Hoi aurectar, Over het oppervlak van het klittenband kan ik wel iets zeggen. Voor de Cummulus 2000 heb je aan 12 cm² (6x2cm) genoeg. Maar let op, als je tijdens het slepen met de zwever ver boven de sleper komt gaat het klittenband loslaten. Ook heb je 100 cm² eronder zitten. Johannes
Hier nog foto's van vandaag. Het toestel op zijn rug, anders werd het door de wind weggeplazen. Johannes
Hallo Johannes, Dank voor het advies. We zullen er rekening mee houden. Het Surprois-project is het levende bewijs dat je met het goeie oude Clark Y profiel een succesvolle zwever gestalte kunt geven. Het is ook in die optiek dat ik mijn Monterey-project verder zal voeren. Is er geen rolroer-versie van de Surprois in de maak? Mvg, Aurectar
De Surprois krijgt geen rolroers. Volgend jaar maken wij een houtbouw zwever met rolroeren, maar dat wordt een nieuw project voor de gevorderde modelvlieger en bouwer. Johannes
Hi Het formaat van de Surprois inschattend (vleugeloppervlak versus kaal gewicht) denk ik dat je bij die windsnelheid makkelijk tot 400 en misschien zelfs wel 500 gram ballast mee kunt nemen. Lijkt mij zelfs aannemelijk dat je vliegtijden daar niet onder zullen lijden bij windsnelheden boven 6-8 m/sec omdat je dan veel minder zelf hoeft te drukken (omlaag sturen)
Ballast Inderdaad, met deze windsnelheden had ik zeker nog extra 300 gram ballast kunnen gebruiken. Dat ga ik nog een keer proberen. Wel moet ik dan eerst in het toestel een ruimte creëren voor deze extra gewichten. Hoe het gaat worden kan ik nog niet zeggen. Wel heb ik bij een ander toestel gezien dat deze extra ballast zijn vernietigende werk deed tijdens een ogenschijnlijke normale landing. De romp van de zwever brak voor de vleugel op een aantal plaatsen. Johannes
Johannes Daar ben ik ook een beetje bang voor. met 400 à 500 gr extra komt er (schat ik) 50% gewicht bij. Allemaal op één plek in de romp. Dat is erg veel, en maakt hem wel erg kwetsbaar tijdens een niet heel nette landing. Enne ... juist tijdens de perioden met harde wind, als je de ballast hard nodig hebt, is netjes landen het moeilijkst. Ook al omdat het een tweeasser is, en geen rolroeren heeft. Ooit een full-size zwever gezien met 50% ballast tov. het totale vlieggewicht? Het lijkt mij riskant veel. Gr. Dirk.
Probeer ergens een direkte koppeling te maken naar je vleugelpennen om de kracht wat beter te verdelen van de ballast; is volgens mij wel te doen ...
Terugblik seizoen 2011 Met heel veel plezier kijk ik terug naar het afgelopen vliegseizoen met de Surprois. Het Surprois project is in elk opzicht geslaagd te noemen. Ik heb niet bijgehouden hoeveel vluchten ermee zijn gemaakt, maar het waren er heel veel! De Surprois heeft zich in de praktijk bewezen als robuuste zwever die tegen een stootje kan. Dat was ook een belangrijke eis van het ontwerp. Vliegprestaties kunnen als middelmatig worden omschreven. Het pleziergehalte is hoog te noemen gezien de reacties van alle Surprois bezitters. Binnen onze vereniging werden drie Surprois wedstrijden georganiseerd en gevlogen. Het weer zat erg tegen maar dat mocht de pret niet drukken. Verder heb ik met de Surprois nog de ACK zweefwedstrijden gevlogen. Dat waren in 2011 totaal 5 wedstrijden. Deze ACK wedstrijden vlieg ik ontzettend graag omdat de onderlinge sfeer fantastisch is, er wordt veel gelachen maar ook fanatiek gevlogen. Geen gezeur over onbenullige dingen maar elkaar helpen als het nodig is. Er wordt ook gevlogen bij slechte weersomstandigheden, want het motto is: Hier worden de mannen van de jongens gescheiden. Bij deze ACK wedstrijden heeft de Surprois zich goed gehouden en werd uiteindelijk tweede over het seizoen 2011. Nu bouw ik nog een Surprois waarbij kleine verbeteringen zijn doorgevoerd. Deze zwever wordt dan binnen onze vereniging als lesvliegtuig gebruikt voor het seizoen 2012. Ik heb alweer zin in het nieuwe seizoen! Johannes
Nog een Surprois In mijn enthousiasme heb ik een clubgenoot belooft voor hem een Surprois te bouwen. Het is een samenwerkingsproject. Mijn taak was om het toestel folieklaar te maken. En nu is het zover! Bij deze Surprois zijn een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd om het incasseringsvermogen bij een crash verder te verhogen. Ik weet, vliegtuigen worden niet ontworpen om te crashen maar om te vliegen. Dat de Surprois een stootje kan hebben heeft hij bij de laatste clubwedstrijd weer bewezen. Een deelnemer was in de hectiek vergeten zijn zender aan te zetten. Ongenadig hard trok de stiek het toestel de grond in. De schade was verbazingwekkend gering, alleen de rompneus was afgebroken en moest worden uitgegraven. Verder was het toestel op wat schrammetjes na nog steeds luchtwaardig. ....deze klus is geklaard en ik kan nu mijn pijlen richten op het volgende project. Johannes
.deze klus is geklaard en ik kan nu mijn pijlen richten op het volgende project. ga je daar al een tipje van de sluier over oplichten? groet Terence
Het volgende project is de DFS Habicht van Schneider-Modell. Schaal 1 : 3,5 Spanwijdte 3,88 m. Dit bouwpakket heb ik al ruim één jaar liggen, dus hoogste tijd om aan te beginnen. In dit jaar heb ik wel de moeite genomen om zoveel mogelijk informatie over de Habicht te verzamelen. De verschillende forums heb ik zorgvuldig doorgepluist naar informatie over de Habicht. Verder heb ik ook nog zoveel mogelijk informatie verzameld over de 1 : 1 Habicht. Mijn huiswerk heb ik gemaakt en ben nu klaar voor het bouwen van de Habicht. Johannes
Ik durf het bijna niet te vragen, maar ga je hier een bouwdraad van bij houden en ons mee plezieren? groet Terence
Eerst was ik niet van plan om een bouwverslag te maken omdat hier op het forum al eerder een Habicht bouwverslag is geplaatst. Maar bij nader inzien ga ik het toch doen omdat ik een aantal constructiedetails anders ga uitvoeren, dit naar aanleiding wat ik allemaal heb gelezen in de verschillende bouwverslagen. Johannes
Van dit model vliegen er enkele al bij BIGGS. Kist vliegt heel goed. Het formaat is nog aardig te vervoeren, de romp is wel een dikke brok