Compass 7HV

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door 666yeti666, 20 jun 2011.

  1. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    heb al antwoord terug, ongelooflijk wat een goede support van mikado.

    het blijkt dus zo te zijn dat als je een 'normale' ontvanger gebruikt en geen satteliet, het AUX kanaal van v-stabi gecombineert is voor bankswitching EN aansturing van de motorregelaar.
    Daardoor moet je dat kanaal opdelen in 2 helften, waarbij een helft bedoelt is voor bank 1 en bank2 , en tevens voor motor off en autorotatie. De andere helft is dan bedoelt voor bank3 en 4 en voor governor : Feature: Bankumschaltung nutzen | VStabi
    Daartoe moet je dan ook nog de weg van de regelaar inleren.
    Oftewel een heel gedoe.
    Dus dat moet ik eens goed uitzoeken en doorlezen.

    Het is te omzeilen door een sattelietontvanger te kiezen of de regelaar op de 'normale manier' rechtstreeks vanuit de ontvanger aan te sturen.

    Ik denk dat ik voorlopig maar even wat gascurves op de 'normale manier' programmeer en dit later wel uitzoek, na mijn vakantie...

    wordt vervolgd

    Bas
     
  2. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Maiden !

    Jeeeeeeeeeeeehaaaaaaaaaaaaaaa !! :banana:

    Ik heb net de maiden gedaan ! Alles gelijk goed gegaan gelukkig, ja hij staat als een huis en power zat. Ondanks dat ik een eenvoudige rechte gascurve heb geprogrammeerd valt het inkakken bij heftig pitchpumpen me alleszins mee.
    Momenteel 3 verschillende headspeeds geprogrammeerd, moet alleen nog even meten hoeveel ze exact zijn. Bij geen van de headspeeds enige vorm van trillingen ontdekt, prima dus. Het viel me ook al op dat hij op de werktafel al mooi en rustig loopt, komt veroedelijk ook door de staartriem. Bij m'n ion-x2 was dat een stukje onrustiger.
    De staartriem loopt ook prima en minder lawaai dan de ion-x2.

    So far so good, nu moet ik de andere lipo's nog klaarmaken en v-stabi finetunen ( trimvlucht, gains etc.) en dan is het vliegen geblazen.
    Hopelijk lukt dat nog voor mijn vakantie.

    Ik probeer ook nog wat foto's te plaatsen

    Bas
     
  3. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Klinkt goed Bas! :thumbsup:
     
  4. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Fijn om te horen Bas, nu video's en foto's :)

    Als alles een beetje goed gaat zal mijn 7HV zondag zijn maiden voyage krijgen.

    Grtz,
    Dirk
     
  5. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Den Haag
    Goed nieuws Bas, fijn voor je man!
     
  6. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Gistermorgen gevlogen, en ging erg lekker ! Vliegt erg strak. Wat me opviel is dat hij niet zoveel lawaai maakt als ik had verwacht, het lijkt op die filmpjes niet overeen te komen met de werkelijkheid.

    Verder vertoont hij bij geen enkel toerental vibraties, ook niet op de laagste (moet nog exact meten welke dat is...). Ik denk dat de riem daar voor een groot gedeelte aan bijdraagt.
    Ook de Compass motor zelf loopt erg smooth. Als ik de heli zonder bladen op de werkbank laat draaien dan loopt hij erg mooi, dus het mechaniek zit ook wel snor.

    Met het hoogste toerental wat ik heb gevlogen is er veel vermgen voorhanden. Ik moet alleen wel de gascurve optimaliseren, want dit is duidelijk niet hetzelfde als een goede governor, wat ik gewend ben. Die houd de power veel meer constant.

    Met de kap erop wordt de motor na een vlucht ca. 45-50C en de regelaar ook. De buitentemperatuur was ca. 25C . Geen alarmerende waardes dus. Op een hete zomerdag van 35C zullen deze oplopen tot 55 - 60C, nog steeds ruim binnen de veilige grenzen.
    Desondanks kun je overwegen om sleuven in de canopy te maken om voor koeling tijdens de vlucht te zorgen.

    De nanotech lipo's 12s 5000mAh 45C/90C worden slechts handwarm dus dat duidt op een lage inwendige weerstand en dus veel spanning onder belasting. Ik gebruik in de 6HV ook, tot volle tevredenheid, de nanotechs, dus ik kan ze echt aanbevelen !

    Ik zag wat witte poeder op de accutray liggen, dus dit is wel wat slijtage van het maingear, op zich herken ik dat wel van de ion-x2, alleen is dit poeder wat grover. De tijd zal leren hoe het zich zal houden.
    Ik heb de manual aangehouden en wat (teflon) vet op het maingear gesmeerd, ik ben er op zich geen voorstander van, maar wellicht helpt dit om het smoother te laten lopen.

    De canopy is goed zichtbaar, de oranje vlek aan de bovenkant kun je in de verte nog heel goed zien. De rest van de heli is zwart en is minder goed te herkennen.

    Bij mij zit de canopy goed vast, heb er geen last van dat het bij achteruit vliegen aan de onderkant los komt, iets waar "Fronsje" last van had.

    De spinblades doen het prima, maar ze maken wel wat lawaai, ze klapperen wat meer dan ik van edge bladen gewend ben. Het profiel is ook iets anders, spinblades zijn een stukje dieper en hebben een andere vorm aan de uiteinden.

    Wat ik verder handig vind is het accutray systeem, die trek je er zo uit nadat je de kap eraf hebt gehaald. Daarmee kun je snel wisselen. Bovendien kun je het zwaartepunt finetunnen doordat je 3 plaatsingssmogelijkheden hebt voor de tray mbv de bevestigingspin.

    Ik moet nog wel trimvlucht voor v-stabi doen en daarna is het vliegen vliegen vliegen en trimmen / oefenen / wennen voor de laatste wedstrijd van dit jaar in september !

    ps.
    momenteel is het een dradenwirwar, dit komt omdat ik een jeti mui150, een WR bec en een 'gewone' ontvanger gebruik. Ik overweeg om de nieuwe Jeti Mezon 130 regelaar te monteren(zie onderaan), in het najaar als ze in de winkel liggen. Hierin zitten mui sensor en 10A bec ingebouwd. Een sattelietontvanger rond het geheel dan keurig af

    hier nog wat plaatjes :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Ziet er goed uit Bas, mijn 7HV is bijna "ready to maiden". Deze ging normaal gezien vandaag klaar zijn, maar ben er juist niet geraakt. En voor de maiden is het hier toch geen lekker weer, regen en veel wind.

    Grtz,
    Dirk
     
  8. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ja, ben ook benieuwd naar jou eerste ervaringen.

    Momenteel is het weer redelijk, heb daarom net even de rpm's gemeten en die bleken een stuk lager dan verwacht, er is dus nog veel meer power voorhanden !
    1 : 1320 rpm
    2 : 1620 rpm
    3 : 1820 rpm
    (midflight gemeten)

    Wellicht dat ik vanmiddag even de rpm's ga bijstellen

    Bas
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2011
  9. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    heb je hem toevallig al op de weegschaal gehad?
     
  10. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ik zat al op de vraag te wachten .....

    ene "Fronsje" vind de heli veel te zwaar en verkoopt de heli daarom

    Vanavond zal ik eens meten en vergelijken met m'n ion-x2 .
    Mijn 7HV zal vermoedelijk nog een stukje zwaarder zijn dan die van Fronsje, omdat ik een zware regelaar heb, losse WR bec , een sensor, 'normale' ontvanger, 'gewone' v-stabi en grote capaciteit lipo's (5000mAh)

    Bas
     
  11. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    hehe die vraag kwam inderdaad daardoor.

    Ben benieuwd wat je ervan vind met wat hogere toerentallen want 1820rpm is best laag.
    Vraag me toch wel af wat hem dan relatief zwaar maakt. Zie dat absoluut niet als probleem maar op het zicht is het een simpele (low parts count) heli.
     
  12. fronsje

    fronsje

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    16
    Bas, mijn lipo's zijn dezelfde van jouwe,6S 5000mah,45C.
    Mijn controller weegt 1gram meer dan de jouwe,ik heb dezelfde V-Bar, jij hebt juist een bec bat. meer dan ik.
    Ik ben benieuwd voor je compass en je ion x,ik zal mijn ion x ook eens wegen.
    Groeten.
     
  13. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Het gewicht wordt in mijn ogen pas een probleem met 3D als je te weinig power er tegenover zet.
    Het beïnvloed wel het vlieggedrag, maar dat hoeft niet perse een nadeel te zijn op dit formaat vind ik.
    Je heli kan ook te zweverig zijn en daardoor traag in figuren worden of erg wind gevoelig. Ben ook wel benieuwd wat je vliegklaar gewicht is natuurlijk.
    Blijf het de mooiste 700E van het moment vinden... ga mijn ogen goed de kost geven de komende week :)
     
  14. fronsje

    fronsje

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    16
    Lees ik dat goed of heb ik het verkeerd begrepen?
    Een lichte heli te zweverig,te traag in figuren of erg wind gevoelig?
    Kijk eens naar de 3DNT elektro van 4560gram ingevlogen in een wind van 5 beaufor.
    Staat op elektro heli.
     
  15. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ja dat lees je goed.
    Het totaal gewicht zegt voor mij niet alles.
    Headspeed zegt voor mij ook niet alles.
    En merk eigenlijk ook niet.
    Het gaat om het totaal plaatje (technisch, prijs/kwaliteit, onderdelen beschikbaarheid), en om wat jij lekker vind vliegen en wat bij je past. :)
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2011
  16. fronsje

    fronsje

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    16
    Daar ben ik het 100% met akkoord.
     
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Enfin, net even gewogen :

    ION-X2 incl elektr. : 3713 gram
    compass 7HV: 3630 gram

    Turnigy Nanotech 12s 5000mAh 45C-90C : 1673gr

    ION-X2 vliegklaar : 5516 gram (extra receiver pack 2s 2200mAh 130gr)
    compass 7HV vliegklaar : 5303 gram

    Ik moet wel even een opmerking maken mbt de uitrusting, in beide gevallen :
    - normale v-stabi
    - normale 8 kanaals receiver (dus geen satteliet)
    - meetsensor en bedrading
    - receiver-lipo of WR bec
    - 12s 5000mAh packs


    Als je goed oplet kun je het dus lichter maken, vooral andere lipo's zal een hoop schelen.

    Bas
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2011
  18. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Voor degenen die met governor 2000rpm of meer willen halen, hier een mogelijke optie voor grotere mod1 pinions van 13T en 14T "KDE direct" : RCP-M1D6T12/13/14

    KDE Direct - Parts and Accessories

    bas
     
  19. jhrrekers

    jhrrekers

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    268
    Freakware heeft de revco tandwielen ook.

    Is iets dichter bij.

    remon
     
  20. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Fastlad ook.;)
     

Deel Deze Pagina