Multiplex Funcub 2010

????
Leuk filmpje maar zie het verband met de Funcub effe niet :confused: :p

Heb in het weekend ook eens de stroom gemeten met de 11x6 klapprop (prophouder cullaris met aeronaut bladen) met 3s2400 42Amp.
(De spanning zakte tot ongeveer 10,4v)
Bij deze motor (turnigy 60A regelaar ipv de meegeleverde regelaar)
brushless bluesilver motor C3548KV1100 skywing 60A ESC | eBay

Nee, klopt helemaal. Ik was ff wat dingen aan het proberen om filmpjes op het forum te krijgen, en daarbij zomaar een testje gedaan...en nu krijg ik m er niet meer af....ben een beetje een 'noob' wat dat betreft...
Moderator!!!HELP!!!
 
Ik ben erg benieuwd naar jullie creativiteit om het landingsgestel met wielen en de floats makkelijk te kunnen wisselen!

Wat is bij mij het geval: na 2x gewisseld te hebben tussen de floats en de wielen zijn de schroefgaatjes in het plastic plaatje halverwege de romp (dus waar je de floats aan vastschroeft) al zo ver uitgelubberd dat de schroefjes niet meer pakken. Heeft iemand daar al een handige oplossing voor bedacht, zodat snel wisselen nog steeds mogelijk blijft? Of hebben jullie hier geen last van?
 
iets het gat opboren niet te groot dan een milimetertje dikkere boutje erin draaien en niet te strak ander blijf je bezig:)

Dank voor je reactie; dat had ik inderdaad al gedaan, maar ik vermoed dat dit op de lange termijn toch een wat fragiel punt blijft. Jammer, want de rest van de kit is goed doordacht...

Ik houd me aanbevolen voor meer tips! :-)
 
Met minimag schroefje wel 100 keer eruit gehad, nog steeds strak... Ik heb zo'n vermoeden dat je ze dolgedraaid hebt... Voorzichtig aanhalen, vast is vast! :D


Net even bezig geweest met floats, waterroer was toch wel nodig als je rustig wilt taxiën met wat wind. Had een paar eisen, wilde uitslagen, trim e.d. kunnen regelen, los van m'n richtingsroer, mechanische overbrenging of Y-kabel richtingsroer viel daarom af. Besloten kanaal van sleepkoppeling te gebruiken. Om settings (trim, uitslagen etc.) niet telkens opnieuw in te hoeven stellen een nieuw model aangemaakt voor het watervliegen.



Allereerst de floats, even rood gespoten (geen idee waarom, leek me wel leuk... :hammer:)
01_floats.jpg



Servo krijg je waterdicht, met uitzondering van de uitgaande as waar hevel op zit. Ik wilde
a)servo ruim boven waterniveau houden en
b) ondichte deel (uitgaande as dus), aan onderzijde.
Even een beugeltje gemaakt servo erop geplakt en alle naden en kabelingang met CA dicht laten vloeien. Geheel even grijs gespoten en met 2 schroefjes op drijver gezet.
02_float_servo.jpg



Roer (link van Jetprop) erop geplakt, RVS stang (lasdraad) gebruikt voor aansturing. Roer kan inklappen als je bijvoorbeeld het strand op vaart of toestel op de grond zet, elastiek trekt roer terug naar beneden.
03_float_rudder.jpg



Aansluiting servo waterroer, vast in romp (in de "N" van Turnigy sticker), parallel aangesloten op kanaal sleepkoppeling
04_float_servo_conn.jpg



Sleepkoppeling had ik toch wat problemen mee, servo's zwiepen met inschakelen spanning (bug van AR7000 ontvanger) en pin kan te diep terug getrokken worden waarna deze niet meer in gaatje terug schiet en servo staat te brommen tot ie kapot is. Nu een brug ertussen gezet, als ik niet sleep (9 van 10 keer dat ik vlieg), laat ik bruggetje er tussenuit, + kabel servo is dan niet aangesloten. Ook met watervliegen brugje er tussenuit zodat sleepservo niet continue mee beweegt tijdens sturen.
06_tow_servo_off.jpg


Tot slot, door nieuwe model voor het watervliegen, moet ik even opnieuw binden als ik model wissel. Bind aansluiting even naar buiten gebracht, kan hier ook brugje voor sleepservo voor gebruiken. Ontvanger zelf is niet echt toegankelijk.
05_bind.jpg


Binnenkort eens kijken of het ie wat beter te sturen is op het water... :cool:
 
Laatst bewerkt:
Mooi, het standaard waterroer zoals Multiplex het had bedacht is niet genoeg? Ziet er een beetje fragiel uit, zoals Multiplex het bedoelt. Maar aan de andere kant, als het werkt dan werkt het ;).

Over die moertjes. Goed punt, ik wilde net dat plaatje op de romp lijmen.

Maar je zou M2 of M3 moertjes kunnen lijmen aan de andere kant. Alleen dan moet je het plaatje eruit zien te krijgen.

Maar nu ik zie dat anderen hem 100x los/vast heeft gemaakt, heb ik er wel vertrouwen in, en als ze uitlubberen vind ik wel weer een andere oplossing :).
 
Laatst bewerkt:
Waterroer hoor je vast te zetten aan het asje wat recht naar beneden komt onder je richtingsroer, kijk maar eens goed naar je richtingsroer, dat asje buigt direct om, stukje recht naar beneden ontbreekt. Zou je dit wel hebben, staat ie achter een stukje hoger.
Daarbij is het asje in mijn ogen te dun voor dit werk, te fragiel zoals je zegt.

Zo hoort het te zitten (kon handleiding drijvers Funcub zo snel online niet vinden, dit komt van drijverset minimag), daaronder hoe stang staartwiel bij Funcub zit, dit rechte stuk ontbreekt gewoon. Minpuntje voor de engineers bij Multiplex, niet goed doordacht dit stukje...

staartwiel01.gif


staartwiel02.gif




Wil zelf zo min mogelijk sleutelen als ik ombouw naar drijvers. Als ik drijvers er nu onder gezet heb, hoef ik alleen stekker erin te pluggen :D
 
Krijg nou wat zeg, bij mij is dat rechte stukje ook veel te kort! Hoe verzinnen ze het! :confused:

Bedankt voor het posten van die voorbeelden. Ik ben ook wel van het principe monteren, stekker erin en gaan. Dat geprut met het aan elkaar verbinden van het wiel of waterroer met een koppelstukje leek me al fragiel, maar nu het niet eens past zoals ze zelf zeggen is het helemaal lachwekkend!
 
Maakt het trouwens nog uit aan welke float je het roer maakt? Ik denk het niet, maar misschien in verband met roll effecten van de propeller dat een float iets meer in het water wordt gedrukt, en dus effectiever is?
 
Back
Top