Multiplex Funcub 2010

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 9 feb 2010.

  1. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik weet dat er verschillende cameras zijn maar bijv een flycam is aardig prijzig
    Zijn er ook wat goedkopere dingen, als in 20/30euro wat de moeite is?
     
  2. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Hoe maken jullie op het veld de stekkers naar de vleugels eigenlijk vast? Vleugel op zijn kop bovenop de romp, of schuin ertegenaan of zoiets? Zit te kijken hoe lang ik de kabels van de stekkers moet houden.
    Lijkt me wel lastig als er een beetje wind staat; vleugel vasthouden en tegelijk stekkers erin doen.
     
  3. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Ja, de #11 keycam, HD-opname!
    Prima kwaliteit, zeker vergeleken met de gewone (#3) keycam.
     
  4. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik kan de vleugel op z'n kop op de romp leggen, dan alles aansluiten. De kabels frut ik door het gat naar binnen. Plek zat. Ik gok dat ik vanaf het midden van de vleugel ongeveer 30 cm kabel heb.

    Ik heb tevens de kabels in de romp in het gat, aan de bovenkant, vastgemsaakt. Dan hoef je niet zo te graaien
     
  5. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Ja die heb ik! In het begin (6 maanden geleden) kon ik 40 minuten opnemen. Nu is ie na een paar minuten al leeg. Ik heb ook nr 3, en idem dito. Bij regelmatig gebruik neemt de batterij-capaciteit snel af.
     
  6. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Nou hier dan het filmpje van mijn vlucht gisteren in een wat vlagerige wind vlak voor de buien.

    Zoals te zien hoeven de wielen niet eens te draaien voor een take-off :) :)....

    Jammer dat de batterij leeg was voor de landingen, want dat was wel geinig zo met die wind.



    Overigens zie wat die bomen voor invloed hebben bij die ene landingspoging. Ik moet dus continu links aileron geven om horizontaal te blijven. Dus kennelijk zorgen die bomen voor een soort daalwinden waardoor de rechterkant van mijn toestel steeds naar beneden werd gedrukt. Op hoogte namelijk perfecte trim! Je ziet het bij het opstijgen ook al dat er redelijk wat rechts gestuurd moet worden, maar zodra voorbij die boom niet meer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Eerste poging slepen van een 2.2m zwever met een Funcub.

    Op moment dat het mis ging, werkte het ontkoppelen bij de zwever niet, kort daarna ontkoppelde de sleepkist. Terwijl het koord (dus nog vast aan de zwever) zich vast greep in de mais, kwakte de Funcub neer omdat ik toen naar de zwever keek in plaats van naar m'n eigen toestel :rolling: Accu was inmiddels ook naar voren geschoven door de snukken aan het touw en 1 van de klitteband stukken in romp die los had gelaten.



    Zo, dagje later weer aan het slepen (zwever geen schade met dank aan de mais, Funcub verbogen landingsgestel)

    FILMPJE, KLIK HIER


    Landingsgestel is prima, maar zoals ik inmiddels weet (eerste filmpje) niet crash bestendig. Dat is echter geen probleem van MPX, maar van de piloot :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Roel H

    Roel H

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Panningen
    Klopt, dat kan wel eens lastig zijn daar komt bij ons op de club ook wel eens voor., Ik vond dit plaatje..
    [​IMG]



    @Rob,

    Jammer van de crash..
    Waardoor kwam de zwever eigenlijk in de problemen? Ik zie hem flink te keer gaan achter je cub?

    mzmls Roel
     
  9. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    @ Mavlo, leuk filmpje! Inderdaad vertikaal omhoog :cool:
    Spelen met gas bij langzaam vliegen met flaps is heel herkenbaar... :D

    Combinatie van fouten Roel, ik vloog te voorzichtig (te langzaam) met Funcub, daardoor kreeg zwever de neiging de Funcub in te halen (normaal gedrag bij sleep, zwever wil graag voorbij), zwever in binnenbocht, wat dit nog versterkte waardoor op gegeven moment lijn slap kwam te staan, dan begint de ellende, snok, snok, kom je moeilijk uit, vandaar het afkoppelen wat bij de zwever dus niet lukte (achteraf programmeerfout zender) :rolleyes:

    Zwever begon net weer gecontroleerd te vliegen toen de sleepkabel in de mais hapte, die zwiepte daarop ineens hard naar beneden (wat ik dus in een ooghoek zag gebeuren en automatisch die kant op keek met crash tot gevolg :rolling:).

    Tweede filmpje ging het stuk beter :D
     
  10. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Da's inderdaad meestal bij een crash helaas. Jammer zeg, crash is nooit leuk. En ik herken dat als een andere kist crasht dat je dan op moet passen dat je niet vergeet dat je zelf ook nog een vliegtuig aan het besturen bent...

    @Roel: juist, dat zijn dus van die circulerende winden in de buurt van bomen. Nu kwam de wind deze keer wat schuin langs de bomen, dus laat staan als het direct in de schaduw van die bomen is. Ik heb dus al in die opgaande stroming kunnen "soaren": dus met minimale power (1/4e gas ofzo) kon ik blijven hangen opdezelfde plek op dezelfde hoogte. Normaal moet ik toch wel iets van 1/2 gas geven om hoogte en snelheid te houden.
     
  11. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    leuke filmpjes :p

    smaakt naar meer;)
    (mijn FCO2 had ook een versleten lipo, heb er extern eentje bij geplakt)
     
  12. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Erbij "geplakt"? Ik ben benieuwd ;)...
     
  13. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    jaja, en een paar draadtjes gesoldeerd :D
    (eerst stopte hij binnen de 2 min filmen) Heb hem nu nog niet leeg gefilmt
    De filmpjes van Italie waren anders wel heel kort geweest ;)
     
  14. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Ah nu snap ik het. Ik dacht dat je met FC02, je tweede "F"un"C"ub bedoelde ofzo ;). Dus ik was benieuwd hoe een lipo bij een versleten lipo had gemonteerd .l..

    Maar het ging dus over de flight cam.

    Precies vandaag heb ik de batterij uit mijn 720P keychain cam gehaald, en een servo-connector naar buiten gevoerd. Daaraan heb ik een externe 500 mAh lipo gehangen. Dat werkt prima. Na 1 uur 20 minuten filmen nog 3.77V in de lipo!

    Ik heb het zo gemaakt dat de lipo zelf als camera steuntje werkt (aan beide zijden velcro). Maar ik kan er ook elke willekeurige servo-verlengkabel tussen hangen om de lipo ergens anders op te bergen in het vliegtuig.
     
  15. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    Zo hier op het Gardameer is het goed vliegen. Nu 2 avonden hier gevlogen en gisteren op de camping maar de fun cub van lampjes voorzien. Opstopping op de weg hier als ik aan het vliegen ben. Is gelukkig een voet pad. Gisteren kwamer ook nog een duitser vliegen met een quadrocopter maar zijn lichtjes vielen uit en hij ging volle pot het water in. Erg mooie steekvlam. Zal volgende keer wat fotos maken....
     
  16. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Hoe zo foto's maken, gaat die duitser het nog een keer doen volle pot zonder licht met steekvlam het meer in.:yes::D:D

    En ja het is leuk vliegen daar, en belangstelling is er genoeg als je gaat vliegen.
    Mijn swifje ging ook volle pot (dwarrelend) het meer in :p, door het weg gooien van de vleugel was de accu los gekomen en na dat ik de lichtjes uit zag gaan zag ik hem naar beneden dwarrelen en geen steekvlam accu weg.
    Blijft wel goed drijven dat schuim, nacht zwemmend ophalen alles drogen er kon niets doorbranden en deze werkte weer.
     
  17. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Leuk zeg. Ja dat vliegen trekt altijd veel aandacht, ik was hier pas ook aan een leeg strandje aan het watervliegen en gelijk mensen om je heen met veel interesse.

    Altijd wel oppassen met veel aandacht dat ze niet overal over om je heen staan zodat als je ergens noodlanding moet maken nergens terecht kunt (men beseft niet dat je moet aanvliegen over een leeg stuk zonder obstakels). Dat vind ik niet lekker vliegen. Een keer persoonlijk ongeluk, er is ineens de verkeerde aandacht zeg maar...

    Ben benieuwd naar de foto's! Lichtjes, water en vliegen is altijd een leuke combinatie!
     
  18. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Kijk naar posting 1155 van dit draadje zie je al wat watervliegen met lichtjes:p
     
  19. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    directe link :p naar posting 1155
    [post1155]

    was wel spannend de eerste keer nacht-watervliegen,
    Ik heb ondertussen extra lampjes in het kielvlak geplaatst (vond de staart te donker.)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  20. Acropilot

    Acropilot Guest

    Hier nog een opmerking van mij, ik merkte al sinds het begin dat de horizontale stabilo ten opzichte van de vleugel niet evenwijdig staat, maar aangezien hij zonder trimmen perfect vliegt heb ik er mij niet erg veel van aangetrokken.
    Zal dit wellicht te maken hebben als hulpje voor de grote props die het bakje standaard moet draaien?
     

Deel Deze Pagina