.
 
Zojuist ook de skids naar voren gehaald om het gewicht meer naar voren te krijgen zodat hij meer naar voren kantelt.
Al deze modjes hebben er toch een heel ander, meer agressief reagerend koptertje er van gemaakt! :D

Ook heb ik de veer uit de gas handel gehaald van de controller, vliegt wel even vreemd :wink:
 
Je kan er makkelijk een 240 lipo in zetten,deze is namelijk maar een paar gram zwaarder....
in je neus zit er een gewichtje voor de balans.
als je de accu vervangt voor een 240 dan kan je dat dode gewichtje er uithalen en is ie weer inbalans/zelfde gewicht,dus wel meer vlieg uren....
Mijn Syma S107G is full tuned....en ik kan erg hard en lang vliegen namelijk!!!
 
Je kan er makkelijk een 240 lipo in zetten,deze is namelijk maar een paar gram zwaarder....
in je neus zit er een gewichtje voor de balans.
als je de accu vervangt voor een 240 dan kan je dat dode gewichtje er uithalen en is ie weer inbalans/zelfde gewicht,dus wel meer vlieg uren....
Mijn Syma S107G is full tuned....en ik kan erg hard en lang vliegen namelijk!!!

want in tegestelling tot de oude 150 lipo van 10c zijn mijn 240 accu`s 30c dus veel agressiever en meer power!!!

Of ze echt 30C zijn is de vraag, soms printen ze er maar wat op. Zo zijn de Nanotech 160 mAh accu's van Hobby King 40C, maar in de praktijk houdt het bij 15 al op. Dus neem het meestal met een korreltje zout, zelfs dure merken als Hyperion zijn meestal 25C.

Goede tip van dat gewichtje trouwens. Meestal voeg je met een zwaardere accu meer gewicht toe, en dat compenseert deels de extra accu-capaciteit. Maar als je "dood gewicht" kunt weglaten, heb je een "win-win" situatie. Let trouwens bij lange vluchten wel op de temperatuur van de motoren. Die kunnen vrij warm worden na meer dan 6 minuten vliegen, en binnenin zijn ze nog veel warmer dan de buitenkant.
 
Klopt!
heb ik ook al mee gemaakt met me df-03 ze lipo`s.
Maar dat de c waarde hoger is merk je wel gelijk na de accu switch.
dat van de tempratuur valt wel mee,want juist doordat ie meer power heeft,hoef je minder te gebruiken + door dat ie een hogere c waarde heeft word ie ook minder warm omdat ze motortje minder moeite hoeft te doen om het stroom te krijgen....
hij vliegt nu ook nog eens heel hard en heeft extra koeling dus ik kan rustig 2 accu`s leeg vliegen,doe ik al een tijd namelijk en ik heb alles al gecontrolleerd met me temp meter van me auto....
wel leuk dat je zo snel reageerd indoorvlieger...
 
Hoi Pieter,

Ja klopt die gewichtjes moet je er meteen uit slopen, ik heb er toen des tijds een 80mah lipo'tje bij gesoldeerd die ik nog over had van een picooz.
Is wel even geleden dat ik er mee gevlogen heb, hij is inmiddels al een tijdje van mijn dochtertje die er leuk mee vliegt.
Tja wat is hard.... zag van het weekend een Protos voorbij komen met 100km/u, dat vond ik wel erg hard ;)
Het is zo jammer dat ze maar 3 kanaals zijn, ik had graag die Chinook van Syma willen hebben maar dan wel in 4 kanaals.

Zou je niet graag een 4 kanaals heli willen vliegen Pieter?
 
Beste Tux,

Niet per see.....
Ik ben meer een auto man,maar als ik er eentje ga halen dan moet ie op zijn minst op ze kop kunnen vliegen en loopings maken,anders kan ik net zo goed op de grond blijven met me auto`s en 100km/u gaan :)
 
en ik hou er van om alles uit elkaar te trekken en beter te maken of gewoon zoals ik het wil hebben....
Ik heb bij me s107g een stekker systeem gemaakt waardoor ik me accu`s kan wisselen en ik heb een speciale laad kabel gemaakt voor me graupner oplader zodat ik ze met 2c kan laden.....
nadeel: het spannende van het wachten gaat er dan vanaf...
Ik maak vanaaf wel even een foto en een filmpje van mij s107g en onthoud hij kan nog steeds harder,want ik ben bijna klaar!!!
 
Nou , ik ben wel erg benieuwd hoe hard ie wel niet kan hoor, post je filmpje maar, we worden nu allemaal wel heel erg nieuwsgierig !
 
Hoi Gerard,

Het is gister niet gelukt met een filmpje omdat er niemand was om te filmen...
Maar ik heb wel een paar foto`s voor je..
filmpje komt nog
 
Ha Pieter :D,

Ja had het er over hoe hard ie wel niet kon vliegen, dit zijn piro's op de grond en das natuurlijk heel wat anders, we willen uiteraard een filmpje zien waarin hij vol gas vliegt ;)
 
Back
Top