De Arrow van BMI ( grotere kloon van AXN Clouds Fly )

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door jaccies, 5 mei 2010.

  1. Solex_nl

    Solex_nl

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Den Helder
    Hmm misschien dat ik die ook wel een keer mee bestel!
    Je hebt gewoon deze? Turnigy 5000mah 3s 20c? 32,50 euo bij Hobbyking's DE warehouse.
     
  2. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
  3. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Hoe heb je die 5000 3s erin gekregen ?
     
  4. Solex_nl

    Solex_nl

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Den Helder
    Evert, kun je misschien de lipo ff linken? Welke heb je gekocht? Is hij (3S) niet veel te zwaar voor de Arrow? Zou erg koel zijn als ie dat trekt!
    Met 5000mah kun je lang boven blijven!
    Foto please :banana:
     
  5. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    3S is gewoon de standaard hoor :), Alleen 5000 Mah, komt er heel wat gewicht bij, dit zal ten koste gaan op de vliegeigenschappen :nooo:

    Met 2 x 2200 Mah kan je Langer boven blijven want met minder gewicht zweeft ie heel goed,waarschijnlijk is hij met 5000 Mah net een baksteen
     
  6. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Die 5000mah past er helemaal niet in volgens mij met de maten
    145(L) x51(H)x24(b)mm terwijl een 2200mah als maten heeft 102x37x24mm, en het gewicht van een 2200mah is 180gram waarbij het zwaartepunt perfect is , een 5000mah weegt 360gram dan moet er lood op de staart
    Ben benieuwd naar evjww opmerkingen....
     
  7. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    De 5000 s3 is een zippy van HC. De accu past prima ;) http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8579
    maar je moet wel de stuurstangen niet door het midden laten gaan maar langs de romp. De accu klemt dan precies tussen de servo's. De accu plaats je dan zo dicht mogelijk tegen de vleugel. Tussen de servo's.
    De ontvanger en regelaar gaan verder in de romp. Zover mogelijk naar achteren. Vervolgens moest er bij 35 gram lood op de staart.

    De reden waarom ik zo een grote accu mee wilde nemen is om het duur record te vliegen op met nationaal modelvliegkamp. Daarom vond ik het de moeite waard om wat extra moeite te doen om de accu mee te nemen.


    Door het gewicht van de accu
    de servo armen in korten,aan de servos

    langs de romprekening houden met het plaatsen van Het is een past prima je moet alleen wel
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2011
  8. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    [​IMG] In vliegeigenschappen merk je weinig van het extra gewicht. Voordeel van het extra gewicht is dat als er meer wind staat je minder last van de wind hebt. Zo komt het dat ik met windkracht 4 prima kon rond vliegen en ook veilig geland ben.

    Voordat ik besloot de "zware" accu mee te nemen heb ik wat onderzoek gedaan. Mijn CF had toen al zeker 100 gram lijn aan boord. Zonder dat dit de vlieg eigenschappen erg beinvloeden. Ik vloog regelmatig 45 minuten zonder termiek. Op RC-groups had ik gezien dat iemand 1 kg extra met zijn CF meenam. Dit was een oude digitale camera model koelkast welke op de vleugel stond met op de vleugel een extra accu.
    Rekening houden dat arrow een langer vleugel heeft. Verwacht ik dat het extra gewicht geen probleem zou zijn. De testvlucht was gedaan door een ervaren vlieger. Deze vond het model prima vliegen. Hierna hebben verschillende andere mensen ook met het model gevlogen en ze vonden de arrow heel prettig.

    Wat betreft de vliegtijd zonde thermiek zit de maximale vliegtuig op 1.43.30. Wel denk ik dat een 4400 s3 tot een nog langer vliegtijd zal leiden. Omdat er dan geen lood op de staart nodig is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    bedankt voor je uitleg , nu snap ik het dat een 5A lipo erin past
    en waarom je een 5A lipo nodig hebt..
    succes met je duur record te vliegen
     
  10. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Graag gedaan hoor.... trouwens Jaccies het record heb ik vorig jaar gevolgen.
    Het was 1.43.30 met weinig thermiek. Dit jaar wil ik weer mee doen maar dan met een ander toestel. Wellicht is dat voer voor een ander draadtje.

    Overigens is je tip om het stabilo te verstevigen met een koolstofstaaf een hele goede.... Afgelopen zondag brak het stabilo af net naast het richtingsroer af. Ik vloog met half gas op 3 meter hoogte een 8 figuur. Toen het model de acht uitvloog brak het stabilo. Het stabilo bleef een fractie van een second vast zitten aan het hoogte roer. Hierdoor ontstond een heel groot hoogte roer welke de kist omhoog duwde. Dit resulteerde onmiddellijk tot een stall. Waarna het model op de grond crashed. Door de geringe hoogte kon het model geen momentum opbouwen en had het model afgezien van het gebroken hoogte roer geen schade.
     
  11. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    nou ok de schade viel dus mee ....
    ja ik heb dat probleem ook gehad met de Cloudsfly, en toen dacht ik
    bij de Arrow overkomt me dat niet , gewoon een koolstof strip ter versterking plaatsen, ja aldoende leert men
     
  12. Solex_nl

    Solex_nl

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Den Helder
    Hoe hebben jullie het stabilo versterkt?
    Strip? Staaf? Ingesneden of er opgeplakt?
    In één deel of twee stukken.. Foto? :)
    Die van mij is (nog) heel.. Maar je weet maar nooit.
     
  13. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Ik heb het gedaan voordat het stablio vastgeplakt werd.
    maar het kan nu ook nog.
    Ik heb een koostof strip genomen van 3mm , een sneetje gemaakt van 3,5mm diep in het stabilo , toen er beetje 30min epoxy in laten lopen en de strip erin gedrukt, daarna afgewerkt met easyvuller
    zie foto:
    [​IMG]
     
  14. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Hierbij nog een foto van de breuk van het stabilo.
    De breuk is volgens mij ontstaan bij het roer ontstaan en daarna verder gescheurd. Dit is omdat de breuk eerst bijna hele maal recht loopt. Tevens zitten er bij de kant van het roer verschillende verschillende haar scheurtjes. De scheurtjes lopen parallel aan de korrel van schuim maar zijn niet door gescheurd. Het was gewoon een kwestie van tijd dat het stabilo zou breken. Aan de schade is ook te zien dat het roer als laatste braak. Bij het hoorntje is het roer gescheurd.

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Vandaag was het prachtig weer snel de Arrow gemaakt en naar het veld gegaan. Op het veld wil een beginnend clublid "even" vliegen met de kist. " Even werd uiteindelijk dit 20 minuten. Dat was natuurlijk geen probleem. Omdat de piloot geen brevet heeft moest ik wel opletten maar zo als de foto laat zien maakte ik me geen zorgen over de kwaliteiten van de piloot. Ik denk dat iemand binnenkort zijn zweefbrevet gaat halen.[​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Ja praktisch een rechte breuk, en dat met een 8 maken snap ik niet,
    het kan ook zijn dat daar al een scheurtje gezeten heeft
    maar goed weer gerepareerd, met CA medium neem ik aan
    Vraagje hoe is het geluid van je motor als je vliegt?, ik hoor vaak bij vol gas zon soort flutter geluid, een clubgenoot zegt dat dat komt doordat de prop in zijn eigen turbulentie draait.

    en nog een tip, ik heb rol en L/R roeren verstevigd met scharniertape en zelfs de Hoog/Laag met solartex ( met strijkijzer )
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2011
  17. Solex_nl

    Solex_nl

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Den Helder
    Ja dat heb ik ook, het klinkt als de schoef van een buitenboordmotor die lucht krijgt ipv water. meer dan 75-80% van het vermogen geven is verspilling van de energie.. Hij gaat toch niet sneller dan.

    Ook bij weinig omwentelingen van de motor hoor ik een zacht geluid, het komt uit de motor, een lager die zoemt..?
    Een paar druppels olie deden het niet wegnemen.
     
  18. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Het hoogte roer en rolroeren heb ik aan de boven kant versterkt met plakband. Dit is dunner als schaniertape en ook een stuk goedkoper. De verbinding is ook flexibere dan met schaniertape. Op mijn CF heb ik schaniertape gehad en plakband. Plakband gaf uit eindelijk de beste resultaten.


    Ik denk dat het hoogte roer gebroken is door dat een haar scheurtje gebroken is. Het gevolgen figuur en de hoeveelheid gas had ik er bij gezet om aan te geven dat het roer gebroken was onder een normale belasting.
    Het geluid van de motor kan ook een resonantie zijn.

    Het geluid van de arrow komt volgens mij door de motor en de prop maar ook door de constructie van de arrow. Even een voorbeeld van afgelopen zaterdag.

    Een club lid heeft een arrow met een veel te grote prop. Met vol gas met de kist in de hand bewoog de hele staart en metname het hoogte en richtingsroer. Dit had behoorlijke negatieve invloeden op de vliegeigenschappen. Omdat de hele staart trilde en de kist niet fijn vloog.

    Zelf kan je ook zien dat er op het staartvlak behoorlijk veel spelling zit.
    Pak de arow maar eens vast met linkerhand net boven de vleugel en je rechter hand bij de staart dan zal je merken dat er best veel beweging in de romp te krijgen is. Daarnaast heeft het richtingsroer en hoogte roer geen koolstof versteviging. Dit is ook erg flexibel. Dit alles in combinatie met vliegen moet invloed hebben op het geluid van de kist.

    Op de romp zit een vrij sterke motor met als gevolg als je volg gas geeft dat het hele staart stuk gaat bewegen. er resonantie kan optreden.
    bij de romp en beweeg het gedeelte.
     
  19. caliban

    caliban

    Lid geworden:
    4 okt 2010
    Berichten:
    71
    He ejvww,

    Ja dat was een top dag.. Wilde je nog bedanken voor je vertrouwen:D
    Voelde erg goed die 20min..top bedankt

    Heb voor mijn arrow een andere prop gekocht, eens kijken of deze nu minder heftig reageerd als met de 7x4 pusher prop...

    Hopelijk tot zaterdag....

    P.S. had niet in de gaten dat je foto's had gemaakt....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Het was zeker inderdaad een topdag, betreft het flexibele achterlijf van de arrow, kan er niks verstevigd worden met dunnen cabonne staafjes?

    Blijkbaar heeft iemand anders die foto's gemaakt, heb trouwens ook niks gezien ;)
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2011

Deel Deze Pagina