Machinekamer.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Manus, 2 nov 2011.

  1. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Nee Harm , die motoren draaien elektrisch parallel, één motor signaal zou dus voldoende moeten zijn voor die geluidsgenerator , als de draairichting en dus de polariteit wijzigt voorziet de schakeling die wijziging en wordt het signaal via een brug aangepast.

    groet : Manus
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    duidelijk.
     
  3. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Mooi , de twee roeren via een servo moeten de sturing regelen, onervaren als ik ben heb ik hulp van een ervaren lid van deze site, die schaaft mijn foutjes bij en af...ben ik erg blij mee. Er komen nogal wat probleempjes kijken bij de bouw van de KH, elektrotechnisch en elektronische zijn de minste voor mij door mijn voormalige werk.

    groet : Manus
     
  4. xxman

    xxman

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
    Zo als al door meerdere geschreven hoor je op moderne schepen niet veel meer dan de ventilatoren en een turbo fluit.

    Op een cruise schip zijn die geluiden zwaar gedempt.

    Ik woon vlakbij de passagiers terminal van Amsterdam waar regelmatig (grote) cruise schepen aan meren. Het enige wat je hoort is dan wat gedempt fan geruis en tijdens manoeuvreren het caviteren van de schroeven. Het lijkt mij dus niet realistisch om een motor geluid op je model te maken.
     
  5. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Ja, daar heb ik wel begrip voor, ongetwijfeld waar , maar ik kan die geluiden middels instelpotm. (klankkleur en freq.) behoorlijk laten variëren synchroon aan het motortoerental.
    Zal eens precies kijken wat de mogelijkheden zijn, eventueel met rookvorming van de diesels, dat zie je wel degelijk op een cruiser.

    groet : Manus
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    @ Manus:

    kwam dit bij toeval tegen, Dit is ongeveer enigszins vergelijkbaar met de motoren waar je het geluid van wilt simuleren.

    rtYETSuWpQU[/media] 6TM410-RR - YouTube

    Het starten klinkt prachtig, en het opvoeren naar bedrijfstoerental (onbelast) ook.

    Maar in het laatste stukje hoor je hoe de motor werkelijk klinkt onder belasting, als de turbo op druk komt. Da's het geluid wat je in werkelijkheid hoort (en waar ik op zee 24 uur per dag mee moet leven). Een schrille fluittoom met wat geraas op de achtergrond.

    Weinig opwindend....:rolleyes:

    Groet, Bert

    PS: ik heb ooit één contract met zo'n "hollandse boerenmotor" gevaren, en dat was ééns maar nóóit weer....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Bert,

    Idd. is dat starten mooi, ook de beelden van zo'n draaiende machine vind ik erg mooi.
    Kan me voorstellen dat wanneer je constant dat gejank van de turbo aan moet horen niet zo geriefelijk is...

    Als ik het zo bekijk en beluister bekruipt me de twijfel of ik een dergelijke sound wel in de boot wil hebben, bovendien is het geluid dat ik uit m'n print kan halen niet te vergelijken met dat filmpje, dat klinkt echt als een rustige langzaamloper, dus eigenlijk niet geschikt voor een cruiser als de Kong-Harald, grote twijfel dan ook of ik die print met LS . wel moet toepassen. Anderzijds lijkt mij een geluidloze Kong-Harald ook niet alles.

    groet : Manus
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt wel mee hoor, zo erg is die geluidloosheid niet: het is een passagiersschip, dus vermoedelijk is er op het originele schip véél moeite gedaan om het geluidsniveau op de buitendekken zo laag mogelijk te houden.

    Dikke kans dus dat het schip, als het op de nieuwe waterweg voorbij zou komen, uitblinkt in geluidloosheid....

    En dan is een stille boot juist "schaal".... ;)

    Groet, Bert
     
  9. Pieberedmer

    Pieberedmer

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Fryslân
    Ik zou ook voor een stille boot gaan. Het schip heeft inderdaad CPP's, dus motor zal wel op vast toerental draaien, maar geen constante belasting kennen.

    Dit filmpje geeft wel aardig weer hoe stil het schip is:
    m4UaG64VXiE[/media] Harald i Trondheim - YouTube
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zit niet veel anders op dan een ander schip bouwen voor je geluid "module". . .
     
  11. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Zeg Harm, heb al werk zat man, ik zet dat ding wel op sterkwater voorlopig :p

    Heb het plan na de adviezen hier al opgegeven.

    groet : Manus
     
  12. xxman

    xxman

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
    Geluiden die je wel op je model kan maken zijn: een scheepshoorn, verlaat het schip fluit/signaal wordt in iedere haven waar nieuwe passagiers aan boord komen gebruikt tijdens de sloepenrol en natuurlijk het intercom systeem. Begint met een deuntje/melodietje en dan word er informatie over activiteiten en dergelijke gegeven aan de passagiers. Dit word in de haven veel gebruikt op zee weet ik niet want dan hoor ik ze niet.
     
  13. Joop van Oijen

    Joop van Oijen

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Breda, Bavelselaan
    @manus
    Onderstaand een hyperlink naar een site met verschillende engine sounds van cruise schepen. Deze sounds kun je downloaden, bewerken en opslaan in een soundmodule. Het zullen niet dezelfde motoren zijn als in de Kong Harald, maar er zal wel een overeenkomende "engine voice" tussen staan. Ook start en stop geluiden kun je via dit type sites op Youtube vinden.
    Gr. Joop

    Ship Cruise*Boats,Marine*Sound Effects*Downloads
     
  14. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Beide heren bedankt voor bovenstaande info, gaat goed komen..

    groet : Manus
     

Deel Deze Pagina