Nine Eagles Solo Pro/Bravo SX FAQ (ook geldig voor "rebranded" heli's zoals de Revell Proto Max en a

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Indoorvlieger, 18 nov 2010.

  1. lovetofly

    lovetofly

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Soest
    Tracer 90

    Hoi,

    ik heb een tracer 90. Deze heb ik met weinig trim netjes kunnen vliegen.
    Na een landing wilde ik weer verder, maar de tracer ging onmiddelijk naar rechts. Na inspectie blijkt de servo van de pitch links en recht in de bovenste stand te blijven staan.
    Als ik de servo handmatig naar de laagste stand draai, en daarna de heli weer onder stroom set, gaat de servo weer terug in de hoogste stand. Hij reageerd ook niet meer op de knuppel.
    Verder werkt alles perfect, alleen deze servo reageerd niet meer.

    Is er een mogelijkheid tot "reset". Of een andere oplossing.
    Bij voorbaat dank voor de hulp.
    paul.
     
  2. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Ben je toevallig bezig geweest met "subtrim"? Ik heb dit namelijk ook gehad, blijkbaar had ik hem in subtrim helemaal naar de uiterste stand gezet en hier spring de servo dus ook telkens naartoe....

    Inderdaad reageert de servo dan biet meer op beweging van de rechterstick.

    Oplossing: in subtrim "op gevoel" terug trimmen naar het midden!

    (overigens lijken deze servo problemen ook "ineens" op te kunnen treden...zo vloog ik de ene dag perfect en de dag erna liep bij opstarten de servo al vast)
     
  3. lovetofly

    lovetofly

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Soest
    Sub-trim

    Kun je me uitleggen wat Subtrim is en hoe ik dat gedaan zou hebben. Ik heb maar hele kleine aanpassingen gedaan, en de heli vloog onmiddelijk heerlijk.
    Dank je wel.
     
  4. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    "Subtrim" is eigenlijk trimmen terwijl de trimknoppen 'in de middenstand blijven staan' m.a.w. als je in subtrim iets gewijzigd hebt en je gaat weer terug naar de 'normale modus' de 'trimindicators' op de zender nog steeds in het midden staan, en je dus op de normale wijze de heli kunt trimmen.

    Wordt perfekt uitgelegd door in het eerste topic van dit draadje (Hoofdstuk "Trimmen" vraag V2)

    Groet,
    Robbie
     
  5. lovetofly

    lovetofly

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Soest
    servo doet niets

    Dank je wel. Hoe kom ik in "subtrim". De servo gaat nog altijd naar de uiterste stand, en er is geen enkele reactie van de servo.
    Met onderstaande zin kan ik niets. Sorry.
    is eigenlijk trimmen terwijl de trimknoppen 'in de middenstand blijven staan'
    Hoe krijg ik die heli weer in fabrieksstand!!!!!!!!!::confused:
     
  6. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Ik raad je aan om de eerste post in dit topic eens te lezen..
     
  7. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Met de sticks stuur je. Met de trims zorg je ervoor dat als je niet stuurt dat de helikopter stil blijft hangen. Als je die knopjes op de zender indrukt, zie je dat het bijbehorende streepje op de zenderdisplay overeenkomstig verschuift.
    Het trimmen kun je een beetje vergelijken met een auto, waarbij de stuurinrichting zo wordt afgesteld ('getrimd') dat de auto niet naar 1 kant gaat, maar rechtuit blijft rijden.

    Subtrims, heeft hetzelfde effect als "gewoon" trimmen, maar dan behoud je het volledige bereik met het gewoon trimmen. Hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd.

    Bij mijn Bravo SX zitten bij trims en sticks op neutraal de servo's in de middenstand. Zover ik weet is er nergens een soort van resetknopje.
    Als je de servo's met de hand voorzichtig aan de tandwieltjes in het midden draait, en daarna de helikopter normaal opstart (zender aan, en dan de lipo aansluiten), wat gebeurt er dan??

    Groet,
    Robbie
     
  8. lovetofly

    lovetofly

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Soest
    Ik ken bijna de topic uit mijn hoofd.:mad:
     
  9. lovetofly

    lovetofly

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Soest
    Dan gaat die bewuste servo weer naar de uiterste stand. Hij komt niet terug in zijn middenstand.
    van alles bedacht, en belezen op dit forum, en nog altijd niet het juiste antwoord.
     
  10. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Probeer dan die subtrim eens te gebruiken............... Of mechanisch kan je hem ook trimmen.
     
  11. lovetofly

    lovetofly

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Soest
    Mechanisch, Subtrim?????????????????????????????

    Misschien een uitleg hoe. Stap voor stap.
    Ik heb al van alles geprobeerd.
    Groet,
    Paul.
     
  12. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Subtrim is hier al 100 keer uitgelegt, mechanisch waarschijnlijk ook.
    Ff kort uitgelegt wat mechanisch afstellen is: De linkjes (staafjes) vd servo naar de swashplate verlengen/verkorten.


    En lees dit nu maar eens door :

    [123820] nine-eagles-solo-pro-bravo-sx-faq-ook-geldig-voor-rebranded-helis-zoals-de-revell-proto-max-en-anderen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. lovetofly

    lovetofly

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Soest
    Zoals ik eerder schreef, ik ken bijna de topic uit mijn hoofd, en heb allerlei links bekeken. Niets gevonden.

    Het is ook niet iets mechanisch, het is een elektrisch probleem.
    De servo staat in een uiterste stand. Van niemand die een reactie heeft gegeven, waar ik heel dankbaar voor ben, uitleg gekregen hoe deze situatie opgeheven kan worden.

    Kan het elektrische circuit van de heli worden terug gezet in de statis waarin ik hem gekocht heb.

    Die ene vervelende servo moet toch weer in de middenstand gezet kunnen worden?????????

    Dank voor alle hulp tot heden.
    groet,
    Paul.
     
  14. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Heb je al eens geprobeert de subtrim te gebruiken? Als je hem helemaal naar de andere kant zet, gebeurt er dan iets?
     
  15. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    @Lovetofly (Paul)

    Ik lees net dat beide servo's 'bovenin' vast blijven staan. Als het nu nog bij 1 voorkwam (vaker voorkomend probleem), maar bij beide ??
    Ik denk dat je met dit probleem 'gewoon' terug moet gaan naar de verkoper.

    Helaas komt het voor dat het receiverboard (het printje waar de servo's op zitten) vreemde dingen doet. Soms kun je dit verhelpen met subtrim of EPA, maar (oprecht gemeend advies) pruts er niet langer mee (je hebt alles al geprobeerd), maar ga terug (en laten zij het voor jou oplossen).

    Hoop dat je begrip hebt voor dit onbevredigende antwoord ;)

    Groet,
    Robbie
     
  16. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Ik denk toch dat het maar bij 1servo is hoor..?
     
  17. Hoi Indoor vlieger, Goed verhaal van de nine eagels solo pro, omdat je zoveel ervan weet heb ik een leuke vraag voor je. Ik heb gisteren de print van mijn NE solo pro vervangen. Opnieuw gebonden ! doen mijn motoren het niet. Ik heb de print vervangen omdat er een servo kapot was. de motoren deden het voor die tijd wel gewoon. Heb je enig idee wat dat kan zijn. Fout op de print of motoren. De servo's doen het nu wel goed !

    Alvast bedankt Mars
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland

    Staat de trim van het gas niet per ongeluk een stukje omhoog? De motoren zullen pas starten als de stick laag genoeg staat, en als de gastrim wat omhoog staat, zal de ontvanger misschien denken dat de stick niet op 0 staat.
     
  19. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Ik heb (weer :-( ) iets vreemds.....
    Heb laatst een 2e solo pro gekocht (marktplaats), met name voor onderdelen maar hoopte er ook een vliegende aan over te houden want er zat 1 goede bij.

    Tot op heden leek deze ook in orde.
    Vanavond echter ff binnen vliegen en ineens bleef hij vooruit gaan.
    Gecontroleerd gecrashed ; ;-) ) en toen gekeken hoe/wat.
    Rechterservo leek te blijven hangen.
    Terwijl ik met de hand draaide aan het grotere tandwieletje op de servostang voelde ik namelijk"knikjes" waarop ik niet door kon draaien. Draaide ik aan het kleine tandwiel op de servo zelf was er niets aan de hand.

    Dus; servostangetje eruit, andere erin (genoeg onderdelen) en weer proberen met draaien.
    Zelfde probleem als bovenstaande....

    Ik dacht "sluit de lipo eens aan, kijken wat er dan gebeurt) begint die servo ineens heul snel te draaien! Weet niet of dat normaal is? Gaf geen stick commando's.....

    Nadat dit gebeurde probeerde ik de tandwieltjes eens tegen elkaar te zetten zonder stang ertussen (ander stangetje gepakt, tandwieletje erop en deze tegen servo tandwiel gehouden). Niets aan de hand, geen weerstand....

    Dus alles weer in elkaar gezet,....wat denk je.... Geen weerstand meer.
    Waarschijnlijk heeft het vrij draaien van de servo dus iig iets gedaan.....maar:

    Wanneer ik nu de heli aanzet dan draait die servo meteen helemaal naar beneden, over het eind van het stangetje en alles zit weer vast..... Is die servo stuk? Of die ik iets geks?.

    Tussen het vliegen en vastlopen heb ik niets gedaan met trimmen o.i.d....

    Help?
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Dat de servo-motor gaat draaien als er geen tandwiel op het asje zit, verbaast me niet. Een servo bestaat uit een paar delen, de motor, die de beweging verzorgt, een stukje electronica, en een terugkoppeling, die de electronica vertelt op welke plek de servo staat. Die terugkoppeling zit verbonden met het bewegende deel van de servo. Door een tandwiel los te halen verbreek je die koppeling. Als de servo nu niet in het midden staat, wat aannemelijk is doordat je eraan gedraaid hebt, en dan er spanning op zet, ziet de electronica dat de servo niet in het midden staat, en zal de motor laten draaien om de servo weer in het midden te krijgen. Maar door het ontbreken van de koppeling ziet de electronica geen beweging van de servo, en zal de motor laten draaien, net zo lang tot dat wel zo is.

    Die terugkoppeling wordt bij de Solo Pro verzorgd door een ronde potmeter naast de metalen as, die middels een heveltje met de servo mee beweegt. Zit die hevel nog wel goed?

    Op dit plaatje is dat te zien, de hevel zit als een soort "vorkje" om het schuivende stukje van de servo.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina