Multiplex Funcub 2010

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 9 feb 2010.

  1. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi zo, een paar harde landingen kan hij makkelijk hebben, dus ideaal om mee te leren vliegen
    en dat crashen, als je maar goed je best doet lukt het wel hoor :)
     
  2. Roel H

    Roel H

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Panningen
    Ik vind de piper prima vliegen, veel trekkracht en toch een redelijke snelheid. Als ik zin heb om snel te vliegen pak ik Thunderbolt van de plank. Low en slow...dan de cub..:D
     
  3. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    watervliegen Heinsberg

    Vandaag afgesproken met Lomax-thijs om te gaan watervliegen in Heinsberg(D) (eerst effe langs de modelbouwzaak maar die was hellaas

    Een paar plaatjes van deze mooie vliegdag in oktober.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Lekker en ik maar werken:(
     
  5. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik snap er weer eens geen snars van...

    ik had dus, nadat de oude in puin was gevlogen, een nieuwe funcub in elkaar gezet. de electronica heb ik van de oude kunnen gebruiken, die was nog prima.
    alles mooi afgesteld en de maiden gedaan vandaag.
    Alles prima, vloog als een tierelier, maar de power was ver te zoeken. Klimmen was al lastig, snelheid was maar een fractie van wat het was. Als ik lekker een bocht wilde maken of gewoon lekker door wilde vliegen moest ik al 3 kwart gas geven... Prophangen zat er al helemaal niet in

    iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
    ik moet wel zeggen dat de vorige eens hard op de neus is geland, maar toen was alleen het asje waar de prop op zit krom. De motor deed het nog, asje was niet krom en geen gekke geluiden oid. Als de motor kapot zou zijn zou ik dat wel moeten kunnen zien, of horen lijkt me?
     
  7. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    prop verkeerd om?
     
  8. Roel H

    Roel H

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Panningen
    Misschien heeft de motor toch een tik gekregen waardoor een lagertje wat stroever loopt of aanloopt.
     
  9. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    haha, het zal toch niet....
    ik neem aan dat ik niet zo onoplettend was :D
     
  10. struggleforlife

    struggleforlife

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Gennep/Nijmegen
    Hoe is de propsnelheid?
    Anders zou t nog de regelaar kunnen zijn.
     
  11. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    zat ik ook aan te denken, maar ik zou niet weten hoe je dat moet meten
     
  12. struggleforlife

    struggleforlife

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Gennep/Nijmegen
    Dat kan je het beste teste door even een andere regelaar te proberen. Ik heb (met een goedkope regelaar welliswaar) zoiets ook wel eens gehad. Uiteindelijk heb ik m maar gewoon weggegooid.

    In elk geval de regelaar even calibreren met maximale uitslag.
     
  13. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    ik zal hem nog eens goed instellen
     
  14. Roel H

    Roel H

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Panningen
    Vandaag gevlogen op ons waterveld..:p

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    ik blijf rare dingen hebben met die funcub.

    ik heb nu de nieuwe versie (de vorige was blijkbaar iets anders, o.a. kleiner richtingsroer, dat terzijde)
    bij de vorige vloog ik ongeveer 8 a 10 minuten op een 3s 2200mAh lipo (~80 % ontlading)
    ondertussen 2 lipos bijgekocht, ook 3s 2200mAh van turnigy en omgerekend zou ik op deze 13-15 minuten vliegen. Ik heb de regelaar wel opnieuw ingesteld, en onder andere de motorrem er afgehaald (bevalt niet, maar ook dat terzijde) maar verder geen gekke dingen.
    Ik leek ook meer power te hebben. Of ik heb super lipos gekocht (lijkt me niet, waren goedkope dingen), of de regelaar was eerst totaal verkeerd afgesteld (fabrieksinstellingen, dus lijkt me ook niet). Wel heb ik de neus erg verstevigd, de alu motormount en wat latjes in de neus verlijmd.


    Blijkbaar verlies je met die vibrerende neus enorm veel power, dus zeker iets om in de gaten te houden


    Hoe lang vliegen gemiddeld met welke lipo's?
     
  16. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Ik weet niet of je vroeger een voldoende had voor rekenen, of hier een tikfout gemaakt hebt, maar iets klopt er niet... :rolleyes:

    3s 2200 8-10min, hoe kun je dan uitrekenen dat een andere 3s 2200 ineens 13-15min uithoudingsvermogen zou hebben ??? :confused::confused:

    Vliegtijd is erg afhankelijk van hoeveel gas je vliegt :p
     
  17. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    ik heb gekeken wat er in gaat na 8 minuten vliegen

    bij de oude ging er ongeveer 1500 mah in bij 8 min vliegen,
    bij de nieuwe lipo ging er bij 8 minuten ongeveer 1000 mah in (ongeveer het zelfde gevlogen, ook wat 3d)

    ik had nu ook het idee dat ik met minder gas geven dezelfde snelheid haalde als met de oude fc/lipos
     
  18. Roel H

    Roel H

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Panningen
    Wat voor ontlaad capaciteit hebben je oude lipo's en welke de nieuwe lipo's?

    Ik vlieg 8 minuten met Turnigy 2200 mah 20C accu's. Dan heb nog gemiddeld 45% over van de capaciteit van de accu. Dus 10 minuten moet ook wel haalbaar zijn..
     
  19. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    OK, nu snap ik waar het vandaan komt :thumbsup:
    Zal heel erg aan de gasstand liggen, wellicht vlieg je wat voorzichtiger met je nieuwe kist?
    Oude LiPo's gaan ook steeds minder goed presteren, heb er hier verschillende liggen waar ik eigenlijk niet meer mee vlieg. Ook exact dezelfde (merk/type/capaciteit) die dan stukken slechter geworden zijn.

    Ik gok het op ouderdom van LiPo's...

    Gisteren toevallig lang heel laag aan het vliegen geweest met weinig gas, tot is (met full flaps :shock:) ineens begon te zakken. Gas had geen zin meer, LiPo he-le-maal leeg gevlogen. Das niet best voor die dingen, wat Roel doet is vele malen beter.
    Lipometer gaf overigens -1% aan, meer eruit dan er ooit in heeft gezeten dus :rolling:
     
  20. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    De oude lipos zijn 25 c. de nieuwe zijn 25-35 (wat volgens mij verkooppraatje is voor 25)
    de oude lipos hadden er beide ongeveer 15-20 vluchten op zitten, dus ze zijn nog niet verouderd

    qua vliegwerk heb ik ongeveer het zelfde gedaan. beetje loopings draaien, beetje gek doen, zelf wat prophangen (niet dat dat me lukt, maar goed...)

    ik houd het op de neusversteviging, hij klonk ook veel rustiger. je hoorde de motor tot half gas amper herrie maken, maar hij ging wel als een speer vooruit
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2011

Deel Deze Pagina