top kwaliteit

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door guyken, 16 mei 2011.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.610
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep..... en dan? Met een 3D heli vliegen is iets anders dan met een heli, 3D vliegen....:yes:(maar ik neem aan dat je 3D vliegen met een heli bedoelt....)
    vraag zo'n jongen eens een gewone heli (dus barred en met een gewone gyro) een minuutje strak in hoover te houden?

    Of een paar veilige rondjes te vliegen met een heli die NIET een power-to-weight ratio van hier tot tokio heeft, maar zeg, 0.2 pk per kilo zodat je wel een circuit met tegen de wind uitgevoerde transitie MOET maken?

    Pak zo'n jongen z'n heading hold af en ik denk dat er van het vliegen überhaupt weinig indukwekkends meer overblijft.

    Of kijk eens of er zonder FBL systeem maar met FBL rotor ook nog steeds gevlogen kan worden?

    Al die techniek, het is echt mooi hoor, maar ik raak niet onder de indruk van iemand die al voor zijn brevet 3D vliegt, als het omwille van die apparatuur is. Ik ben onder de indruk als iemand zonder dergelijke hulpstukken netjes en strak hoovert, en persoonlijk vind ik dat véél belangrijker....

    Bij mijn vliegschool krijg je niet eens een brevet als je met FBL-electronica of heading hold gyro vliegt.
    Gyro in normaal mode, OK, maar dan moet het ook wel ophouden....

    Groet, Bert
     
  2. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Als ik eerlijk moet zijn leer ik het liefst vliegen zonder al teveel hulpmiddelen. Lijkt me toch het handigst en de beste leerschool.

    Maar ja, dat ben ik....
     
  3. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Zeker mee eens, behalve dan dat je niet met HH mag vliegen. Maar dat zal altijd discussie blijven tussen schaal en niet schaal vliegers.
     
  4. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Je begreep me verkeerd :) Ik bedoelde juist wat jij zegt. Eerst leren vliegen zonder hulpmiddelen en dan kun je je figuren gaan uitbouwen. En evt met bepaalde technologie gaan vliegen.
     
  5. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Onze reglementen eisen zelfs meer dan dat de KnvvL doet.
    Sowieso zonder elektronische stabilisatie afvliegen, en wij verwachten van de helivliegers dat ze rekening kunnen houden met al het luchtverkeer (andersom uiteraard ook).
    Naast de "normale" brevet figuren moeten we gecontroleerd een gevlogen 8 kunnen vliegen, en aangetoond de heli in vlucht volledig te kunnen besturen alvorens je een heli club brevet krijgt.
    We hebben dan gelijke rechten en plichten als ieder ander clublid.
    Dat laatste is hier en daar droevig genoeg anders, maar dat is een hele andere discussie ;)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.610
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan begreep ik je iderdaad verkeerd, en dus: SORRY!!!!!:yes:

    @willow: Dat heeft NIKS met de discussie schaal/kunstvlucht te maken.
    Heeft gewoon te maken met dat HH het helivliegen voor wat betreft de brevetfiguren dusdanig makkelijker maakt, dat het:

    a)niet fair is tegenover mensen die in normaalmode vliegen en

    b) het vliegen word er duidelijk anders door, bepaalde dingen zul je inderdaad met HH wat preciezer moeten sturen (bochten op snelheid bijvoorbeeld) maar in hoover neemt het gewoon een functie volledig weg, en aangezien hooveren ongeveer 95% van het brevet beslaat, kan ik net zo goed die hekrotor als instructeur overnemen van de leerling en hem dan het brevet laten vliegen met maar drie functies....
    En aangezien je ook geen rijexamen doet met een instructeur die voor jou de richtingaanwijzers en de versnellingspook bedient, laat ik dus ook geen brevet vliegen met HH....

    Groet, Bert
     
  7. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Er zullen wel aardig wat flames op me afkomen maar,,,

    Nou dat vind ik erg ver gaan. Hoeveel mensen vliegen nog rate, over 5 a 6 jaar gaan zeker de laaste ook over (bij onze club al 100 HH), en het nut om daarmee te leren vliegen zie ik niet. Ik ga ook niet met houten wielen op mijn auto rijden omdat ze daar vroeger mee reden.

    Je hoort ook geen jongeren die dit nuttig vinden. (geen beledeging)

    Ik snap dat je niet met FBL mag afvliegen omdat ik het ook belangrijk vind dat je leert je heli te corrigeren in hover (al moet dit met FBL toch echt ook, maar zeker in mindere mate, en er zijn ook dingen moeilijker met FBL vergeet dat niet). Maar ook dit zal net als rate vliegen ooit nou eenmaal de standaard zijn.

    En ergens mee vliegen voor een brevet om het vervolgens nooit meer te gebruiken is naar mijn mening gewoon niet meegaan met de tijd. Als je schaal wilt vliegen prima, ga er voor, maar als je gewoon al weet dat je de 3d kant op wilt heb je het al moeilijk genoeg. Het zien van HH als "valsspelen" is gewoon raar.
     
  8. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Beetje off topic dit, heeft vrij weinig met top kwaliteit te maken, maar goed... ;)
    Een gyro, of dat nu op 1 of 3 assen is..., doet niet meer dan zijn laatst gemeten rotatie t.o.v. de aarde proberen vast te houden.
    Het is daardoor NIET makkelijker maar anders, en vaak veel directer en zeer zeker sneller en niet afhankelijk qua uitslag van de werking van kop geometrie of paddle gewicht/afmeting.
    Je hebt nog altijd orientatie vaardigheden nodig (heel hard nodig zelfs).
    En het heeft GEEN zelf uitrichtende werking, wat je bij een paddlestang wel in enige mate hebt.
    Dus in sommige gevallen zou je het vliegen met een FBL unit zelfs moeilijker kunnen vinden.
    Sommige complexe figuren zijn met een flybar zelfs een stuk makkelijker te vliegen ;)

    zelfrichtende systemen zoals de flymentor, helicommand etc. maken het vliegen en hoveren WEL veel makkelijker, vind ik persoonlijk niets met RC helivliegen te maken hebben.
    En dan ook geen toegevoegde waarde hebben voor onze hobby.
    Is als fietsen met zijwieltjes.

    De regel is afvliegen met paddlestang, eerst een heli leren vliegen en afstellen, de techniek begrijpen, de risico's snappen en klein houden.
    dus die regel hanteren we met logisch achterliggende redenen.
    Een HH staartgyro staan wij wel toe, vaak zijn deze van een dermate slechte kwaliteit op de beginners 450 heli's dat je beter in rate mode zou kunnen vliegen trouwens ;)
    En ik vind de niet HH denkwijze als start dus helemaal niet zo raar, beetje behoud van de hobby i.p.v. nostalgie.

    Grt,
    Eric
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2011
  9. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Mischien ben ik wel gewoon verwend. Mijn eerste gyro was een Quark :cool: :p
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.610
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er komen inderdaad wat vlammen op je af, al zijn ze niet gemeen bedoeld, en ook niet vervelend....

    Een dikke en vooral zware schaalheli is het juist AF te raden om met bijvoorbeeld FBL te vliegen, omdat de grens niet meer aangegeven word vóór je hem bereikt, de grens word aangegeven op het moment dat je hem overschreden hebt en het te laat is. En dat kan heel vervelend aflopen. Zonder FBL voel j het aankomen.
    Idem dito met HH.... met een dikke schaalheli merk je in HH niet wanneer de hekrotor aan zijn grenzen komt, in normaalmode wél...

    Dat wil niet zeggen dat je er niet mee kunt vliegen....

    Maar stellen dat iedereen toch met HH en FBL gaat vliegen is eerstens alleen het geval als ook iedereen uitsluitend 3D heli's vliegt, en voor de heren schaalvliegers met dergelijke systemen kan ik alleen maar zeggen, je koopt schijnveiligheid, en schijn-vlieggemak.

    Maar goed, het word allemaal weer aan de kapstok "vooruitgang" opgehangen, of aan "over een paar jaar"....

    Bij ons vliegt nagenoeg IEDEREEN nog rate, omdat ze het zo geleerd hebben. En de meesten (niet 3D vliegers) vinden HH niet eens prettig vliegen. M.a.w.... dat iedereen bij jullie HH vliegt is niet een kwestie van dat het beter is (want ik geloof niet dat jullie 100 3D of aerobatics vliegers op jullie club hebben en geen enkele gewone rustige rond-tuffer), maar gewoon omdat het ze zo aangeleerd is net als bij ons iedereen in normaal mode vliegt.

    En net als met een auto-rijbewijs, waarbij je leert schakelen en remmen en gasgeven, OOK AL ga je later met een auto met tractiecontrol, stability control ABS en inparkeerhulp rijden, zo goed vind ik ook dat je als je heli wilt leren vliegen, er ook geen shortcuts genoemen moeten worden, ook al ga je later met HH en FBL vliegen....

    Het heeft dus niks te maken met of het beter of slechter is, maar gewoon, de hele meute neemt de methode van de lokale clubkampioen over (overigens net als bij ons, dat ontken ik niet)

    Maar waar het bij de meeste helivliegers onbekendheid is met de overige mogelijkheden, en blind navolgen wat de grote jongens doen, of erger nog "ach, want over een paar jaar is er toch geen normaalmode meer....", zit er bij ons wel degelijk een goede gedegen basisredenering achter waarom wij normaalmode vliegen (en daar zal IK wel weer een hop vlammen voor gaan krijgen....).

    En inderdaad, je gaat niet met houten autowielen rijden.... maar denk je dat je je byzondere verrichtingen af mag rijden met die nieuwe Ford, dat ding wat zelfstandig in kan parkeren?????

    Vliegen is vliegen, en hoe je het ook wend of keert, als jij hooverfiguren moet vliegen terwijl je de hele hekrotor niet aan hoeft te raken, is dat GEEN volledig vliegen.
    En waar zeuren we nou over.... Wou je beweren dat het moeilijk is om met een normaalmode te hooveren? Als het antwoord "ja" is, dan zou ik nog maar eens achter de oren krabben, want dan beheers je in mijn ogen gewoon je heli niet...... Net zo goed als dat je met die Ford niet kunt zeggen dat je achteruit inparkeren beheerst.....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2011
  11. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Nou het hover stadium ben ik al een tijdje voorbij hoor :p . Of dit nou HH of rate is maakt me niks uit. Verder vlieg ik geen grote schaalmodellen, en hebben we zeker rondtuffers. Sterker nog het grootste deel is dat. 3D geintreseerde zijn er een stuk of 7.
     
  12. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Sinds de overstap naar CP-heli heb ik niet meer in rate mode gevlogen, met de honey bee FP v2 wel omdat die enkel een rate mode gyro heeft. Die staart was natuurlijk niet zo strak als de 450 met een spartan gyro en zeker niet als het motortje wat versleten raakte want dan bleef ik zelf maar wat extra tegensturen; hoewel, eigenlijk niet veel anders dan de soms driftende gyro's op de 450.

    Als de wind weer wat gaat liggen(4bft naar vlagerig dikke 6 is me wat te gek) ga ik die 450 eens op rate-mode instellen, voor de gein eens proberen en ervaren hoe anders dat dan is. Ik verwacht dat het niet zo gek veel anders is behalve dat de wind misschien meer invloed heeft op de staart. In (snelle) bochten kan het een voordeel zijn omdat de staart dan wel volgt in tegenstelling tot HH die zonde input niets doet.

    Eigenlijk zou je om echt te vliegen de gyro uit moeten zetten of gewoon weg laten, dan de flybar er nog af ;) met een 1:1 heli prima, grote schaal vast ook maar met de kleine '3D' heli's lijkt me dat geen doen.

    Ik vind dit wel een leuke video over hoe het rc-heli vliegen 'vroeger' was:

    Maar of dat nou meer echt vliegen is? nu heb je techniek die wat werk van je overneemt zodat je je kan focussen op de rest van het vliegen en evt meer te kunnen doen (aileron tic/toc lukt vast niet in rate mode), of dit nu "3D", "sport" of "schaal" is. Vind je het leuk om het meer 'ouderwets' te doen dan kan dat ook :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.610
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan vliegt dus dat grootste gedeelte uitsluitend HH omdat de "stoere 3D jongens" dat ook gebruiken, want als rondtuffer heb je het absoluut niet nodig, dat zeg je zelf ook al.

    Begrijp me absoluut niet verkeerd, dat "stoere jongens" is niet naar bedoeld, maar het is nu eenmaal een feit dat de vliegers die het meeste indruk wekken in een club, erg vaak navolging krijgen, waardoor je dus rondtuffers krijgt, die wel per se met een quark of Spartan menen te moeten rondvliegen, terwijl je letterlijk al met een S39001 servo en G300 gyro nog steeds met 4 Bft. de staart in de wind kan zetten. Ik ken een club, waar als de "clubkampioen" van merk A naar merk B wisselt, het volgende seizoen meerdere heli's van merk A te koop staan omdat men opeens allemaal meent ook merk B te moeten gaan vliegen.

    Dat wil absoluut niet zeggen dat je niet als gewone rondtuffer met HH zou mogen vliegen, dat moet ieder voor zich weten.

    Maar als je zelf al het hooverstadium voorbij bent, en ook aangeeft dat het je weinig uitmaakt of je dat in HH danwel normal mode doet, dan geef je toch ook al aan dat het bullshit is om ook maar enig bezwaar te hebben tegen een normaal gyro tijdens het examen?

    Dat je geen grote schaalheli's vliegt, wil niet zeggen dat je niet in elk geval een beetje fatsoenlijke basis mag hebben tijdens je "heli-opleiding"....

    Groet, Bert
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.225
    Locatie:
    Rotterdam
    Technische hulpmiddelen zijn leuk, en maken het leven makkelijker..

    Maar, ook in het dagelijks leven is het een feit dat iemand die gewend is zonder te werken, op het eind beter/veelzijdiger met hun apparaat om kunnen gaan

    Even een klein voorbeeldje vanuit mijn praktijk
    De hedendaagse vrachtwagen is tegenwoordig zodanig uitgerust, dat iedereen met enige auto ervaring er mee weg kan rijden (even niet op korte bochten etc gelet)
    De vrachtwagens hebben allemaal synchromeshringen in de bak (dus geen dubbel klutsen), als je tegenwoordig nog een pook aantreft (velen gaan over op automaat...)

    Ook de zandauto's waar ik mee werk zijn tegenwoordig redelijk beveiligd met allerlei technische rommel

    Kortom, technisch simpel, iedereen kan er mee rijden.

    Dan komt de dag dat er een synchromesh ring uit vliegt in de bak.
    Moet je opeens dubbel klutsen, wat een hedendaagse chauffeur dus niet kan, en de auto opeens "kapot" is, terwijl een gepensioneerde chauffeur er zo mee weg rijdt

    Of een achteruit rij camera die het niet meer doet. De jonge generatie zet de auto aan de kant, of rijd alleen nog achteruit als er iemand in de buurt is of ze in een open veld staan. Maar ja, wij werken in de stad...
    De oude garde is het nog gewend van vroeger, kijkt op wat andere momenten en rijdt het apparaat zonder problemen hetzelfde gat in

    Zo is er natuurlijk meer te verzinnen
    punt blijft, leer je mensen met allerlei hulpmiddelen een kunstje, zijn ze meteen volledig afhankelijk van dat hulpmiddeltje
    leer je mensen bv vliegen zonder al te veel poespas, zullen ze in de toekomst minder problemen tegenkomen als er ooit eens wat uitvalt

    Een beginner moet vooral nemen wat hij wil, maar mooiste is als hij het zichzelf een beetje moeilijk maakt, des te makkelijker is het later

    Bijvoorbeeld een autorotatie
    hou je de staart in hh, zal hh proberen de staart netjes recht te houden. Leuk, maar hierbij vreet hij veel vermogen weg van de hoofdrotor. Dit merk je niet, omdat het hh is.
    enigste wat je merkt, is dat het toerental zakt en dat je misschien al te dicht bij de grond zit om er iets aan te doen
    In normal had je het gemerkt, en de staart laten gaan

    Even een korte conclusie op een erg lang verhaal:
    Niets verkeerd aan hulpmiddelen, maar als je zonder kan ben je op het eind beter uit
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.610
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanwege het feit dat een 450 klein (Korte staartboom) is en relatief veel minder airspeed heeft, En bijna altijd een open kielvlak (weinig weerhaantjes effect) zul je er weinig merken met een 450.
    Met een 600 word dat een ander verhaal, en zul je merken dat het weinig uitmaakt hoeveel je op de staart stuurt in een bocht, hij volgt toch wel.

    Volledig zonder gyro vliegen gaat wel, maar omdat het allemaal zo snel gaat, vraagt het gewoon superveel aandacht.
    Flybar weghalen is gewoon goed te doen, zeker met bijvoorbeeld een 600 size.
    Volgens bijvoorbeeld "student" gaat dat zelfs nog met een 250 size....

    Prsoonlijk denk ik dat een 450 voor iedere wat geoefende vlieger te doen moet zijn zonder flybar al zit er dan geen 3D meer in uiteraard....

    Groet, Bert
     
  16. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    :p weggejorrist
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2011
  17. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Howww, Ik kan een rate heli hoveren ( niet dat ik daar de meerwaarde van in zie trouwens) en vliegen maar ben absoluut voor HH. Ik corrigeer liever de hele bocht dan dat ik me stick kan los laten(hoe bedoel je hulpmiddel!). Rate vliegen voelt alsof ik tegen me heli aan het vechten ben, het vliegt in mijn gevoel dronken :yes:

    Verder ken ik de hele 3d haat van schaalvliegers en het bekende blauwe of rode pilletje verhaal klopt elke keer. Gelukkig is het andersom niet zo, ik kan echt genieten als bijv Albertino 1 van zijn turbines vliegt.

    Waarom wordt het altijd stoerdoenerij gevonden! Prima dat jullie met rate hebben leren vliegen en flybars, maar ik ga graag een beetje met de tijd mee. En als je HH een hulpmiddel vind, gooi je rate gyro er dan ook af, en vlieg zonder.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.610
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Joh, waar haal je die "3D haat" vandaan? wat je bedoelt met het rode f blauwe pilletje snap ik ook niet (heb The Matrix echt wel gezien, maar snap het verband effe niet)

    Dat 3D niet mijn ding is, wil niet zeggen dat ik het haat, en daar gaat het ook niet om. Ook de uitdrukking stoerdoenerij trek je een klein beetje uit context. Daar bedoelde ik gewoon niet meer mee dan dat de meeste beginnende helivliegers de meest indrukwekkende piloten van de club volgen "want als die het met zo'n set-up kunnen moet het spul wel in orde zijn", zonder na te denken of het voor de beginner wel zo geschikt is.

    Wat jij "dronken aanvoelen" noemt, is in werkelijkheid gewoon feedback, en als je daar de meerwaarde niet van inziet, dan houd het gewoon een beetje op.
    Dan kunnen we net zo goed alle basiskennis van computers uit de informatica opleiding halen, alle basiskennis van autotechniek uit de monteursopleiding, alle boekhoudkundige basiskennis uit de studie economie, etc etc.... En dan weet op het laatst niemand meer iets, zijn er een paar mensen die nog iets weten, en word het er niet beter op.... Kijk bijvoorbeeld naar "Corrien", als die met pensioen gaat, zijn we met zijn allen mooi de sigaar als we een kapotte zender hebben....
    Het is nu al zo, dat ik met zeer grote regelmaat heli's afstel of inregel voor mensen, en als er dan na een of twee jaar en vijf heli's verder een volgende heli gekocht word, kan ik het wéér allemaal in gaan regelen, omdat men van die twee jaar en vijf heli's niks, maar dan ook NIKS geleerd heeft..... Lang leve "met je tijd meegaan".....
    En dan heb JIJ het wellicht nog "gewoon" geleerd, maar je raad iedereen aan, die stap over te slaan. Sorry.... is dat dan zo onduidelijk?

    En die opmerking over "gooi dan je rategyro er ook maar af", daar word een mens knap flauw van. Ga je ook fietsen met balhoofdshoek 90 graden en naloop nul? Een rate gyro is niet meer dan een aanpassing van de balhoofdshoek waardoor een en ander beheersbaarder word, een HH gyro is als of er iemand anders voor je fietst en jij alleen "linksaf" of "rechtsaf" roept. En dat is niet een nuance verschil, dat is een behoorlijk substantieel verschil.
    Trouwens: Kun jij zonder gyro vliegen? Ikke wel, en DAT voelt pas dronken!

    Weet je, ik heb aan niets of niemand een hekel, en iedereen moet zelf weten wat hij doet, maar laten we met zijn allen een beetje gezond verstand bewaren. En dat doe je alleen maar door bij het begin te beginnen, en niet door direkt geholpen door electronica hele stappen over te slaan. En dat geld niet alleen voor heli's, dat geld voor ALLES in het leven....
    In het land der blinden, is éénoog koning, en tegenwoordig is dat de persoon die het nog ouderwets geleerd heeft, helaas.
    Maar ik ga hier mee stoppen, want A- overtuig ik je toch niet (en daar was ik eigenlijk helemaal niet op uit) en B- ik krijg d indruk dat je mij behoorlijk anders opvat dan ik het bedoel, en ik heb weinig trek in dat het uit de hand loopt.
    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2011
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.225
    Locatie:
    Rotterdam
    @willow

    Mijn mening over beginners en hulpmiddelen is duidelijk (denk ik) dit heb ik al verkondigt

    Zelf ben ik ooit met een piccolo fp begonnen met een rate gyro erop
    Werkte toen allemaal leuk, en dankzij het slechte vlieggedrag van dat ding heb ik eigenlijk 0 crashes aan mezelf te danken. Heb een paar weken terug mijn eerste echte crash gehad, en de oorzaak daarvan was een kapotte servo
    Dus leren met minder hulpmiddelen kan in het latere vliegleven gewoon erg goed uitpakken (dit is ook wat Brutus zegt, al zegt hij het met meer woorden)

    Nu ben ik mezelf, en het hoeft niet voor iedereen te werken, maar voor mij heeft de piccolo als leerschool veel voordeel gegeven
    De mensen met een chronisch gebrek aan geduld zullen vast beginnen met de hulpmiddelen, en deze erop laten zitten omdat het zonder dus niet gaat.
    Dat is ook weer een ander type piloot, en vaak zijn die wat afhankelijker van hun collega vliegers. En over die mensen hebben we het hier, denk ik

    En qua vooruitgang, ik ben zelf ook overgegaan op de estab's, heb zelf 3 3g's in mijn bezit (en ingebouwd zitten)
    ik ben nu voor de lol bezig om een mini titan zonder estab te vliegen

    Het mooie is, dat ik als enigste in de club uit ervaring kan zeggen welk vlieggedrag in een fbl machine met estab uit de daadwerkelijk fbl eigenschappen komt, en welke echt door de estab worden ingestuurd
    Scheelt een hoop zoeken..

    Kortom, hulpmiddelen zijn leuk, zolang het zonder ook maar mogelijk is (en dit ook bekent blijft)
     
  20. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Zeker waar, mij overtuig te toch niet, dus we gaan weer lekker ontopic :yes:
     

Deel Deze Pagina