Het nut of geen nut van gyro in vliegtuig

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door marwin, 11 sep 2011.

  1. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Probleem bij een gyro op een vliegtuig is ook dat de gain afhankelijk is van je luchtsnelheid. Bij een heli is dit relatief makkelijk doordat je meestal op 1 vast toerental vliegt en je rudder dus altijd hetzelfde functioneert.
    Dus je zou je gyro dan of heel tam af moeten stellen of alleen gebruiken in bepaalde situaties of meerdere gain presets voor verschillende situaties.
    Behalve gyros (angular rate sensors) kun je ook nog kijken naar accelerometers. Of een combinatie. Kun je misschien dingen als een automatisch gestabiliseerde glijvlucht voor de landing maken.
     
  2. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    @Hans Meij --> Nu wel :)

    Kan de gryo zo wie zo aan/uitzetten mocht het averechts gaan werken tijden de vlucht.

    Maar ik ben het alleen niet helemaal eens met het verhaal dat de gain afhankelijk is van je luchtsnelheid.
    De gyro zal altijd corrigeren tot het nulpunt is bereikt onafhankelijk van je luchtsnelheid en mocht die over corrigeren bij hoge snelheid zal die heel snel ongemerkt weer gaan compenseren de andere kant op tot weer nul is.

    Tenminste dat lijkt mij.

    En toch leuk om te lezen dat men toch ook wel gyro's gebruiken voor het corrigeren van turbulentie en uiteindelijk tipstall.
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2011
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.001
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb het geprobeerd op een klein HC Cessnaatje wat nogal nerveus op het hoogteroer was bij hoge snelheden, het werkt perfekt ! ging rechtdoor als op rails bij volgas.
     
  4. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Marwin, simpel gezegd zal het systeem instabiel kunnen worden bij een te hoge gain. Bij een heli zie je dit normaal door een klapperende staart.
    Simpelweg bepaalt de gain het veband tussen error (verschil tussen werkelijke en gewenste hoeksnelheid) en servo signaal. Dus met een te hoge gain kan het toestel in een oscilatie terechtkomen en evt uitgroeien totdat er iets kapot gaat.
    Of dit daadwerkelijk kan en gaat gebeuren is afhankelijk van je servos, type vliegtuig, snelheid...
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.767
    Locatie:
    Ede
    even voor de duidelijkheid bij turbulentie makkelijk =ja

    bij tipstall=onmogelijk ,aangezien je aanstroming over de tip weg is en dus ook over je rolroeren .en tipstall voorkomen doe je enkelt door of tipverdaaiing ,juiste vliegsnelheid ,en juiste landingshoek of spoilers net zoals bij fiesler of f16
     
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Nee dat gaat niet gebeuren .

    Met een gyro kan je " mooier " vliegen , hij stuurt de invloed van de wind weg .

    Een instabil model word er niet veel stabiler van is mijn ervaring .

    Ik heb er een op een Diabolo (2,6´m ) van Metterhausen gehat , deze vloog niet lekker bij crosswind .
    Met gyro op rol een stuk beter (we hadden toen nog geen expo)

    Nu ligt hij maar in de la omdat je veel meer via de zender kan instellen/mixen

    Mvg Johan
     
  7. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Plotterwelt, ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, als je de gain hoog genoeg zet is de kans dat het toestel gaat oscilleren toch behoorlijk groot. Ik heb het bij een swift zowieso zien gebeuren.
    En het is toch ook zo dat je bij hogere voorwaartse snelheid een kleinere stuuruitslag nodig hebt voor dezelfde rolsnelheid? Zoja, dan is de gain afhankelijk van je voorwaartse snelheid.

    Daarnaast hebben wij andere definities van stabiel/instabiel.
    Mij ging het erom dat de rolbeweging zal uitgroeien (mijn definitie van instabiliteit)
    rechts in het plaatje
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2011
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    nou...tipstall kun je ook voorkomen door niet te grote uitslagen op een rolroer te gebruiken. Bij lage vliegsnelheid kun je door je rolroer uit te laten slaan heel goed een tipstall opwekken. Het neergaande rolroer krijgt een grotere invalshoek en overtrekt. En wat is nou zo lullig; als je toestel naar links kantelt geef je naar rechts rolroer. Het linker rolroer gaat dus naar beneden. Als de uitslag groot genoeg is overtrekt dus ook de tip van de linkervleugel en heb je een probleem. Een gyro reageert véél sneller dan jij dat kunt en (mits goed afgesteld) met veel kleinere uitslagen.
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Je moet de gyro natuurlijk wel goed instellen .
    Goed ingestelt gaat dat nooit gebeuren .

    Een te grote rolroer uitslag bij een speed model gaat ook niet lang goed .

    Mvg Johan
     
  10. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Mijn punt is dus juist dat de maximale gain mede afhankelijk is van je luchtsnelheid.
    Dus met een lagere snelheid zou je een hogere gain nodig hebben en hogere snelheid een lagere gain. Dus zul je een compromis moeten sluiten voor de hoeveelheid gain die je instelt of in verschillende flightmodes verschillende gains instellen.
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Nog nooit een gyro voor vliegtuigen in verschillende flightmodes gebruikt.

    Bij heli misschien nodig , voor vliegtuigen in ieder geval niet .

    Misschien dat ze in de jetvliegerij dit wel gebruiken .

    Start - vliegen - landen .

    Mvg Johan
     
  12. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Ter onderbouwing uit de ArduPilot manual
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.001
    Locatie:
    Nootdorp
    Gain is minder van belang bij een vliegtuig omdat er niet een hele aandrijflijn tussenzit zoals bij een heli. Ik kon de gain gewoon op 100 % zetten zonder dat de boel ging shaken. Het was gewoon een experimentje wat slaagde.
    Maar het is natuurlijk veel leuker om zelf je model in bedwang te houden, want dat is uiteindelijk het doel. Maar zoals de TS. aangeeft, het is leuk om mee te experimenteren.
     
  14. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Waar denk je dat mijn idee vandaan komt?
    ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Vraagje: Ik heb de gyro nu met behulp van y-kabeltje tussen mijn ailerons zitten. Maar ik zit beetje te stoeien met normale en avcs-mode.

    Wanneer gebruikje welke mode tijdens het vliegen?
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Moet toch een beetje terugkomen op m'n menig over de gyro op het richtingsroer van m'n Goldberg Piper. Gisteren gevlogen van een verharde startbaan en een aantal taxiproeven gedaan met in-en uitgeschakelde gyro. Op de harde baan, met een veel lagere rolweerstand dan een wat hobbelig grasveld was het effect van de gyro goed merkbaar. Je ziet het richtingsroer bewegen voor de benodigde correcties en de gyro was heel behulpzaam bij het recht houden van het toestel.

    De gyro was in heading hold mode geschakeld.

    Als je een gyro toepast, hou er rekening mee dat je de betreffende functie niet meer kan trimmen als de gyro in heading hold staat. Op m'n zender is de trimweg woor het richtingsroer op "nul" gezet.
     
  18. TonElectro

    TonElectro

    Lid geworden:
    4 okt 2012
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Eindhoven
    gyro voor beginners?

    Hallo allen

    Ik begin net weer (7 jaar niet meer gedaan) met modelvliegen en wil voor het eerst met een vliegtuig met rolroeren gaan vliegen. Ik had in gedachten om dan meteen een gyro op de rolroeren te zetten om mij te helpen alles wat stabieler te maken voor mij als beginner...
    Leek mij een verstandg idee. Ik ben het met jullie eens dat ik dit uiteindelijk allemaal zelf zou moeten kunnen...

    En hoe werkt zo'n gyro trouwens precies, ik lees over twee functies: hold heading en rate mode?? Is het niet gewoon aan en uitzetten dan?
    Ik zal eens even zoeken of dit niet al ergens op het forum besproken is, maar als jullie al tips hebben dan graag natuurlijk.

    Al vast bedankt voor jullie adviezen en meningen. Heerlijk zo'n forum om weer terug te beginnen met modelbouwvliegen.

    Ton.

     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    heading hold is een functie waarin de gyro zijn hoek vasthoudt, ongeacht wat er gebeurt.
    als jij niet tegenstuurt, zal de gyro ook alles in het werk zetten om terug te gaan naar de positie waar hij vandaan kwam, desnoods tot de maximale uitslag

    rate, of normal is een functie die dit ook doet, maar dan zonder check of hij ook werkelijk in dezelfde positie staat.
    dus een ongewenste beweging door een windvlaag (of bij een heli door ff optoeren) zal de zal hij tegensturen, maar bij aanhoudende wind zal het spul alsnog opzij gaan.
    Dus kortdurende dingen corrigeert hij, maar hij gaat niet naar de eerste positie terug.

    Voor een vliegtuig is de rate of normal aan te raden
    Dan "voel" je tenminste wat het vliegtuig doet, en kom je niet voor de verrassing te staan dat je zelf bij wilt sturen, maar dat de gyro alles al maximaal de hoek in had gestuurt (wat bij heading hold zomaar kan gebeuren)

    En nee, aan/uit kan niet. enigste wat je kunt doen, is in sommige gyro's de gain (gevoeligheid ) op 0 zetten, sommigen vertonen dan gedrag alsof hij uit staat.
    Maar dat zou je uit moeten proberen, doorgaans vinden gyro's het niet fijn om echt uit te staan
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik denk dat je meer hebt aan deskundige hulp/club, zo je dat nog niet van plan was. Het bekende kip/ei probleem: je kunt nog niet met rolroer vliegen, dus kun je gyro niet instellen.
     

Deel Deze Pagina