Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

  1. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Wat is de definitie van een beginner? Rijden die NK's? De meeste beginners zie ik vooral Clubwedstrijden rijden en dan hebben ze meestal al in een andere klasse gereden. Die rijders die in de Nomac of NK klasse terechtkomen kan je geen beginners noemen. Tja betaalbaar, dat is voor iedereen anders. Zet alle onroad klasses eens op een rij van betaalbaarheid, het rijtje zal voor iedereen anders zijn. Het is inkomen afhankelijk.
     
  2. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Uiteraard is er geen mooie definitie van beginner in deze context. Voor mij ben je de eerste twee à drie jaar wel een beginner in deze hobby. En er zijn er zat die zich nog langer achter die term verschuilen. Dat geeft dus ook precies het probleem aan, het is allemaal best complex en veel werk. Dat geldt niet alleen voor de beginner, ook voor de hobbyist.

    Ik denk dat iedere klasse gebaat is bij een lage drempel, ook de 1/8. Je kan het namelijk sowieso wel moeilijk maken als je dat zelf wilt. Maar voor de meeste mensen hoeft dat niet.

    Dat de betaalbaarheid van de hobby inkomensafhankelijk klopt uiteraard ook als een bus. En dat geeft dus aan dat de bereikbaarheid van de hobby groter wordt zodra deze minder geld kost. Het is allemaal zo simpel.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.793
    Locatie:
    Sassenheim
    De FS26 is bijna passend. Het grootste probleem zit in de tandwielen, je moet 2x zo'n grote pinions hebben. Ik denk dat als het een serieuze optie wordt de fabrikanten die tandwielen wel gaan leveren.
    Die regel stamt volgens mij nog uit de starre bakken tijd waar niets anders dan vliegtuigmotoren gebruikt werd.

    Inderdaad moet er gemeten worden om zeker te zijn.
    Wat ik natuurlijk heb gedaan is ver van het concept basic.
    Untitled Document
    Met een standaard Basic 3T lukt het niet al moet ik zeggen dat ik een 13.8 op Rucphen gehaald hebt met een "ontbraamde" N21-5T en ook op Apeldoorn de snelste ronden met deze motor al op een 14.9 staan. En natuurlijk het verhaal dat team Paris op de WK in 1989 op Heemstede met 3-poorters pole heeft neergezet opnemend tegen vele 5 en 7 poorters van toen.
    Laat ik heel simpel zijn, het aantal poorten zal het probleem niet zijn, timing en poortvolume is het probleem.

    Waar wel eens naar gekeken mag worden is het ontwerp van de koelkop. De vibraties van in de motor zullen door de koelribbenribben versterkt worden en op sommige momenten resonanties ontwikkelen voor nog meer geluid.
     
  4. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Nou zooo simpel. Even een analyse:

    • De afgelopen 3 jaar zijn de auto's iets duurder geworden maar tevens met het gevolg dat het ook allemaal makkelijker sleutelbaar is en steviger.
    • De motoren zijn zeker een stuk goedkoper geworden, waar je vroeger al snel 500 euro moest neerleggen kan je tegenwoordig goed meekomen met een motor van 400 euro.
    • Banden zijn zo goedkoop geworden dat winkels ze niet meer willen verkopen, ze kunnen de marge niet maken die ze willen.
    • Brandstof zit al jaren op hetzelfde niveau, hier en daar een dure versie maar tegenwoordig ook goedkopere merken.

    Als je naar de bovenstaande punten kijkt en naar de opkomst bij lokale, nationale en internationale wedstrijden kan je bepaald niet zeggen dat het te duur is gezien de mensen die aanwezig zijn, het zijn niet bepaald allemaal rijke stinkers :D Als ik kijk naar onze club, zie ik veel nieuwe rijders in de 1:8 en dat zijn zeker niet allemaal jonge jongens die heel veel geld hebben (denk ik).

    Dat mensen op dit moment wat voorzichtiger zijn met het uitgeven van geld heeft een andere oorzaak, heeft niets te maken met een te dure klasse.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.793
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat zijn de kosten? Ik kan Oscar Janssen nog herinneren die op een Corrally international met een simpel ladertje met temperatuurafslag, een 2e set banden en wat gereedschap op tafel zat terwijl op de andere tafels hele installaties stonden. Ook bij de electro vandaag de dag zie je mooie Muchmore voedingen en aangezien die plaats heeft voor 2 laders moet daar natuurlijk in het favoriete blauw ook 2 muchmore laders bij. 500 euro euro om een LiPo accu op te pompen terwijl een 100 euro lader precies het zelfde doet.
    Dat geldt dus ook voor ons, met minimale kosten is zeer goed mee te rijden.
     
  6. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ik heb een 1:10 Kyosho V-One-RRR met zo'n 6.5cc OS viertakt motor, met tweebak en grote pignon tandwielen. De motor van die auto, of de hele auto, wil ik best wel aan Roelof ter beschikking stellen voor testen en metingen.

    Wel zal met zulke motoren ook de brandstofregels moeten worden aangepast; ze hebben minimaal 30% nitro nodig met meer olie (heli brandstof)
     
  7. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Ik zie vooral een heel groot gat tussen de mensen die dat proberen en de snelste rijders. En dat maakt een klasse onaantrekkelijker. De discussie blijft ook ingewikkeld omdat het om hypothetische mensen gaat. De mensen die er nu niet zijn en die er wel zouden zijn als het allemaal minder complex en betaalbaarder zou zijn.
    Verwijzen naar mensen die er nu wel zijn heeft in deze discussie dus ook weinig zin. De mensen die het nu tof vinden zouden echt niet ineens afhaken als de hobby goedkoper zou zijn, ook niet als de rondetijden een seconde langzamer zouden zijn.
     
  8. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Laten we het anders stellen Bart, waarom is de 1:10 groep zoveel kleiner? De wagens zijn goedkoper, de motoren, de banden, de brandstof... Is het nog steeds te duur? Hoe kom je er trouwens bij dat de 1:8 klasse onaantrekkelijk is? Het is de grootste onroad klasse die in het algemeen helemaal vol zit met 54 rijders. Bij ons op de club hebben we net 6 nieuwe leden met een 1:8.

    Het gat tussen de snelste rijders en de mensen die daar proberen te komen is niet zo groot, het heeft veelal helemaal niets te maken met kosten maar met foutloos rijden en weten wat je moet doen. Denk aan zaken als setup, koppeling, dempers etc.

    Wat hier wordt geschreven vind ik een stukje smaakmakerij t.b.v. een ander probleem. Nee het is onaantrekkelijk, te duur etc... de markt spreekt de waarheid.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.793
    Locatie:
    Sassenheim
    Het 1:8 document is geupdated met voornamelijk info over de body.

    Er is dus de trend om de body omlaag te brengen, het voorstel is om de auto op een spacer van 20mm (ipv 10) te zetten en dan mag de body niet hoger zijn dan 170mm en de spoiler op 180mm.

    Nu mag ik heel misschien geen constructieve inzicht hebben maar als ik mijn downstops zo instel dat de wielen de grond raken als het chassis op 20mm hoogte staat betekent het dat ik mijn body ook op 170mm hoogte mag gebruiken tegenover de huidige regel op 160mm.
     
  10. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    lol... Die klopt ja, ik vraag me alleen af wat dat met de auto doet...
     
  11. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    lol... Die klopt ja, ik vraag me alleen af wat dat met de auto doet...
     
  12. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik denk niet dat je dat haalt, 20mm. Volgens mij houdt het bij 10-12mm wel op...
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.793
    Locatie:
    Sassenheim
    Nou, het zal je verbazen wat mogelijk is, 20mm is prima te doen.
     
  14. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Haha, lekker slim dan weer.
    Ik heb eigenlijk nooit gekeken hoe hoog hij kan....

    Mijn downstops staan op een mm of 6, ik zal eens kijken wat dan de bodemspeling is.

    Een spacer van 50mm eronder dan maar voorstellen? :)
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.793
    Locatie:
    Sassenheim
    Juist niet, wij hebben 5mm en daarmee staan de banden op zeker op de grond bij een realistische chassishoogte.
     
  16. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Yep, maar als je een finale start, kun je te hoog beginnen, en met eenmaal versleten achterbanden net door de keuring komen.
    De regel met die spacer voorkomt dat. Mits hoog genoeg, dat dan wel natuurlijk.... :p
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.793
    Locatie:
    Sassenheim
    De regel met de spacer voorkomt dat niet maar het is een gok als je hoger dan toegestaan wilt beginnen want ineens is de bandenslijtage minder dan berekend en hoppa, afgekeurd.
     
  18. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Inderdaad, je hebt gelijk.
    Het zorgt eigenlijk voor nog meer rare dingen, zoals inderdaad een mogelijke vrij hoge echte rijhoogte, als je veel droop instelt.
    Goed, afkeuren dan dus dat voorstel, onzinnig.....
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.793
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb even nog er op na gekeken waar het idee vandaan kwam.... de EFRA....
     
  20. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Waarom een regel wijzigen die:
    - al duidelijk en;
    - tevens onlangs al aangescherpt is (body max. 160mm - spoiler max. 170mm) en;
    - waarvan een goede meetmethode is.

    Te hoog beginnen doen er wel meer neem ik aan, want als je na 5 nof 10 minuten uitvalt (met te hoge banden) maakt het keuringsresultaat (auto te hoog) ook weinig tot niets meer uit. Val je niet uit, kom je na 30 minuten met een normale rijhoogte aan het eind goed uit. Je moet natuurlijk nooit te krap gaan zitten, maar dat geldt voor alles: gewicht, breedte, etc.

    Wat is eigenlijk het probleem precies, waarom een verandering van een goede regel?
     

Deel Deze Pagina