Kavan Bell Jet Ranger revived!

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door bruteforce, 15 dec 2010.

  1. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi Ron,
    De hele paintjob is nog een verder doordenken waard. Het wit zou voor het mooie (en om de te vele gaten kwijt te raken) opnieuw gespoten moeten worden maar dan verliest hij wel wel iets van zijn authenticiteit.

    Wordt nog vervolgd dus. Misschien. :p

     
  2. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Jullie zijn echt briljant bezig, man

    Petje af.
     
  3. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bedankt voor het compliment!:p

     
  4. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hier nog wat "voorlopige" buitenfoto's. Ik heb de lakschade aan het zwart al bijgewerkt, maar er ontbreken nog de kleine horizontale vleugeltjes op de staart en ook de achterramen moeten er nog in (die met magneetjes worden bevestigd). Ook wil ik nog de voor de JetRanger gebruikelijke ventilatie-geleiders in de ramen aanbrengen.

    Het onderstel heb ik ontdaan van de typische Kavan rubber dempers. Het stond gewoon niet mooi en ook in het eerdere resonantie-verhaal kunnen ze nadelige invloed gehad hebben.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Het is inderdaad net echt.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.899
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ziet er inderdaad erg goed uit!

    het is overigens net of bij jouw exemplaar de konushoek veel kleiner is dan bij het exemplaar wat ik destijds had. Bij jouw lijken de bladen nagenoeg vlak te staan, bij de mijne stonden de bladtippen zeker 5 cm hoger dan de rotorkop.

    Maar dat kan gezichtsbedrog zijn natuurlijk.

    Hoe dan ook, ik ben heel benieuwd naar de vliegende heli....

    Groet,
     
  7. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi Bert,
    Dat er nagenoeg geen bladhoek zichtbaar is komt omdat de GFK bladen iets doorhangen, net als de echte. De V-konus zit er wel degelijk in, maar was bij de latere koppen (zoals deze) minder sterk als bij de eerste.

    Waait weer veel te veel hier (aan de kust), dus we stellen de maiden weer maar uit.


    Groeten, Marco.

    [​IMG]

     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gevalletje grondresonantie?

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Damn, that must hurt(de portemonnee)
     
  10. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het heeft met grondresonantie gelukkig niets te maken anders was hij allang in stukken geweest.

    Gisteren weer een vliegpoging gedaan, maar de rotor blijft trillen bij een bladstand anders dan 0 graden pitch. Daar leid ik uit af dat het de rotor zelf is die dit doet. Ik zal daarom een vario/heim kop monteren om uit te testen of deze het wel gaat doen.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.899
    Locatie:
    Oldeberkoop

    AHA! Daar zeg je zo eens wat.... bij een bladstand anders dan nul.... dus bij pitch nul draait hij wel soepel?

    Controleer eens of je blad-aanstuurarmen (die aan de bladhouders bedoel ik) wel even lang en even recht zijn, geen stiekume speling, etc etc..
    Dit probleem vertoonden de eerste versies van de Hirobo shuttle namelijk ook: die hadden plaatstalen blad-armen, en als een van beide wat verbogen was, dan werd de collective ongelijk aangestuurd. Bij pitch nul alles goed, zodra je pitch gaf, ontstond er bladspoor en begon de rotor onrustig te lopen omdat het ene blad een paar tiende graad meer kreeg dan de andere.
    Goed kans dat er bij jouw heli ook niet helemaal zuiver is en je dat per ongeluk over het hoofd gezien hebt, want per slot van rekening gaat een normaal mens (ik in ieder geval wel) er vanuit dat die armen gelijk zijn.

    Groet, Bert

    PS: ik heb nog een originele Vario tweeblads rigid kop liggen met minder dan 10 vlieguren, 100% crash vrij, waar ik niks mee doe. Als je er interesse in hebt, laat maar even wat weten. Mag voor de welbekende habbekrats weg....
    Helaas is hij wel van de "witte" kunststof (helaas omdat dat erg gauw grauw word, deze dus ook).
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2011
  12. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi Bert,
    Ik heb wat gesmokkeld met de Kavan-kop, want ik wilde er perse druklagers in hebben en dat ging niet met de Alu Kavan bladhouders. Er zitten nu dus zilver gespoten Vario bladhouders op. De afstanden van blad naar kop-midden, de afstand van kogellinks naar center etc is allemaal nagemeten en in orde.

    Zolang ik op pitch 0 graden blijf dan loopt de heli helemaal trillingsvrij en zonder bladspoor. Hoe meer pitch ik geef hoe meer "bladspoor" er te zien is, maar het is niet te zeggen welk blad dan afwijkt terwijl 1tje een rode tip heeft. Dit doet vermoeden dat het geen bladspoor is maar iets anders, ook al omdat het er niet uit te stellen is. Hoe meer +/- pitch hoe erger de onregelmatigheid en op een gegeven moment ben je bang dat de boel uit elkaar gaat klappen. Om de Kavan-kop uit te sluiten heb ik een Skyfox kop gemonteerd maar dan met zijn standaard rechte featheringshaft en directe FBL aansturing. Dit is technisch dan een vrijwel gelijke kop als die jij aanbiedt. Als dit wel goed blijkt te werken dan ga ik hiermee verder.

    Keep you posted!
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.899
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, dan blijven er nog maar twee mogelijkheden over: de bladen, of speling op de tuimelschijf!
    Als er speling op de schijf zit kunnen de bladen gaan "fladderen" en dat lijkt wel op wat je beschrijft, omdat alleen bladspoor op zich geen echt zwaar trillingsprobleem op levert, en alleen bladspoor op zich, moet ook zichtbaar zijn welk blad er boven loopt.
    Die bladen, zijn dat nog de originele houten of ondertussen ook wat anders?
    De originele bladen zijn niet voor puur rigid bedoeld. Moderne bladen die voor Rigid bedoeld zijn, hebben vaak een ingebouwde neiging om naar pitch minimum te lopen, om op die manier de speling uit de aansturing te drukken en een rustiger loopgedrag te krijgen. Als jouw bladen die neiging niet ingebouwd hebben, wil het blad wat gaan wapperen, met mogelijk het door jou beschreven effect als resultaat.
    En verder: als de bladen niet helemaal identiek zijn, kan het maar zo zijn, dat bij dezelfde pitchwaarde, het ene blad toch meer lift levert dan het andere en dan heb je hetzelfde effect.
    En met houten bladen ben je er nooit helemaal zeker van dat de bladen exact hetzelfde profiel hebben, of dat een van de bladen wat getordeerd is, of zelfs dat een van beide bladen meer tordeert dan het andere.

    Wel jammer, want die originele lange en slanke Kavan bladen staan wel veel beter op de heli (al werden ze in 1973 al door veel piloten vervangen voor de iets kortere en bredere Graupner Bell Twin-Jet bladen omdat dat beter vloog).
    Bij mijn exemplaar (heb ik nooit mee gevlogen) zaten ook zowel de originele als die Graupner-bladen, en de originele stonden hem gewoon beter....
    Maar ja, als ie daar niet mee vliegen wil....:(

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2011
  14. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Intussen heeft de maiden plaatsgevonden: Hij vliegt!

    Helaas geen foto's of video, want mijn maatje Han was er niet vandaag. Tussen de buien en de Roparun karavaan door nog even snel een 10 min. gevlogen. Ik heb er nu een andere kop op, een Vario middenstuk wat aangepast is aan de Kavan en "lookalike" uitgevoerd.

    [​IMG]

    Hij is niet zo mooi als de originele, maar ik weet zeker dat deze wel moet vliegen. Zoals je ziet Bert zijn het GFK bladen, deze zijn ruim 20 jaar geleden eens aangeschaft toen ik met de Star Ranger FBL wou vliegen en dat bleek toen niet erg bruikbaar te zijn voor wedstrijden. Ze zijn lekker zwaar en zwaartepunt gecorrigeerd. Ik ga echt nooit meer met hout vliegen.

    De kop begon weer te schudden, maar het bladspoor was weg te tunen. Daarna het toerental drastisch laten zakken tot ca 1100 rpm, een toerental waar ze vroeger mee vlogen. Ik heb het idee dat er toch wat invloed van de rubber dempers is die de onderste "verdieping" van het mechaniek vasthouden dus die ga ik wisselen.

    Afgezien van wat trilling vloog het ding best lekker, een beetje wind kan de FBL kop best hebben maar vlagen vindt hij niet leuk. De regelaar staat nu op slechts 50% opening en daar wordt hij best een beetje warm van. Dat moet dus nog aangepast.

    Wordt vervolgd!

    Intussen de ramen aangepast naar de "schuifraampjes" zoals die op de originele JetRanger voorkomen.

    [​IMG]

    En ook de magneetjes op de achterste ramen bevestigd. Ook de romp heeft nu aan de binnenzijde dunne metalen plaatjes gelijmd zitten waar de magneetjes op vast pakken. Bijna klaar.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2011
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.899
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In elk geval gefeliciteerd met de maiden!

    Ik had hier vroeger een bouwhandleiding van een Kavan, en ik meende dat die dingen max 900 omwentelingen mochten draaien.....

    Tweede tip: het originele FBL middenstuk (dus van die Elastomer-kop) van Vario is wat dunner, en daar kun je de klemring van de tuimelschijfmeenemer niet om kwijt. Ik heb (net als jij) nu een middenstuk van een gewone flybar kop gebruikt, maar daar wel die klemring van de tuimelschijfmeenemer op gezet, waardoor het centraalstuk een stuk steviger om de as zit (heb het niet zonder die klemring geprobeerd, dus weet niet of dat echt heel veel uitmaakt) en in elk geval is het trillen bij mijn Bell 47 G wel weg nu.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2011
  16. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hmmm die klemring zal ik binnenkort nog eens maken dan, wie weet gaat het dan nog beter. Het trillen lag dus niet speciaal aan de Kavan kop, die ga ik later weer terugmonteren! Alleen heb ik de rotoras nu ingekort voor de Vario kop dus daar moet ik een nieuwe voor maken. Bij voorkeur ook van echt staal dan ipv kaas.;)
    Wat betreft die instellingen van Kavan: Ze geven in de manual aan een rotortoerental van 900 rpm en een bladhoek van 3 graden waarbij hij zou moeten hooveren(?) dus dat neem ik met een korreltje zout. De meeste vlogen met veel te laag toerental (om stabiel te kunnen zijn) en 8 graden pitch in de hover. Vandaar dat ik streefde naar ca 1350rpm, even kijken met de trilling eruit halen of dat te realiseren is.

    Wordt vervolgd!

     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.899
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een Vario As past nagenoeg rechtsstreeks, je moet alleen een gat zien te boren voor de bout van het hoofdtandwiel (of de vrijloop in het hoofdtandwiel zien te monteren. Alleen dan zit je wel aan die Vario kop vast.

    Die waardes van Kavan kunnen heel goed kloppen hoor! Mijn Bell 47 G vliegt vanwege zijn viertakt motorisering met maar 1150 omwentelingen, en heeft ook maar 3 graden pitch bij hooveren. Dat gekke ding weegt 5.8 kilo ongetankt, bijna 6.5 kilo volgetankt, met rotordiameter 1.62.
    Die Kavan woog normaal maar 5 a 5.5 kilo en had een rotordiameter van ik meen 1.70 meter of in die buurt.

    Oh ja, en die Bell is rigid gestuurd en vlieg prima tot windkracht 4 Bft, al word het dan wel wat tegen de elementen opboksen.

    Groet, Bert
     
  18. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Oss
    Hoi Brutus,

    Dan is de Karvan bijna net zo groot.

    Specifications:

    • Rotor diameter 1600 mm.
    • Fuselage length 1450 mm.
    • Width of fuselage 260 mm.
    • Height of fuselage 260 mm.
    • Overall height 450 mm.
    • Weight ca. 4.5 kg.

    Het is dus het profiel en coord van het blad samen met het toerental zorgen er voor wanneer de heli zal gaan liften.

    Groetjes Rob.
     
  19. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bijna, idd een rotordiameter van 1,6 m maar de mijne weegt 6,5kg vliegklaar (prima waarde voor 1,6m) en die komt echt niet los bij 3 graden pitch. Het is eerder een graad of 6 momenteel.

     
  20. guardian

    guardian

    Lid geworden:
    16 jan 2010
    Berichten:
    152
    Wat een klus als je dit draadje zo aan het lezen bent. KLASSE!!

    Ook ik heb naast mijn Bell 212 restauratie object een KAVAN BELL JET RANGER op de kop getikt. Ook ik vraag me af of ie ooit gevlogen heeft? Technisch is ie van mij vrijwel geheel compleet. Cosmetisch moet ie gedemonteerd worden en opnieuw gespoten worden. Uiteraard ga ik hem iets updaten qua techniek want ik wil hem wel veilig kunnen vliegen.
    Het enige waar ik dringend om verlegen zit is een ramen set!!!

    Iemand met tips, informatie of vragen "altijd welkom".
     

Deel Deze Pagina