Beste mensen, Ik ben nieuw hier en heb gelijk een vraag: Kan iemand mij adviseren wat de beste stap is om buiten te gaan vliegen met enkel coax ervaring? Het vliegen met coax gaat goed, maar buiten is en blijft het volgens afhankelijk van het weer. Nu wil ik graag meer buiten vliegen, maar kan er niet echt uitkomen wat de beste stap is. Het is mijn bedoeling om op een verantwoorde manier meer ervaring op te doen en vooral veel plezier te hebben met het vliegen. Sleutelen en onderhoud is geen probleem, wel wil ik graag een redelijke prijs/kwaliteit verhouding. Iemand met ervaring in een soort gelijke stap?
Mijn volgende stap na coax is een 120SR van E-flite. Gaat goed is niet duur en kan perfect buiten zelf met wind.
Bedankt voor de tip! Ik heb al veel gelezen op diverse forums en sites, maar twjfel vaak als je de gebruikerervaringen meenemt. Is het geen nadeel dat de Blade wat klein is?
Dat is nu precies het dilemma... FP of CP Ik wil best wel wat geld uitgeven, maar de stap naar cp lijkt me erg groot. Ben bang dat ik na aanschaf enkel heggen kan gaan snoeien en dan lijkt een Black&Decker me weer beter geschikt
Ik weet dat de meningen er nogal over verdeeld zijn maar ik vind een Honeybee FP nog steeds een goede om mee te beginnen. Hij's niet erg nauwkeurig en er moet niet te veel wind staan om er buiten mee te vliegen. Daar staat dan tegenover dat als je hem een keer ongelukkig tegen de grond (of iets anders) smijt, en dat gebeurd gegarandeerd, is dat ie vrij veel overleeft. De onderdelen zijn niet duur en het kost je ook geen uren om hem te repareren als het een keer goed fout gaat. Ik vlieg nu zelf een jaartje ongeveer met de FP v2 en heb er veel van geleerd en erg veel lol van (ook buiten). Zolang je je erbij neer legt dat het nooit zo zuiver vliegt als een CP.
Ik zou eerst een kleine FP nemen en die indoors goed onder de knie krijgen.. Een Nine Eagles Solo Pro of Bravo SX. Een grotere FP heeft volgens mij weinig zin. Zijn te groot voor in huis en een FP kan gewoon weinig wind hebben. Dus buiten kan je maar beperkt vliegen. Met een Solo Pro kun je wennen aan een pittigere heli en je kunt dan het hele jaar door indoors oefenen. Daarna is de stap naar CP waarmee je wel naar buiten kunt een stuk kleiner.. Bovendien kun je de Solo/Bravo ook buiten vliegen als het weer het toelaat.. Stapje erna zou een Blade mCPX kunnen zijn. Dat is in ieder geval de route die ik bewandel..
Ik heb weinig ruimte om indoor te vliegen met een FP, vandaar ook dat een volgende stap outdoor zal zijn voor mij. Met een coax gaat het net binnen, maar is ruimtegebrek natuurlijk wel aanwezig in de woonkamer waar ik nu enkel kan vliegen.
Een grotere FP gaat je buiten niet of nauwelijks helpen. Die zijn leuk voor een sporthal. Buiten kun je eigenlijk alleen fatsoenlijk vliegen met een CP en die stap is fors als je coax gewend bent. Daarom is de stap van coax naar een kleine FP de meest logische. Let wel. Een kleine FP kun je buiten ook vliegen als er nauwelijks wind is. En je hebt er binnen ook nog wat aan. Dus meer vlieguren.. Wil je echt gelijk naar buiten zou ik een vliegclub zoeken waar je les kunt nemen. Ga je zelf experimenteren met een CP buiten dan vrees ik dat je jezelf met een heleboel frustratie en kosten opzadelt. Los van het feit dat een grotere CP behoorlijk wat schade kan berokkenen aan derden dus zorg dat je dan ook goed verzekerd bent
Ik vlieg nu 4-kanaals en zou graag naar buiten willen. Misschien kan ik het beste maar op zoek gaan naar een club en in een hal verder gaan met een FP. De stap naar CP is te groot en die extra verzekering lijkt me de beste tip tot nu toe. Wel lastig om een stap naar buiten te buiten te maken zonder goede tussenstap. Wellicht een gat in de markt!? Nogmaals bedankt allen!
De beste stap die je kunt maken is inderdaad naar een club gaan en daar gaan lessen met een cp heli. Dat gat in de markt van jou hebben ze al opgevuld met coax en fp heli's. Je bent inmiddels al de tig duizenste die er achter komt dat het allemaal net niet is.
Er is natuurlijk wel een niche met de Blade mCPX. Andere merken komen ook vast wel met zoiets. Niet iedereen heeft de tijd om lid te worden van clubs. Ik in ieder geval niet. Verder heb ik ook geen prive akker waar ik ongestoord kan vliegen met groot materieel. Ben daar realistisch in. Mijn traject is dus kleine FP en daarna een mCPX of gelijkwaardig als die er dan inmiddels zijn. Heb je wel de tijd om bij clubs te lessen dan zou ik dat zeker overwegen..
een trex 450 is redelijk lastig om mee te beginnen na een coax kies idd. een solopro kun je redelijk mee buiten vliegen bij weinig wind. door het geringe gewicht zul je weinig schade krijgen. de blade mcp x zou ook nog kunnen wel een throttle hold op een knop zetten zodra je controle verliest knop om en de schade is heel gering linkjes vastklikken en of vervangen en verder vliegen. het voordeel van de mcp-x is dat je minderlast hebt van de wind
Of de Bravo SX. Iets krachtigere motor. Nadeel wel is dat bij reparaties de canopy ietsje lastiger te verwijderen is zo heb ik begrepen.. Maar dat hoeft geen onoverkomelijk bezwaar te zijn. Ik bestel deze week de Bravo SX als aanvulling op m'n Solo Pro..
Eerst op een vliegsimulator alvorens buiten te vliegen wordt ook veel gedaan. Kost enkel de simulator en crashen zoveel je wil.roost:
Klopt, is voor orientatie prima.. Ik gebruik zelf Clearview. Maar om eerlijk te zijn verveeld me dat wel snel hoor. Dan zoef ik liever met een 3 kanaals een beetje door de kamer
Ik vlieg met de E-flite. Heb ook een SR en dit gaat ook al redelijk goed. Heb zeer veel bijgeleerd met de 120SR. Mvg
EENS! Ik heb een sim, maar de op de sim gaan dingen net even anders dan je in real flight tegekomt is mijn ervaring. Misschien toch eens goed kijken naar de voorgestelde types en dan kijken hoe het gaat. In de buurt van Apeldoorn niets voor heli's kunnen vinden, dus wellicht op zoek naar iemand met ervaring om verder te leren. Bedankt allen, ik kan er iets mee!