Scania Topline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 8 mei 2011.

  1. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Update 012

    Gisteravond was ik even alleen thuis. En na het verlies van enkele zweetdruppels was het volgende tot stand gekomen;

    2e chassisbalk gezaagd. Kwam na circa 10 centimeter tot de heel handige uitvinding om het zaagje onder 45 graden in de metaalzaag te doen en zo kon ik min of meer recht toe recht aan zagen.

    [​IMG]

    Chassis weer in elkaar gezet:

    [​IMG]

    Ondersteuning aangebracht voor de draaistellen:

    [​IMG]

    De draaistellen voorlopig gemonteerd;

    [​IMG]

    En zo staat het span er nu bij:

    [​IMG]
     
  2. Blue Blade

    Blue Blade Guest

    ziet er goed uit hé, komt wel in orde ...
     
  3. Flinstonneke

    Flinstonneke

    Lid geworden:
    6 feb 2010
    Berichten:
    118
    Locatie:
    België, Laarne
    Mooi gedaan, chapeau !!!
     
  4. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    (mini) Update 013

    Gisteravond kwam met de post de aanbevolen CTI switch binnen. En tussen het koekje en de koffie had ik net even tijd om het aan te sluiten. En na het sporten was er tijd om een foto te nemen. En de verlichting werkt in de testopstelling zoals ik het voor ogen had.

    [​IMG]

    Vanavond nog even de luidspreker aan de USM gekoppeld en even met de geluiden gespeeld. Hoewel ik nog niet tevreden ben met de geluiden zelf, is het instellen naar tevredenheid gelukt. Je kunt inderdaad meerdere geluiden met de multiswitch aansluiten. Ook de test van de geluiden is geslaagd. Straks bij de definitieve opbouw zal ik het wel helemaal in orde maken. Jullie snappen dat je van geluid geen foto kunt maken.
     
  5. Blue Blade

    Blue Blade Guest

    misschien eens een filmpje maken als dat gaat als alles af is ...
     
  6. F47O(Geert)

    F47O(Geert) Guest

    Hey,

    ik zie dat je de USM-RC gebruikt.
    Als je dan een zender van Futaba hebt kan hier een multiswitch in zetten om de USM te bedienen, gaat een stuk vlotter.

    Geert
     
  7. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Geert,

    de (extra)geluiden op de USM worden aangestuurd met de multiswitch. De verlichting gaat via een stick. De extra verlichting, die ik wilde, gaat via de CTI switch.

    groeten,
    Erik
     
  8. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Update 014

    Eigenlijk had ik eerst het complete onderstel af willen maken voordat ik aan de cabine zou beginnen. Maar na wat nadenken, passen en meten, heb ik besloten om de planning te wijzigen en toch een klein beetje aan de cabine te gaan doen. Ik denk dat het nodig is om beter te kunnen bepalen waar ik uiteindelijk alle licht- en geluidscomponenten zal plaatsen. Natuurlijk was ik ook al wat ongeduldig en heb ik naar de kleurstelling gekeken. Ik was enigszins nieuwsgierig of degene, die de decals voor mijn 1:50 projecten ook kon leveren in 1:14. Hiervoor hoefde hij alleen de decals iets te vergroten. De proefversie kreeg ik al snel binnen en zo kon ik de decals al even passen. Na de tweede preofversie was ik tevreden. Een mix van de proefversies zit nu voorlopig op de cabine geplakt. Maar genoeg gekletst. Foto's :):


    Ik weet al dat de speaker in het dak moet komen:

    [​IMG]

    Voor mijzelf was het al vanaf het begin duidelijk welke kleurstelling de Scania zou gaan krijgen. De volgende foto geeft de bedrijfsnaam prijs en in principe ook de kleustelling, maar daarvoor zullen de nieuwsgierigen wel even moeten googlen.

    [​IMG]

    En de cabine toch maar even op het chassis gemaakt.

    [​IMG]

    Tevens de bumper alvast voorbereid. In de komende weken hoop ik de juiste leds uit te zoeken te beginnen aan het maken van de kabelbomen. Ook dan is het wel handig om te weten welke ruimte je hebt.

    [​IMG]
     
  9. Alicon

    Alicon Guest

    Hoi Marker, ziet er perfect uit. Helemaal zeker van de kleur ben ik niet want ze zijn er in blauw en rood. Ik ga er even van uit dat het een bekende kleur wordt voor mij. Zie ik het goed en heb je de verlichting van Verkerk opgebouwd? ik heb eengoedkope oplossing maar dit ziet er wel heel goed uit.

    Ik volg ook goed je opbouw van het sturen van de wielen van de trailer. Als ik het goed zie ben je ook bezig met een canvas trailer. In ieder geval hetzelfde frame. Ik denk zelf meer aan het aansturen met een servo i.p.v. een mechanische manier. In jouw geval maar ook het aangetipte voorbeeld met servo is het sturen van de wielen een gevolg van het draaien van de oplegger t.o.v. de trekker. Nu denk ik zelf er aan om het sturen van de trailer wielen aan te sturen i.c.m. het draaien van de voorwielen. Dit is een wezenlijk verschil daar de wielen dan al mee sturen nog voor de oplegger in een hoek komt met de trekker.

    Misschien te overvloede maar dit betekend dat als je stil staat en je het stuur maximaal draait de wielen van de oplegger ook al maximaal meedraaien terwijl de oplegger dan nog recht achter de trekker staat.

    Weet jij, of iemand anders, of dit voor of nadelen heeft tijdens het rijden en of dit wel zo dient te werken?
     
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,

    Hoe ist in Riessen ?

    Het begint er al een mooie Scania te worden.

    Komt er een stenentrailer achter de Scania, in de bedrijfskleuren van Wessels, (Rood/Grijs/Zwart) of wordt de Scania gespoten in de Blauwe/Witte/grijze kleur van Volkers Wessels voor materieel vervoer.

    Als ik zo naar de trailer in aanbuow kijk wordt het een stenentrailer.

    Wessels heeft hele mooie net onderhouden Scania's, 1 Daf en hele mooie VOLVO's.

    Succes met de afbouw !
     
  11. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Piet,

    het wordt deze trekker (met wel wat bouwersvrijheid van mijn kant :)) met inderdaad een steenoplegger, maar dan een broertje van deze oplegger.

    (ps. even voor de bronvermelding: foto's zijn gelinkt vanaf www.transportfotos.nl)

    [​IMG]

    en speciaal voor jou, Piet, laat ik de goede oplegger ook even zien ;). Trouwens, als ik het goed heb zijn de opleggers van ongeveer hetzelfde bouwjaar, maar is de oplegger op de onderste foto een jaar of twee geleden helemaal opgeknapt.

    [​IMG]
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,

    Bedankt voor de mooie foto's
     
  13. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Max,

    ik heb het Veroma frame. Dus zonder opbouw. Zoals in mijn vorige posting duidelijk is gemaakt, wordt het uiteindelijk een steenoplegger. En dat wordt nog een hele klus. Maar daar heb ik best wel zin in. Maar het zal een hele poos gaan duren voordat hij helemaal af is.

    Zelf twijfel ik nog steeds tussen helemaal mechanisch of met de servotester. Wel gaat het grootste deel mechanisch worden en dit ga ik eerst uitwerken. (Zojuist nog even zitten pielen met sateprikkers hoe de stangen gaan lopen bij het sturen.) Het schotelgedeelte komt later.

    Meesturen van de oplegger moet in principe altijd op basis van de scheefstand van de trekker gebeuren en niet op de vooras van die trekker. De bedoeling van het meesturen is om de oplegger zoveel mogelijk hetzelfde pad te laten volgen als de trekker. Voordelen zijn daarmee onder andere korte bochten en besparing van banden. Er zijn ook opleggers, die je apart bij kunt sturen. Dit zijn vooral dieplader voor zwaar transport (dus waar lengte echt een probleem wordt.) In het topic van Wil (arms1948) staat een hele mooie video hiervan.
    Mij lijkt het aansturen op de voorwielen van de truck niet handig. (om niet te zeggen helemaal fout ;)) Je ziet volgens mij dan het knikpunt rond de kingpin over het hoofd. De oplegger reageert meteen op elke stuurbeweging van het stuur. Dus als je maximaal stuurt in stilstand, dan zal de oplegger bij optrekken meteen sturen. Ik zou mijn auto niet naast zo'n oplegger willen parkeren. De oplegger zwaait direct uit en ramt je auto. Daarnaast neemt een gestuurde oplegger om het maar zo te zeggen de binnenbocht. Dus als jij rechts wilt bij het stoplicht en je oplegger stuurt meteen, dan zijn ook voetgangers op het stoepje niet meer veilig. Dus de oplegger moet min of meer het pad van de trekker volgen. Liefst 1 op 1, maar dat is denk ik vrijwel onhaalbaar. Vandaar dat de oplegger altijd reageert op de scheefstand van de truck.
    En om nog een nadeel te noemen. Jouw trucker Sjaak gaat achteruit rijden en komt een beetje aan het sturen. 't gaat niet helemaal recht zoals het moet. Bij direct meesturen assen op basis van het voorwiel, krijg je hele rare situaties. Ik had een heel verhaal hier staan, maar het komt erop neer dan je dan de stuurbeweging van de oplegger versterkt. En dan is niet leuk als je in een krap plekje moet staan.
    Volgens mij heb ik het zo wel goed uitlegd. Een beetje nadenken is denk ik nog vereist, maar daar kom je wel uit.
     
  14. Alicon

    Alicon Guest

    Erik, bedankt voor de mooie uitleg. Ik dacht zelf nu ook eens goed na en zag al snel voor me wat jij hebt beschreven. Nee, direct meesturen wordt echt een ramp :mad:. Succes, ik ben benieuwd naar het eind resultaat, al moeten we daar dan even op wachten.
     
  15. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Tot nu toe heb ik de wijzigingen aan de oplegger enigszins uit de losse pols gedaan. Dat wil zeggen: een goed idee van wat ik wilde en een paar potloodschetsjes waren genoeg basis om aan de slag te gaan. Voor mijn gevoel kwam dan nu een stukje werk, waar van tevoren wat meer over nagedacht moest worden: het stangensysteem. Even spelen met een paar sateprikkers gaven me nog niet voldoende basis. Ook een poging om met wiskundige formules de hoekverdraaiingen en afstanden te berekenen laten, lukte niet helemaal (of eigenlijk: helemaal niet :D). Daarom heb ik maar even een CAD-programmaatje gebruikt om even te spelen. In het CAD-model heb ik vrijwel de juiste maten gebruikt. En er kwam zo een goede en (theoretisch) haalbare oplossing voor het stangensysteem tevoorschijn. De verdraaiing van de twee assen is vrij goed op elkaar afgestemd.

    Een overzicht. Let nog niet op de aansturing vanaf de schotel. Daar moet ik nog verder induiken en ik ben er nog niet uit of het een servotester gaat worden. DAt hangt een beetje van de mogelijkheid af om af te kunnen stellen zodat de oplegger recht achter de truck gaat rijden.

    [​IMG]

    Het sturen bij korte verdraaiingen geeft een vrij exact draaipunt. De starre as wringt altijd. :

    [​IMG]

    Bij 45 graden loopt het iets uit elkaar. Het zal wel een foutje ergens in de afronding zijn. Maar het is goed genoeg om het systeem te gaan uitvoeren.

    [​IMG]

    Ik heb er ook even een tekeningetje van gemaakt met maten erop. Deze wil ik vanavond even checken aan de hand van de oplegger. Als het een beetje klopt ga ik eerst de stang tussen de draaistellen proberen te fabriceren en werkend krijgen. Daarna zal ik ga werken aan de aansturing van de achterste as.
     
  16. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Hoi Marker,

    Alsje het snijpunt van de achteras van de truck en de eerst starre as aanhoud voor het draaipunt van de gestuurde achterassen dan zal de starre as volgens mij niet gaan wringen.

    Mvg Richard
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2011
  17. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Ik houd nu de lijn loodrecht op de truck en door de kingpin aan. Dat lijkt me iets logischer dan de achteras van de truck, want de oplegger stuurt om de kingpin. De stand van de achteras is denk ik niet bepalend. Toevallig heeft de truck, die namaak een schuifschotel. Dus achteras kan schuiven in het geheel.

    Maar je zou gelijk kunnen hebben door de kruising van de lijn door de truck en vaste as als draaipunt te nemen om zo wringen te voorkomen. Ik ben er echter vanuit uitgegaan van dat de scheefstand van de truck 1 op 1 aan de achterste as wordt doorgegeven. Maar ik meende dit te halen uit het plaatje op de vierde bladzijde via deze link:
    http://www.pacton.eu/userfiles/Kennis%20steenopleggers%20(Dutch)(1).pdf door gewoon even met de geodriehoek erlangs te gaan.

    Maar zelf er wel een maximum op de uitslag op de stuurassen zitten in de orde van grootte van 45-50 graden ofzo. Hoe men dit in de praktijk waarborgt, weet ik niet. Dus met mijn opzet kom ik nog wel in de problemen als de truck onder 90 graden voor de oplegger komt. En misschien is mijn aanname van 1 op 1 doorgeven niet correct.

    grt,
    Erik
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2011
  18. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Het sturen zit me nog niet helemaal lekker. Als ik namelijk deze bijdrage Probleme bei Zwangslenkung - Allgemeine Fragen & Probleme - Modelltruckforum van onze oosterburen doorlees, vraag ik me af of ik inderdaad het draaipunt van de truck mee moet nemen in mijn berekeningen.

    En toch... Ik kan namelijk dezelfde oplegger meenemen met een 4x2 truck of een 6x2. Die hebben toch verschillende draaicirkels. Is het toch de scheefstand van de truck?

    Twijfels...twijfels... :confused: :confused:. Dus nog even nadenken en misschien wat modelleren voordat ik aan de slag ga.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2011
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,

    Je moet inderdaad rekening houden met de trekker, is dit een 2 asser, een 3 asser of een 4 asser.
    Dat maakt wel degelijk uit als je gebruik maakt van het Ackermann stuursysteem, zoals de Duitser heeft getekend.
    Als je dit systeem toepast op jou trekker en trailer, dan gaat het goed met de besturing.
     
  20. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Voordat ik de laptop uitzet even mijn laatste overwegingen. Ik denk nu dat de opmerking van Richard om een lijn door de achteras te trekken best hout slaat. In principe zal namelijk de truck altijd een draaipunt op deze lijn hebben. Het draaipunt van de oplegger wil je dan ook op deze lijn hebben liggen. Op zich kunnen truck- en trailer draaipunt even ongelijk liggen. Denk bijvoorbeeld aan manoeuvreren. Maar in het geval dat je dan precies een cirkel rijdt, zal het draaipunt van de oplegger gelijk zijn aan de truck. Dus voor nu wordt dit mijn nieuwe uitgangssituatie.
    Zojuist heb ik wat maten opgenomen van de trekker en morgen zal ik als de tijd het toelaat het CAD-model aanpassen om te kijken wat het resultaat zal zijn.
     

Deel Deze Pagina