Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

  1. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Ja, en wat silence tape :D

    Shepherd TeamC Benelux
     
  2. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Ben benieuwd of de nomac de efra volgt in het toelaten van smeren....
    Kan iedereen aan de smeermiddel applicators! Weer eens wat nieuws in de pits.

    Succes en wijsheid aan allen die naar de vergadering gaan. Ik hoop dat er met het grotere plaatje gestemd wordt en niet alleen uit eigenbelangen.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.815
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik persoonlijk ben tegen smeren maar snap ook wel dat het met al die commotie en simpele middelen het niet tegen te houden is. Als je het verbied is het toch niet te houden dat mensen het alsnog doen
     
  4. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    waarom de behoefte dat alles 100% gecontroleerd moet kunnen worden ,bestaat er dan niet iets als sportiviteit , een mentaliteit dat je de boel niet willens en wetens belazerd en als je dan toch op zo'n manier wilt winnen zegt dat wat over de persoon en als die dan een keer tegen de lamp loopt ,gewoon exit ............. Ik doe ook wel eens mee aan tennistoernooien ,kan er fanatiek aan toegaan maar ik heb nog nooit een doping controle meegemaakt en dat is toch echt verboden ........
    Je moet voor de enkeling die vals wilt spelen het die andere tientallen rijders niet moeilijk maken . Gewoon een gentlemen's agreement : ' smeren ? not done '
    en nog even iets over de voorstellen van verplichte motoren ; wat moeten de mensen dan doen met hun pas (of nog als nieuw zijnde ) andere motoren ? weggooien ? Zo'n voorstel kan je indienen voor minimaal 1 jaar verder . Stille uitlaten ? Ben ik gelijk voor ; voor iedereen gemakkelijk aan te schaffen en nog betaalbaar en dan gelijk voor alle NK gangers.
    Martin : helemaal mee eens !
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2011
  5. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Zodra het om de poen gaat Hans... Zouden er een aantal rijders zijn die een naald in hun ... steken :D
    Helaas werkt smeren beter.

    Stock motoren? Begin eerst maar eens met een enquête onder alle rijders. Mij ontgaat de reden (voor een gezonde sectie)

    Shepherd TeamC Benelux
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2011
  6. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Eerst maar eens kijken hoeveel rijders er volgend jaar aan de start verschijnen, neemt dat af, dan is het volgens mij wel een goed idee om over 1 of 2 jaar een stock klasse te maken. Als deze er eenmaal is, zul je zien dat de 1/10 nog verder leegloopt, en de 1/8 wellicht weer naar 2 weekenden kan....

    ook verwacht ik eerlijk gezegd, dat er met een jaar of 2-3 ook een 1/8 electroklasse zal zijn.....
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.815
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja.... even mijn mening als sectie.

    Voorlopig hebben we de rijders en moet je inderdaad dit soort drastische maatregelen niet invoeren want dat kon nog wel eens rijders kosten. Maar hey, we leven in een democratisch land dus laten we het in stemming brengen, ik hoop alleen dat niet een verkeerde groep aan voorstanders (onder de niet-NOMAC rijders) een verkeerde beslissende stem nemen. Netter zou zijn dat alleen de NOMAC rijders hiervoor stemmen maar dat kan niet. Neemt niet weg dat we het wel als indicatie los kunnen doen.

    Als rijder kan ik alleen maar zeggen dat ik niet zit te wachten om over te stappen naar aluminium assen, lichtgewicht velgen, super lichte bodies, titanium onderdelen en een LiPo acco om richting de 2400 gram te komen. Al deze zaken zijn ook nog eens kwetsbaarder en kennen een hogere slijtage. Gewicht plaatsen is veel goedkoper dan wegnemen.

    Banden smeren hoeft van mij ook niet maar zoals ik als sectie al aangaf kunnen we nu niet meer vertrouwen op het correct handelen van de rijders. Als rijder blijf ik erop tegen. We moeten onze klasse ook beschermen, hier op het forum is al vaak aangegeven dat onze uitgebreide collectie aan spullen een afschrikkend effect heeft.

    Onze manier van hoogte meten werkt. Ja, je kunt illegaal beginnen maar je moet legaal eindigen. De nieuwe meetmethode maakt het mogelijk illegaal te rijden omdat je niet de hoogte van de auto met de wielen op de grond meet maar het wel mogelijk maakt. Even je downstop verzetten en je kunt de fout in gaan....

    Het voorstel van Martin is zinvol, ik zou zeggen dat bij een natverklaring de rest van de dag op nat blijft staan.
     
  8. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik had daar al eerder aan zitten te denken, maar we hebben vaak zat, dat de baan nog vochtig is van de dauw van de nacht, ondanks dat het een mooie dag gaat worden, vandaar het voorstel zoals ik hem heb ingediend.
    Inmiddels heb ik wel begrepen dat we hem iets aan moeten passen, zodat een natte pitsstraat, zoals die op sommige banen erg lang nat kan blijven, in het voorstel wordt meegenomen.
    Wellicht dien je dus juist de voorwaarden voor de wedstrijdleiding om een baan nat of dus droog te verklaren beter te omschrijven....

    Wat natuurlijk wel zo is, dat als je (zoals je zegt) bij een natverklaring de rest van de dag als nat beschouwd, het wel simpel en voor iedereen duidelijk is hoe de finales gaan verlopen. Ik kan me voorstellen dat het wenselijk is om de regel zo simpel mogelijk te houden.

    Ook kunnen we wellicht eens denken (kan niet tijdens deze vergadering, is geen voorstel geweest) om net als EFRA geen top 4 meer te hebben, maar 2 halve finale's, met 5 man uit elke halve die doorstromen, dan is deze regel ook overbodig.....
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2011
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.815
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik denk dat de meeste rijders het voorstel van geen direct gekwalificeerden niet echt prettig vinden, bij de bigscale is dit al eens gedaan en terug gezet geloof ik. Het heeft ook invloed op de tijdschema gezien we met 24 man naar een 1/4e finale gaan....

    Maar de algemene klacht is dat een wedstrijdleiding een baan prima droog kan bepalen terwijl de pits nog zeiknat is of wat ik het afgelopen jaar heb gezien dat de tijden op een bepaald niveau kwamen en daardoor de baan droog verklaard moest worden terwijl het opdrogen nog even verder door ging. Dit wil je voorkomen en kan de simpelheid de meest eenvoudige zijn.

    Overigens bij damp op de baan wordt de baan niet direct nat verklaard, dan moet er echt regen geweest zijn. Neemt niet weg dat er na de regen vaak opnieuw een griplijn gereden moet worden den gedurende de dag de grip weer beter wordt.
     
  10. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ach, NK naar 20 man, kan best, Nomac naar maximaal 38 man, heb je 2 x 10 man in de kwart.
    Qualificaties 2 heats NK, 4 heats Nomac, tijdschema kan dus blijven zoals het is.
    NK gaat volledig volgens EFRA regelement rijden (is al de wens van sommige)
    Alles in de halve geeft ook wat meer verrassingen in de finale, ,mocht het eens fout gaan met een van de toppers. Ook kunnen deze zich ten aller tijde nu beter voorbereiden op de finale, en dat is dan voor iedereen gelijk.
    Maar goed, zijn zomaar wat overdenkingen, eerst maar eens kijken of de 1/8 gaat groeien, of ook gaat krimpen. Ik hoor goeie berichten, over 1/10 jongens die over gaan stappen, maar eerst zien, dan geloven.
     
  11. R3an!m@ted

    R3an!m@ted

    Lid geworden:
    9 jul 2005
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Zwanenburg
    Dat zeker, het zal ook gelijk de snelste rc klasse zijn. :cool:
     
  12. berky155

    berky155

    Lid geworden:
    4 jan 2007
    Berichten:
    293
    Locatie:
    flevoland
    ik heb twee savox servo's van 9.0 kg is dat wel genoeg voor gas/rem en sturen

    gr peter
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.815
    Locatie:
    Sassenheim
    Ja hoor, geen probleem.
     
  14. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Welk type?

    Shepherd TeamC Benelux
     
  15. berky155

    berky155

    Lid geworden:
    4 jan 2007
    Berichten:
    293
    Locatie:
    flevoland

    Savöx SC-1251MG ‘Low Profile’ servo

    Afmetingen (mm): 40.8*20*25.4
    Gewicht (g): 44,5
    Snelheid: 0.09 sec/60° @6.0V
    Koppel kg-cm: 9.0 @6.0V
    Kogellager (aantal): 2
     
  16. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Berky,

    Op gas kan je deze goed gebruiken, op stuur wordt dat tricky. Onze ervaring met deze servo is dat hij erg warm wordt en dan niet de maximale 9kg meer levert. Voor in de regen is het overigens een perfecte servo ;)
     
  17. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Dat bewijfel ik, kosten worden dan veeeels te hoog, slijtage aandrijflijn, banden etc. :cool: Ik zie de aanpassing op het reglement al voor me:

    17,5T 0-graden vertiming stock-klasse...

    Trouwens, Elektro en Nitro mixt niet (gezien het geneuzel van vele rijders)
     
  18. berky155

    berky155

    Lid geworden:
    4 jan 2007
    Berichten:
    293
    Locatie:
    flevoland
    wil zowieso nieuwe servo's kopen ook weer van savox high voltage indien ik met lipo ontvang accu rij Savöx SC-1267SG

    Artikel No.SC-1267SG
    Afmetingen (mm): 40.3*20*37.2
    Gewicht (g): 62.
    Snelheid: 0.09 sec/60° @7.4V (2s LiPo)
    Koppel kg-cm: 21.0 @7.4V
    Kogellager (aantal): 2
    Tandwielen: Metaal
    Behuizing: Aluminium
    Uitgaande as: 25 tands
     
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Motor + regelaar kost hetzelfde of minder dan één 3.5cc motor.
    2 Accu's kosten evenveel als 5 liter Runnertime.
    Geen drijfstangen vervangen,
    Geen dure lagers vervangen,
    Geen brandstof kosten,
    Geen slijtende koppelings onderdelen....

    Ik denk dat het minder kost Pieter.....
     
  20. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Als ik je een tip mag geven: Savöx SC-1257TG
    In combinatie met een regelaar goed voor 60-min rijden (1100mAh lipo)
     

Deel Deze Pagina