Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door RonaldK, 13 okt 2011.

  1. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2011
  2. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
     
  3. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    hoi Ronald,

    Motoren;
    Als je het gewicht op 18 a 19 kg kunt houden, zijn 2x 38cc Benzine meer als voldoende, en als je in die klasse lichte motoren vindt scheelt dat ook weer gewicht, zou zelfs 2x 35cc Benzine voldoende zijn.
    Had mijn P-61 van te voren op 20 kg berekend, met uitgangspunt van 2x 40cc benzine, ging uiteindelijk voor 2x Laser 240-V (40cc 4-takt) en door het lichtere gewicht van deze motoren (samen 1,5 kg lichter dan de benzine motoren), werd het uiteindelijk na de bouw 18,5 kg en was 2x Laser 200-V (32cc 4-takt) precies het schaalvermogen geweest, nu is de kist wat overpowered.
    Hoefde voor de balans echter i.v.m de lichtere motoren toch ook geen nodeloos lood in de neus te plaatsen, kon met de akkus alleen al het balanspunt bepalen, maar dat kwam omdat ik alles achter het balanspunt zo licht mogelijk heb gehouden en de servos zo ver mogelijk naar voren en absuluut niet in de staart, want elke gram daar zijn 2 tot 3 gram in de neus!

    En zo alles bijelkaar en door licht te bouwen, kom ik dan uiteindelijk op het lichte vlieggewicht voor al mijn grote schaalkisten.
    Die amerikanen kunnen met hun verstand er niet bij, dat ik mijn 1:8 4meter B-17 kan vliegen met slechts 4x 11,5cc viertakt, geloven hun ogen niet.
    Dat geldt ook voor mijn P-61 Black Widow, ze kunnen gewoonweg niet geloven dat ik overpowered ben met 40cc, er zijn amerikanen die de 7% kleinere van Zirolli vliegen met 2x 62cc benzine omdat de kist veel te zwaar geconstrueerd, cq gebouwd is, dus gewicht dubbel op, bouwsel + motoren.

    groetjes,
    Jan

    Fowler Flaps;
    voor echt werkende Fowler flaps (naar achteren en naar beneden schuivend), zie o.a mijn constructie op mijn homepage www.janhermkens.nl ; Sunderland fotos 025 t/m 029.

    groetjes
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    De dle 30 motoren lijken mij zeer goed voor dit model
    net zo veel power als de 38 zenoah maar een stuk lichter
    Ziroli modellen zijn zwaar van ontwerp omdat je in vijte een kist om een doos heen bouwd
    daardoor moet er op andere deelen bespaard worden op gewicht
    dus balsa ligers i p v vure of esse
    Naar mijn iedee is dat een verkeerde besparing
    en daar zijn menig bouwers het mee eens hier in nederland
    dus voeren ze net als jij de ligers uit in vure
    waardoor het gewicht wel omhoog gaat
    Ik heb nu menig americaanse filmpjes gezien waarbij vleugels spontaan afbreken
    met balsa liggers
    Een romp hoeft niet zwaar gebouwd te worden
    De modellen van yke rusticus hebben aleen spanten en liggers
    ze zijn daardoor een heel stuk lichter

    maar de P38 blijft een zeer mooi model
    sucses verder
     
  5. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Zit te wachten op de motoren en de spullen van ziroli o.a. Gfk delen en sierra landingsgestel. Als deze onderdelen binnenzijn ga ik weer verder. Vind de constructie van de staartboom rond de vleugel erg minimaal. Heb ook berichten gelezen dat de staartboom na een heftige landing net achter de vleugel af kan knappen. Dit is dus een slecht teken en een zwak ontwerp. Ga kijken of ik de vleugel als het ware in de staartboom kan gaan steken waarbij de bovenkant van de startboom constructief gezien ook een functie heeft waarbij de krachten naar voren kunnen worden doorgegeven en dus niet alle stres op het toch al minimale (door de grote deuren) onderste deel komt te staan.
     
  6. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Ronald.

    Welke motoren gaan het worden?

    Sierra, goede keus, die van Robart zijn kwalitatief minder ten opzichte van Sierra.

    Constructie kan heel simpel, gewoon de vleugel in 2en delen en dan met 1 tussenbuis kunnen koppelen, de beide bomen in 1 stuk laten zodat je dan de bomen tegelijkertijd met het stabilo aan de vleugel/naccelle sectie kan hangen en dan via de bomen aan de bovenkant aan de vleugel vastzekerd met breekboutjes, zo heb ik mijn beide vorige P38ers demontabel gemaakt, daarvan waren de vleugels welliswaar in 1 stuk gehouden.
    Dus 2 vleugeldelen, 2 bomen, losse nacelle en 1 los compleet stabilo.
    In het stabilo had ik een verbindings vierkantje gebruikt voor de richting en hoogte aansturing via closed loop, dus de servos zaten zover mogelijk in de voorkant van de bomen.

    Ik hoop dat je je een beetje een idee kunt vormen.

    Groet Ger.
     
  7. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Hoi Ger,

    Het worden twee dle55 motoren. Ik houd de constructie wel licht en wil echt fowler flaps gaan gebruiken. Helaas ben ik het punt van no return al gepasseerd dus de door jouw voorgestelde constructie kan ik niet meer toepassen. Ik denk dat ik er wel uit ga komen met die staartbomen.

    Bedankt voor de tips.
     
  8. razor

    razor Guest

    de motoren zijn volgende week binnen, ze worden vandaag verstuurd.
     
  9. Von Richthoven

    Von Richthoven

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hey grootheid,
    Nog wat aan het plakken geweest?Het landingsgestel van de p-38 ziet er zeer gelikt uit trouwens!!!
    Ik ga volgende week ff glasdoek bestellen bij Dennis,Stuka gaat in de g4.

    Toetie.
     
  10. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    He grote vriend,

    Zekers! Zo'n mooi landingsgestel motiveert ernorm.

    Foto's:
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is echt kwaliteit van Sierra!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vleugelbuizen ingelijmd

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    mooooooooooi werk! en een abootje!
     
  12. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Gisteren verder gebouwd aan het midden. formers en balsa stringers
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. razor

    razor Guest

    ik dacht dat jij een afspraak had?
     
  14. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Shit... Betrapt.
     
  15. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Verder met bevestigingspunten van het stabilo op de staartbomen en de bevestiging van de staartbomen op de middensectie.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. razor

    razor Guest

    jij moet eens een keer van die coke en speed af blijven, hoe vaak moet ik je dat nog zeggen!!!
     
  17. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Speed ja snel bouwen en dan vliegen.

    Kan ik morgen die bolly bij je ophalen?
     
  18. razor

    razor Guest

  19. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.029
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    prachtige plaatjes....

    [​IMG]
     
  20. razor

    razor Guest

    he waar blijft die product key?
     

Deel Deze Pagina