Nee hoor, vanaf de 250 klassen tot aan 1:1 (bij wijze van spreken dan) kun je zelf kiezen wat voor zender je wilt gebruiken. Je kunt met de simpelste zender met helisoftware vrijwel alles vliegen wat je wilt. Al zeg ik er eerlijk bij, hoe groter de heli hoe minder verstandig dit is. Ofwel, je kunt het zo dol of goedkoop maken als je zelf wilt, zolang je het practisch nut maar in de gaten houd. Een 3 meter turbine heli beter niet met een Dx6i, en omgekeerd is een FX-40 wat overdreven voor een T-rex 250.... Maar in theorie kan beide.... Gewoon een zender zoeken die voldoende mogelijkheden bied om mee te beginnen: als de hobby zwaar toeslaat ga je toch vanzelf een andere of betere zender kopen omdat het nu eenmaal onmogelijk is om van te voren te weten wat je in de toekomst nodig gaat hebben. 10 jaar geleden dacht ik nog ruim voldoende te hebben aan een FC-16..... Groet, Bert
De meeste antwoorden op je aanvullende vragen zijn al prima gegeven lees ik . Je moet de aanschaf van een zender + ontvanger een beetje apart zien. Alle CP (collective pitch) heli's moet je naar smaak afstellen op de zender. Een goede zender is eigenlijk de basis van de hobby. De zenders die bijvoorbeeld bijgeleverd worden bij een RTF (ready to fly) set zijn vaak erg beperkt en niet echt geschikt om meerdere modellen (grotere) te programmeren/ in te stellen, zoals Brutus eigenlijk al aangeeft. Om (serieus) te beginnen zou ik persoonlijk toch kiezen voor een moderne 7 of 8 kanaals zender. bijv. een Futaba FF7 of een Spektrum DX7S of een Spektrum DX8.... Wil je alleen electro gaan vliegen dan is een DX6I (6-kanaals) ook een prima instap. De prijzen zijn makkelijk te googlen uiteraard. Wil je een kwaliteits heli gaan vliegen, dan moet de basis (zender +ontvanger) logischerwijs ook goed en betrouwbaar zijn. Groetjes Eric
Thanks voor de info, ik dacht al dat de TX een belangrijke basis was als je wat professioneler wilt gaan
Ik zou alleen die FF7 niet adviseren. Beter de T8fg. Die is updatable en het vlaggenship van futaba nu. Raak je ook makkelijk weer kwijt, maar dat wil je niet.
Is het ook.... maar als jij nog je rijbewijs moet gaan halen, weet jij ook nog niet welke bedrijfsauto later voor jou het geschiktst is.... dat komt met de jaren wel, maak je geen zorgen. Bijna alles van Futaba waar op staat dat het geschikt is voor heli's is goed genoeg om mee te beginnen, alles van Spectrum Dx6i en hoger, en JR heeft ook heel wat leuke setjes. Kijk eens bij een vliegclub wat daar zoal in gebruik is: en kijk dan niet naar de experts, laat je niet verblinden door de toeters en bellen, maar kijk waar de beginnende helivliegers van die club mee werken.... 2.4 gieg is heel mooi, en iedereen zal het aanraden, maar persoonlijk zeg ik dat daar nog veel te veel onbekende variabelen in mee spelen zoals onderlinge incompatibiliteit, soms binnen een merk verschillende systemen, etc etc. Het is even wat meer opletten of je frequentie vrij is (maar dat valt JUIST door die 2.4 gieg tegenwoordig alles mee) maar verder is een "ouderwetse 35 mHz set het minste gedoe. Geen binden, geen moeilijke materie over frames en framerates, holds, brownouts etc, maar gewoon frequentiebord checken, zender en ontvanger inschakelen en gáán. @ Willow: Waarom nou weer een beginner met het vlaggeschip van Futaba opzadelen? Je begint toch ook niet autorijden met het instapmodel van Ferrari? Beter eerst een relatief eenvoudige zender, want anders ziet een beginner door de bomen het bos niet meer met alle instelmogelijkheden. Een helizender is voor de meeste beginners al lastig genoeg in zijn eenvoudigste vorm..... Groet, Bert
Omdat dit vlaggenship relatief goedkoop is tegenwoordig, erg makkelijk werkt en je voor een ff7 gewoon geen euro meer krijgt. Verder vind ik 35mhz een slecht advies. Ik had dit op mijn nitro auto, maar toen voor de zoveelste keer iemand er met mijn auto vandoor ging (heftruck bakkies,taxies, zendmasten geen idee maar alles beweegt hier vanzelf) 2.4ghz toch echt the way to go is. Onthoud advies is goed, maar er zijn meerdere meningen en die zijn echt niet allemaal fout. Ik zie de 1 na de andere beginner op onze club toch al heel gauw overstappen omdat je gewoon belangrijke opties mist. (zelf knoppen toewijzen en niet gebonden zijn aan de keuze van de fabriek. ccpm fijnafstelling, voor een beginner toch heel nuttig als zijn heli perfect staat afgesteld. Ik ben toch zeer blij geweest met het advies om bijvoorbeeld lekker 2 hyperion lipos te nemen ipv 8 turnigys. De mijne doen het na 300+ vluchten nog steeds uitstekend, en ik kan ook non stop doorvliegen. Goedkoop is duurkoop in dit geval. Tuurlijk is het wel belangrijk dat je eerst gaat uitzoeken of je uberhaubt door wilt in deze hobby, maar er stond toch, serieuze beginner. Verder denk ik dat je als beginner beter af bent met Align (hoe erg ik er ook tegen ben). Onderdelen makkelijk te krijgen en relatief goedkoop enz. Een logo crashen wil je echt niet als je de basics nog moet leren.
35mHz is ook niet voor auto's... Bakkies zitten op 27mHz dus dat kan het ook niet geweest zijn. ik vlieg al een paar jaar met 35mHz, zowel vliegtuigen als heli's en ik heb nog nooit een storing gehad. Je moet wel je spullen goed inbouwen. En uiteraard geen goedkope knoei gebruiken. Met een ontvanger van 2 knaken kun je problemen verwachten. Een MX12 met Graupner ontvangers geeft weinig kans op storing. En ook op dit forum zijn al redelijk wat berichten over 2.4GHz waar in een keer de verbinding wegvalt of glitches gezien worden, dus ook dat is niet altijd even betrouwbaar. Alleen moet je met 35mHz wel in de gaten houden of je kanaal niet bezet is. Ik vind het dus geen slecht advies. Willem.
Ten eerste: als je 35 mHz in je Nitro auto had, zat je gewoon al op de verkeerde band, maar het is waarschijnlijker dat je gewoon met 27 of 40 mHz op de AM zat.... en dat is inderdaad al van nature storingsgevoelig, daar hoeft niet eens een storingsbron voor in de buurt te zitten. De 35 mHz is voor vliegende modelbouw gereserveerd, en daar heb je normaal geen last van bakkies, heftruck of taxi's. En als het al voorkomt, dan zijn dat meestal lokaal aanwezige storingen, zoals destijds die windmolens bij Almere. Vervelend, maar (meestal) bekend en vaak wat aan te doen. ten tweede: ik heb zelfs VOOR het 2.4 tijdperk nog nooit significante problemen gehad met de 35 mHz band.... Dat is toch ondertussen ruim 30 jaar.... Ik lees hier op het forum de meest rare problemen met 2.4 gieg (niet eens zozeer radiostoringen, meer systemen die niet werken zoals ze horen te werken). Mischien had je vroeger ook rare verhalen hier op het forum over de conventionele banden, maar feit is, dat met de komst van de 2.4 gieg de verhalen over onverklaarbare crashes en andere storingen NIET tot het verleden zijn gaan horen. En je kunt het ook niet meer afdoen met kinderziekten, daarvoor bestaat het ondertussen al te lang en is het te weid verbreid. En wat erger is, meestal moet je je behoorlijk in de materie verdiepen en vaak je set-up aanpassen voordat een storing opgelost word, waar je met de conventionele techniek met goed installeren van het setje zoals het geleverd word, en je boerenverstand gebruiken, al vaak een heel eind komt. De 35 mHz FM, is gewoon nog een heel goed bruikbare band. Waarom doet iedereen opeens toch alsof dat volledig onbruikbaar is geworden? Dat is gewoon pure quatsch! En doordat iedereen zo massaal overstapt, word het op de 35 mHz alleen maar rustiger... (en die rust is juist waarom ik mensen die op zoek zijn aanraad, om ook eens die "ouwe meuk" te overwegen....) Als je met een conventionele zender bijvoorbeeld met zijn tweeën op een kanaal zit, is dat een kwestie van stom, beter opletten en vooral: het is te voorkomen!!! Simpel te testen ook door met afgekoppelde motor eerst even je ontvanger aan te zetten (tenzij je PCM gebruikt) Als er op de 2.4 gieg iets mis gaat, tast je meestal volkomen in het duister, en als twee zenders elkaar toch blijken te beïnvloeden (en KAN gebeuren, is al gebleken), dan had je er niks aan kunnen doen want "het is 2.4 gieg, dat hoort niet te kunnen" dus je houd er geen rekening mee. Zo slecht is dat advies echt niet. Dat 35 mHz "ouderwets" is, is iets héél anders. De 2.4 gieg kent ook zo zijn specifieke problemen, en is daarmee niet per sé beter, hooguit anders. Groet, Bert
Ik persoonlijk heb erg veel problemen gehad op 35 mhz Glitches, staart wegdraaien uitvallen motor etc De inbouw van de ontvanger lag het niet aan, die heb ik op alle plekken in de heli gehad Sinds 2.4 ghz heb ik er geen last van, en geen enkele glitch meer gehad Ik heb wel het gevoel dat 2.4 erg veel gevoeliger is op de onderspanning En misschien zijn er toch genoeg verkeerd ingebouwd, waardoor de antennes hun bereik niet kunnen pakken Als je geen last hebt op 35 mhz, gewoon lekker daar blijven Het is ondertussen goedkoper, simpeler etc 2.4 is duurder, maar zou officieel bijna nergens anders last van moeten hebben Maar ja, officieel is niet altijd waarheid
Tsja, als ik de rest van de forums bekijk, dan kun je opeens blijkbaar niet meer zonder spanningsstabilisatoren, telemetrie, dataloggers en wat dies meer zij..... Ik heb zowel met electro als methanol als ook benzine, nergens last van. Vorig jaar een enorm gekloot gehad met de KDS 450 waarbij hier op het forum de meest wilde oorzaken en oplossingen voorbij kwamen. Niets hielp, behalve het goedkope "universele miniatuur k*t-ontvangertje" eruit gooien en er gewoon een oude (héél oude) futaba ontanger in te hangen. Ik geef heel eerlijk toe, dat ik met de 2.4 setjes die ik tot nog toe heb (hoofdzakelijk voor auto's) tot nog toe weinig problemen heb gehad, al vond ik het vorige week knap balen dat de mCPx opeens niet meer gebonden was en ik de beschrijving van die achterlijk ingewikkelde procedure niet bij me had... En dan is het opeens een probleem wat je niet meer met je gewone boerenverstand kunt oplossen.... En dat is maar een heel simpel voorbeeld. Groet, Bert
Brutus, in het 35MHz tijdperk waren er toen ook al veel chinese klonen en RTF kitjes met goedkoper bagger? Of gebruikte toen de meeste mensen wel kwaliteit spul? Ik denk dat de meeste problemen met 2,4GHz meer voortkomen uit de kwaliteit van de componenten en de daadwerkelijk gebruikte software dan het concept 2,4GHz. Hoeveel mensen hebben er problemen met 2,4GHz van Futaba? Ikzelf tot nog toe 0,0 en iedereen op de club met Futaba net zo min. (Laat ik spektrum en dan specifiek de DX8 maar niet noemen )
Dat van die chinese bagger is maar ten dele waar, want die was er tien, vijftien jaar geleden ook. En ook kwaliteit spul is maar ten dele waar, want ik vloog vroeger ook met alles zolang het maar goedkoop was. En het laatste wat ik wil is het 2.4 concept afkraken.... Het enige wat ik probeer te doen, is enig tegenwicht bieden aan de volkomen ONTERECHTE negatieve klank die de conventionele banden opeens hebben. Wat ik wel durf te beweren, is dat de 2.4 gieg op de markt gekomen is, en na de eerste jubelende verhalen stapte iedereen er MASSAAL op over. En daarna kwamen er ook bij de gerenommeerde merken toch echt wat problemen boven water zoals dat unieke codes toch niet zo uniek bleken te zijn, en dat het aantal "kanalen" (ofwel hoeveel zenders er tegelijk in bedrijf kunnen zijn) toch niet zo oneindig was. Of dat zenders van verschillende merken elkaar toch wel negatief kunnen beïnvloeden. Tuurlijk zullen heel, heel vroeger er ook wel problemen zo geweest zijn op de conventionele banden, maar ik kan mij in de afgelopen 30 jaar niet herinneren, dat een graupner zender en een futaba, of zelfs de destijds supergoedkope Acoms, elkaar beïnvloedden (tenzij ze op hetzelfde kanaal zaten uiteraard).... Toegegeven, als je je zender liet vallen kon er bij het oude spul ook wel eens een afstemspoel ontregeld raken waardoor die zender een storingsbron werd, maar dan was daar toch een simpele en duidelijke oorzaak voor aan te wijzen, en het was ook altijd wel door een goede reparateur weer in te regelen. Helaas zijn mensen als "Corrien" tegenwoordig een uitstervend ras, en dat is heel, heel erg jammer. Als je je zender met ingeschoven antenne aan liet staan, piepte er wat door en had je nagenoeg geen bereik meer, maar dat was voor een tientje met een bij de vakhandel verkrijgbare transistor weer op te lossen. En dat laatste is eigenlijk de laatste 20 jaar niet meer echt mogelijk door verbetering van componenten. Maar om heel eerlijk te zijn, ik heb hier nog een paar pre-2.4 gieg tijdperk goedkope chinese bagger 35 mHz setjes staan (protech Avenger 4 en een Lexors Nova 6) die allebij ook volledig storingsvrij hun werk deden (en doen), zelfs met ontvangers van andere merken. En de ontvangertjes die daar bij zaten, die gebruik ik nog steeds in combinatie met de Futaba FC-18 (niet in dure modellen, dat geef ik grif toe) en dat werkt gewoon, zonder problemen. Nogmaals, ik heb helemaal niks tegen 2.4 gieg, of tegen vooruitgang, maar wel tegen de algemene houding dat de 35 mHz afgedaan heeft en beginners steevast te horen krijgen dat ze maar beter een 2.4 set kunnen kopen. Dat is niet alleen vaak onnodig duur voor een beginner, het maakt over het algemeen de boel ook onnodig gecompliceerd, want ik kom toch echt erg veel mensen tegen die er gewoon geen bal van snappen, en dan is het beter om met wat eenvoudiger, conventioneler en vooral bewezen goed spul te beginnen. Groet, Bert
Ik denk dat een hoop problemen met 2.4 ghz te wijten zijn aan verkeerde inbouw. Tel eens hoeveel mensen een externe Bec gebruiken zonder Opto Coupler!!! Of draden langs de motordraden. 2.4 zal hier gevoeliger voor zijn mischien. De carbon frame houd het ook tegen. Daar moet je goed op letten. Antenne richten op model is ook een goede. Daar komt alleen geen signaal uit en dat gaat vrolijk naar de zijkanten.
Mja, heb je zoiets wat voor jou vast logisch is maar zelf heb ik geen idee of die op de (geintegreerde) bec zit, hoe je dat kan controleren of hoe je zoiets evt kan toepassen. Ik heb er in het verleden eens van gehoord en kan de wiki pagina vinden maar verder.. onbekend maakt onbemind denk ik..
Zie ook de reactie van Chrisdv..... Buiten dat, wat is dat toch? vroeger had een luxe ESC een BEC (Battery Elimination Circuit) en dan had je geen aparte ontvanger accu's nodig. Nu heeft vrijwel elke regelaar dat, en moet je met aparte BEC's of UBEC's of hoe dat maar heten mag, en dan vaak ook nog een losse ontvangeraccu!!!! (hoezo, Battery Elimination Circuit.....) En DAAROM dus, raad ik vaak mensen aan simpel te beginnen met een mooi 35 mHz setje, en weet je? soms, héél soms trek ik de stoute schoenen aan en raad ik iemand ook nog wel eens een brandstof heli aan.... Want mischien lastig, en nukkig, maar het valt tenminste voor veel mensen te begrijpen, of er gevoel voor te ontwikkelen..... Foei toch, wat ben ik toch ouderwets:lol: Groet, Bert
Ik ben wel benieuwd wat volgens jou de functie is van een optocoupler samen met externe bec, lezen van de wiki pagina maakt het mij niet duidelijk. @Brutus, ik begrijp wat je bedoelt. Wij hebben meerdere beginners op de club die nu al flybarless met een 3d heli aan het vliegen zijn terwijl ze hun brevet nog niet eens hebben. Maar goed, zelf maak ik me ook schuldig aan het kopen van nieuwe techniek. Maar ik ben ondertussen wel van mening dat je beter met een 2ehands raptor 50 oid kunt beginnen dan een nieuwe (rtf) 450 eheli. Om weer naar het topic terug te gaan. Wat is kwaliteit? Voor mij is het in hoeverre een product aan MIJN wensen/eisen voldoet. Voor iedereen is de mate van kwaliteit van een product dus anders. De een vindt align topkwaliteit, de ander een 20 jaar oude robbe ontvanger
Voor mij is kwaliteit dat het gewoon werkt (na correcte installatie), en blijft werken zonder dat je het continu moet checken op de goede werking... En waarom zou je aan een externe bec nog iets moeten doen? ik probeer altijd mijn grote stroombronnen en draden te scheiden van het interne circuit (servo's, gyro, ontvanger), ik dacht dat ik daarmee redelijk goed zat
Ik denk dat echt goede heli's diegene zijn waar niet te veel heisa wordt rond gemaakt dwz zonder te veel mankementen. Over Align staat een half forum vol dat spreekt voor zichzelf. Over Mikado en Henseleit enz daar zie je niet te veel van.