Scania Topline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 8 mei 2011.

  1. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen

    Bijna alle verlichting komt op een USM-module. In de truck komt de USM-RC en in de oplegger komt de USM-IR-16 module. Lichtmodule in de truck gaat de module in de oplegger via infrarood aansturen. Deze USM-modules moeten gaan zorgen voor stadslicht, knipperlicht (l+r), achteruitrijlicht, remlicht en alarmlicht. Truck krijgt naast USM-module nog aparte CTI-switch voor dimlicht, groolicht, zwaailicht en mistlicht. (dus voor de oplettende lezer: vooralsnog geen mistlicht op de oplegger.) Zowel de truck als de oplegger krijgen eigen batterijpack (van 7,2V).

    Waar ik eigenlijk nog over loop te twijfelen is of ik in de ronde achterlichten de verlichting via een paar glasvezeldraden kan laten gaan. Ben namelijk benieuwd of het dan ook op de echte ledlichten gaat lijken. Er zijn hiervoor nog twee dingen, die ik moet uitzoeken: 1) is licht via de glasvezel even fel als de 4 leds ernaast; 2) hoe gaat ik het dan qua inbouwvolume oplossen. Ben hier dus nog niet uit, maar je moet toch ergens beginnen.
     
  2. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Update 025

    Deze week in de avonduurtjes rustig gewerkt om een behoorlijk aantal dwarsliggers op maat te maken en te voorzien van sleuven. Hiervoor had ik eerst een L-profiel van aluminium op maat gemaat, zodat deze kon dienen als hulpgereedschap. Met het resultaat ben ik redelijk tevreden. Zo op het oog 19 vrijwel dezelfde dwarsliggers.

    [​IMG]

    En ik had nog wat vrije dagen over. Dus vandaag heb ik er eentje van gebruikt om in alle rust en met de beschikking over veel tijd te werken aan de vloer voor de oplegger. Eerst heb ik de zijkanten voorbereid. Om daarna te kunnen beginnen met het plakken van de dwarsliggers. Een leuk karweitje, maar het kost veel tijd en geduld om telkens even te wachten tot de lijm een beetje hecht en droog is.

    De eerste aanzet: alles even neerleggen, zodat de maten ongeveer goed zijn. Even beetje afvalstyreen omwerken tot mooie hulpstukje om de afstand een beetje gelijk te houden tussen de liggers en vervolgens aan de slag.

    [​IMG]

    Per keer deed ik ongeveer 4 of 5 dwarsliggers, waarna ik het geheel een uurtje liet drogen.

    [​IMG]

    Zo midden op de middag is de basis voor de vloer gelegd en kan ik verder met het inbouwen van de kraanrails. Het is handig om dit op het chassis van de oplegger te doen zodat ik de dwarsliggers niet onnodig verkeerd belast. En zo krijg je al een eerste leuke impressie van hoe het eruit gaat zien.

    [​IMG]

    Het is dus nog niet klaar. Kraanrails 1 is nu even aan het drogen. Ik hoop dadelijk kraanrails 2 nog in te bouwen. Daarna laat ik het geheel een tijd drogen om vervolgens meer details als rongbussen en zijverlichting aan te gaan brengen. Tot de volgende update!
     
  3. Boi

    Boi

    Lid geworden:
    4 jul 2010
    Berichten:
    779
    Locatie:
    gelderland
    Knap werk hoor!
    Goede voorbereiding is het halve werk.
    suc6
     
  4. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Werkendam
    Hallo Marker,

    mooi werk hoor!:thumbsup:

    Even een vraagje, zijn U-profielen aan de buitenzijde van de trailervloer ook van Styreen?
    Zelf heb ik ooit eens van die profielen bij een modelbouwzaak gehaald in de veronderstelling dat dit Styreen was.

    Echter na het lijmen bleek het materiaal niet te hechten, de profielen waren ook iets donkerder dan Styreen.:confused:
    Je kon ze alleen per meter kopen en lijmen met secondenlijm.

    Ga je het kraantje ook van Styreen maken?

    In ieder geval suc6 met dit leuke project.:D

    MVG,
    Raymond
    -\8/-
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,

    Nou dat ziet er super strak uit zeg !
    Je bent een echte kunststof modelbouwkunstenaar, Super !

    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
     
  6. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Hoi Raymond,

    ja, de buitenzijde is ook van styreen (zie http://www.raboesch.com/CATALOGUS_1-2010_WEB.pdf). Maar het zijn geen standaard U-profielen. Deze kon ik namelijk niet vinden in de door mij gewenste maten. Daarom heb ik gewoon strippen gebruikt en aan elkaar geplakt (wel aan de binnenzijde versterkt met een dun stripje). Deze Raboesch strippen zijn ook iets donkerder dan Evergreen. Ik was ook benieuwd of Revell lijm goed zou werken. Door het maken van de voorzijde had ik dit al getest. Het lijkt prima te werken mits je constructie goed is opgebouwd (denk aan: voldoende contactopppervlak, goede krachtdoorvoer, geen moment op lijmverbindingen). Uiteindelijk zal nog moeten blijken of de hele constructie in combinatie met de lijm voldoende sterk is als de hele opbouw klaar is. En dat duurt nog wel even, maar ik ben benieuwd.

    Kraantje? :D;). Daar droom ik voorlopig alleen nog van :cool:. Maar inderdaad, die gaat er wel komen en ik denk dat het dan (hoofdzakelijk) styreen zal gaan worden. Ik ben op dit moment wel enige bruder ombouw met enige interesse aan het volgen om ideeen op te doen. Maar voorlopig richt ik mij eerst op trailer en truck.


    Hoi Piet,

    Dank je voor het compliment. Zelf ben ik ook wel nieuwsgierig of het allemaal gaat uitpakken, zoals ik het in gedachten heb. Tot nu toe ben ik niet ontevreden en ga ik rustig door.

    grt,
    Erik
     
  7. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Update 026

    Weer een stukje verder met de laadvloer. De kraanrails zitten er nu goed in (op wat afwerken na). Ook heb ik de achterzijde al vastgemaakt aan de vloer. Hierdoor is het geheel toch wat sterker en kan ik het beter oppakken zonder elke keer bang te zijn om wat af te breken.

    [​IMG]

    Daarna ben ik alvast met wat detailering begonnen. Aan de onderzijde heb ik steuntjes gemaakt voor de zijverlichting.

    [​IMG]

    Voordat ik verder kan werken aan de laadvloer, wil ik eerst de rongen en kleppen maken. Zo hoop ik straks de exacte posities voor de rongbussen te kunnen bepalen.

    Na een paar uur werken, lagen er 10 rongen klaar. Ze moeten nog wel een beetje geplamuurd en geschuurd worden, maar ze zijn vooralsnog goed genoeg om verder te kunnen gaan.

    [​IMG]

    Toch even proberen aan de oplegger. Wonderwel blijven ze gewoon staan/hangen en kan ik deze foto maken:

    [​IMG]

    De hele week liep ik al een beetje in mijn hoofd te twijfelen: moet ik de kleppen (ze worden gemaakt van 3mm styreen plaat.) nu zagen of kan ik gewoon snijden? Mijn voorkeur lijkt te liggen op zagen, omdat ik dan verwachte een rechte(re) en mooiere snede te kunnen maken. Maar een mooie tafelzaagmachine heb ik niet en om er nu eentje aan te schaffen, was me ook te gortig. Dus lijkt het toch snijden te worden. Om enig gevoel bij het snijden heb ik vanavond nog even de klep voor de voorzijde gemaakt. De styreenplaat had ik samen met de stalen lineaal vastgemaakt aan de tafel. Zo kreeg ik op zich een mooie rechte snede. Wel een leerpuntje. Ik kan beter een hogere stalen lineaal vinden om zo het mes iets beter rechtop te houden. Maar ik heb zo enige hoop met betrekking tot de kleppen.

    Het resultaat:

    [​IMG]

    Op naar de volgende update!
     
  8. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    je kan het ook met een bordschaar zo een grote papier knipper proberen te knippen
    doe ik ook
    maar zagen op een zaagmachine werkt ook mooi,
    je mag gerust naar mij komen en hier zagen maar is wel aardig eindje rijden,
    ik heb een proxxon zaagtafel,lintzaag en bordschaar,
    zeg het maar als ik je kan helpen,
    of er moet iemand uit je buurt zich willen melden ???!!!!
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2011
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,

    Mooi stukje vak modelbouwwerk, ziet er mooi strak uit !!
     
  10. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Echt modelbouw en ziet er goed uit. Strak werk ga zo door.
     
  11. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    België SchriekCity
    zeer knappe trailer al Marker, net echt
    ga zo door zou ik zeggen :D
     
  12. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo Marker

    Ziet er verschrikkelijk mooi en strak uit.Mijn complimenten.
    Wil je in het vervolg nog meer snijden leg dan een stukje toiletpapier tussen de plaat en je lineaal.Dan schuift het een stuk minder.

    Mvg Opa Wil
     
  13. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Allen,

    bedankt voor jullie complimenten. Zo werk ik met plezier door.

    Wil,
    voor het snijden van de kleppen kwam je goede tip net te laat. Een andere oplossing werkte ook goed (zie foto verderop), maar in de toekomst ga ik hem zeker toepassen.

    grt,
    Erik

    en dan direct de update er maar achteraan....

    Update 027
    Snijden, snijden en snijden. Dat was wat ik veel gedaan heb dit weekend. Het kostte veel tijd en zere vingers (gelukkig geen sneetjes ;)), maar het resultaat is 10 mijns inziens goed gelukte kleppen.

    Na enige zoeken in mijn gereedschappenbak vond ik een paar kleine klemmen terug, die ik ooit in de 5-euro bak van de Gamma had gevonden. Ze kwamen nu zeker van pas.

    Dit was de situatie gisteravond. 5 kleppen af en de zesde ingeklemd om te snijden.

    [​IMG]

    Het resultaat vanmiddag net voor het avondeten: 10 kale kleppen. De strepen en scharnieren moeten nog gemaakt worden, maar dat wil ik al passend en metend tijdens de opbouw gaan doen.

    [​IMG]

    Even een keertje dryfitten om te kijken of het allemaal gaat passen. De eerste indruk is goed.

    [​IMG]

    Zoals ik al zei. Al passend en metend, wil ik de kleppen gaan opbouwen. Nadat ik vanavond even zat te proberen en een beetje na zat te denken, is de voorlopige strategie om vanaf de voorkant te beginnen. Hiervoor dient het kopschot bevestigd te worden. Dit heb ik dan ook direct gedaan.

    [​IMG]

    Zo oogt de oplegger steeds beter:

    [​IMG]


    En dan is het ook leuk om even te kijken hoe het geheel er tot nu toe bij staat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En weer op naar de volgende update.
     
  14. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Werkendam
    Hallo Erik,

    ik vind het echt klasse wat je hier allemaal laat zien!:thumbsup:

    Bouw je aan de hand van een bouwtekening of doe je het allemaal op gevoel?
    Nietemin blijf ik je project met grote interesse volgen omdat dit echt een mooi modelbouwproject is, en het met "gewone gereedschappen" wordt vervaardigd.;)

    MVG,
    Raymond.
    -\8/-
     
  15. Je bent goed op weg,de combinatie wordt super! :worship:
     
  16. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Raymond,

    deels op gevoel, maar grotendeels door een goede voorbereiding. In mijn hoofd had ik het model al helemaal opgebouwd zonder naar details en maten te kijken. Om het idee scherp te krijgen en niet tijdens de bouw voor rare verrassingen te komen staan, heb ik via de foto's van de echte truck en oplegger een CAD-model opgesteld. Hierbij heb ik er allereerst voor gezorgd dat ik de constructie en de maatvoering min of meer in orde had. Dus mijn ideetje uitgewerkt. Daarna heb ik door goed naar de maten van styreen(profielen) te kijken het model aangepast. Om een klein voorbeeld te noemen. In mijn eerste opzet waren de kleppen 195mm lang. Echter platen van styreen zijn verkrijgbaar in 194mm breed. Dus heb ik ze veranderd naar 194mm. Erg lastig als ik dit tijdens de bouw was tegengekomen, maar gelukkig wist ik dit vooraf. Tevens kan ik middels het CAD-model al wat beter naar de details als scharnieren kunnen kijken zonder eerst wat uit te proberen in styreen.

    groeten,
    Erik
     
  17. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Update 028

    Deze update vond ik een beetje spannend. De kleppen moeten aan de oplegger bevestigd worden. Ik was en ben erg beniewd of de constructie sterk genoeg is. Tevens ben ik benieuwd of het allemaal past zoals uitgedacht en berekend is. De komende weken zal dit duidelijk worden.

    Mijn idee was dat ik proefondervindelijk maar eerst eens moest ervaren waar ik tegenaan zou lopen. Daarom ben ik maar begonnen bij het begin: de eerste klep bevestigen. Op deze manier hoop ik dat de werkwijze, die ik in gedachten heb, een handige werkwijze is. Eventueel kan ik nog het nog finetunen om het daarna in een keer goed te gaan doen.

    Eerst heb ik de klep voorbereid door er scharnieren (stukje gebogen stafmateriaal in een gaatje) en sluitingen (vierkant kokerprofiel) aan te maken:
    [​IMG]

    Tevens even geprobeerd om de klep daarna in de andere rongen te passen. Helaas, bij de helft past het niet lekker. Dus de kleppen ene rongen krijgen een vaste positie. Deze klep en rong heb ik vooralsnog op de achterzijde gemarkeerd met potlood om ze straks herkenbaar te houden. Hiervoor moet nog een definitieve oplossing komen.

    Toen kwam het dryfitten. Middels een stukje stafmateriaal kunnen de kleppen met de sluitingen vastgezet worden. De eerste les (wel verwacht) was dat er in theorie 1,5 mm draad in past, maar in praktijk is dit 1mm. Maar gelukkig had ik dat nog liggen.

    [​IMG]

    Mijn eerste indruk is dat er wel wat spanning op het geheel staat. Dat waarschuwde leerde mij dat ik de volgende keren de lijm aan de scharnieren en sluitingen eerst goed moet laten drogen om te voorkomen dat je een aantal keren mag herhalen :cool:.

    Aan de hand van het dryfitten is al snel te bepalen waar de rongbus moet komen. Deze kan ik alvast maken. Hierin is bewust voor wat speling (circa 0,5-1 mm rondom) gezorgd.

    [​IMG]

    Doordat de klep net niet helemaal recht is (dus misschien de andere kleppen toch even een nachtje onder wat zware boeken), heb ik hem met plakband wat op zijn klep geforceerd. Hierdoor liggen alle scharnierbusje precies aan. Deze scharnierbussen kan ik vastlijmen. Een nachtje drogen is noodzakelijk.

    [​IMG]

    Na het dagje drogen kan ik even testen:
    - De klep kan draaien om de scharnieren. Het ging in ieder geval soepeler dan ik dacht. Het draaien moet uiteraard wel voorzichtig gebeuren.
    - De klep kan uit de scharnieren gehaald worden. En net als in het echt is het goed mikken om hem terug te plaatsen :).

    [​IMG]

    Hiermee is voor mij de procedure om de kleppen te monteren duidelijk. Het moet precies zoals ik eigenlijk al in gedachten had. Er is wel een groot verschil. Ik moeten veel meer tijd nemen om de diverse pasgelijmde onderdelen goed te laten drogen.

    Daarnaast wil ik bij de montage van de andere kleppen nog wat kleine puntjes in de gaten houden:
    * Tijdens montage verifieren of de klep qua hoogte past naast de rong ivm positie rongbus. Eventueel moet er een minimale afschuining op de onderste hoeken gemaakt worden.
    * Ik zit erover te twijfelen om de scharnierbussen meer steun te geven door er een stukje driehoeksprofiel onder en boven te plakken. Met wat plamuur zou ik het dan wel weer kunnen afwerken.

    Genoeg te doen voor een volgende update! Tot dan.
     
  18. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Ziet er goed uit zo. Die driehoeksprofielen plakken geeft zeker extra stevigheid aan de scharnierenbussen. Hoe dit gaat uitlijnen snap ik niet. De ogen moet je toch uitlijnen tussen de rongen, door bijv. een 1mm messing draad met afstandbussen, zoiets. De kleppen zijn gelijk in lengte, maak de mal!
     
  19. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Ik denk dat 1 mal voor alle 10 kleppen niet gaat werken, omdat de onderdelen met de hand en met behulp van een lineaal gemaakt zijn. Er is toch net wat teveel verschil in de maten. Uitlijnen doe ik daarom iets anders. Ik bevestig dus eerst de sluitingen en de scharnieren aan de klep. Hiervoor heb ik de maten en posities bepaald middels de rongen en/of wat gereedschap/hulpmaterialen. Dan zorg ik dat de klep zo netjes mogelijk tussen de rongen hangt. Door vervolgens de scharnierbussen om de scharnieren te hangen, kan ik vrij nauwkeurig de juiste positie bepalen en de bussen vastlijmen. Als laatste wil ik dan nog de versteviging aanbrengen.
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    - De klep kan uit de scharnieren gehaald worden. En net als in het echt is het goed mikken om hem terug te plaatsen

    Dit kun je vergemakkelijken door de scharnierpennen van verschillende lengte te maken. In het eggie;) gebeurt dat ook. De langste pen er eerst in, dan de tweede die net iets korter is en dan de derde die uiteraard het kortst is, deze heeft normaal dezelfde lengte als de scharnierbus. De andere twee steken dus iets uit.

    Groet
    Sjoerd
     

Deel Deze Pagina