Strolch De afgelopen dagen had ik spant 6 t/m 20 met veel zorg gemaakt en erin gelijmd. Vanochtend was ik met het laatste staartspantje nr.21 bezig en toen viel me op dat de vorm daarvan nogal anders werd dan die op de tekening ... blijkt dat ik bij het uittekenen van de romp op de bouwplank een vergissing heb gemaakt, waardoor het staarteinde bij het laatste spant een kwart smaller is geworden. Ik kom daardoor niet uit met de ribben van het kielvlak en de staart die bij de Strolch toch al zo iel eindigd, word hierdoor nog kwetsbaarder/flexibeler. Dus vanavond de boel uit de mal gehaald, de schaar gepakt en spant 10 t/m 20 doormidden geknipt en eruit gebroken. Nu de boel schoon schuren, de mal corrigeren en overnieuw beginnen. Ik heb wel kunnen constateren dat de lijmverbinding van de 1 mm spantjes heel goed was. Verder wil ik eerst maar de stuurkabels kopen en meteen doorvoergaten in de spantjes aanbrengen. (Ik heb ook gedacht aan stuurstangen, maar daarvoor is in het staarteinde van de Strolch nauwelijks ruimte.) Wat voor stuurkabels kan ik het best kopen? Ik moet er wel stangetjes met M2 draad in kunnen draaien.
Je kunt voor richtings roer eventueel gevlochten hengel draad gebruiken. Bevestigen met hengel knopen. Voor het hoogteroer kun je een pianokoorde van 0.8 in een bowdenkabeltje laten lopen. Systeem Cumulus 2000. Veel succes met je prachtig project. Aurectar
Hoogteroer Henri, nu je toch opnieuw begint is het aan te raden om alvast de aansturing van het (pendel)hoogteroer te tekenen, schaal 1 : 1 dan weet je ook waar de gaten moeten komen voor de bowdenkabel. Ja een bowdenkabel lijkt mij de meest eenvoudige aansturing van het hoogteroer, zeker omdat je maar erg weinig ruimte hebt. Johannes
Ik heb 4 spanten kunnen laten zitten. Van de spanten die ik opnieuw maak, maak ik in elk 5de spant doorvoergaten voor de bowdens, zodat die om de 25 cm ondersteund zitten. De spanten daartussen hebben dan een groter gewichtsbesparingsgat, evenals het laatste spantje zodat de bowdens wat zijdelings kunnen bewegen met het sturen. Ik ga de boel op de bouwtekening uittekenen. Ik vermoed dat ik het pendelhoogteroer wat hoger moet plaatsen voor de hevel ... zie wel. Hoeveel graden uitslag zal ik hoogte en richtingsroer geven?
HAST Het doorzagen van de gording was een makkie, het deksel bleef gelukkig recht en strak. Dus er zaten geen spanningen in de constructie. Maar hout is een natuurproduct en reageert sterk op vocht. Daarom wordt het deksel voor het aanbrengen van het polyestervlies volledig geïmpregneerd met spanlak. Deze beschermende laag moet ervoor zorgen dat het hout geen vocht kan opnemen of afgeven. Nu moet ik nog iets verzinnen om het deksel op een eenvoudige manier de vergrendelen. Volgens de tekening moeten twee schuifjes ervoor zorgen dat het deksel vast zit. Dat werkt prima, maar dat moet ook anders kunnen. En straks de servo’s inbouwen dat wordt ook nog een gepuzzel. Johannes
Volgens mij is spanlak absoluut niet vochtblokkerend. Net als poly-urethaan(-lak). Als je zo grondig te werk wilt gaan als je woorden suggereren, dan moet je met (een dikke laag) botenlak of epoxy aan de slag. Zo niet dan is het voldoende om de kist in een normale ruimte (normale luchtvochtigheid) te bewaren en romp en kapje altijd in dezelfde ruimte (dat doe je zowiezo). Dirk.
Aan magneetjes zat ik ook te denken. Deze heb ik in diverse afmetingen een hoeveelheden (minimaal 500 stuks) liggen. Ik twijfel nog of deze oplossing wel authentiek is? Johannes
Dirk, dat spanlak niet optimaal vochtwerend is dat klopt. Het was niet mijn bedoeling om te suggereren dat spanlak de optimale vochtbeschermer voor mijn houtconstructie is. Als jij en anderen dat zo opvatten, dan bij deze mijn excuus. Maar je snapt zelf ook wel dat ik niet van plan ben om met epoxy of botenlak dat kleine dekseltje van een dikke laag te voorzien. Dus spanlak is een prima bescherming als ik een keer in een regenbui aan het vliegen ben. Johannes
Een beetje vocht betekent nu ook niet het einde van je constructie. Tijdens de zomer ben ik met mijn Bergfalke verrast geweest door een regenbui. Het goot bakken water. Ik dacht, de boel is om zeep. Romp en staart in zijde en spanlak. Vleugels in kraftpapier. Alles met een laagje acrylverf er bovenop. Eens terug op de aardkloot heb ik hem laten drogen in het clubhuis. Na een uur was er niks meer aan te zien. De zijde en het papier spanden net als voorheen. Ik wil nu niet zeggen dat regen niet te mijden is. Maar een goede constructie doorstaat meer dan je denkt. Een laagje acryl vernis kan in jouw geval ook veel voorkomen. Aurectar
Ik snapte jou volledig, maar nu staat het er ook zwart op wit. Opgeschreven door de master himself. Want het staat wel vast dat jij een hoop meer kennis van hout hebt, dan dan alle anderen bij elkaar. Ga vooral zo door met dit leerzame en mooie draadje! Dirk.
Dirk, bedankt voor je bijdrage. Zo hou je mij scherp. Omdat het hoofdstuk bescherming van de houten structuur pas voor het bespannen van het toestel aan de beurt komt, hat ik achteraf gezien het verhaal over de spanlak beter kunnen weglaten. Nu zit ik nog met de vraag of de deksel met een magneet wel / niet vergrendeld moet worden. Henri, wat denk jij? Johannes
Bart je hebt hellemal gelijk. Ik wacht nog af wat Henri te melden heeft. Want zonder goedkeuring van Henri ga ik geen magneetjes inbouwen. Johannes
Johannes, wat heb je precies tegen de originele oplossing met 'cockpitsluitingen'? Dat is authentiek en werkt volgens mij ook prima.
Ethiek Omdat het met RC inbouw toch al niet 100% authentiek wordt, moeten we het zien als authentiek qua look and feel, he? Dan vind ik de magneetjes meer authentiek, want dan zie je niets. De originele vrije vlucht HAST had er immers ook geen schuifpennetjes uitsteken. Look and feel is ook waarom we moderne pushrods gebruiken, maar waar het de romp uit komt voor het richtingsroer, een metalen stangetje met die mooie veer-quicklink i.p.v. een gewone/moderne quicklink. En een roerhevel van bruin tufnol omdat dat enigszins op hout lijkt, i.p.v. een witte nylon hevel.
Mijn 5 cent: Johannes, doe eens raar en maak de servo's aan het luik vast. Je moet dan natuurlijk de buitenkabels ook aan het luik bevestigen (of niet?). Je hebt dan altijd een beperking in hoever je dat luik kunt openen, maar het is vaak net genoeg om de servo-armpjes los te nemen, en dan kun je de servo eventueel verwijderen. Ik zou in ieder geval een stuurkabel nemen waar je een M2 draadstang in kunt schroeven (bijvoorbeeld Sullivan), zodat je de binnenkabel met draadstang en al door de buitenkabel kunt schuiven. Ik heb het allemaal niet precies uitgewerkt, maar misschien brengt het je op een idee. In ieder geval zit je RC installatie zo min of meer verstopt tussen de hoofdliggers. (phoe, valt nog niet mee dat schetsen met een pentablet :-|) Max.
Max, je brengt mij wel op een idee! De servo's aan het deksel bevestigen ga ik niet doen want ik wil het deksel makkelijk kunnen verwijderen om bij de schakelaar te komen. Maar om de servo's plat in de bouwen daar heb ik nog niet aan gedacht. Daardoor zijn de servo's inderdaad gedeeltelijk verstopt. Nou, ik kan wel zien dat je ervaring hebt met tekenen want het perspectief klopt wel! Johannes