Ik heb in het verleden al aardig wat verschillende type vliegtuigen gebouwd. In November wilde ik een nieuw toestel bouwen waar er niet veel van worden gebouwd. Na een tijdje op youtube en de forums te hebben rondgeneusd zag ik dat er bijna geen enkele rc Fokker 50 bestaat. Voor mij aanleiding om deze na te bouwen in het grootste formaat. Na een maandje bouwen is hij eindelijk af en heeft hij zijn eerste vlucht gemaakt. Hier is een filmpje van de eerste vlucht: [URL=" flight of RC Fokker 50 big scale - YouTube[/URL] Technische gegevens: Materiaal: Isolatie schuim van een bouwbedrijf Gewicht: 23 kilogram Lengte: 360 cm spanwijdte: 450 cm Vleugelprofiel: NACA mix van alles Besturing: Hoogteroer, Ailerons Motoren: moeten er nog op, is nu nog zwever
Mike, super man (aan of van elkaar je mag kiezen) Mogelijkheid om hier een toegewijde draad aan te spenderen? Lijkt me ook nog eens handig om de schuim en wolframdraad techniek eens terug onder de aandacht te brengen Stevo
Bedankt voor je reactie. Ik heb hier nog een link van de foto's. Op picasa heb ik een beverslag van de Boeing. De Fokker is op precies dezelfde manier gebouwd. https://picasaweb.google.com/111376847583446135458/Fokkertje# https://picasaweb.google.com/111376847583446135458/Foto# Ik heb alleen maar een houtzaag, ijzerzaag, vijl en een schuurpapiertje gebruikt. De bouwtekening is er eigenlijk niet. Dat zijn twee afbeeldingen van de voor en de zijkant. Alles wat ik moest weten heb ik met een liniaal opgemeten en de nieuwe schaal berekend. Lekker simpel. Met piepschuim is het vleugelprofiel niet belangrijk. Als het maar nergens op een Clark-Y en een leuk NACA profiel-iets lijkt zal het goed vliegen. De vliegeigenschappen zijn bij alle toestellen erg gemoedelijk. Het toestel gaat eerst zwabberen voordat het wegvalt. Het toestel kan altijd nog met balsa of glas matjes bedekt worden maar dit is best duur. Tevens zal het gewicht boven de 25 kg uitkomen en wordt de romp kwetsbaar. Ik gebruik gammatape als huid en heeft zich bewezen dat dit oersterk is.
Supper , dit kan je al eens een vliegtuig noemen he . ben benieuwd wat dat geeft als de motoren erin zitten , blijf je volgen
volgens mij vliegt er in Nederland wel een fokker 50 RC. Er is een KLM/Fokker wedstrijd geweest volgens mij is de 50 toen ook gebouwd. Maar even goed een mooi kunst stukje.
Een Fokker 70 is wel wat anders dan een Fokker 50 hoor! Onvoorstelbaar gaaf ding trouwens. Mooi blauw d'r op, kunnen we er nog even van genieten nu de KLM ze er uit gedaan heeft
Ron, de F50 en F70 zijn totaal verschillende vliegtuigen. De F50 is een turboprop en hoogdekker. De F70 (en F100, langere romp dan de F70) is een jet en een laagdekker. Mike, gaaf ding.
Mooi gemaakte kist, kreeg alleen een beetje de zenuwen dat die in het begin steil naar beneden dook. We zeiden bij fokker zelf altijd, F100 en F 70 kachelpijpen, waarop de F50, de eretitel, ventilator kreeg, beetje rivaliteit tussen de beide productielijnen. Ik moet eens kijken of de foto's kan omzetten naar digitaal, ik heb ze ooit eens gemaakt op de vroegere productielijn tijdens de avonddienst, ook heb ik nog iets van een big scale Fokker 50 die op visite was op de productielijn, ik zal eens zoeken.
De negatieven waren te ver beschadigd om te scannen, dus maar foto's gemaakt van de foto's die ik nog had, excuses voor de matige kwaliteit. Allereerst de foto's van het big scale model van de F50, gemaakt op de IRMMA 1990, dus ik vermoed dat die opgenomen uitzending op youtube gemaakt moet zijn rond 1990 ipv 1996. Of het model echt gevlogen heeft, geen idee. Dit zijn ze dan, dat van die kettingzaag motoren kwam mij wel bekend voor, zo te zien is het hetzelfde toestel als op het youtube filmpje. Het overzicht in de PL 50 lijn, rechts de montagelijn, links de eindlijn. Ik heb daar gewerkt als vliegtuig electricien, de motoren werden kaal aangeleverd, ook enige tijd aan gewerkt om ze te voorzien van alle bekabeling en electrische/electronische componenten. Er werd gerouleerd tussen de verschillende stations om iedereen multi inzetbaar te houden.
De rivaliteit is er nog steeds, maar dan andersom De Fokker 50/60 is een poephuis met vooraandrijving en de Fokker 70/100 vliegt als een scheermes.(niet lullig bedoeld hoor) Tja....... heel erg jammer, er word nog steeds veel over gesproken, maar wie weet misschien Rekkof. De proto F100 staat nog steeds te wachten in Woensdrecht tot het zo ver is.
Het is jammer genoeg zo gelopen, was een mooie baan en leuk werk. Whaha, een vliegend poephuis, die kon ik nog niet, heb ook de rest maar even gekopieerd. Het romp voorstuk, die werden ook kaal aangeleverd. En dit is dan een deel van de bekabeling die erin moest, kabelbomen kwamen voorbedraad uit Woensdrecht. Het spant 1900, van alles moet er nog in en op. Isolatie geplaatst, en een van de oud collega's druk met de kabelbomen. Linkerkant van de cockpit. Dezelfde kant voorzien van bekabeling en hendels. De rechterzijde van de cockpit. Hetzelfde verhaal van de isolatie en bekabeling aan de rechterzijde. Een ander romp voorstuk voorzien van bijna alle bekabeling en isolatie, in de regel stonden er altijd twee. Koppeling van het romp voorstuk aan het romp achterstuk, tevens werd de middenvleugel bevestigd, de mannen zijn bezig met de laatste delen vast te klinken. Was de bekabeling eenmaal klaar, werden de pedestal en de stuurkolommen met pedalen geplaatst. Romp achterstuk voorzien van bekabeling en isolatie, klaar om de lichtlijnen op te hangen. Een van de oudcollega's in actie bij het powerrack. Zicht naar voren met links het powerrack en rechts het zenderrack. Het zenderrack met alle sledes voor de modules. Vloerdelen geplaatst en de lichtlijnen aangebracht in het romp achterstuk. Alle wand en plafond panelen geplaatst. Opbouw van het overhead panel. Met alle panelen erin is er niets meer te zien van al het werk op de achtergrond. Verdere opbouw van de cockpit met het dashboard. Als laatste de stoelen erin om de boel klaar te maken voor langduring testen op het laatste station van de eindlijn. Ook de stoelen zijn geplaatst in de cabine, de pantry achterin werd ook afgebouwd in deze fase. Affijn, dit zijn ze allemaal, ik hoop dat er een goede indruk is ontstaan hoe de F50 werd gebouwd. Wellicht dat een bouwer in de toekomst wat heeft aan deze foto's, in ieder geval zijn ze nu beschikbaar voor iedereen in plaats van verstoffen in een fotoalbum. On topic dan maar weer.
Bij op de club hebben enkele leden samen enkele fokkers gebouwd op maatje big scale... Dit was nog toen PH-antasy in Blue net was gestart. Ook de F70/F100 met turbines... Dit was toen er nog gern productie turbines te koop waren. Die op de Fokkers waren eigenbouwsels op basis van ontwerpen van Kurt Schreckling. Als behuizing waren Camping Gaz cartuches gebruikt. Dit zo begin jaren '90. De F50/F60 pluggen waren gemaakt uit blauwe roofmate schuimblokken die ze zelf hebben geschuurd. De piloot van deze kisten was in het dagelijkse leven ook vlieger bij een duitse luchtvaart maatschappij die destijds ook de F60 vloog. Namen van het team was, wat ik zo nog weet: - Wim van Heteren (voorzitter TRMC, helaas te vroeg overleden bij een zweefvlieg ongeluk in een ask-13 in zeeland): bouwer van de turbines - Marinus Meijerink: piloot - Willem van der Logt: mechanisch specialist, bouwer van de scale retracts e.d. Wellicht kun je nog info krijgen via PHantasy in blue/KNvvl/TRMC