Q-Boat uit The World is Not Enough

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 23 feb 2010.

  1. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Zal de volgende keer meer rekening houden met het zand in het ondiepe water, de boot moet inderdaad ver genoeg zijn om veilig gas te kunnen geven, zonder dat de impeller gezandstraalt word :)

    Denk ook dat over het algemeen de eerste vaart van deze boot voor een beginner goed verlopen is, ondanks dat een klein onderdeeltje voor een relatief groot probleem zorgt.
    Zojuist even gecheckt of de waterkoeling naar behoren werkt, alle slangen zitten vol met water ondanks de lage snelheid die de boot heeft kunnen nemen. Dat is een goed teken.
     
  2. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    De eerste meters zagen er prima uit hoor, dat met de as is wel op te lossen, daar ben ik niet bang voor.
     
  3. Aaalie

    Aaalie Guest

    Gefeliciteerd! Ziet er super uit!
    Hij stuurt zeker goed zo te zien.

    Hier ben ik nog even nieuwsgierig naar, op dat moment was dat beetje gas ook een beetje, of was dat al behoorlijk? Ik wil dat graag weten om een inschatting te kunnen maken of hij wel power/snelheid genoeg heeft (en of er wel of niet een snellere motor jou kant op "moet").

    Nogmaals, hij ziet er fantastisch uit, en ook super om hem varend te zien!


    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  4. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.812
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Yep de reddings actie was spectaculair. Succes met de aanpassingen en volgende vaart!
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.929
    Locatie:
    Salland
    Het asje... ach, als dat alles is; inderdaad een vlak stukje aan je as dremelen, dan is dat probleem voorbij.

    En inderdaad: zeker op een zandbodem achteruit schuiven. Beter kan je laarzen aandoen, dan weet je zeker dat je je boot in dieper water kan zetten.
    Voor de rest: op het tweede filmpje zie je haar haar laatste stukje accelereren en dat ziet er goed uit. Neusje komt al een beetje omhoog.

    Nóg een tip: Zorg dat je borstzakken leeg zijn en leg je zender weg als je je model in het water zet.
    Je zal niet de eerste zijn die bij het bukken zonnebril/bril/pakje sha'/pennen of mobieltje in het water ziet vallen.
    Ik heb nu al twee keer "poes" gehoord, in zo'n geval komt er een compleet kattenasiel voorbij aan krachttermen. Bij mij tenminste wel...;)

    Succes met de reparatie; dit was de (korte) "Shakedown-cruise".
    Volgende keer meer geluk!
     
  6. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Naar mijn gevoel was het echt een beetje, maar ik heb niet naar de zender gekeken tijdens het varen dus 100% zeker kan ik niet zijn. Ik kreeg een beetje het idee dat de regelaar van de eerste versnelling in de tweede ging tijdens het gas geven, zal de volgende keer erop letten :yes:
     
  7. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Grappig dat je het zegt, helaas te laat :D
    Ik had vandaag m'n mobiel in de borstzak zitten, toen ik bukte viel hij gelukkig in het zand.
    Ook weer een goede leer voor de volgende keer.
     
  8. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Robbie, waterkoeling zou geen probleem mogen geven (tenzij zand mee speelt natuurlijk)

    tegen de tijd dat je jet genoeg druk heeft opgebouwd om voortstuwing te geven, is de koeling ook al volgelopen.
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    Hi Robbie, gefeliciteerd met 'maiden'. Absoluut niet verkeerd lijkt mij. Probeer volgende keer meer volgas te varen, want dat kan-ie volgens mij echt wel hebben.

    PS krachttermen? Ik hoorde je 'cut, cut' roepen naar de cameraman, klopt dat? :)
     
  10. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.065
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Gefeliciteerd met de eerste stukjes varen!!

    ziet er op het water ERRUG gaaf uit!!!!!

    hoop dat je je asje snel fixt, en we nieuw beeldmateriaal hebben (ook wat snelheid :p )
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    hallo

    roel je bent bij je lijstje een camera vergeten

    had zo eens een oude camera (met een filmrolletje)in me borstzakje en bij het uithalen van een boot floep de vijver in
    je zag hem flitsen onder water tot de accu leeg was LOL

    robby zoals reeds vermeld een plat kantje aan de koppeling maar kijk effe naar mijn tekening
    [​IMG]
    dit is de juiste manier om een plat kantje aan de as temaken
    doe je dat kleine stukje ook weg dan kan je as scheef in je koppeling komen te zitten
    nu schuift de as er in alsware dat het stukje er niet was tussen uit gehaalt en het schroefjes kan nu de as niet schuin drukken in de koppeling


    gr raf
     
  12. slashbasher

    slashbasher

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    987
    Locatie:
    brabant,omgeving oss
    gefeliciteerd robbie met je maiden.
    en wat ligt ZE mooi in het water zeg:yes:
     
  13. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dank voor alle felicitaties mensen :worship::worship::worship::thumbsup:
    Als de koppeling gefixt is kan ik wat meer gas geven zonder dat ie los trilt.

    Dat klopt, ik bedoelde ook cut met een C :D



    Dank voor de tekening Raf :thumbsup:
    De as van de motor ziet er zo uit als op de afbeelding, de inkeping/afvlakking is wel iets smaller. Ik zou eventueel ook een ondiep gaatje in de propas kunnen boren, dan valt de schroef erin en dat geeft dan een optimale koppeling. Maar boren in een rond stuk staal is lastig, zeker met een boormachine waarvan de as krom is.
    Ik ga de propas wat afvlakken zoals op het plaatje en de imbus schroef ook iets afvlakken, die loopt namelijk in een punt af.

    Zat er nog aan te denken om de cardanas te vervangen voor een flexas maar verlopig laat ik hem erin, zoveel herrie maakt hij namelijk niet.
    De eerste beste vaardag is komende zondag, mits de weerverwachtingen nog gaan veranderen. Ik heb deze week in ieder geval genoeg tijd om de boot in orde te maken voor de volgende vaart.
     
  14. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    949
    Locatie:
    Haarlem
    Ze ziet er goed uit op het water... Suc6 met modificeren en ik ben benieuwd naar de volgende vaart!
     
  15. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    Pas inderdaad goed op met ondiep water, je wilt van je jet geen "baggerschip" maken, dat houden ze meestal niet zo lang vol ;-)

    Ziet er goed uit en met wat (kleine) aanpassingen ga je hier veel plezier van beleven!

    P.S. Als je alles een beetje knap aan elkaar monteert, krijg je vanzelf zo'n filmpje YouTube - The World Is Not Enough Extended Scene: The Thames Boat Chase [HQ] ;-)
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    hallo robbie

    de tekening was rap inelkaar gegooit in paint LOL
    de inkeping mag inderdaad iets kleiner
    de as moet aan beide kanten binnen de koppeling blijven

    gr raf
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    reclame modus aan LOL

    hallo


    Op 7 augustus houd B.MSA zijn GRATIS open vaardag
    Elk ingeschreven model geeft recht op 1 lekker vers gebakken panne koek
    Bestek en bord zelf mee brengen a.u.b.
    Het is een dagje vrij varen en voor de mensen die willen slepen is er een sleepobject
    In de voormiddag is er in Genk een grote rommel markt dus ideaal voor de vrouwen
    Een speel tuin voor de kleintjes is er ook langs de vijver
    Een ideale uitstap voor het gezin
    inschrijven voor 31 jullie
    inschrijven op bmsa@telenet.be

    le 7 août B. MSA tenir des consultations ouvertes une jours de navigation GRATUIT
    chaque modèle enregistré donne le droit d'un crêpe fraîchement cuit au four
    s'il vous plaît, apportez votre propre assiette et les couverts
    Il est un jour de navigue et pour ceux qui veulent faire remorqueur un object et prevue
    Dans la matinée, il ya une grande brocante à Genk, idéal pour les femmes
    une aire de jeux pour les enfants est aussi de long de l'étang
    une journée idéale pour les familles
    s'inscrire pour le 31 juillet
    Abonnez-vous bmsa@telenet.be

    gr B.MSA
     
  18. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Die achtervolging scene blijft erg leuk om te zien, alleen zo'n abrupte 180 graden draai zie ik nog niet snel gebeuren met mijn Q-Boat. Eerst maar even de koppeling in orde maken en de besturing onder de knie krijgen voordat we zo'n stunt gaan doen :)
    Het monteren van de filmpjes doe ik niet zelf, dat laat ik aan de mensen over die er ervaring mee hebben :yes:

    Ben ondertussen ook aan het kijken welke boot ik ga maken voor het volgende (boot) bouwverslag, ik heb al een kandidaat gevonden maar moet eerst even kijken hoeveel informatie over die boot beschikbaar is. (zal een info topic openen in het algemeen boten gedeelte)
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.735
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Robbie,

    Hier zijn in het begin van je inmiddels flink uitgebreide draadje al de nodige opmerkingen over gemaakt. Ik zou een flexas zeker als serieuze optie overwegen. Je zegt dat hij niet veel herrie maakt, zodra je wat gas geeft en meer toeren gaat maken ben ik bang dat dat snel meer zal worden. En dat uiteindelijk de kardan de geest geeft. Een jetdrive hoort alleen te zoemen, elke 'ratel' is een sluimerende storing. Bedenk eens wat er zou gebeuren als de kardan bij de jet losschiet en dan als een hamer haaks op de motoras rond gaat draaien ......

    Ik bedoel dit niet lullig om 'mijn gelijk' er door te drukken, maar het is gewoon een potentieel gevaar in jou boot. Zou heel zonde zijn als zo de romp vernield zou gaan worden.
     
  20. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Okay, dan gaan we de cardanas vervangen voor een flexas. De cardanas zal op een gegeven moment risico's met zich mee brengen, kunnen het probleem beter vóór zijn dan dat het te laat is :yes:

    Zojuist de koppeling los gehaald, op de imbusschroef is het slijpsel van het losdraaien/doordraaien goed te zien, het blijft er als een magneet aan vast plakken.

    [​IMG]

    Er zit nu wel een lichte groef in de propas maar die is nihil en zal geen probleem veroorzaken, nu op jacht naar een flexas en het zaakje weer in elkaar zetten.
    Er is nog iets aan de boot wat ik wil borgen om problemen vóór te zijn, maar daar kom ik later op terug.
     

Deel Deze Pagina