Vliegende vleugels->

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door Rick R, 17 nov 2011.

  1. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Heren, dank voor alle input!
    Ik snap Dirk zijn opmerking heel goed. Ik denk namelijk dat wanneer je over de kennis beschikt om aan een experimenteel project eerst rekenwerk te verrichten, je dit ook zeker eerst zult doen. Dit om later niet voor verassingen te komen te staan. Dirk's bericht heeft mij ook zeker niet ontmoedigd om een klein experiment aan te gaan. Zelf vind ik zo'n uitdaging erg leuk. De kosten zijn bij het bouwen van een plank ook niet dusdanig hoog dat dat een obstakel zou worden. En met een hellingvliegtrip naar Oostenrijk volgend jaar in de planning is er nog genoeg tijd om het een en ander uit te proberen;)

    De maatschets van de Bleed had ik al gevonden en opgeslagen. Hij is niet moeilijk om te vinden dus zal ik hem ook maar niet plaatsen. Ik denk dat een link naar de fabrikant/ontwerper wel mag toch?

    BLEED
    das nurflügelteam - nurflügel - flying wing

    Groeten Rick
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    De maatschets staat dus inderdaad weer op het net!
    Vlak na de dood van Johannes Leinhauwer werd plots alle toegangen tot zijn tekeningen geblokkeerd, waarschijnlijk om kommercieel nog wat te redden.
    Goed dat het nu weer wat opener is.
    Uiteraard dus via de site van dass nurflugelteam info halen is prima.
    Nu ik kan getuigen dat ie ook bij BF6 onwaarschijnlijk goed vloog en jij weet dan ook dat ie, laten we het vriendelijk zeggen, nogal ''flexibele'' vleugels heeft! (Maar de vlieger maakt hier ook wel wat uit denk je niet)
    Wat het verdere ontwerp betreft: de ervaring van Hans en mijzelf is dat ie vooral niet te zwaar moet zijn en als elektrozwever niet zo voldeet.
    Het ontwerp is qua verdraaingen en veranderende profielen heel basaal, namelijk niet en niet. redelijk middle of the road ontwerp, maar geen ouderwetse fladderaar. Goede kist om van uit te gaan als je in de planken wilt.
    @Dirk: heb ik dan weer 14 jaar voorsprong op jouw? hoe wijs moet ik dan wel wezen! (of telt dat vanaf een bepaalde leeftijd dan weer niet meer!):D
    NB: de profielaanduiding op de tekening is fout: moet zijn JWL097
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2011
  4. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Eibergen
    Het Nurflügel team was bang dat de info van zijn website verloren ging en heeft daarom de site overgenomen.
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Op onze leeftijd zeggen we elk 'ik ben slimmer dan hij', want hoe het echt zit herinneren we ons toch niet meer. :rolleyes:

    Dirk.
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.429
    Locatie:
    Harderwijk
    Zie mijn onderschrift...:
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Dat je je eigen onderschrift nog herinnert !
    Goed man.
    Eventjes een junior-moment gehad? :rolleyes:

    Dirk
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Dubbelpost ...
     
  9. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    De Medea!

    Nou heren, ik ben er uit!

    Ik ben bij toeval tijdens het googelen gestoten op de grote broer van de Bleed: de Medea!
    Een vergelijkbare soort kist als de Bleed (zelfde ontwerper) alleen dan meer toegespitst op het thermieken. Het mooie is dat de ontwerper van de kist zijn plannen voor iedereen vrij te downloaden aanbiedt. Naast een aantal PDF's bevat het bestand ook alle DWG files voor CNC toepassingen! Nu heb ik even contact opgenomen met een clublid die beschikt over een eigenbouw CNC-frees. En het mooie is dat hij alle ribben en vooral de bouwhelling-steunribben graag voor me wil frezen:D

    En wat is het een plaatje......
    [​IMG]

    Tekeningen en een klein bouwverslag van de E-versie zijn hier te vinden.

    jensn.de - Nurflgler Medea mit E-Antrieb

    Daar komen we de winter wel mee door!

    Groeten Rick
     
  10. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Twee van mijn vleugeltjes.

    betuwsemodelvliegclub.nl • Bekijk onderwerp - Flying Speed Wing!!

    betuwsemodelvliegclub.nl • Bekijk onderwerp - Dennis' FPV topic

    In beide gevallen nog wel wat afstel en trim werk nodig voor dat ze vlogen.
    Ofwel eerst de grond in en daarna pas de lucht in.

    Delta's gaven vaak hetzelfde probleem.

    Met een CG calculatortje zoals Flying wing CG calculator kom je al een eind.

    Mijn kleine vleugeltje heeft MH43. niet echt geschikt maar vliegt wel lekker door.

    De grotere voor FPV heeft PW106. En die is lekker zuinig.

    Vroeger tekende ik mijn vleugelprofielen zelf uit . Wat het deed. Tjah meestal ging het goed maar of het ook goed was.


    Zeker wel een poging waard om je er aan te wagen. Zou wel beginnen met een schuimpje.
    Als dat goed vliegt kan je er later altijd een houtbouw versie van maken.

    Nadeel:
    Kritisch op het zwaartepunt. Staart lastig is funest.
    Kan wat waggelen in de bochten maar dat zal wel met een goed ontwerp te reduceren zijn.
    Motor achterop geeft minder roerdruk bij lage snelheid.
    Lastiger op te gooien maar er zijn trucjes voor.

    Voordelen.
    Geen romp en staartvlak dus betere stroomlijn.
    Lichter.
    Makkelijk te vervoeren.
    Tis weer eens wat anders.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2011
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Rick, die Medea is zeker een mooie vleugel. Die ga ik graag bewonderen op de Koralpe.
     
  12. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Mooi plankie Rick, en nu maar heel veel roostervrije dagen gaan regelen om al je projecten af te maken ;)

    Groet,

    Jacob
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.429
    Locatie:
    Harderwijk
    Over de Medea:
    De Medea (en de Bleed) zijn ontwerpen van Jens Niemeyer van Flywood.de
    Het geval wil dat het me al een tijdje speet dat de grootste vliegende vleugel in zijn programma de Gritter was (1.80 m.) en ik eigenlijk iets groters wilde. Constructief vind ik zijn modellen erg interessant.
    Ik heb net een paar mails met Jens gewisseld, de Medea is nog nieuw en moet nog uitgetest worden. Daarna is de bedoeling dat-ie als bouwpakket op de site komt.
    En ik heb geen haast, voorlopig eerst even een Parabola 2 bouwen...
     
  14. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    @Bart
    De ontwerper is niet Jens zelf hoor! De Bleed en de Medea zijn ontwerpen van Helmut Seiffert. Jens Niemeyer heeft de plannen met toestemming van hem op z'n site staan. Dat er een kitje komt is goed nieuws!

    Groeten Rick
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.429
    Locatie:
    Harderwijk
    nou ja, letterlijk schreef Jens:
    >Bis die Medea als Bausatz verfügbar ist, muss noch vielen geändert werden.
    Eventuell lege ich ja mal einen Bausatz an...<
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Over het algemeen ben ik bepaald geen scherpslijper wat betreft waar een discussie plaatsvindt, en maak ik mezelf ook vaak schuldig aan afwijken van het onderwerp, maar ik vind toch dat dit draadje werkelijk helemaal niets meer met "wetenschap" (zelfs in de ruimste betekenis) te maken heeft. Zelfs de theorie is afwezig. Wat mij betreft hoort dit draadje gewoon thuis in het subforum "Zweefvliegen".

    Moderator????

    Dirk
     
  17. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Die komt er tzt zeker Dirk!
    Ik wou alleen graag even in dit draadje delen wat mijn plannen voor nu zijn;)

    Groeten Rick
     
  18. jbt.hendriksen

    jbt.hendriksen

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Duiven
    [​IMG]Hierbij een zelf door mij ontworpen vliegende vleugel me een spw. van 480 cm. en een vleugelkoorde van 72 cm aan de wortel bij de romp.Het profiel heb ik "gestolen" van de SudanFalke en aangepast. Een romp gebouwd en voorzien van een benzine motor van een "rugmaaier" Van meet af aan vloog de vleugel uitstekend.Hij was alleen overstabiel (vanwegen een te grote knik in de vleugel) Dit probleem beb ik opgelost door spoilers in te bouwen en die met de rolroeren mee te laten sturen. Het enige probleem dat zich voordoet is dat de landing in een keer moet lukken. ALS hij stuitert bij de eerste grondberoering is dit niet meer te dempen en wordt de stuiter alleen maar erger en kost dit vaak de prop.Dit stuiteren is kenmerkend voor de vleugel omdat hij staartloos is en daarom niet of slecht te dempen met het hoogteroer. Het zwaartepunt voor een vliegende vleugel is op een vrij eenvoudige manier te berekenen.( bij mij klopte dit perfect en hoefde ik niets meer daaraan te veranderen.Meer foto,s staan in mijn album in het forum.
    Groeten Joost
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. houtjesplakker

    houtjesplakker PH-SAM

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Het is een bekend fenomeen dat het landen van een vliegendevleugel met een driepoot landingsgestel lastig is. Je hebt vaak een stuiterende landing met als eindresultaat een gebroken neuspoot. Zo ook de Horten HIX van het "Holländischen Hortenteam" bij hun eerste vlucht. Zij hebben het opgelost door de neuspoot 2 standen te geven. Een startstand waarbij de vleugel een positieve invalshoek heeft en een landingsstand waarbij de vleugel een negeatieve invalshoek krijgt. Ook bij full-size kisten wordt dit toegepast. De naam van de Amerikaanse vliegdekjager, een vliegendevleugel, die ook zo’n neuspoot heeft, is mij even ontschoten.
     
  20. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Chance Vought F7U Cutlass:D
     

Deel Deze Pagina