Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door prop-er, 12 okt 2010.

  1. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Het werkt! Ik kan 6 verschillende vliegmodes instellen!
    Thx Arjan. :D
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Gaaf! Ik ga je draadje even volgen, ben wel benieuwd wat je er nu precies mee gaat doen eigenlijk.
    Succes!
     
  3. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik heb terug een aantal vragen.

    De telemetrie-gegevens van de Electric Air Module blijken niet te werken. Voorlopig heb ik totaal geen idee waaraan het zou kunnen liggen.
    Als ik een lipo aansluit, dan krijg ik noch de totaalspanning, noch het stroomverbruik.
    Vrij raar aangezien m'n toestel wel volledig stroom krijgt.

    Ook het aansluiten van de balanceerstekkers (voor monitoring van de stroom cel per cel) lukt niet. Op de module kun je twee (bijgeleverde) kabels aansluiten met aan het uiteinde twee balanceerstekkers voor lipo's tot 7 cellen.
    Alleen passen de balanceerstekkers van de Turnigy lipo's niet op de zogezegde balanceerstekkers van graupner! :confused: Hoe de stekkers zouden moeten passen is mij een raadsel, je kunt je ook nog eens makkelijk vergissen van polen.
    Als iemand weet hoe dit precies in elkaar zit...

    Het mixen van de twee schakelaar staat ook nog niet helemaal op punt. De Graupner genereert idd 6 verschillende waarden, maar die waarden liggen nog niet perfect in het bereik van de Arducopter software. Daardoor mis ik telkens één stand, dus ik kan momenteel maar 5 standen programmeren.
    Misschien wordt dit verholpen door de ontwikkelaars van de Arducopter-software.
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2011
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Je zult een verloopje moeten gebruiken, zoals ook bij balancers. Van Turnigy (JST-XH)naar Graupner/Kokam (JST-EH).
    Wellicht dat zodra je de balancer aan hebt gesloten de rest van de problemen ook wel eens opgelost zou kunnen zijn?

    Dat zou maar zo kunnen, ik heb volkomen willekeurig 6 punten aangemaakt. Ik weet natuurlijk niet welke waardes je moet hebben....? Is wel aan te passen hoor.
     
  5. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Je hebt gelijk. Man wat een gedoe met die verschillende standaarden die ze gebruiken... :(
    Ondertussen ben ik naar de locale modelbouwwinkel getrokken om twee verloopstukjes te kopen.
    Maar wat een gedoe, grote printplaat met wel 6 stekkers op en nog extra zware kabel ook.
    Jammer dat ik ze gekocht heb.
    Ik heb beslist van zelf een klein printplaatje te maken waarop ik zo'n balanceerstekker ga solderen. Dat scheelt enorm in gewicht en plaats.


    Ik heb al een beetje zitten spelen met de waarden en end-points.
    Voorlopig lukt het me niet.
    Mocht iemand toch toevallig weten hoe je een perfect evenredige mix maakt, dan hoor ik het wel.
    Eigenlijk is het op dit ogenblik niet zo erg, ik zit nog in de test-fase en heb genoeg met 5 vliegstanden.


    Wat de Electric Air Module betreft, meeste zaken kan ik nu aflezen: stroomverbruik, totaal verbruikte stroom, voltage per cel, vario-data.
    Alleen kan ik maar geen totaalvoltage aflezen, die waarden blijven op nul staan! Ook het voltage per lipo kan ik niet aflezen...

    Even een illustratie:

    [​IMG]
    Groen kan ik aflezen, rood blijft op nul staan...

    Heel raar. Kapotte Electric Air Module? Of verkeerd aangesloten?
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar welke waardes moet je hebben dan? Maakt het niet uit wat de waardes precies zijn, als ze maar allemaal even ver uit elkaar liggen? Bijvoorbeeld
    -100, -70, -40, -10, 20, 50?

    Of moeten ze allemaal rond het middenpunt liggen? Dat is met 5 punten wel mogelijk maar met 6 natuurlijk niet! (-100, -50, 0, 50, 100 bijvoorbeeld zijn er maar 5....)
     
  7. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik weet het je te zeggen, dat kan ik zien in GUI. Alleen heb ik nu mijn copter even niet bij de hand.
    Ik dacht dat de waarden in de GUI gingen van 1100 tot 1900 en daartussen moeten die punten gelijkmatig liggen dacht ik.
    Maar dat moet ik dus nog even bevestigen.


    M.b.t. mijn telemetrie probleem lees ik nu op een ander forum dat er in de Electric Air Module een fout zit. Op de printplaat zijn een aantal verbindingen tekort waardoor het totale voltage en de totaalvoltages per lipo niet worden weergegeven.
    Dit zou eenvoudig op te lossen zijn door 3 draadjes bij te solderen aan de binnenkant.
    Wel een beetje sneu dit.

    Ik wacht nog even op een bevestiging van Graupner vooraleer ik deze wijziging aanbreng.
     
  8. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Heel erg raar. Op dat duitse forum kunnen/willen ze me niet meer verderhelpen.
    Ook heel verwarrend wat ze hadden gepost, de ene zegt zus, de andere zo. Geen eenduidig antwoord dus.
    Ondertussen heb ik ook al een mailtje gestuurd naar Graupner. Ik hoop toch echt dat zij mij een antwoord kunnen geven.

    Alles behalve de voltages per lipo werkt.
    Volgens mij moet je dan nog zo'n plugjes hebben voor in sensor 1 en sensor 2 te stoppen. Want die ingangen zijn niet enkel voor temperatuursensoren maar ook voor het aansluiten van een lipo.
    Maar dat staat dus helemaal niet in de handleing, wat je precies moet aansluiten om welke readings te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2011
  9. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Tsja, kinderziektes, haastige spoed......
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    fraai, zo'n degelijk onderbouwde conclusie :)

    Maar nog even wat anders want ik begrijp het één en ander niet. Niet om flauw te doen maar als je niet weet dat er verloopjes voor verschillende balancer-stekkertjes zijn lijkt het alsof het allemaal nog een beetje nieuw is voor je. Klopt dat? In je andere draadje kom ik namelijk ook wat zaken tegen die daar op duiden. De conclusie dat de module niet goed werkt zou ik dan ook niet zo snel trekken, voordat je begrijpt hoe dingen werken.

    Waar heb ik het over:
    Dus. Je kunt nu wél de totaalspanning aflezen, wat je eerder niet kon? Hoe heb je dat opgelost dan? Eerder schreef je namelijk dit:
    Verder maak ik uit je bericht op dat je met 2 accu's parallel werkt. Als dat het geval is kan de spanning in beide pakketten niet apart afgelezen worden, die is dan altijd exact hetzelfde (de + polen zitten bij elkaar, de - polen ook; je kunt dan nooit onderscheid maken tussen het ene- en het andere pakket)
    Een aparte lipo guard voor de afzonderlijke pakketten is volgens mij dan ook zinloos.

    Als ik jouw opstelling goed begrijp kan ik me voorstellen dat mensen die je jouw "probleem" voorlegt een beetje in de war raken want dat probleem bestaat helemaal niet.......en wat je wilt is dan ook helemaal niet mogelijk.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2011
  11. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Ach Arjan, ik impliceer er zeker niet mee dat het brol is.
    Sterker nog, het is een ijzersterk alternatief voor de andere merken.

    In mijn huidige nederige opinie heb je nu in ieder geval met Fasst(est) en Hott 2 merken / systemen die je eigenlijk zonder al te veel na te denken kunt kopen en welke nog goed betaalbaar zijn ook.
    Feit blijft uiteraard wel dat Fasst redelijk volwassen is en Hott 'ineens' live ging dus deze staat in de productlevenscyclus na de introductiefase nu duidelijk in de groeifase.
    Bijkomend verschijnsel bij een snelle groei is dan veelal; kinderziektes.
    Graupner achtte de tijd rijp (en had eigenlijk geen/weinig tijd meer).

    Is het erg? Nee, niet persé zolang het maar simpele 'verkoudheden' zijn ;)
    Bij het andere/eerdere systeem van Graupner was het overduidelijk geen 'verkoudheid' :p
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb het al gevonden op RC-Network.
    Het meten van 2 verschillende spanningen gebruik je als je bijvoorbeeld een aandrijfaccu en een ontvangeraccu gebruikt. En dat werkt gewoon. Ook het meten van celspanningen bij gebruik van 2 lipo's werkt, maar dat had je zelf al ontdekt.
    Jij gebruikt 2 lipo's parallel en wilt de totaalspanning per lipo hebben. Maar dat heb je in dat draadje niet vermeld. Daar komt de verwarring vandaan; wat jij wilt kan namelijk niet (en dat heeft niks met de Smart Box te maken) en ik neem aan dat anderen er vanuit gaan dat jij dat zelf ook snapt.

    Er is op dat forum één iemand die beweert dat er een fout in zit, niemand bevestigd dat. Maar die beschrijft een toepassing die heel anders is dan die van jou.
    Er wordt een modificatie genoemd om dingen mogelijk te maken die de Smart Box niet kan. Dat noem ik geen kinderziekte......

    -edit- Dutchy, ik kan je uitspraken over gebrek aan tijd en te vroeg op de markt brengen niet bevestigen. Als je gaat zoeken zul je volgens mij nergens "kinderziektes" vinden. Wel allerlei software-uodates om dingen te verbeteren, aan te passen aan de wensen van gebruikers en extra mogelijkheden te creeëren. Ik zeg dit niet om Graupner te verdedigen, het is gewoon een feit. Maar als jij ergens andere dingen leest post dat dan vooral hier, ik zou het graag willen weten!
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2011
  13. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik ben niet nieuw in de RC-wereld, sinds kindbeen af ben ik al met RC bezig.
    Helaas wel een hele tijd stilgelegen maar zo'n 2 jaar geleden terug opnieuw interesse gekregen in RC en wel in electro-heli's in het bijzonder.
    Het is nu wel de eerste keer in 2 jaar tijd dat ik word geconfronteerd met andere balance stekkers, echt waar. Als je zelf niet meer hebt gebruikt dan één bepaalde soort, dan weet je dat niet onmiddellijk.

    Enja, de MX-20, niet alles staat duidelijk in de handleiding. Dit geldt zowel voor de mx-20 als de accessoires.
    Gelukkig kan ik beroep doen op jullie voor de nodige hulp alhoewel ik wel zoveel mogelijk zelf probeer uit te vissen.

    Ik vind dat Graupner voor de EAM-module echt geen duidelijke handleiding heeft gemaakt. Ze moeten in zo'n handleiding heel duidelijk uitleggen welke bepaalde aansluiting precies welke readings op je display weergeeft.
    Als je twee balancer aansluitingen hebt, dan ga je er vanuit dat je via deze aansluitingen niet alleen de readings per cel per lipo hebt, maar dat hiermee ook de totale voltages per lipo krijgt.
    Dat is dus helemaal niet zo. Die Bat1 en Bat2 voltages krijg je enkel door een meting via de stekkers "sensor 1" en "sensor 2".
    Ik ging er zelfs vanuit dat deze aansluitingen enkel en alleen waren bedoeld voor de temperatuursensoren die je optioneel kan bijkopen.
    Dat is dus helemaal niet zo, je meet er ook totaalvoltages mee. En zoals je zei, van 2 batterijen naar keuze, hoeft zelfs helemaal geen vlieglipo te zijn.
    En dat bedoel ik nu precies, dat staat helemaal niet duidelijk in de handleiding!
    Het gaat trouwens niet om één persoon hoor die melding maakte van een modificatie. Ik dacht twee of drie die hetzelfde probleem hadden.

    Dat probleem met die totaalvoltage was een probleem met het kleine rode draadje die instaat voor de meting van het totale voltage.

    Dus neem het me niet kwalijk als ik amateuristisch overkom bij momenten, het totaalproces (nieuwe zender, hexacopter bouwen, etc.) is er eentje van vallen en opstaan. Maar ik leer elke dag bij!
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2011
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Neeee sorry zo is het helemaal niet bedoeld!! Ik weet niet op welk elektronisch nivo jij zit. Zo was het bedoeld, niet om je af te zijken....

    Maar je slaat wel wat planken mis die NIET aan je apparatuur liggen.
    Als je twee accu's parallel schakelt KUN je de spanning per accu helemaal niet meten. Dat kan niemand!!!! Of eigenlijk, je kunt de spanning wel meten maar die is voor beide accu's exact gelijk. En blijft dat. Je kunt wel de spanning per cel meten.
    Als je twee accu's apart, los van elkaar gebruikt kun je wel de spanning per accu meten.
     
  15. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik heb geen opleiding electriciteit of electronica genoten ofzo. Min of meer weet ik waar de klepel hangt (soms? :rolleyes:), maar ik ben dus verre van expert.

    Ondertussen was ik mij daar reeds van bewust dat op het moment dat je lipo's parallel schakelt dat de spanning op slag gelijk is. En dus dat apart spanningsmeting geen zin heeft.
    Alleen had ik initieel graag die Bat1 en Bat2 spanning gehad in het geval dat ik dan toch met één enkele lipo zou vliegen, dan heb je nog dat mooie batterijmetertje dat links op je scherm staat bij Bat1 of Bat2.
    Maar dat zijn maar details, ik hou me bij de totaalspanning bovenaan het scherm, die afzonderlijke meetfunctie doet er eigenlijk niet toe.
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2011
  16. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik heb van Graupner vandaag een antwoord gekregen op m'n vraag:

    "GND that means - of Batt.1 and Batt.2 must be connected to GND of 7.
    All batteries must be connected to one Ground which is the balancer GND connection. (dit is dacht ik de fout waarover men spreekt op RC-network, nl. dat de - polen van socket 5 en 6 standaard geen verbinding maken met de - pool van socket 7)

    Batt.1 + must be connected to red wire 6.
    Batt.2 + must be connected to red wire 5."

    Dus de negatieve polen van de te meten batterijen moeten telkens aangesloten worden aan de negatieve pool van balancer-plug 7 (dus poort onderaan rechts, meest rechtse pin).
    De positieve pool voor Bat1 moet aangesloten worden aan de meest linkse pin van socket 6 en de positieve pool van Bat2 moet aangesloten worden aan de meest linkse pin van socket 5.

    En zo zou je dus voltages moeten bekomen op de display voor Bat1 en Bat2.


    Bovenstaande is helemaal niet terug te vinden in de handleidingen, dat bedoelde ik nou precies.

    Ik ga dit proberen uit te testen komende tijd (niet direct, eerst een aantal andere zaken uitzoeken), m'n bevindingen post ik hier dan nog wel.
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Sorry maar nog één keer dan. Heb je er bij gezegd dat je 2 vliegaccu's parallel aangesloten hebt? (want dat is toch het geval?)
     
  18. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Dat is niet altijd het geval, nee.

    Aan beide kanten van de hexa is plaats voor een batterij. Ik moet er altijd twee monteren om het evenwicht te behouden.

    Als ik met de 2200 mAh lipo's vlieg ga ik er twee parallel schakelen. Hier heeft individuele meting dus geen zin, de spanning zal immers hetzelfde zijn. Hier meet je dus enkel de totaalspanning via de hoofdkabels 1 en 2.
    Echter, als ik vlieg met grotere lipo's zal ik ook beide lipo's monteren maar slechts één aansluiten tijdens de vlucht. Hierbij zou ik dus wel apart voltage kunnen meten via aansluiting 5 of 6. (dat voltage zou dus wel hetzelfde zijn als het totale voltage bovenaan maar de illustratie van hoe vol de batterij nog is zou dan ook werken (zie links Bat1 of Bat2).

    Ik heb Graupner dus louter de vraag gesteld omdat ik wil weten d.m.v. welke pinnen exact de stroom wordt gemeten voor de waarden Bat1 en Bat2.

    Zie illustratie, zo zou de werking moeten zijn volgens de uitleg van Graupner (en ook op basis van reacties vanop andere fora).

    [​IMG]

    De stroom van Bat1 wordt gemeten op poort sensor 6 door + en - aan te sluiten op + en - van batterij 1, echter moet ook nog eens de - worden verbonden met de - van aansluiting 7.
    De stroom van Bat2 wordt gemeten op poort sensor 5 door + en - aan te sluiten op + en - van batterij 2, ook hier moet echter de - nog eens worden verbonden met de - van aansluiting 7.
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hier raak je me even kwijt........je wilt hem niet aansluiten maar wel de spanning weten.
    En dan snap ik niet helemaal waarom je die twee accu's op socket 5 en 6 aan wilt sluiten. Je aandrijfaccu moet niet op één van die sockets; die moet op 1 (paragraaf 3) en met de balaceeraansluiting op socket 7. Zoals jij het aan wilt sluiten kun je de stroom door je aandrijfaccu en het verbruik ook helemaal niet zien.

    Dus of ik snap echt niet wat je probeert te doen of je plaatje klopt niet.

    Maar blijkbaar is het nu zoals je wilt dus dat maakt ook niet veel uit :)

    maar dat staat toch ook in paragraaf 5.2 en 5.3 van de handleiding....?
     
  20. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik denk dat we mekaar misverstaan Arjan. :)
    Wat ik precies bedoelde toon ik wel eens in een video'tje, hou m'n topic in de gaten! ;)

    Onderstaande tekening is natuurlijk niet helemaal volledig. Die gaat enkel over de opheldering over hoe je stroom moet meten via 5 en 6 om Bat1 en Bat2 readings te krijgen.
    Voor totaalspanning en verbruik moet je uiteraard 1, 2 & 11 aansluiten aan je aandrijfaccu.

    Eigenlijk kan ik nu alles wat ik voor ogen had bij de aanschaf van de mx-20.

    Wat die mix betreft, die moet ik nog wat verfijnen. Maar heb die waarden nog niet voorhanden.
     

Deel Deze Pagina