Nine Eagles Bravo III

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door jimmy_zeropm, 20 sep 2010.

  1. jimmy_zeropm

    jimmy_zeropm

    Lid geworden:
    20 sep 2010
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Zaandam
    Hallo allemaal,

    Ik overweeg ook mijn eerste stap in heli-land te zetten en ben er inmiddels uit dat ik een coax model ga proberen. Mijn oog is gevallen op de Nine Eagles Bravo III. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zie vooral op buitenlandse (amerikaanse) sites hier heel veel lof over maar zie dit model hier eigenlijk nergens terug.

    Tevens heb ik heel wat filmpjes gezien op youtube en nou zie ik heel vaak dat mensen deze coax toestellen landen alsof hij op het laatst gewoon naar beneden valt... Is dit inherent aan dit soort toestellen of ik het hiermee ook mogelijk een soft landing te maken? Even los van of dit moeilijk of makkelijk is..

    Alvast bedankt,

    Jim
     
  2. Frett

    Frett

    Lid geworden:
    12 sep 2010
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Stolwijk
    Lijkt me een degelijke helicopter.

    De meeste co-ax modellen zijn goed om te beginnen. Het snel neerkomen is niet nodig, maar wel makkelijk. Erg laag bij de grond krijg je last van rotor wash waardoor de heli onstabiel wordt (bewegende lucht botst tegen ondergrond en 'weerkaatst', dit zorgt voor onregelmatige luchtstroom). Vooral de fixed pitch bladen van deze heli's hakken lekker in deze turbulente lucht. Erg lastig dus, maar op zich wel mogelijk.

    Kijk wel naar een model waarvoor spare parts in dit land makkelijk te verkrijgen zijn. Kijk eens bij E-sky coaxials. Bijvoorbeelde e-sky lama v3 of v4. daarvan weet ik in ieder geval dat er onderdelen voor zijn hier.

    E-sky Lama

    Succes met je eerste heli in ieder geval! ;)

    mvg,
    Erik
     
  3. jimmy_zeropm

    jimmy_zeropm

    Lid geworden:
    20 sep 2010
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Zaandam
    Bedankt!

    De lama vind ik wat minder mooi en het oog wil ook wat ;-). Ik ben tot nog toe geen winkel tegen gekomen die hem kan leveren (binnen nederland dan)... Ik denk dus dat ik het uit het buitenland moet laten komen..

    groeten,

    Jim
     
  4. Frett

    Frett

    Lid geworden:
    12 sep 2010
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Stolwijk
    Er zijn, behalve de lama, meer e-sky coaxen...

    Voor een leuk overzicht van e-sky modellen kun je hier kijken.

    De e-sky hunter bijvoorbeeld.

    mvg,
    Erik
     
  5. jimmy_zeropm

    jimmy_zeropm

    Lid geworden:
    20 sep 2010
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Zaandam
    Bedankt voor alle input! Maar hoe dieper ik erin ga hoe lastiger de keuze word haha. Ik heb vernomen dat de hunter een probleem heeft met de transmitter waardoor goed hoveren lastig word. Tevens is deze ook een stukje groter dan de Bravo III.

    Nu de Bravo III lastig (of bijna niet) te krijgen is in Nederland krijg ik veel te horen dat deze technisch gelijk is aan de bekende nine eagles solo. Echter, nu ik de solo goed bestudeer hoor ik steeds geluiden om dan te gaan voor een solo pro II. Welke dan weer geen coax is.. Ik ben een serieuse hobbyer dus ik kan wat sleutelen ;-).

    Hoe verleidelijk is dit allemaal. De voorpret is als dusdanig interessant dat de hobby zelf volgens mij volledig uit de hand gaat lopen haha.

    Wat is het meest interessant om (serieus) mee te starten, een solo of een solo pro II? (met trainerkit dan maar)

    groeten!

    Jim
     
  6. Frett

    Frett

    Lid geworden:
    12 sep 2010
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Stolwijk
    Volgens mij is die transmitter gwn de standaard 2.4ghz E-sky transmitter, waar ik mijn heli ook mee bestuur. Niks mis mee.

    Als je serieus kan sleutelen dan kan je ook een gedurfde stap nemen door te beginnen met een Fixed Pitch helicopter. Ik ben een tijdje terug begonnen met de E-sky Honeybee FP V2. In combinatie met een goede simulator is het goed te doen om zelf aan te beginnen, vind ik. Anderen leren het niet zo snel en verkiezen een co-ax boven een FP. Voordeel van de FP is dat je er minder snel op uitgekeken bent.

    Solo pro 1 of 2 is dus ook een co-ax - FP dilemma. Zelf zou ik dus FP gekozen hebben, maar vele andere weer co-ax. Er is geen advies dat goed of fout is hierin.

    en ja, de hobby kan verslavend gaan werken :p.

    mvg,
    Erik
     
  7. jimmy_zeropm

    jimmy_zeropm

    Lid geworden:
    20 sep 2010
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Zaandam
    Na heeeeel veel meer te hebben ingelezen heb ik besloten om toch voor een FP te gaan. Ook omdat ik het idee krijg dat deze toestellen qua vlieggedrag meer op een echte heli lijken.

    Ik overweeg de Solo Pro maar kan iemand mij vertellen wat de technische tegenhanger is van Eskye en Walkera? Zit er qua kwaliteit veel verschil tussen deze merken?

    Tevens zie ik enorm veel prijs verschil of je hem hier koopt of besteld in hongkong.. Zijn daar goede ervaringen mee bijvoorbeeld helipal.com?

    Morgen hak ik de knoop door!
    Groeten,

    Jim
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    De Bravo III gebruikt veel onderdelen van de Solo coax, dus met onderdelen zit het wel snor.

    Wat betreft het landen, je kan hem prima zachtjes neerzetten, alleen is het wel lastiger vanwege het al aangehaalde grondeffect. Snel de heli neerploffen is een manier om dat te ondervangen, maar niet de meest elegante...


    Bedenk wel dat zelfs grotere coaxen vooral binnenheli's zijn. Een zuchtje wind blaast ze zo weg, tenzij je wat aanpassingen doet. Een kostentechnische interessante oplossing zou zijn om nu die Bravo (als je graag een schaalromp wilt) of de Solo coax te kopen, en als je die in de vingers hebt de Solo Pro, en dan de losse heli. Je kan immers de zender van de Bravo of Solo coax gewoon met de Solo Pro gebruiken. Een Solo Pro kan iets meer buiten, en is een stuk sneller, maar kan ook niet veel wind hebben.

    Walkera en andere merken hebben eigenlijk niets in dezelfde gewichtsklasse als de Solo Pro. Enige wat in de buurt komt is de Walkera CB100, maar die is al bijna 3 keer zo zwaar, en heeft veel metaal in de kop, waardoor bij een crash sneller iets zal verbuigen.
     
  9. Frett

    Frett

    Lid geworden:
    12 sep 2010
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Stolwijk
    De Honeybee FP V2 is van een redelijke kwaliteit. de Bee heeft ook behoefte aan bepaalde upgrades om de kwaliteit te verbeteren. Als ik de keuze overnieuw moet maken weet ik niet zeker of ik weer voor de Honeybee zou gaan. Nou is dat deels omdat de mijne met een slecht werkende 4 in 1 werd geleverd. E-sky verkoopt echter geen kleinere Fixed-Pitch heli's voor indoor. Walkera wel. Kijk hier eens rond voor walkera modellen :pc:. Kwaliteit hoor ik zowel positieve als negatieve verhalen over. Kan ik zelf verder weinig over zeggen.

    Als je wilt buiten vliegen en meer te besteden hebt kan je kijken naar de Multiplex Funcopter. Die is speciaal gemaakt voor beginners. Je hebt dan wel een aparte lader nodig, accu's en een zender/ontvanger set. De radio ready versie is ongeveer 360 euro. Als je bij Hobbyking bestelt: Zenderset á 20 euro, lader tussen de 20 en 80, accu's tussen de 10 en 15 euro per stuk.

    Duur is dat wel jah...
     
  10. jimmy_zeropm

    jimmy_zeropm

    Lid geworden:
    20 sep 2010
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Zaandam
    Nah vanmiddag naar de lokale modelbouwzaak geweest in Zaandam. Hebben ze hem niet meer... Er was er nog wel één maar die was niet goed te calibreren. Opzich wel netjes dat hij deze dan niet verkocht. Maarja, jullie herkennen het allemaal vast wel, als je eenmaal weet wat je wil hebben dan wil je het graag zo snel mogelijk hebben. Ik heb net op de site van hobbyking gekeken dat ziet er goed uit en is bijna de helft goedkoper? Een stukje service is belangrijk maar dit scheelt wel heel veel.. Hebben jullie goede ervaringen met Hobbyking? Dan ga ik vanavond bestellen :D

    -edit-

    De stock is -20 dus dat word hem niet ben ik bang..
    Zijn er nog andere webwinkels die nog het checken waard zijn?
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2010
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
  12. Frett

    Frett

    Lid geworden:
    12 sep 2010
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Stolwijk
    Hobbyking is op zich goed. Gewoon te groot voor een goede service (ongeveer 4.2 mil pageviews per maand, 14450ste plek).

    Ehirobo hoor ik ook goede verhalen over. Hier ga ik binnenkort mijn CopterX kit bestellen.
     
  13. roellio13

    roellio13 Guest

    bravo 3

    hallo luitjes, klopt het dat onderdelen van de nine eagle solo grotendeels ook voor de Bravo 3 gebruikt kunnen worden, heb mijn bravo 3 uit hongkong laten komen met wat onderdelen, maarja 1x raden gaat er iets kapot wat ik precies niet extra besteld heb :S en heb nou niet echt zin om 10 dagen te wachten voor dat ene onderdeeltje, dus vandaar mijn vraag, maar die bravo 3 vliegt echt mega geweldig, een aanrader voor de gene die er 1 wil aanschaffen

    Alvast bedankt.
     
  14. jimmy_zeropm

    jimmy_zeropm

    Lid geworden:
    20 sep 2010
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Zaandam
    Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik vlieg nog maar kort. Ik heb wel de bravo III overwogen maar gezien de uitdaging toch voor de solo pro gegaan. En die uitdaging is best pittig haha. Ik heb wel eens ergens gelezen dat de onderdelen van de SOLO gelijk zijn aan die van de bravo III. Maar de solo PRO is volgens mij anders. Ik heb (sinds kort dan ;-)) goede ervaringen met rckix.be voor onderdelen. Snel geleverd, na één dag al bezorgd.

    Succes!

    Jim
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Veel van de techniek uit de Bravo 3 is hetzelfde als de Solo coax. Kijk maar eens op deze pagina, bij veel onderdelen wordt de Solo ook genoemd: Nine Eagles Bravo III Parts and Accessories


    Een paar onderdelen van de Solo Pro zijn ook hetzelfde. De linkjes tussen swash en bladen van de V-serie Solo Pro zijn hetzelfde als die van de coax, de swashplate vaak ook, al heb ik ook versies gezien die alleen maar 4 korte "balls" op de swash hebben, ipv 2 korte en 2 lange. En de plastic ring met schroef die de main shaft op zijn plek houdt. Verder kun je de rechter motor van de Solo coax als staartmotor gebruiken, al moet je dan wel eerst het pinion gear eraf zien te krijgen en kunnen solderen.
     
  16. jimmy_zeropm

    jimmy_zeropm

    Lid geworden:
    20 sep 2010
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Zaandam
    Hier gaat het e.e.a. inmiddels steeds beter. Weet inmiddels goed te hoveren en superzachte landingen te maken. Alleen dat al geeft een geweldig gevoel. Ik moet de heli wel wat trimmen maar eenmaal getrimmed gaat het heel fijn. Wat echter moeilijk blijft is dmv de linker stick de heli te laten draaien zonder daarbij per ongeluk het gas te beïnvloeden. Superlastig zelfs.

    Is het ook niet mogelijk de zender neutraal te laten en de heli dmv 'ringetjes' oid om het landingsgestel te trimmen? Tevens lees ik veel over versie verschillen V1, V2 etc, zijn er geen overzichtstekeningen in omloop toevallig?

    Tevens merk ik dat de heli het best vliegt in de eerste minuten van zijn opgeladen accu. Hierna moet je een steeds hogere waarde gas geven om het juiste effect te krijgen. Hierdoor heb je dus nooit een vaste controle marge om in je vingers te krijgen, omdat het steeds wijzigt. Is dit inherent aan deze heli's of zijn er long life lipo's op de markt? Ik zie hier en daar wel wat maar er word ook heel erg gewaarschuwd voor nep of slechte ontlading bij deze accu's. Een beetje extra power en een langere gelijkwaardige energie verdeling zou best welkom zijn ;-).

    Maar oh oh oh wat een verslavende hobby!
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Het gaat over de Solo Pro, toch? Gezien je opmerkingen over V1 en V2.

    Misschien handiger om verder in het Solo Pro topic te posten. ;)


    Trimmen met gewichten of zo zou ik je niet aanraden. Dat de trim van de staart tijdens de vlucht wijzigt, waardoor de heli naar achteren of naar voren wil met stick neutraal, is normaal. En dat je wat meer gas moet geven naarmate je verder in de vlucht komt is normaal. Betere accu's zullen daar wel wat tegen helpen, dan zakt het voltage wat minder snel.

    Wat ik met trimmen meestal doe is via subtrims alles instellen. Dan staan de trims op het display weer neutraal, en is het hooguit een paar klikjes op de staart zo nu en dan.
     
  18. jimmy_zeropm

    jimmy_zeropm

    Lid geworden:
    20 sep 2010
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Zaandam
    Ohh ik heb in het verkeerde topic gepost. Ik had een speciaal topic over het trimmen van de solo pro gemaakt ;-)
     
  19. MrJohien

    MrJohien

    Lid geworden:
    23 mrt 2011
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Boeien
    Hallo allemaal,

    Mijn vuurdoop hier op dit informatieve forum.
    Nog niet zo gek lang geleden een Syma S107 gekocht. Ik verwachte er niks van maar het was zo leuk dat ik er nog één kocht in het geval van een fatale crash. En beide zo'n 50 vluchten later en alles nog helemaal heel :) , vond ik het tijd worden voor de vlgde stap.

    En gisteren kwam dan de Nine Eagles Bravo III binnen in koffertje. Mijn eerste 4 kanaals helicoptertje.
    Batterijen opladen... hmmm al helemaal vol? (is dit normaal?)
    TX in mode 2 gezet, leek mij het beste om throttle links te houden, net als de 3ch. Syma. (stond standaard in mode 1, is dit normaal?)
    Klaar voor de start... hmmm één servo wil niet. Kapje eraf, wat een gepriegel, en ziet er normaal uit zover ik dat kan beoordelen. Toen zag ik ineens dat de geleider van de swashplate ernaast zat. Hersteld, kapje erop, wat een gepriegel, en hoezee het werkt.
    Wel een waardeloze start voor Nine Eagles in mijn gevoel. Ook de bouwkwaliteit is niet beter dan de Syma.

    Ok, klaar voor de start... lekker geluidje! Valt nog niet mee 4 ch., ook al is het een Co-axje.
    Stabiel hangen doet de Syma véél beter. Dit vogeltje is maar moeilijk te trimmen. Als de batterij leger raakt, zijn de instellingen weer anders, vooral de rotatie om de as is niet goed te krijgen. Piepje naar rechts, gaat ie naar rechts, piepje terug, gaat ie naar links. Throttle is veels te gevoelig, of hij gaat omhoog of omlaag...

    Het is een onnatuurlijk wiebelig vogeltje in de lucht, zeker in vergelijking tot de 'rots in de branding' van een el-cheapo Syma.

    Ik denk dat ik mode 1 ga proberen, want mode 2 met de throttle en de rotatie om de as op één stickie ligt me niet denk ik, krijg het amper goed voor elkaar om stabiel een mooi rondje te draaien zonder omhoog of omlaag te gaan. En dan nooit meer met de Syma's vliegen anders leer ik het nooit ;-).

    Iemand nog tips met de trim rond de rotatie as? En mode 1 of 2, voordelen nadelen?

    Groetjes MrJohien
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland

    Je hebt ook de mogelijkheid om subtrim te gebruiken voor de staart, dan kun je met kleinere stapjes trimmen. In mode 2, kijk op de achterkant van de zender, waar de antenne vast zit. Daar zit een rond zwart drukknopje. Druk hier een paar keer snel achter elkaar op, totdat je een piepje hoort. Heli en zender moeten beide aan zijn trouwens. Als je nu op de trims drukt, zul je zien dat het streepje niet beweegt, maar de trim heeft wel effect. Trim nu de staart, en als je een goede stand hebt, druk je nog een keer op het knopje op de achterkant om de instelling te bevestigen.

    Wat betreft dat de S107 rustiger is, dat klopt. Hij is ook ruim 6 gram zwaarder, wat veel is op deze schaal, en de flybar is naar verhouding ook vrij fors en zwaar voor een heli van deze grootte. Dat geeft de S107 zijn uitzonderlijke stabiliteit.

    Roer en gas op 1 stick is even wennen, maar dat zal je best lukken met wat oefenen. Voordeel van mode 2 is dat je de tuimelschijf op 1 stick hebt, wat met het vliegen en landen voordelen heeft.
     

Deel Deze Pagina