Het nut of geen nut van gyro in vliegtuig

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door marwin, 11 sep 2011.

  1. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Ik ben zelf aan het experimenteren op de grond met een goedkope gyro op een elektrische aangedreven vliegtuig.

    Ik ben nieuwsgierig naar jullie meningen, theorieën, ervaringen, nut van een gyro op/in een radiografisch vliegtuig.

    gyro kan je natuurlijk tussen elke stuurvlak monteren.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Een tijdje terug heb ik een gyro op het richtingsroer van een Piper Cub gezet. Bij de start breekt het toestel nogal makkelijk uit. Dat moet dan handmatig worden gecorrigeerd. Wilde zien of het met een gyro beter ging. Tot op heden vind ik het geen succes. Handmatig corrigeren is veel eenvoudiger.

    Dat op alle stuurvlakken een gyro kan is niet helemaal waar. Als je gas terug neemt, gaat het toestel dalen. Zit er een gyro op het hoogteroer, dan zal deze het dalen willen compenseren door "up" te sturen. Dan gaat de snelheid teruglopen en uiteindelijk overtrekt het toestel.
     
  3. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Een gyro kan best fun zijn als je een onstabiel toestel wil laten vliegen. Kijk maar naar de echte F16, die vliegt ook voor geen meter zonder een computer erin. Maar voor normale stabiele ontwerpen vind ik het echt niet nodig. Als piloot wil je toch zelf de touwtjes in handen hebben nietwaar? :)

    groeten
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.768
    Locatie:
    Ede
    gyro das toch een rekening waar het cjib gebruik van maakt ?

    van beiden wens ik dus niks te weten
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Nee, dat is giro...
     
  6. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Ik kan denk ik toch wel het nut in zien van gyro op je rolroeren en richtingsroer.

    Hoogte roer lijkt mij inderdaad niet zo goed idee en daar heeft N.P.S gelijk in (goed voorbeeld trouwens)

    Maar ik zie bij voorbeeld het nut van gyro op rolroeren wel vooral bij onstabiele vliegtuigen of bij vliegtuigen die snel bij lage snelheden onstabiel worden zoals spitfire of jet achtig iets. Ook bij weersinvloeden kan het nut hebben denk ik.

    Het nut van gyro op richtingsroer kan misschien ook handig zijn bij dwarswind en bij het opstijgen en landen of als je van die momenten heb dat je vliegtuig door de wind diogonaal spoort.
     
  7. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Probeer het gewoon eens heb ooit een gyro op het hoogte roer van een swift / zaggi gezien en met genoeg gas bleef die mooi vlak.
    zet de gyro op een schakelaar zodat ie aan en uit kan dan is deze op veilige hoogte te testen.
     
  8. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Daar heb je volledig gelijk in.
    Bij een harde windstoot vlak voor het landen kan het zeker zijn voordelen hebben.
     
  9. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Ik gebruik een Gyro op de ailerons van mijn Easystar (FPV toestel..)

    Tijdens het klimmen zet ik hem aan om redelijk recht te kunnen blijven klimmen (als je de horizon niet ziet)
    En tijdens het landen is de Easystar met een beetje wind wat onrustig.
    Met de Gyro aan is het een stuk rustiger.
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.768
    Locatie:
    Ede
    bij een spit moet je ook vleugelverdraaing inbouwen om tipovertrek te voorkomen en dat voorkom je niet met een gyro , bij een tip overtrek doet ook een gyro niks meer(aanstroming op de buitenzijde vleugel is weg en dus ook de aanstroming over je rolroeren) .
    en mbv een gyro op je toestel leer je niet sturen .

    en als het dermate waait is het van belang om de snelheid hoog te houden en je toestel te blijven vliegen tot aan de grond ,wat velen dus niet doen en dus de vliegsnelheid omlaag brengen met gevolg een lagere aanstroming over de roeren en dus tragere reactie .

    al dit alles helpt een gyro niet bij .

    waar het pas echt helpt is inderdaad bij negatieve v stelling , waardoor een toestel erg snappy is op de roeren en het toestel niet uit zich zelf recht wil vliegen .

    of je bent geen goede knuppelaar ,dan kan ik de gyro begrijpen .

    ik vlieg daarom dus altijd met de volle uitslag op mijn roeren waarop ik expo heb , dan heb je soepele reacties en toch de volle uitslag daar waar nodig .werkt veel beter dan een gyro .
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2011
  11. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    @ serge pot:
    Het gaat niet om het wel of niet leren sturen Marwin kan prima vliegen zonder gyro. nu alleen dus de vraag of een gyro een vliegtuig kan stabiliseren, en zoals je zelf al aangeeft kan dit dus.
     
  12. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Thnx!!

    Het gaat inderdaad meer of het kan en iets toevoegt aan het vliegen. Vind het gewoon leuk om te spelen met de techniek.

    Ik lees dan toch wel dat mensen een gyro op ailerons hebben maar dan niet constant er mee aan vliegen. Wat zou de resultaat zijn, als je mid-air met een gyro tussen je Aileron vliegt.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het risico bestaat dat gyro dan te stevig ingrijpt met als resultaat een (tip)stall.
     
  14. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Met een beetje Expo op de roeren en eigen stuurmanskunsten, zal een instabiele vlieger beter handmatig bestuurbaar zijn dan met een gyro. Als je wilt voorkomen dat je bij (te) lage snelheden instabiel wordt, zou ik gaan voor een Ardupilot met een echte luchtsnelheidsmeter die (deels) zelfstandig kan corrigeren op zowel de roeren als het gas.
     
  15. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    In een ver verleden de WingGyro van Ikarus gebruikt. Dat werkte gewoon super.
    IKARUS Winggyro
     
  16. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Gyro op je rolroeren, kan je misschien vertellen waar je aan merkte dat dit super werkte?
    Ik ga denk ik namelijk ook een gyro op de rolroeren van een trainer (boven) dekker testen. Niet omdat ik niet kan vliegen of dat het vliegtuig niet stabiel is of weet ik wat voor reacties ik lees.

    Maar gewoon omdat het kan en de techniek achter een gyro leuk is om mee te spelen en te experimenteren.:banana:
     
  17. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Marwin, heb je m'n stukje dat ik destijds geschreven heb gelezen?
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.120

    Volgens mij compenseerd de gyro dit niet. Alleen korte bewegingen worden tegen gestuurd (weg gefilterd) of je moet een headinghold gyro gebruiken of een autopiloot........

    Van een gyro in een normaal modelvliegtuig ben ik geen voorstander. Je leert er niet mee om goed te sturen. Het is mijns inziens beter om goed te leren sturen zonder dit middel, zeer zeker met een trainer. De meeste leerlingen en vliegers die ik zie sturen zelfs teveel, waardoor het soms lijkt alsof het model niet stabiel is. Als ik dan overneem en de zender op de grond of tafel leg vliegt het model netjes rechtuit..............

    Er zijn natuurlijk uitzonderingen warbij je gebruik zult moeten maken van dit soort hulpmiddelen, maar die zijn maar zeer beperkt en meestal alleen voor schaalmodellen waar je zelf alles van hebt berekend en bedacht.
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Voorzover ik weet corrigeert een gyro enkel die bewegingen waarvoor geen input is gegeven. Enkel koersveranderingen die bijvoorbeeld door turbulentie worden veroorzaakt worden opgevangen.
    Dus als je met een gyro wild stuurt gaat het toestel dat nog steeds gewoon doen hoor.

    Ik weet dat op grotere zwevers wel eens gyro's worden gebruikt op de rolroeren, tijdens sleep en met name landing.
    Over dat je met een gyro kans zou hebben op tipstall; dat klopt niet. Corrigeren voor turbulentie moet hoe dan ook gebeuren. Een gyro doet dat sneller, nauwkeuriger en met veel kleinere stuurbewegingen dan jij dat kunt. Het risico op tipstall neemt dus juist af (en dat is waarom ze in genoemde zwevers worden gebruikt).

    Zelf gebruik ik er geen trouwens omdat ik geen toestellen heb waar het nodig voor is.

    HIER is er ook wat over te lezen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  20. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.120
    klopt, je hebt in deze gelijk.

    Wat ik bedoel te zeggen is dat die mensen op elke beweging reageren met een stuurbeweging waarmee men het nog erger maakt. Men gaat oversturen en overcorrigeren terwijl als men niks doet er niks gebeurt en het toestel zichzelf weer in de goede positie brengt.
     

Deel Deze Pagina