Haastnooit's XR10 BeetleJuice 4

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Haastnooit, 19 mrt 2011.

  1. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    [​IMG]

    Mijn XR10 is inmiddels klaar, maar ik heb toch maar even de moeite genomen er een bouwverslag van te maken. In het crawler&scaler topic heb ik al redelijk wat over de bouw gepost, maar dat staat inmiddels verspreid door het hele topic. Nu alles netjes bij elkaar en met extra pics. Ik zal proberen de verdere evolutie van de XR10 ook bij te houden in dit draadje.


    Zoals elke bouw, begon mijn XR10 project ook met een boodschappenlijstje:
    - Axial XR10 kit competitie crawler
    - Spektrum DX3E
    - Tekin FX-R
    - Tekin 45T HW motor (2)
    - Punkdig
    - CC Bec
    - Hitec 7955TG
    - VP bushings
    - HB white dot Rovers

    Toegevoegde upgrades:
    - Robitronic aluminium servo arm
    - Axial 101mm 30 gr. bent links
    - Losi Goldsprings
    - DIY 3mm aluminium knuckle arm
    - HPI turnbuckle M3x45mm
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    De start

    Bij de start van de bouw zag mijn werktafel er zo uit, lots of cool goodies !!

    [​IMG]

    De ceremoniële start van het project; de opening van doos:

    [​IMG]

    Een overzicht van de inhoud van de doos, verschillende gealfabetiseerde zakjes vol hardware en een grote zak kunststof onderdelen. Uiteraard ook een handleiding zoals gebruikelijk is bij alle bouwkits en iedereen wel bekend.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    De assen

    De XR10 is een MOA (Motor On Axle) chassis dus beide assen hebben een gearbox en motor op de as. De standaard 8mm kogellagers in de gearbox zijn vervangen voor de VP bushings. Bij vele XR10 crawlers aan de overkant van de grote plas gaan de standaard lagers nog al eens kapot en daardoor ook de tandwielen in de gearbox. Om mezelf dit te besparen heb ik gekozen om te “downgraden” naar bushings.

    [​IMG]

    De motormount heb ik gemod, zodat de gearbox van de as gehaald kan worden zonder de hele as te moeten demonteren.

    [​IMG]

    De tandwielen in de gearbox:

    [​IMG]

    De assen bestaan eigenlijk uit 3 grote delen, de onderste en bovenste kunststof schaal van de as en de gearbox met bulkhead. Standaard in de kit zijn CVD’s voor de voorste as, de achterste as is gewoon recht. Ook standaard BTA steering op de vooras, met een bijzonder ontwerp, dat door diehard crawlers nog al eens wordt vervangen door een tierod van knuckle naar knuckle.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het samenstellen van de achteras is grotendeels een herhaling van de stappen, uiteraard zijn er wel wat verschillen tussen beide assen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    In de toekomst worden de beide assen verder ge-upgrade met complete VP gearboxen met 10mm lagers, aluminium C-hubs, knuckles en lockouts.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Links en shocks

    De 4 aluminium links met kunststof sliders zijn de lowers, de bovenste links (uppers) zijn zo uit de doos van kunststof. Alle links van aluminium vind ik er persoonlijk beter uit zien, en is bovendien minder flexibel dus de kunststof uppers zijn inmiddels vervangen door Axial 101mm 30 gr. gebogen links. Verder in het verslag zijn die wel ergens op een foto terug te vinden.

    [​IMG]

    De schokbrekers zijn een combinatie van kunststof en aluminium, en zijn van behoorlijk goede kwaliteit. Ideaal is de platte kant op de onderkant van de zuigerstang, dat maakt het opdraaien van de rodends toch zoveel makkelijker.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De standaard rode veren zijn aan de stijve kant en heb ik inmiddels vervangen door Losi goldsprings. De links en de schokbrekers zijn de verbinding tussen de assen en het chassis. Bij een crawler is de geometrie van de links en shocks direct van invloed op het presteren. Over het algemeen zijn de upper en lower links in tegengestelde driehoeken tussen de assen en het chassis terug te vinden.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Het chassis
    Het XR10 bestaat uit 2 aluminium chassis platen, 3 grote kunststof delen, de skidplate, de electronics tray en de battery tray. Verders nog wat aluminium shock risers en wat kunststof delen voor de body bevestiging. De aluminium delen zijn net als de motormount laser gesneden, hierdoor is de randafwerking niet zo glad als bij CNC gefreesde onderdelen.

    [​IMG]

    Voor de rest is alles gewoon netjes verzorgd hoor, alles past perfect. Standaard meegeleverd zijn 2 verschillende kunststof mounts om 1 of 2 ESC’s rechtop in het chassis te kunnen monteren. Is ook wel nodig want de ruimte in het chassis is beperkt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als alle links met het chassis verbonden zijn en ook de schokbrekers op de risers zijn bevestigd is het complete chassis gereed. In een later stadium heb ik alle links nog uit geshimt met M3 ringen. De onderste links hebben best wat speling bij de bevestiging op de skidplate, de bovenste links hebben het aan de kant van de assen. De 2 kunststof lippen van het bulkhead trekken krom als je de bout strak aandraait.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Banden en velgen

    Voorlopig ga ik de standaard kunststof beadlocks gebruiken, compleet met het meegeleverde systeem van Axial om gewichten in de wielen te kunnen doen. Overzicht van de verschillende onderdelen:

    [​IMG]

    Ook in de kit opgenomen zijn de kunststof delen om VP slugs (gewichtjes) in de standaard XR10 wielen te kunnen gebruiken, rechtsonder op bovenstaande foto.

    [​IMG]

    Om alle techniek mooi te kunnen zien heb ik ook wat foto’s gemaakt van het rollende chassis zonder de banden er nog op.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    De beadlock ringen heb ik van het oranje kleurtje ontdaan door deze te de-anodiseren met HG ontstopper. Een paar minuutjes in de ontstopper en de kleur is verdwenen, daar moet je wel bij blijven want te lang erin schijnt het aluminium te kunnen aanvreten. Daarom is het ook zaak de boel erna goed af te spoelen met lauw water. De banden zijn Hot Bodies Rovers (white), een veel gebruikte band. Momenteel zijn de Losi Bosclaws ook behoorlijk populair, maar ik hou het voorlopig bij de Rovers.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Elektronica

    In het chassis moeten een Punkdig, CC bec, SR300 ontvanger en Tekin FX-r een plek krijgen, ook moet er nog ruimte voor een lipo over blijven. Eerst een poging gewaagd met de stock electronic tray en 1 van de ESC mounts.

    [​IMG]

    Nadeel is dat de ESC en ontvanger niet te bereiken zijn als het geheel zo in het chassis wordt gemonteerd. Dus afgekeurd en daarna deze opstelling bedacht:

    [​IMG]

    Een vierkant gat gemaakt in de receiverbox, de Punkdig steekt hier met zijn kont door en hangt omgekeerd en ingeklemd in de receiverbox. Voor de CC bec een extra gaatje geboord, zodat deze met een tyewrap vastgezet kan worden. De ESC komt bovenop de batteryplate in plaats van op de tray.

    Deze setup is goed bruikbaar als je de stock batteryplate gaat gebruiken. Ik heb het zo ingebouwd maar vond de bereikbaarheid van de lipo zo hangend aan de batteryplate niet echt handig. In ieder geval kan ik er niet goed mee over weg, dus uiteindelijk besloten een eigen tray te maken waar naast alle elektronica ook een lipo bij kan.

    [​IMG]

    De maatvoering van de eigen tray is bepaalt mbv een karton proefexemplaar en de stock electronics tray. De tray is gemaakt van gelamineerd polystyrol, op de uiteinden 3,5 mm dik en in het midden tpv de bevestiging 6,5 mm. De definitieve vorm is uiteindelijk volledig symmetrisch geworden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na het spuiten van de tray en het solderen van de elektronica is dit het uiteindelijke resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gemonteerd in het chassis en alle bedrading aangesloten en ingebonden:

    [​IMG]

    Met een punkdig heb je een zender nodig met een 3-position switch op een aux kanaal. Geen van mijn 2.4Ghz heeft die functie, dus moest ik er ook een nieuwe zender bij hebben. Dat is de DX3E geworden, het instapmodel van Spektrum. De zender beschikt over de benodigde basis functies en alles wordt bediend met draaiknopjes. Dus geen LCD scherm of andere luxe, waar je dus ook niet voor hoeft te betalen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    De body

    Van de body niet te veel poespas gemaakt, een simpel ontwerp met 2 kleuren. Uiteindelijk gekozen voor zwart en geel omdat ik daar nog halve spuitbussen van had staan. Een paar bescheiden decals maken het plaatje voorlopig compleet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ready to go CRAWLING !!!!


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    Kijk eens aan, mooi verslagje. Komt me allemaal heel erg bekend voor..
    Nu alle upgrades nog ;) halve vanquish auto bouwen dus!!!!
     
  10. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Wanneer er voldoende budget is, zal ik zekers wat VP bling op mijn XR10 gaan plakken. Als ik daar in het 2.2 velgen hoekje zit te kijken betrap ik mijzelf erop dat ik bijna begin te kwijlen :D
     
  11. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Voor de XR10 is er aankomende winter een ombouw gepland, ik heb bijna alle onderdelen compleet. Maar eerst maak ik de FB2 af en dan ook nog even een paar weekjes rust, zodat ik bij aanvang helemaal uitgerust ben en alles compleet is :D.

    Hier een van de tot nu toe weinige foto's van de XR in actie. Met de XR toch al aardig wat gereden, beetje spelen met de dig en ja dan vergeet ik altijd foto's te maken, haha.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    Jij mag je liefhebbende vrouw wel eens dankbaar zijn dat jij allemaal van die leuke VP goodies aan mag schaffen.!!!
    Ik neem aan dat je nog net niet de axle top half neemt ;)
    Al is t natuurlijk wel verleidelijk om alles wat er van VP is te monteren ;)
     
  13. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Ja, ik heb het niet slecht :D Maar dat komt ook omdat ik de hobby behoorlijk aan het opruimen ben, dus ik creëer ook eigen budget ;) Dat wordt dan wel weer enorm gewaardeerd .... lol

    Haha, nee (nog) geen tophalfs. Beetje veel duur en ik denk voor europese rijders niet echt noodzakelijk, of wel ? Geloof ook niet dat ze die niet voor vast in het assortiment hebben zitten. Ook nog geen link mounts overigens. Voorlopig als eerste op de VP lijst staan bij mij de knuckleweights, maar zoals eerder gezegd, zijn die helaas "out of stock".
     
  14. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    En zoals eerder vermeld, mag je daar wel 4 van bestellen...;)
     
  15. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik hou de site in de gaten en ga waarschijnlijk van de week nog wel een mailtje sturen.
     
  16. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Hier iets om naar te kijken:

    [​IMG]

    Denk dat er meer in zit dan je denkt ....

    [edit] net een mail naar VP gestuurd over de knokkelwaits :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    PB me maar als je meer weet ;)
    Als je dan centjes van me nodig hebt om te bestellen meot je t zeggen.. Niet dat ik ze niet afneem als je ze al meebesteld ;)

    Had je er nog een heffing op zitten??? Op dat hele mooi gevulde doosje daar achterin??
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Mail die ik had gestuurd:

    Hi Rob,

    Thanks, for the reply. Can you give a date indication ? Me and a buddy of mine are really lookin' in to get a set of the weights with additional 1/4 rings asap. Gues we need them badly !!

    Thanks, Ronald

    Antwoord van VP:

    Hi Ronald
    I my self would like a pair, right know no date we are knocking products down as fast as we can, just keep checking.
    Thanks Rob

    Mmmm, zit niks anders op om te blijven checken dus !

    [edit] Ja, de blauwe mannetjes zaten er weer eens tussen met hun grijpgrage dubbeltjes draaiende vingertjes.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2011
  19. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    BUMMER en BUMMER (voor je heffing)
    Tjah dat zit helaas altijd op de pakketjes van vanquish.. en laten dat nu nooit goedkope pakketjes zijn..

    Wat heb je allemaal besteld naast de wielen??
     
  20. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Haha, dat bewaar ik nog even voor het ombouwverslag later ...
     

Deel Deze Pagina