Ik kwam laatst op een site tegen "met *****kunststof kogels, dus gegarandeerd dicht" Nu ben ik die naam vergeten en die site kwijt. Ik heb een prachtveiligheid op mijn ketel, gaat keurig open en dicht, maar blijft maar tranen en pruttelen. Een klep met geleiding en kamer voor o-ring is niet overal toepasbaar. Wie weet welke kunststof daarvoor geschikt is. Soepel voor aanpassen bij oneffenheden, maar ook weer niet zo zacht dat er groeven in komen, waarop alles weer gaat lekken bij een andere positie van de kogel.
Ik ben bang van niet; epramid: Algemeen Een standaard geëxtrudeerde polyamide die universeel toepasbaar is in de industrie. Het materiaal is taai en zeer hoog slagvast, ook de slijtageweerstand is uitstekend. Voedingsmiddelencontact is toegestaan. Kleur naturel (andere kleur op aanvraag) Toepassingen in de chemische en conservenindustrie, laboratoria, machine- en galvanische industrie en de petrochemische sector Verwerking mechanisch : goed te bewerken, geeft lange spanen lijmbaarheid : niet mogelijk lasbaarheid : niet mogelijk Technische gegevens max. gebruikstemperatuur continu : 70 °C
Je kunt ook rubber (viton) kogelsgebruiken. 1 nadeel, de kogel moet groter zijn dan een RVS kogel die je normaal gesproken zal gebruiken. T zal niet de eerste keer zijn dat een rubber kogel de ketel in wordt geblazen (bij een terugslagklep). In een veiligheids klep zou een rubber kogel moeten kunnen werken. Maar de zitting is vaak de oorzaak van afdichtings problemen. Meestal zijn zittingen vlak, met een frees in het huis gedraaid en wordt de kogel met een lichte tik op de zitting ingeslagen. Henry Greenly (engelse model engineer) heeft in zijn boeken al vele malen beschreven dat een conische zitting veel beter is. De kogel heeft dan een scherpe rand waarop deze ingeslepen kan worden en dicht dan ook veel beter af. Je moet dan wel de klepzitting dusdanig maken dat deze in het klephuis geschroefd kan worden. De hele klepzitting maak je op de draaibank. Ik neem dan een stukje rubber plaat, in ieder geval een schoon stroef materiaal. Neem de RVS kogel, drupje CIF schuur middel en houd de zitting tussen m`n duim en wijsvinger en druk deze lichtjes op de kogel. Maak nu 8 vormige bewegingen over het stroeve rubber, maar wel zo dat de kogel blijft rollen. de slijpmiddel zorgt nu voor een zo goed als perfecte ingeslepen zitting. Maak alles schoon en zet je klep in elkaar en test deze. Bij gaat het bijna altijd goed. groot voordeel is dat je bij onderhoud de klep uit elkaar kunt halen en alles schoon kunt maken, zonodig de kogel opnieuw inslijpen op de zitting. Op mijn clayton steamwagon heb ik alle terugslagkleppen en veiligheids kleppen op deze manier gemaakt en deze lekken nauwelijks. Zeker bij gebruik onder druk slaat de stoom of veerdruk de kogel nog eens extra op de zitting in.