Kavan Bell Jet Ranger revived!

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door bruteforce, 15 dec 2010.

  1. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Oss
  2. steloe

    steloe

    Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Ardooie (West-Vlaanderen)
    OK bedankt !

    Hier een paar fototjes uit de oude doos , mijn oudste broer met mijn Pa en het staartje houden , dat was een methode indertijd om te leren hoveren !?:rolleyes: Ikke was de fotograaf met mijn kodakske .
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Geweldig dat je deze foto's nog hebt! Ik dacht eerst dat het je moeder was met dat haar... :oops: Het was een veel voorkomend kleurenschema toen, van de "SeaRanger" van de US Navy.
     
  4. steloe

    steloe

    Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Ardooie (West-Vlaanderen)
    Tja de jaren 70tig hé ! :rolling: Hij heeft nadien nog een lange baard erbij gehad en h'was dan precies Christus !!:p
     
  5. jorentju

    jorentju

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    moorsele
    jet ranger

    deze wil ik wil ik wel nog eens zien vliegen steloe:D
     
  6. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Vandaag kreeg de Kavan een nieuwe impuls door het verkrijgen van een paar cruciale originele onderdelen om deze heli weer in oude glorie te herstellen!

    Met grote dank aan Albertino Doomen van RCHeliparts heb ik een nieuw rotor-centraalstuk en het originele smalle onderstel!

    "I owe you one!":yes:

    [​IMG]

    Inmiddels zijn uit de USA van de nieuwe Kavan-onderneming ook een nieuwe "clear" ruitenset, stickerset en een set nieuwe hoofdtandwielen onderweg.
     
  7. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Gisteravond, met dank aan Han voor het werk op de draaibank, de rotorkop klaargemaakt voor definitieve montage, en de (erg lange) hoofdas gericht.
    Ongelooflijk dat ze toendertijd al raketten naar de maan stuurden, deze Kavan as is iig van een zodanig slecht materiaal dat zowat met de hand te buigen is. Niet te vergelijken met b.v. een keiharde Align-as wat toch ook "maar" Taiwanees spul is. Ik wil perse mijn assen binnen 1/100ste gericht hebben en dat is gelukt. Toen de as gehard op- en boven het punt waar het lagerblok komt te zitten (om opnieuw buigen te voorkomen) en weer gechecked. Nog steeds dik binnen 1/100ste (eigenlijk gewoon nul slingering!) dus monteren maar.

    De rotorkop is voorzien van nieuwe, dikkere en langere feathering shafts gemaakt van een Vario feathering shaft, tbv de Vario druklagers, die weer op de originele Kavan manier geborgd zitten met inbusboutjes. Het centrale dempingsrubber is vervangen door die van de oude Kavan kop, want degene die hier in zat was uitgehard. De "toren" eraf gedraaid dus ook dat is netjes.

    Nieuwe ruiten, "speed-up" hoofdtandwielen en nwe stickerset zijn onderweg uit de USA. Duurde even want er waren eerst lelijke ruiten afgeleverd bij mijn maatje daar en die heeft hij uiteraard even omgeruild bij American RC.

    [​IMG]
     
  8. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Inmiddels zijn de Kavan-USA parts gemonteerd en moeten we met gang de heli afbouwen anders kunnen we niet op de helioldie meet vliegen in Eibergen over 1,5 week...

    Hieronder zie je de heli in spoedopbouw, vandaar dat de foto wat bewogen is ;) en dat houdt de spanning voor het eindresultaat er nog een beetje in nietwaar? De electronica is getest, zender ingeregeld en nu is het een kwestie van de kop instellen en de Gaui GU-365 inregelen. Ik heb hier goede ervaring mee op mijn Trex500FBL, dus mag geen probleem zijn.

    [​IMG]

    Het verschil tussen de originele smalle- en grotere overbrenging en de nieuwe Kavan-USA gears is goed te zien. De beide nieuwe "speed-up" gears passen goed op de originele assen en montageplaat gelukkig. Alleen wel een beetje een gepiel met de 2mm borgstiftjes (geen inbusjes zoals tegenwoordig).

    [​IMG]

    Ook de staartrotor is nu compleet afgemonteerd en gebruiksklaar. Ik behoud het originele glijlager ipv een gekogellagerde tailpitch-slider vanwege de authenticiteit, even kijken hoe zich dat houdt.

    [​IMG]

    To do list:
    -Motorsteun maken
    -Grote beltwheel afdraaien tbv Kavan hub
    -Bepalen waar de accu's komen!
    -ESC monteren, ontvangeraccu plaatsen
    -Nwe ruitenset inlijmen
    -Cockpitconsole en stoelen + piloot definitief monteren
    -Staartvleugeltjes opnieuw maken, zijn gesneuveld
    -Staartvin deugdelijk monteren
    -staartrotorbladen balanceren
    -Proefvliegen, klaar!
     
  9. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Even gas gegeven afgelopen weekend... Begonnen met de elektrische aandrijving want dat was nog het meest tijdrovend.

    [​IMG]

    De originele poelie zag eruit alsof hij op een flens gemonteerd was, maar dat bleek na demontage gewoon uit 1 stuk te zijn... dus een hele avond draaiwerk om de nieuwe poelie te laten passen. Met dank aan Han!

    [​IMG]

    Zo ziet dat eruit met de koppeling

    Toen de motorsteun laten lassen uit 3 stukjes vliegtuig (DUR)aluminium. Met een beetje boren en vijlen ziet dat er dan al best leuk uit en weegt niks.

    [​IMG]

    Actro powerrrr motor voorzien van 8mm as, zodat de poelie direct past en we beter bestand zijn tegen de grote koppel-krachten

    [​IMG]

    Gemonteerd op het originele Kavan-frame, voor de bevestiging gaatjes geboord en voorzien van 3mm draad...

    [​IMG]

    De andere kant:

    [​IMG]

    Het hele spulletje gemonteerd, de regelaar zit op de plek waar vroeger de uitlaat zat, de 5S+ontvangeraccu op de plaats waar de tank zat en de beide 3S accu's in het "zijvak" zodat er weinig te zien zal zijn van de E-ombouw omdat het niet boven de "bak" uitsteekt. De stoel van de piloot kan op deze manier vrij ver naar achter staan waardoor de piloot een beetje in een natuurgetrouwe positie zit straks.

    [​IMG]

    Het wordt dus een 11S-aandrijving omdat ik net een beetje krap zit met het toerental op 10S en ik zo nu eenmaal met bestaande accu's de combinatie kon maken zoals hij nu is.

    Nog te doen voor de maiden:
    -Inregelen Gaui FBL electronica
    -Ehhh en verder niks....

    Daarna afwerken & details.

    Laten we duimen voor wat minder wind....;)
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2011
  10. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Ik zal m komend weekend eens komen bekijken en hopelijk zien vliegen, die Kavans zijn erg mooi.
     
  11. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Maiden? Bijna!

    Gisteren mooi weer en niet te veel wind dus 's avonds tijd voor de maiden! Na wat kleine aanpassingen zoals het (kuch) verkeerdom draaien van de motor (kuch) opgetoerd naar een veilige 60% ESC opening, dat ging goed en hij start erg mooi op vanwege de vliegwielkoppeling. Echter toen ik naar de benodigde 70% (=1350rpm) wilde optoeren ontstond er een soort grove trilling, een onbalans in de rotor. Hierop reageert de FBL electronica (foutief) door de rotor sterk 1 kant op te sturen. Nou is het natuurlijk de vraag of dit veroorzaakt wordt door de FBL electronica die reageert op externe vibraties of dat de electronica deze vibraties juist veroorzaakt door snel tegensturen. Wat wijzigen aan de instellingen gaf geen verbetering, waardoor ik me nu genoodzaakt zie het eens zonder electronica te gaan proberen. Dit heb ik 100 jaar geleden al eens geprobeerd op een Heim en dat ging best aardig. Alleen heb ik de rotorkopuitslag nu mechanisch begrensd (gedempt) vanwege de electronica, en als ik zonder ga vliegen moet hij juist erg soepel en veel uitslag hebben.

    Even geduld dus nog.

    Filmpje van Han komt eraan, dat zal nog wat verduidelijken voor jullie.
     
  12. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Filmpjes!





     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Intussen geprobeerd de resonantie te achterhalen. De as bleek echt nog steeds 0,00um slingering te hebben. Het zou eraan kunnen liggen dat de onderste "verdieping" waar het motorframe inhangt, op rubbers staat. Ik zou me voor kunnen stellen dat dat meeswingt en dat in de rotorkop te zien is. Om dat uit te vinden de electronica eruit gehaald en de boel afgesteld voor vliegen zonder FBL hulp. Helaas was ik een beetje grieperig dus de static display op de Helioldie meet is helaas niet doorgegaan en door de harde wind hier ben ik er ook niet aan begonnen om opnieuw te gaan proberen.

    Gisteren wel begonnen met de cockpit mooi aan te kleden, deze wordt niet geheel scale maar het lijkt steeds meer op een echte heli. Het plaatsen van de nieuwe ruiten is ook begonnen.

    [​IMG]
     
  14. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Langzaamaan wordt de cockpit zoals ik hem hebben wil. Er is wel een tegenvaller, en dat is de kwaliteit van de Amerikaanse ruiten. Die zijn absoluut niet op dezelfde standaard gemaakt als de Duitse die we gewend zijn. De ramen zijn bobbelig en erg dun en hebben zelfs hier en daar oppervlakte verstoringen die lijken op een vergeten stickertje in/op de mal ofzo. En dan te bedenken dat mijn maat in de USA de eerdere set teruggestuurd had want die waren nog erger en zelfs vergeeld...

    Anyway, ik wilde per se heldere ruiten en geen blauw getinte. Als dat jou niet uitmaakt en je zoekt een nieuwe ruitenset voor je JetRanger, bestel dan de ruiten voor een Heim Star-Ranger bij Vario. Die set kost slechts 35 euro, is perfect afgewerkt en past ook op hun eigen "kleine" JetRanger en dusss.... ook op de Kavan.

    Hier de ruiten met zelfgemaakt voetenstuur.

    [​IMG]

    De beide grote voorruiten zitten er nog niet in zoals je ziet

    [​IMG]

    Hier zie je de bobbeligheid beter, de "bekleding" is gemaakt van 600 waterproof en is zo bevestigd dat de lijmnaden van de ruiten niet meer te zien zijn.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2011
  15. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik was nog een foto vergeten te posten zie ik, en dat is die van de onderkant van de heli met de aandrijving. Waar je vroegah met de startmotor de 10cc aanslingerde zitten nu de motor & regelaar lekker bijna buiten in de wind.

    De afstand tussen motor en grote poelie is groter dan eerst omdat de motor niet tussen de frameplaten van de Kavan past. Door meer afstand loopt er nu niks aan.

    [​IMG]
     
  16. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    De Piloot

    Het waait hier nog teveel voor een maiden met een niet-gestabiliseerde FBL-heli, dus we gaan nog even door met de afwerking.

    Ik vind het resultaat van een scale-heli voor het grootste gedeelte bepaald worden door de juiste piloot. Je hoeft maar naar b.v. de Vario poppetjes te kijken en je ziet op een foto van een behoorlijke afstand al dat het geen echt mens is. Dat komt voornamelijk door de "stramheid" van de pop. Kloppen de afmetingen, zijn de ledematen "natuurlijk" te buigen, hoe staan zijn ogen. Maar voornamelijk zie je het omdat de poppen "omhoog" kijken. Als je even aan autorijden denkt dan kijk je meestal iets naar beneden en zit je iets naar voren. Ook in een heli kijkt men naar beneden en vaak ook naar buiten.

    Zie onderstaand voorbeeld

    [​IMG]

    Dit is Chuck. hij is lid geweest van de Action-man group en is nu op zoek naar een wat rustigere baan zoals vliegen in deze Police-heli.

    [​IMG]

    Chuck is omgerekend naar de door Kavan opgegeven schaal van 1:6,4 een goede 1,86m lang. Hij is vrij gespierd en breed maar omgerekend niet onnatuurlijk. Mijn vrouw heeft hem een mooie coltrui aangemeten zodat zijn -belangrijke- nekgewricht niet meer te zien is.

    [​IMG]

    Het enige wat je van Chuck zou kunnen zeggen is dat zijn ogen te blauw zijn. Dat is evt later nog op te lossen d.m.v. een zonnebril. dit werkt vooral erg mooi bij b.v. de Hind van Matthias Strupf waarbij de piloten naast nekgewrichten ook mooie RayBans hebben.

    [​IMG]

    Hij lijkt wat krapjes te zitten maar dat is in de echte heli ook zo zoals je op de eerste foto kon zien. De Kavan- instrumenten zijn helaas wat verweerd maar wel origineel. Met de ruiten erin straks zal dit minder opvallen.

    [​IMG]

    Zo krijgen we een, naar mijn idee, realistische pilootpop in de heli.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgende werkje: Voorruiten monteren.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.899
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Marco,

    Die Action man poppen zien er voor hun prijs nog helemaal niet zo gek uit he?
    Heb er eentje in de Bell 47 G II zitten. Alleen die heeft een T-shirt aan en dus zijn de armen belachelijk dik en zie je die nek nogal..

    Wat me opeens opviel, is dat bij de Kavan de spanten voorin de cockpit nogal groot en lomp zijn. Volgens mij kun je die gerust een heel eind wegdremelen, tot pak hem beet 5 mm of zo. Want de Star Ranger en ook de Vario Jet Ranger hebben veel minder spantwerk voorin zitten. Voor de stevigheid is het in elk geval niet nodig. Ik denk eerder dat Franz Kavan een beetje voorzichtig is geweest met ontwerpen (wat steviger dan strikt noodzakelijk....).

    Dan ziet het er gelijk ook veel minder alsof je piloot verschrikkelijk krap in zijn heli past, want die schaal is op zich helemaal zo verkeerd niet, en ik geloof best dat er mensen van 1.86 m in een Jet Ranger vliegen...

    Groet, Bert

    PS: Als je het niet vertrouwt moet je het niet doen natuurlijk, maar je hoeft ook weer niet te angstig te zijn voor wind hoor. Ik heb uiteraard ook de BO 105 (mijn eerste rigid) bij nagenoeg windstil weer ingevlogen, maar de Bell 47 G heb ik na ombouw tot rigid, gewoon bij 4 Bft gemaidend. Is wel even "tanden op elkaar" maar geen moment gevaarlijk voor de heli geweest
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2011
  18. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi Bert,
    Bedankt voor je berichtje. Omdat de hele binnenkant netjes wit was geverfd heb ik aan die spanten niks gedaan. Het is wel zo dat het hele bovenste plateau de heli "draagt" en er ook veel krachten uitgeoefend worden op het bovenste gedeelte doordat de rotoras zo lang is. Zo wie zo is de heli wat degelijk (lees zwaar) uitgevoerd in vergelijking met moderner materiaal. ALS je de grond raakt met een Kavan dan is meestal toch het gehele bovenste rompdeel in 1x eraf.

    De heli is in principe klaar voor de maiden, maar ik heb de komende 4 dagen de tijd dus wacht ik gewoon geduldig tot er een beetje minder wind is. en ik heb toch nog zat te doen aan deze heli.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Neus t.z.t. matzwart maken?
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.899
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zaterdag zou het mooi weer moeten zijn volgens het KNMI (2 Bft).
    Ben heel benieuwd wat je ervaringen zijn met het rigid vlieggedrag. Jammer dat ik er niet bij kan zijn, haha....

    Wat het crashgedrag van de Kavan betreft weet ik niks zinnigs te zeggen, maar wat wel een feit is: bij de kavan is de bovenste hoofdlagering inderdaad aan het bovendek gehangen, maar de onderste lagering staat gewoon in de romp.
    De Heim StarRanger, die in feite gewoon een (heel zwaar) gemodificeerde Kavan is, heeft het volledige mechaniek inclusief motor etc etc aan het bovendek hangen, en had toch minder hevige spanten in de romp als ik het mij goed herinner.
    Maar ik bedoelde ook niet dat je alles weg moest halen, gewoon een beetje smaller maken, dan ziet de romp er al snel wat ruimer uit en dus je piloot wat minder groot en breed....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina