Castle creations Phoenix HV-85 probleem

Discussie in 'F3A' gestart door chair-mn, 1 jul 2011.

  1. chair-mn

    chair-mn

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Eefde
    Castle creations Phoenix HV-85 probleem.

    Bovengenoemde regelaar die ik sinds een vlucht of 10 gebruik (tweedehands) naar volle tevredenheid, gaf plotseling de geest.

    Tijdens het vliegen stopte de motor(Axi 5330/18) plotseling. Kon het toestel gelukkig gewoon landen. Onmiddellijk de kap verwijderd en lipo's losgemaakt maar er was helemaal niets te zien dat op overbelasting of iets dergelijks duidde. Motorkap verwijderd en regelaar geïnspecteerd, totaal niets te zien.

    Lipo's (10S) opnieuw aangesloten, de regelaar geeft totaal geen teken van leven meer, dus niet de gebruikelijke toontjes. Wordt ook niet warm.

    Thuis geprobeerd de regelaar via de Castle-link kabel op de PC aan te sluiten, maar de regelaar wordt door de software niet meer gevonden.

    Iemand een idee wat het kan zijn?

    Groeten Peter
     
  2. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Die is gewoon licht uitgebrand.

    Zelfde met een 120HV gehad in een 700E, spoolde prima up eenmaal op toeren viel de regelaar uit.
    Sindsdien geen leven meer in de ESC.

    Retour gestuurd en afwachtende op bericht.
     
  3. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ik heb recentelijk hetzelfde gehad met een CC ICE HV 80, teruggestuurd, en nieuwe gekregen op garantie.

    De reden zoek ik zelf in dat ik vloog op dat moment met vrij oude zippies met een relatief hoge inwendige weerstand. Dat schijnt voor CC's nog steeds niet ideaal te zijn. Google ook eens op Castle Creations en Ripple Current.
     
  4. chair-mn

    chair-mn

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Eefde
    Interessante discussie over de ripple current, bedankt voor de tip.

    In mijn geval zijn de Zippy's nieuw en de draden naar de regelaar zeer kort omdat de accu's direct achter het motorschot liggen, dat zou de oorzaak dus eigenlijk niet kunnen zijn.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waren er zichtbaar componenten kapot Henri, Björn, Peter? Zo ja, welke? Post mortem foto's misschien?
     
  6. chair-mn

    chair-mn

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Eefde
    hierbij een foto van de regelaar na het defect, niet al te scherp maar toch.

    Uitwendig is er absoluut niets te zien, zelfs niet met een loep.

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2011
  7. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Aan die van mij was niets te zien en/of te ruiken, al rook mijn kist na opening wel naar het typische luchtje van kapotte electronica.

    Opvallend is het feit dat de regelaar niet meer 'petst' bij aansluiten. Ik gebruikte geen anti-vonk voorziening dus normaal kreeg ik bij het aansluiten van de accu een 'pets'; een overspringende vonk. Afgezien van dat het voor je stekkers niet goed is, heeft dit geen schadelijke bijwerkingen. Het wordt veroorzaakt door het laden van de condensatoren.

    Nadat hij doorgebrand was, 'petste' de regelaar niet meer. Dat zou kunnen komen doordat de condensatoren kapot zijn. Als in-vlucht de condensatoren kapot gaan, gaat de rest er heel snel achteraan.

    Als ik dat combineer met het ripple current verhaal en het feit dat ik vloog met een oud zippy pack met een relatief hoge Ir, dan past het plaatje wél.

    Ik hoop dat er nog meer info vanuit CC komt mbt. water nu kapot was, maar verwacht dat niet.
     
  8. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    CC/Aerobertics heeft de regelaar netjes onder garantie vervangen voor een nieuwe, helaas is er verder niet bij verteld wat er met de oude mis was.
     
  9. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Misschien toch gewoon overbelast.
    In dit staatje zie ik max 80A, dat is dan toch vrij krap bemeten voor een F3A setup.
    Castle Creations | Phoenix Ice HV Controllers
     
  10. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Nogmaals, die 80A is voor een 12S setup. Dat is hier niet aan de orde. Overbelasting is het 100% niet.

    Dat blijkt ook glashelder uit het feit dat er ver over de 100 vluchten mee gemaakt zijn, ook in warmer weer, zonder problemen.

    De regelaar heeft een bescherming tegen 'over-current'. De 1e instelling voor die bescherming is bij 8s 140A. Dat is dus de 'meest veilige stand'. Castle Creations noemt dat 'very sensetive'. Hij is nog nooit in deze bescherming gesprongen.

    Hoewel de rekemsom technisch niet 100% zo te doen is, (80 * 12)/8 = 120A.

    Ik zal je de log van m'n laatste vlucht laten zien, heb die niet op deze PC, de delta t voor de regelaar is, bij een buitentemperatuur van 25 graden, ongeveer 18 graden geweest. Dan is de regelaar eerder onderbelast, dan overbelast, als dat al zou kunnen. De regelaar is dan ook na landen op z'n hoogst handwarm.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2011

Deel Deze Pagina