Een trekschroef bestaat wel degelijk, kijk maar eens naar de schroef op een azipod onder een modern cruiseschip. Of een volvo IPS aandrijving. Ik heb ze ook wel eens aan een schottel gezien. Het is gewoon een schroef die VOOR de aandrijving(staartstuk) zit. Je kan deze schroeven ook niet gebruiken voor een normale (duw) aandrijving omdat de kromming van de bladen daarvoor compleet verkeerd staat. Maar waar je bij een sleepboot over een trekschroef leest moet je dat eigenlijk vervangen door werkschroef.
en voor de geïnteresseerden: in een van de laatste nummers van MbA heeft een uitgebeid artikel over schroeven en andere scheepsvoortstuwingen gestaan.
Waar je die wijsheid vandaan hebt weet ik niet, maar het is niet een term die uit het woordenboek van de binnenvaart taal komt. Wat een getrek om een naam: ~loopschroef: schroef die ontworpen is om het schip snelheid te geven. Bij het ontwerpen van een schroef spelen zeer veel factoren een rol. Twee daarvan zijn het gewicht dat verplaatst moet worden en de snelheid waarmee dat gebeurt. Als gevolg daarvan kan men kiezen voor een schroef die goed presteert bij een redelijke snelheid, de loopschroef, of een schroef die goed werkt bij zware belasting, een trekschroef. Een trekschroef bewijst goede diensten bij sleepboten e.d., een loopschroef bij passagiersschepen. ~trekschroef: 1> een schroef, die als voornaamste vorm voortstuwing gebruikt wordt en die onder het voorschip aangebracht is. Zie ook: duwschroef. 2> een schroef, die ontworpen is om 'trekkracht' te geven. Een trekschroef in deze zin is een schroef die toegepast zal worden op sleepboten e.d. De schroef is zo ontworpen dat hij bij lage vaarsnelheden efficiënt zal werken. Het 'tegengestelde' is een loopschroef (zie ook daar).
off topic: 45 jaar bootjesbesmetting en een vader die machinist in de bagger was. (Dan ben ik nu toch benieuwd hoe het woordenboek voor de binnenvaart de schroef van een duwboot omschrijft? Is tenslotte eenzelfde schroef als van een sleepboot. )
Ik ben er uit 1:1 gecopieerd van Google Spelling trekschroef' komt NIET voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en de spellingwoordenlijst van OpenTaal. Dit wil niet zeggen dat het fout gespeld is. Woorden die niet vaak worden gebruikt, encyclopedische ingangen en woordgroepen worden niet of zelden opgenomen in deze lijsten. Mensen, we hoeven elkaar niet te overtuigen, we bevuilen dit draadje en we begrijpen elkaar best wel. Mvg Paul
Paul, dat is weinig overtuigend. Ik kan op beide links de andere woorden ook niet vinden. loop- en werkschroef. Dan zegt dat nog steeds niets.
Is het niet een idee dat een moderator deze discussie losknipt en een eigen topic geeft? Dit topic ging toch over de Happy Hunter? Oh, wacht, het was de Zwarte Zee...
Ik vraag me dan alleen af in hoeverre de topicstarter (die al lang een schroef heeft gekocht, zoals 2 pagina's terug te lezen is) geholpen is met de discussie of een schroef die het meest geschikt is om stuwkracht bij lagere snelheden te leveren nu een duw-, trek- of werkschroef heet. Het lijkt er nu meer om te gaan wie er gelijk heeft...
Dat klopt, maar dit topic is gestart door "Superbuur" en die had een paar berichten voor raf (kun je hier nalezen: [post18]) gemeld dat hij zijn schroef al aangeschaft had. Dus tenzij Superbuur en raf dezelfde personen zijn, ontgaat me de link tussen de schroeven van raf en die van de topicstarter...
Mij is het om het even of het nu een werk-, trek-, of duw-schroef is, als ie maar werkt, de boot naar voren duwt, als de boot trekt...
.....of een werkende trekkende duwschroef. Gaat "superbuur" nog foto's plaatsen van de vorderingen aan de zwarte zee ? groet, patrick
Hoi, Mooie foto's van de ZZ..!! Kan iemand me meer vertellen over de groene streep op de romp, bv hoelang deze erop gezeten heeft, aangezien deze op de onderste foto niet meer te zien is ? Alvast bedankt, mvg, patrick
SMIT internationale kleuren kwam rond 1970. toen zijn ook de blauw/rode banden verdwenen. hoop dat dit je vraag beantwoord Patrick groet Loek
Beste Loek, Deels, was benieuwd of de ZZ ook met de groene band gevaren heeft of was dit alleen iets voor de bouw/tewaterlating ?? Ik dacht dat alleen de achterste mast in der loop der tijd in andere kleur gekregen heeft vanwege de uitlaatrook. groet, patrick
Als je de ZZ bouwt in de kleurstelling van voor 1972 dan is de romp zwart met een witte rand en de groene bies en schoorsteen zwart met een blauwe band. Als je de ZZ bouwt in de nieuwere kleuren dan kan er geen bies op. Heel soms zie je wel eens een model van de ZZ in de oude kleuren, dus ook met de zwarte schoorsteen met de blauwe band, en dan daarin de schakel............ Dat kan echt niet, zo heeft ze nooit gevaren. ciao, Ronald