Gebruikt gekocht en Te heet geweest ?

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door guardian, 10 sep 2011.

  1. guardian

    guardian

    Lid geworden:
    16 jan 2010
    Berichten:
    152
    Afgelopen week heb ik een oude Caliber 30 heli over genomen. Net als een 2e hands auto je kent het wel, je denkt het allemaal te weten, het zag er op het oog goed uit en ik ging met een tevreden gevoel naar huis.

    Twee dagen later de zaak eens in elkaar gezet en hem geprobeerd te starten maar door het futloos zijn van het motortje, je raad het al, geen leven in te krijgen.

    Vanmiddag nog eens bezig geweest, plots slaat het motortje aan (op Tornado 5% - voorheen zou hij gedraaid hebben op cool power 0% ), twee keer optoeren op de werkbank, opeens een doffe klap en daar ging een deel het koppelings-vliegwiel door de tuin. Het lijkt er op dat dit motortje veel te heet geweest is. Het motortje & de koppeling worden nu als verloren beschouwd.

    Voor de gein ben ik hem eens gaan demonteren met als resultaat de bijgevoegde foto's. Deze schade heeft het motortje.

    PS, ik zoek nu een andere passende motor en koppelings-vliegwiel van een Kyosho Caliber 30, als je wat heb liggen ..........
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als die koppelingsschoen niet door koppeling werd opgesloten, vind ik het logisch dat de schoen afbrak.
    Ook erg lange vrijdragende constructie, van voorste lager tot ventifan.
    Ik vermoed van niet, maar voor alle zekerheid vraag ik het toch, zonder propellor (inertia) laten lopen?
    Ik durf aan de hand van de foto's niet te zeggen dat motor te heet heeft gelopen, zie ook geen schade. Of moet ik nodig nieuwe/sterkere contactlenzen nemen?
    Hoe was de compressie, voor en na het incident?

    Foto's van zuigerveer en binnenkant cylinderbus?
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2011
  3. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Aan de foto's valt niks te zien. Een koppeling zonder huis laten lopen is niet verstandig, de schoenen kunnen inderdaad zo afbreken.
    Ook kunnen motortjes erg snel warm worden zonder koeling ( =propeller of fan) die op de cilinder blaast kunnen ze zeer snel warm lopen.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat de koppeling breekt is gewoon logisch, die zijn hier niet op gebouwd

    Maar wat is nu je werkelijke schade aan de motor zelf, ik zie nl ook niets bijzonders op de foto's
     
  5. guardian

    guardian

    Lid geworden:
    16 jan 2010
    Berichten:
    152
    Juist, die koppelingsschoen had ik zo niet moeten doen begrijp ik.

    Compressie voor en na bijna NUL, vandaar het testen zo.
    Zuiger, bus, veer en lager blauw/bruin gekleurd.

    Het is zo. Ik ga eens kijken of ik nog ergens onderdelen en een motor kan vinden.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Je hebt een os, daar zijn echt wel onderdelen voor
    Zuigerveer en bus heb je zowieso nodig, zuiger zou ik niet zo weten
    Denk dat die zo door kan

    Lagers is altijd wijs om te vervangen

    Daarna zou je weer een perfect motortje moeten hebben
     
  7. Cannonballs

    Cannonballs

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Nijkerk
    Even een vraagje wat hier een klein beetje mee te maken heeft;

    Op welke brandstof kan zon motortje het beste lopen?

    Ik heb hier nog 16% merlin staan, kan dit ook?
     
  8. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Die liner ziet er prima uit, die hebben vanuit de fabriek een hittebehandeling gehad. Die kleur zie je. En je motor zonder last draaien moet je NOOIT doen! Zeker met een losse koppeling gaat die uit elkaar spatten.
     
  9. guardian

    guardian

    Lid geworden:
    16 jan 2010
    Berichten:
    152
    Dat is een moeilijke vraag denk ik. Ik heb diverse heli's en daarvan lopen er een paar op diverse soorten.

    Ik ben er onbekend mee maar dit laatste futloze motortje heeft volgens de vorige eigenaar op 0% gelopen ????

    Met andere woorden blijf IK je het antwoord schuldig.
     
  10. guardian

    guardian

    Lid geworden:
    16 jan 2010
    Berichten:
    152
    Van je fouten moet je leren toch? en in dit geval ook weer een harde leerschool :???:
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Compressie moet hij opbouwen tussen de liner en de zuiger
    Dus als je geen compressie hebt is of de zuigerveer versleten, bus versleten, of de kop zit los
    Of er zit een gat in de zuiger, maar je foto's laten geen staalsplinters zien
    Dus ik vermoed dat het slijtage is waardoor de compressie weg is
     
  12. guardian

    guardian

    Lid geworden:
    16 jan 2010
    Berichten:
    152
    Ja, een duidelijk verhaal. Nee geen staalsplinters, wel een flinke hoeveelheid aluminium gruis (splinters - slijpsel) van onderuit de motor (nabij de voorzijde van de krukas). Door dit soort domme fouten groeit wel de kennis. Ik zou de heli graag opbouwen om er een trainer bij te hebben maar gezien het feit dat onderdelen (die ik nodig heb) moeilijk of niet te krijgen zijn gaat hij voorlopig even in de wachtrij in de hoop dat ik wat materiaal tegen kom.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Of de veer zit vast in de zuigerveergroef, door rommel, kool, gom, braampje. Of koppakking kapot/los. Of iets met de plug,maar dat zou je meteen gezien hebben.

    En tip voor de toekomst: alleen tweedehands kopen als je het hebt zien draaien, vliegen, rijden of varen. Per slot van rekening maak je toch ook een ritje in 2e hands auto?
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2011
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Alugruis?

    Lagers zowieso vervangen
    En tussendoor MOET je kijken waar het gruis vandaan komt.
    Je zuiger had je er al uit(?) dat was je wel opgevallen
    Misschien ergens ingevreten, misschien was het een retainer van een lager

    Gruis komt niet zomaar in de motor...
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Ik zie behoorlijk wat slijtage op het carterdeksel.
     
  16. guardian

    guardian

    Lid geworden:
    16 jan 2010
    Berichten:
    152
    Klopt. Motortje heeft al een aardig leven achter de rug zo blijkt.

    Het is zo. ernstige vindt ik dat de koppeling gesneuveld is en dat ik die tot op heden niet kan vervangen voor nieuw?!?!?
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Veroorzaakt door flink duwen op startmotor?
     
  18. guardian

    guardian

    Lid geworden:
    16 jan 2010
    Berichten:
    152
    Daar heb je een punt Ron. De motor liet uiterlijk daar geen sporen van zien.

    Komt tijd - komt raad. Hopelijk vindt ik nog wat materiaal.
     
  19. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Te hard duwen op de starter maakt niet uit, het voorlager van de motor voorkomt dat omdat t de koppeling daar tegenaan zit.
     
  20. Cannonballs

    Cannonballs

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Nijkerk
    Ondertussen contact gehad met TS, heb nog een motor liggen voor een Caliber 30:)
     

Deel Deze Pagina