Bouwverslag Tamiya Sand Rover 2011 Update 22-11-11

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Scaler, 9 nov 2011.

  1. Scaler

    Scaler

    Lid geworden:
    3 nov 2011
    Berichten:
    111
    Zondag besteld....1/10 R/C Sand Rover (2011) - tamiyashop

    Vandaag binnen gekregen:p

    [​IMG]
    De doos....Met natuurlijk de Tamiya getrouwe boxart.

    Natuurlijk de doos direct geopend. Helaas verpakt Tamiya de "goedkopere" modellen niet meer zoals het ooit geweest is. Geen blisterpacks e.d. Maar dat mag de pret niet drukken.

    [​IMG]
    Geopende doos....Boordevol onderdelen.

    [​IMG]
    De zakjes met onderdelen netjes op een rijtje.

    [​IMG]
    De body... Hier gaat veel werk in zitten:cool:

    [​IMG]
    Het pre-paint poppekoppie. Op de achtergrond de plexiglazen voorruit.

    [​IMG]
    Decals.........

    Aankomende week gaan we het chassis, geleverd met TEU-104BK Esc en kogellagers, opbouwen. Bonestock!! Upgrade's worden later doorgevoerd, maar velgen/banden, shocks en motor zullen in de eindmontage vervangen zijn.

    Met name de Body zal (hiephoi:p) veel werk geven. Mr. Tamiya heeft bedacht dat de uiteinden van de shocktowers DOOR! de body heen steken, met als gevolg gaten in deze prachtige "old school" body.

    Vinden we dat mooi? Nee dus!

    Gelukkig hebben we al een modificatie gevonden via TG, en komt er een lange winter.... De Sand Rover zal uiteindelijk meer een "Shelfer" gaan worden dan een "Runner". De bedoeling is dat het model opgebouwd gaat worden als zijnde een soort Volkswagen Ruska Buggy....Zo schaalgetrouw als mogelijk...En natuurlijk wat binnen mijn vaardigheden ligt;)

    :bye:Later meer....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ducdennis

    ducdennis

    Lid geworden:
    10 dec 2010
    Berichten:
    85
    hey leuk:cool:

    Was al benieuwd wanneer de eerste zou op duiken:p...
    Veel bouw plezier....En misschien leuk om ook op tamiyagekken.nl te posten.

    blijf ik volgen:D
     
  3. RonWaas

    RonWaas

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Hoensbroek
    Hey,
    Vroeger een van mijn eerste modellen geweest, ik meen beginjaren 80,heb hem nog altijd bewaard.

    Succes ermee.
     
  4. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik ga deze bouw volgen, idd jammer dat ze gaten hebben geboord voor de shock towers, maar zonder komt de body te hoog dus ben benieuwd hoe je dit op gaat lossen.
     
  5. Scaler

    Scaler

    Lid geworden:
    3 nov 2011
    Berichten:
    111
    TnX voor de reactie's:D

    TamiyaGekken.... Inmiddels ook geregistreerd.

    De oplossing zit 'm (even op z'n meest simpelst uitgelegt) in het verleggen van de bevestiging van de bovenzijde van de shocks. Hierdoor kunnen de shocktowers een stukje ingekort worden.:cool:
     
  6. Scaler

    Scaler

    Lid geworden:
    3 nov 2011
    Berichten:
    111
    Update 13-11-11

    Goed!! We gaan aan de slag met het DT-02 Chassis. Om er achter te komen waar evt. upgrade punten zitten, wordt het chassis, in eerste instantie "stock" opgebouwd. Foto's zijn in dezelfde volgorde als de handleiding. Als hier van afgeweken wordt, zullen we dat aangeven.
    De eerste stap is het aansluiten van de accu. Die slaan we dus even over...Beginnen met stap 2. Het monteren van de draagarmen aan de voorzijde...

    [​IMG]
    Stap 2:

    [​IMG]
    Stap 3:

    [​IMG]
    Stap 4:

    Ziezo... Al een stukje op weg... Straks weer verder:p

    :yes:Zin in!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Scaler

    Scaler

    Lid geworden:
    3 nov 2011
    Berichten:
    111
    Update 2 13-11-11

    Na het monteren van de voorzijde gaan we verder met de gearbox. Te beginnen met het overbekende Tamiya differentieel.

    [​IMG]
    Stap 5.

    [​IMG]
    Stap 5. Goed in de Grease...

    [​IMG]
    Stap 5. Differentieel klaar!

    De Kit kreeg als "bonus parts" kogellagers mee. Dus geen glijlagers in de gearbox. Des te beter, dan hoeft het boeltje later niet meer open:p

    [​IMG]
    Stap 6.

    [​IMG]
    Stap 7. Differentieel in de gearbox... Met een likje vet.

    Na het dichtschroeven van de gearbox, is het de beurt aan de spurgear en het 380 motortje. Laatstgenoemde zit er eigenlijk als "mock up" in. De uiteindelijke motor wordt ws. een Tamiya RS sport tuned motor.

    [​IMG]
    Stap 8. Spurgear.

    [​IMG]
    Stap 8. Motor in de houder gemonteerd.

    [​IMG]
    Stap 9. Motor en pinion gemonteerd.

    Hiermee is het monteren van de gearbox klaar... Het gaat hard met dit chassis:schrik: Nog even een foto van de gearbox in z'n totaal.

    [​IMG]
    Stap 10 Gearbox dicht.

    Morgen gaan we verder met de kit. We willen niet te snel gaan, anders zit het met een uurtje of 2 in elkaar:confused:
    Reactie's of vragen zijn ondertussen van harte welkom. Al hopen we dat de foto's voor zich spreken...

    Tot later:thumbsup:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Scaler

    Scaler

    Lid geworden:
    3 nov 2011
    Berichten:
    111
    Update 14-11-11

    Vandaag een vrije dag... :p Eerst maar een aan het spelen geweest met de witbalans van de camera. Voorgaande foto's hadden een lichtelijke:rolleyes: onscherpte... Hopen dat het nu beter gaat..Tijd dus..om weer verder te gaan met het chassis van de Sand Rover. We waren gebleven bij stap 11. Het monteren van de draagarmen aan de achterzijde.

    [​IMG]
    Stap 11.

    Hierna het plaatsen van de cups in de gearbox en de caster. Aandrijf assen ertussen plaatsen en daarna kunnen we de bovenste draagarmen vastschroeven.

    [​IMG]
    Stap12/13.

    [​IMG]
    Stap13.

    Nu de aandrijvende achterzijde ook klaar is, wordt het tijd voor het monteren van de shocks. Overigens flutshocks....Tja...:nosmile: Deze zijn een beetje "hatsieflatsie" in elkaar gezet. Net als de motor worden de shocks nog vervangen door andere exemplaren. De originele zijn echter wel nodig om de maatvoering te kunnen bepalen als de shocktowers later gemodificeerd worden:cool:

    [​IMG]
    Stap 14. Flutshocks...

    Daarna de shocks gemonteerd aan de achterste shocktower en geplaatst aan de gearbox.

    [​IMG]
    Stap 15.

    [​IMG]
    Stap 15.

    Natuurlijk hetzelfde aan de voorzijde.

    [​IMG]
    Stap 16.

    Nu is het chassis aan de beurt. Om de accu straks goed te kunnen vastzetten heeft Mr. Tamiya een simpele, maar mooie, oplossing bedacht.

    [​IMG]
    Stap 17. Chassis met accu "klepje"

    [​IMG]
    Stap 17. Chassis met het klepje open...Mooi!:)

    Volgens de handleiding moet nu de elektronica gemonteerd worden. Maar.....Hier wachten we mee tot de body z'n definitieve vorm heeft. Waarom? Dat zal later blijken.... Tipje van de sluier... We houden niet van Spaghetti;-)

    Nog even een foto van de gemonteerde onderdelen.

    [​IMG]

    Later meer dan maar weer:bye:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Scaler

    Scaler

    Lid geworden:
    3 nov 2011
    Berichten:
    111
    Update 2 14-11-11

    Tijd om het DT-02 chassis van de Sand Rover af te maken. Aangezien we nog even wachten met de elektronica, pakken we de bouw op bij Stap 24... namelijk het plaatsen van de ophanging van de voorzijde.

    [​IMG]
    Stap 24.

    Hierna de gearbox met de achterophanging.

    [​IMG]
    Stap 25.

    En dan hebben we een gemonteerd chassis.... Alhoewel de bodymounts nog een plekje nodig hebben.

    [​IMG]
    Stap 25. Compleet chassis.

    Om het chassis rollend te krijgen monteren we hierna de laatste lagers en meenemers. Wielen plaatsen en viola! We hebben een rollend chassis!

    [​IMG]
    Stap 27. Wielen gemonteerd.

    Al met al laat dit chassis zich zeer vlot bouwen. Naast de shocks alles van de bekende kwaliteit zoals we van Tamiya gewend zijn. Straks gaan we de body plaatsen en de balans opmaken waar en hoe we gaan modificeren aan de body en het chassis...

    Tot later:yes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Scaler

    Scaler

    Lid geworden:
    3 nov 2011
    Berichten:
    111
    Update 3 14-11-11 De body!

    Nu het chassis af is gaan we body er eens op plaatsen.Aan deze body is natuurlijk nog niets gedaan... Maar het blijft een mooi moment. Ineens is daar dan toch een auto:p

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals op de volgende foto's goed te zien is, steken de shocktowers door de body heen. De ingenieurs bij Tamiya die dit bedacht hebben, mogen een lintje krijgen. Dit levert immers veel werk op:p:rolleyes: Maar ook is het een kans om de Sand Rover eens goed te modificeren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu is het een kwestie van meten. Maar daarover later meer....

    :thumbsup::bye:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. GeertG

    GeertG

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dicht bij Dordrecht
    Wat een ontzettend gaaf verslag, ook duidelijk beschreven. complimenten!
     
  12. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Mooi verslag, en een leuk wagentje ook. Ga zo door :thumbsup:

    Heb je ook foto's van de VW Ruska buggy ? Dan krijgen wij lezers al een beetje een idee waar dit naar toe moet gaan ;)
     
  13. Scaler

    Scaler

    Lid geworden:
    3 nov 2011
    Berichten:
    111
    GeertG en Haastnooit: Dank voor de reaktie's:thumbsup:

    Wat betreft de VW Ruska Buggy... Het is nog niet helemaal duidelijk welke kant we precies opgaan. Net als bv. een Unimog zijn er Ruska's in vele uitvoeringen en heeft iedere bouwer destijds z'n Ruska een uniek uiterlijk meegegeven. Zo zijn er behoorlijke off-road varianten, maar ook low-rider creaties... En alles wat daar tussen in zit. Ook zijn er veel uitvoeringen qua de kap van de Ruska. En dat is eigenlijk best handig, want helemaal schaalgetrouw is de Sand Rover body natuurlijk niet:cool:

    Maar goed... Ondanks dat we er nog niet helemaal uit zijn, gaat er een lichte voorkeur richting de authentieke buggy, zoals we die in de jaren '70/80 gewoon op straat tegenkwamen. Edit: Na wat speurwerk blijkt de Ruska Super het meest verkocht te zijn in Nederland. Het model wat mi.het meest op de Sand Rover lijkt is een ander. Dit blijkt de Ruska Bermuda te zijn. Deze werdt vanaf '69 gebouwd. Meer over Ruska buggy's:

    http://www.buggyvrienden.nl/BuggyNederland/buggiesinnederland.htm

    [​IMG]

    Zodra er wat meer relevante referentie foto's zijn, dan melden we dat natuurlijk...

    Voor nu:sleeping::bye:
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2011
  14. Scaler

    Scaler

    Lid geworden:
    3 nov 2011
    Berichten:
    111
    Update 15-11-11 Raadplaatje

    Rara.... Wat is er veranderd?????????

    [​IMG]

    :cool: Later....:cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. rc-car mark

    rc-car mark

    Lid geworden:
    21 okt 2010
    Berichten:
    66
    Locatie:
    breda
    De voorste schokdempers zijn omgedraaid?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Scaler

    Scaler

    Lid geworden:
    3 nov 2011
    Berichten:
    111
    Scherp gezien... Maar daar doelen we niet op. Al zit je in de goede richting;)
     
  17. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zijn de fenders vooraan een subtiel ietsje bijgetrimd?
     
  18. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    +1 fenders vooraan zijn getrimd, in ieder geval rechtsvoor ??? Of lijkt dat maar zo, mmmh.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2011
  19. rc-car mark

    rc-car mark

    Lid geworden:
    21 okt 2010
    Berichten:
    66
    Locatie:
    breda
    Dacht ik ook, maar ik denk toch dat et gezichtsbedrog is..
     
  20. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    en het lijkt alsof hij rechtsvoor ook smaller gemaakt is (spoorbreedte), en de schokdemper zo lager zit, maar het is inderdaad een 'goede' foto qua twijfels :p
     

Deel Deze Pagina