Ojaa joh...... Zullen we maar weer verder gaan met de Surprois en de Maya's laten voor wat het is...... Johannes, Hoe ziet het totaal plaatje er nu uit of moet er nog druk gefolieed worden? Ben benieuwd. Grt Lyckele
Dus een heel belangrijk jaar! Wat er ook gaat gebeuren, zolang ik in staat ben om houtjes aan elkaar te plakken blijf ik het doen! Johannes
Verder met de romp De romp met folie bespannen is een makkelijke methode en gaat lekker snel. Maar ik heb deze keer gekozen om de romp met rijstpapier en spanlak af te werken. Dat heb ik nog niet eerder gedaan en heb daarom de hulp ingeroepen van een oude rot in het vak. Toch maar een afspraak gemaakt met Peter voor en les "romp bekleden met rijstpapier". Meteen kreeg ik de opdracht om de romp eerst drie keer met spanlak in te smeren. Met mijn spullen naar Peter. Oeps, eerst ruimte maken op de tafel. Rijstpapier met ruime overmaat knippen. Het rijstpapier met een plantenspuit bevochtigen. Niet teveel water gebruiken! Spanlak en water kunnen niet goed samen. Het rijstpapier moet door het vocht even wellen. Beide uiteinden vastplakken met spanlak. Om het rijstpapier zonder plooien over de rondingen te krijgen is het belangrijk voldoende in te knippen. Het moeizame werk kan beginnen. Geduld is nodig om alles netjes op zijn plek te krijgen. Een voordeel van spanlak is dat je het rijstpapier ook weer kan losweken en zo ontstane plooien wegtrekken. Overtollig papier met een scherp schuurpapier verwijderen. Nu moet ik het geleerde in praktijk brengen. Eindelijk klaar! Om de poriën te sluiten heb ik het geheel ingesmeerd met een mengsel van spanlak en talkpoeder. Het schuren gaat relatief makkelijk. Afgezien van de troep is het prima te doen. Voor mijn gevoel is de romp klaar en gereed voor het spuiten met primer. Het ziet er goed uit. Maar met het zonlicht erop zie ik steeds meer onregelmatigheden. Ach ik laat het zo, maar weet wel dat het beter kan. Al met al ben ik tevreden met het resultaat. Johannes
Talkpoeder met spanlak, die kende ik nog niet als poriënvuller. Gaan we ook eens toepassen. Die vermeende oneffenheden zie ik overigens niet maar dat je hoge eisen aan je werk stelt was ons niet onbekend....
Mijn kriterium is doorgaans dat wat ik niet kan zien als het op 3 meter afstand langsvliegt, dat dondert niet...
Mooi strak weer Johannes! Spanlak met talkpoeder is mij ook niet onbekend, zorgt voor een zijdezacht-huidje. Het is me wel eens overkomen dat ik toch iets te veel talkpoeder vermengd had. Dat zorgde later weer voor een slechte hechting van de G4 die ik daarna aanbracht. Jacob Bos
Oppervlaktestructuur Ongeribt kraftpapier kan ook een optie zijn voor delen van de romp waar de slagen vallen. Kan aangebracht worden met een venylpapje. Moet nadien net zoals rijstpapier met een fijne plamuur uitgeplamuurd worden om alle oneffenheden weg te werken. Zie ook finishingfoam
Afwerking Ik had deze link moeten aangeven. http://www.freewebs.com/wpmac/Articles/HOW TO DO A SILK AND DOPE FINISH.pdf
De romp is klaar! De romp heeft nu een kleurtje gekregen. Na het schuren van de zelfgemakte poriënvuller (spanlak gemengd met talkpoeder) heb ik met een fine surface primer spuitbus de hele romp behandeld. De hechting van de primer op de ondergrond was prima. Als laatste met een waterproefpapier en water de romp geschuurd. Goed schoongemaakt en laten drogen. Voor de kleur groen heb ik een spuitbus van TAMIYA COLOR gebruikt. Werkt prima en droogt snel. Krasbestendig zal deze verf niet zijn. Het dekseltje krijgt nog een schuifje. Dit heb ik gemaakt van een reststuk bowdenkabel en met 0,8mm dik veerstaaldraad. Belangrijk is dat het U-vormig gedeelde iets open staat waardoor het schuifje in gemonteerde toestand enigszins klem zit. Een stuk triplex 1mm dik sluit het schuifje op. Met een soldeerbout is het een kleine moeite om de gaten vrij te maken van oracover. Overigens gebruik ik deze soldeerbout uitsluitend voor de folie. De kleine gaten voor het roerhoorn zijn moeilijk te zien en daarom gebruik ik een lichtbron voor het opsporen van de gaten. Over de positie van het roerhoorn hoefde ik niet na te denken omdat de gaten ervoor reeds met laser waren aangebracht. De bowdenkabel voor richting- en hoogteroer zijn gemonteerd. Servos zijn gemonteerd en de rest van de besturing. Alles werkt soepel en spelingsvrij. Wat heb ik ingebouwd, 1x Ontvanger 35 MHz, robbe RX 400 DSP 2x servo standaard, robbe FS 100 1x schakelaar met oplaadconnector, robbe 1x accu, Power Pack 5 NiMH 1400 mAh Hoogstarthaak zit nu op een veilige positie en kan later nog verder richting het zwaartepunt verplaatst worden. Eerst zo maar proberen. Johannes
Talk zorgt juist voor een goede verbinding tussen verf en het te verven materiaal. Het heeft wel een hoog aandeel van bindmiddel nodig. Maar hoe talk en G4 zich verdragen weet ik ook niet. Johannes
Johannes, Het resultaat mag er zeker zijn!!!! hoe ga je vleugels doen, qua bespanning? Ik heb mijn rompen altijd gedaan met 1/4 talk poeder en 3/4 span lak. Daarna met G4 of een kleur er over heen. Is altijd goed gegaan. Grt Lyckele
Eindelijk klaar! Hier komt het antwoord op de vraag van Lyckele. Dit zijn mijn gereedschappen die ik gebruik voor het werken met bespanfolie. De open delen van vleugel, stabilo en kielvlak zijn bespannt met oralight transparant geel. Deze foliesnijder werkt snel en perfect. Ook erg handig is deze Smart Cutter. Het vergt wat oefening maar éénmaal gewend weet je niet meer hoe je zonder hebt kunnen werken. Het uur van de waarheid! Ja, de tijd zal het leren of de extra zware constructie ook het beoogde sterkte voordeel oplevert. Voor de beginnende modelvlieger is deze vleugelbelasting van 28,7gram eerder een voordeel. Voldoende massa en daardoor rustigere bewegingen van het toestel. Het zwaartepunt bevindt zich precies onder de hoofdligger, 70mm vanaf de voorlijst. Dat is een prima uitgangswaarde. Later kan ik nog mee experimenteren. Eindelijk, hier is ie dan! ……klaar om te vliegen. Dat gebeurt dus aanstaande zondag. Technische gegevens: Spanwijdte…………… 2100mm Romplengte……………1112mm Vleugeloppervlak……..ca. 39dm² Vleugelprofiel………....Clark Y, gemodificeerd, tipverdraaiing aerodynamisch. Gewicht……………….1120gram Vleugelbelasting………28,7gram/dm² Vleugelslankheid………11,3 Johannes
Dankjewel Johannes voor het uitgebreide bouwverslag, Tis werkelijk een plaatje. Zal de tips en trucs die je gegeven hebt gebruiken. Zelf heb ik ook een tip als het mag. Het afneembare dekseltje op de romp zou ik persoonlijk in dezelfde kleur als de romp houden of er anders een "echte cockpit" van maken bijv in wit of zwart (overlopend in de rompneus) als je begrijpt wat ik bedoel. Succes met de eerste vlucht a.s. zondag. Twijfel er niet aan dat die uitstekend zal verlopen. Groeten, JH