Scania Topline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 8 mei 2011.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,


    Je moet even in het topic van Opa Wil kijken, hierin wordt precies beschreven hoe je de vooras en de stuurstang moet aanpassen om meer stuuruitslag te krijgen.


    Ik heb begrepen dat je je de voorloopas wil gaan aandrijven, dit is niet realistisch.
    Een enkel lucht voorloopas is meestal wel sturend en kan gelifd worden, maar is niet aangedreven.
    Bij kiepwagens is een enkel lucht voorloopas meestal wel aangedreven, maar dan meestal niet liftbaar.
    Ook een enkel lucht naloopas is meestal niet aangedreven, wel liftbaar.
    Bij kiepwagens is de dubbel lucht naloopas wel aangedreven, maar niet liftbaar.

    Maar je moet gewoon bouwen wat je zelf leuk vind natuurlijk.
     
  2. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Piet,

    inderdaad is het niet realistisch. Maar omdat ik mijzelf (nu) nog niet instaat acht om zelf onderdelen te maken en/of het pendelsysteem zodanig om te bouwen zodat ik een (liftbare) onaangedreven voorloopas krijg (laat staan het juiste gereedschap hiervoor heb), heb ik gekozen voor een aangedreven niet liftbare voorloopas. Dus dit was de makkelijkste oplossing voor mij persoonlijk in mijn eerste project op deze schaal. Misschien in de toekomst bouw ik dit chassis om of zal ik een nieuw chassis maken. Had namelijk wel wat ideetjes, maar zag de zelfbouw (nog) niet zitten. En om een beetje te dromen: een FH3 voorloper lijkt me te zijner tijd wel wat.

    grt,
    Erik
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,

    Je moet gewoon bouwen wat je zelf mooi vind en wat je mogelijkheden zijn, zo ben ik vroeger, heel lang geleden, (ruim 44 jaar) ook begonnen met de 1:50 schaalmodellen.

    Succes met de buow van de Scania !
     
  4. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Update 002

    Even lekker nog volgens de handleiding verder gebouwd en de achteras en de spatschermen gemonteerd.

    [​IMG]

    En toen kwam het onvermijdelijke. Ik moest aan de vooras beginnen en dat zou dan mijn eerste verbouw/ombouwklus(je) zijn. Maar ondanks dat ik al veel had doorgelezen, heb ik de afgelopen avonden werkelijk uren gelezen, gezocht op dit forum en ook bij onze oosterburen de verschillende mogelijkheden onderzocht. Ik wist als dat ik de spoorstang moest aanpassen. Maar ik wilde goed weten waar ik de stuurservo kwijt zou kunnen raken. Het liefst moest deze servo voorin vlak bij de schakelservo. Nu zag ik in diverse bouwverslagen een leuk idee, dat mij ook wel zou passen. Het leek me dat nu beide servo eventueel zelfs makkelijk te vervangen zijn in de toekomst. Daarom kwam ik erop om het volgende idee uit te werken:

    [​IMG]

    Middels een frame van polystyreen heb ik dus nu de servo's naast elkaar zitten. Met enig geluk lijkt het standaardprofiel en het plaatje te voldoen aan de benodigde hoogtes. de schakelservo gebruikt dezelfde stang, maar ik heb het armpje op de servo vervangen door een aangepast met de servo meegeleverde arm. Het buitenste gat heb ik iets opgeboord om het kogelscharnier te kunnen plaatsen

    [​IMG]

    Daarna was de buurt aan de stuurservo. Omdat ik hier de uitslag wilde zien, heb ik de wielen naar even los bevestigd. de stuurservo heb ik vooralsnog helemaal hetzelfde gelaten als in de handleiding. Ik wil straks eerst de uitslag met de zender testen voordat ik hem eventueel verander. Indien nodig kan ik dan ook nog het bevestigingsplaatje op de as uitvijlen.

    [​IMG]

    En even de uitslag getest. (een op het oog, want ik moet de stuurstang nog in orde maken.)

    [​IMG]

    [​IMG]


    Hoewel het niet helemaal duidelijk is op de foto's, lijkt mij dat de stuuruitslag nu een stuk verbeterd is. Op zich ben ik tevreden met de oplossing. Hopelijk pak het straks goed uit als ik het kan testen met zender, maar dat zal nog even duren.

    Het voorgaand had ik nog allemaal gedaan zonder dat ik de onderdelen heb bevestigd. Ik ga direct nog even aan de slag om de onderdelen vast te zetten en tot 1 geheel breien. Tot de volgende update.

    grt,
    Erik
     
  5. htenbrinke

    htenbrinke

    Lid geworden:
    31 mei 2008
    Berichten:
    437
    Locatie:
    Hengelo (O)
    hallo,

    je heb een pb

    gr
     
  6. J.Bouwens

    J.Bouwens

    Lid geworden:
    21 sep 2010
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Spaubeek
    Marker. Je bent echt snel. Ik kan niet verder want heb geen stuur servo.
    Dus dan maar wachten tot geld weer binnen is. Ziet er goed uit!

    MetVriendelijkeGroet,
    Jordie Bouwens
     
  7. Je kan de truck ook eerst opbouwen,een stuurservo kan je ook op het laatst erop zetten.
     
  8. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    op marktplaats onder tamiya staat al standaard servo voor 5 euries bij tamiya-museum,
    mvg markioo
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2011
  9. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Update 003

    En weer een klein stukje verder geklust. Ik heb de stuurstang iets verbogen en hierdoor is de maximale stuuruitslag meer dan haalbaar. Zoals te zien zijn de servo's en hun (tijdelijke) montageplaat ook nog even met tape bevestigd. Eerst wil ik de servo's checken op de juiste uitslagen en werking. Tevens heb ik voorlopig een super single en gewone band op de vooras gezet. Hetzelfde kan ik dan straks doen voor de voorloopas en zo bepalen of ik nog twee super singles nodig ga hebben.

    [​IMG]

    Omdat de meeste foto's van de onderkant waren genomen, heb ik er ook maar eentje van bovenaf gemaakt. Dan is duidelijk te zien dat de servo's en motor vrij liggen. Eventueel is het nog mogelijk om een iets andere motor in te bouwen (zoals ik in meerdere verslagen heb gelezen.) Maar dat komt eventueel ook pas na het testen van de werking van de motor.

    [​IMG]

    Tevens de plaat boven het frame alvast gemonteerd. Dit om alvast wat aflegruimte te creeren voor de eerste rijtest. Het was niet de bedoeling om al te spelen met de bumper en zijschermen, maar af en toe kan ik het niet laten om het gewoon alvast even te proberen en erbij te bedenken hoe het zal zijn als de scania straks de juiste kleur heeft.

    [​IMG]

    Ook even van de andere kant. Heel duidelijk is het verschil in de standaard voorband en de super single.

    [​IMG]

    En als laatste nog even een overzichtje hoe het er nu bij staat. De bumper en de zijschermen zal ik als ik verderga met het model wel weer even verwijderen.

    [​IMG]

    En dit was het voor nu. Hopelijk gaat het in de volgende update om de voorloopas. De onderdelen hiervoor zijn onderweg, maar ze hebben al meer km's gereisd in de afgelopen week dan ikzelf. (mooi he, track en trace. :yes:)
     
  10. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Nissewaard
    Goedemorgen Marker,

    Leuk bouwverslag.
    Zie ik het nu goed, dat de achterspatborden van de trekassen uit meerdere delen bestaan?
    Oftewel, je kan dus ook (ervoor kiezen) het bovenste horizontale deel eraf laten?
    Of ziet dat er niet uit? (wellicht kan je wat duidelijke fotoos plaatsen?)



    mvrgrrob
     
  11. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Hoi Rob,

    dank je.

    Ja, de spatborden bestaan uit meerdere delen. Dus je kunt de bovenste delen weglaten. Het mooiste is dat te zien in de handleiding.
    Zie hier: http://www.asfaltrockers.nl/manuals/scania_r620.pdf. Blz. 17/18.
    Kijk even of dit voldoende antwoord voor je is. Eventueel kan ik alsnog de foto's maken.

    grt,
    Erik
     
  12. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Vraag:
    ik ben me aan het verdiepen in de aansturing. De bedoeling is om een USM-RC te gaan gebruiken. Dit verplicht me om met een motorregelaar te werken. Nu begrijp ik dat je de accu dan via de motorregelaar op de ontvanger aan kunt sluiten (mits de juiste regelaar wordt gekozen). Echter zonder deze motorregelaar zou ik de accu via de aan/uitknop op de ontvanger zetten. Nu is mijn vraag: waar laat ik de aan/uitknop als de accu via de motorregelaar op de ontvanger zit?
     
  13. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    soms hebben regelaars een aparte draad met een aan/uit schakelaar eraan. die zort er voor dat er wel/geen stroom naar de ontvanger loopt.

    je kan ook zelf een schakelaar in je stroomdraden plaatsen. bv. tussen je accu en je regelaar in. kijk wel even dat dit een schakelaar van goede kwaliteit is.
     
  14. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    idd de schakelaar komt uit de esc.
    de steker uit de esc gaat dan in de onvanger.
    en dan accu aansluiting en motor draden.

    alleen als je de truck weer weg zet moet jewel de steker vande accu er uit halen.

    [​IMG]

    gr Sander.
     
  15. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Sander en Jordi, bedankt voor de antwoorden. Hier kan ik wel wat mee.

    Ik ga mee maar eens even bezinnen op wel/geen aan/uit knop. Voorlopig dan maar eerst zonder knop en proberen de scania aan het rijden te krijgen. Hiervoor moet ik eerst even naar de winkel om verloopstekker(ofl losse materialen) en soldeermateriaal te krijgen om de verschillende stekkersystemen op elkaar afgestemd te krijgen.
     
  16. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Zender + verlichting -- de keuzes

    Er staat op mijn vrije dag een lekker kopje koffie :) voor me en dus is er even de tijd voor een update met betrekking tot de laatste keuzes. Het chassis is bijna klaar en om hem rijklaar te hebben, werd het tijd om de zender te kiezen. Maar in mijn belveing kon dat niet zonder meteen na te denken over de verlichting.

    De Zender
    Er zijn meerdere wegen, die naar Rome leiden. Het zou te lang duren om ze allemaal door te nemen. Daarom had ik vooraf al snel de keus gemaakt om te kiezen uit de F14 of FC16 (Boot en Truck) zenders. Op basis van de volgende verschillen heb ik de keus gemaakt om te gaan kiezen.
    - Er moest de mogelijkheid zijn om de zender uit te breiden i.vm. de aanstuurmogelijkheden. Beide zenders voldeden hieraan.
    - In de keuze voor de zender heb ik ook gekeken naar de aansturing voor de voorloopas. De stuurservo en de voorloopas worden straks door hetzelfde kanaal aangestuurd, maar ze moeten een verschillende uitslag hebben. Dit zou natuurlijk mechanisch kunnen, maar dat lijkt me een extreem lastige op te lossen situatie. Niet onmogelijk, maar zeer lastig. Nu heeft de FC-16 wat programmeermogelijkheden, maar ik zat me af te vragen of dit voldoende is. Toen kwam er een andere en vrij simpele oplossing om de hoek kijken. Als ik programmeerbare stuurservo's zou gebruiken, dan kan ik de servo's verschillend programmeren en vervolgens met een stick makkelijk aan sturen.
    - Het laatste verschil, dat ik bekeken heb, was de prijs. De FC-16 is ongeveer 2x zo duur als de F14.
    Alles bij elkaar opgeteld: uitbreidingen mogelijk; F14+2 nieuwe stuurservo's tegen FC-16 en als laatste de prijs, kwam ik uit op de F14.

    Verlichting
    Tijdens het kiezen van de zender heb ik ook alvast naar de (aansturing van de) verlichting gekeken. Ik heb voor de verlichting een prachtig schema opgesteld, maar helaas kan ik geen snelle manier vinden om een pdf (A3) up te loaden. Om heel kort te gaan (en met in het achterhoofd d.m.v. het ombouwen van de pdf naar een leuke jpg de verlichting nog uitgebreid door te nemen) ga ik hier voor nu even kort voorbij aan het beschrijven van de verlichting. Het wordt een zo realistich mogelijke verlichting zoals ook bijvoorbeeld Jordi en Alicon in hun topics hebben. Dus ik focus me even op de aansturing. Ik zag de volgende systemen en ik heb er maar meteen achter beschreven wat ik er zelf bij dacht en waarom ik gekozen heb.

    MFU - Kan doordat je het slecht tot niet kunt uitbreiden niet het realistische verlichtingsbeeld halen wat ik voor ogen heb. Dus dit valt af.

    GEWU - om heel eerlijk te zijn, kwam ik het relatief weinig tegen op het forum. Nu kan het zijn dat het zo perfect werkt en uitbreidbaar is dat niemand erover klaagt en vragen heeft over de installatie. Maar dat leek me een beetje onwaarschijnlijk en ik heb het daarom op hoofdzakelijk gevoel laten vallen

    Servonaut M20 - door veel te lezen op het forum, kwam ik erachter dat dit toch een vrij dure oplossing was. De mogelijkheden waren wel goed, maar af en toe denk ik toch even met de portemonnee.

    Zelfbouw (bijv. zoals Alicon doet.) - Op zichzelf een zeer prachtige oplossing. Het mooiste vind ik wel dat het behoorlijk compact is. Nu zijn de kosten voor de onderdelen laag, maar de opstartkosten zijn vergelijkbaar met bijv. de USM-RC. in het verleden heb ik geprogrammeerd in C++, maar het is geen grote hobby van mij. Dus stelde ik vragen bij mijn eigen kwaliteiten om zoiets voor elkaar te krijgen.

    USM-RC - dit blijft dan over. Er lijken mij meer dan genoeg mogelijkheden op de module te zitten om voor elkaar te krijgen wat ik wil. De kosten vallen relatief gezien wel mee. Ik zal nog genoeg uit moeten zoeken om het systeem werkend te krijgen. Uiteindelijk haalde het filmpje van de verlichting op de truck van Jordi me over.

    En als je dan te laang aan het typen bent, is je koffie vrijwel koud :(. Dus ga ik maar even nieuwe zetten.

    Tot de volgende update!
    grt,
    Erik
     
  17. MinneR

    MinneR

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Erik,

    Wanneer dit je enige model is, dan is de F14 een goede keus.
    Ga je in de toekomst nog met meerdere modellen aan de gang, is een FC16, ondanks de
    duurdere prijs, toch het overwegen waard.
    Opslag voor meerdere modellen, waarbij de verschillende instellingen van stuuruitslagen en
    dergelijke in de zender per model blijven bewaard, en toch de verschillende mixers die erin zitten.

    M.v.g.
    Minne
     
  18. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    ik sluit me bij de reactie van minne aan betreffende de zender.
    ik weet niet wat de prijs is van instelbare servo's, maar denk dat die ook wel prijzig zijn.
    wanneer je meerdere modellen wilt bouwen, en ook meerdere regelbare servo's wilt toepassen, is het misschien tog voordeliger om de fc-16 aan te schaffen.
    ook zijn de beide zenders regelmatig op marktplaats te vinden. meestal wel 35mhz en dat is dan weer niet toegestaan voor rijdende modellen.

    ik denk dat je geen spijt krijgt van een (duurdere) fc-16 zender.
    houd bij je keuze wel rekening met de hmz! 35mhz is niet toegestaan! 40mhz en 2,4ghz wel!

    succes met de keuze!
     
  19. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Voorlopig houd ik het bij 1 model. Hier heb ik gelukkig wel over nagedacht voordat ik de zender heb gekocht. Het is dus een F14 geworden. Wat de toekomst brengt qua meer modellen weet ik niet, maar dat zie ik dan wel weer. De keuze van mij is geweest om nu toch even te besparen en voor de bespaarde eurootjes toch de (iets) duurdere servo's te kopen.

    Alles is al gekocht en zojuist heb ik ook materialen gehaald om stekkers en draden te kunnen bevestigen en solderen. Komende week ga ik op mijn gemakje proberen de Scania rijdend te krijgen.

    En ja, dan ga je even een boodschap doen, dan mis je een pakketje van de TNT :(. Gelukkig is er geen haast bij, maar het was wel leuk geweest om in het weekend al te kunnen klussen. Misschien morgen :rolleyes:? Het zat deze week wel even tegen met de pakketjes richting mij. Ook DHL kreeg het niet voor elkaar om een aan mij geadresseerd pakketje te bezorgen. Ze waren zelfs zo in de war, dat ze het in het importcentrum gewoon maar terugstuurden naar de afzender :confused:. Maar even met de afzender gemaild en komende week mogen ze een nieuwe poging doen om het pakketje te brengen. :).
     
  20. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Update 004

    Nu de meeste componenten aanwezig zijn, heb ik mij eens bezonnen op hoe ik de onderdelen eens zal wegwerken. Nu heb ik direct nog geen keus gemaakt, maar ik zal de volgende ideeen tijdens de toekomstige bouwwerkzaamheden in gedachten houden:

    (Batterij onder de truck) + (Voorloopservo op links) + (regelaar en usm op rechts) en (ontvanger in de cabine).
    [​IMG]

    (Batterij onder de truck) + (voorloopservo en regelaar op rechts) + (ontvanger en usm in de cabine.)
    [​IMG]

    (Batterij onder de truck) + (voorloopservo + usm op rechts) + (regelaar en ontvanger op links.)
    [​IMG]

    Welke optie (of tussenweg) het precies gaat worden, weet ik nog niet. Ik zal hoe dan ook het een en ander moeten verbouwen. Maar het is denk ik goed om al eens een keer bekeken te hebben.

    Wat veel belangrijker is om eveb te melden, is dat de Scania zijn eerste meters gereden heeft. Na een opfriscursus solderen op youtube, is het mij gelukt om stekkers en kabels passend te maken. Nadat eerst een systeemtest buiten te auto gelukt is, heb ik de diverse onderdelen maar even los op het chassis gelegd. Tuurlijk moest ik eerst de motor en stuurservo ompolen, maar daarna werkte het perfect en had ik hte pilsje meer dan verdiend (vond ik zelf.).

    [​IMG]

    Wel kwam er een les uit de eerste rijtest. De ophanging en de uitslag van de stuurservo lijkt te voldoen aan de verwachten, maai ik moet de stuurservo nu goed bevestigen, want het ene boutje en plakband :cool: was niet sterk genoeg. Hiervoor zal ik de voorlopige ophanging eerst opnieuw opbouwen.

    Tot de volgende update!
     

Deel Deze Pagina