Nieuw projekt: F-84G 'Thunderjet'

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Frank Hartog, 27 sep 2011.

  1. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Lekker doorknutselen

    ondertussen lekker doorgeknutseld aan de Thunderjet,

    vleugels en roeren in de primer gezet in geschuurd,

    [​IMG]

    Neus geplaatst,

    [​IMG]

    En een plekje voor de flapservo gezocht, tussen de hulpligger en de achterrand is bijna geen plek,

    [​IMG]

    dus dan maar in de wielruimte denk ik, daar is nog mooi plaats en is 'ie gelijk goed toegankelijk,

    [​IMG]

    servo hoorntjes ingelijmd met behulp van een simpel malletje,

    [​IMG]

    zo zitten ze precies in lijn met de scharnier as, en bij beide rolroeren op de zelfde hoogte,

    [​IMG]

    gr.

    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ziet er mooi uit frank!

    Zijn die wielkasten bij t origineel ook vierkant? Of wordt dit later nog veranderd?

    Tooltje is ook erg slim! Die ga ik onthouden!
     
  3. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    en verder maar weer

    Volgende punt op de agenda is een nogal precies karweitje!
    op onderstaande foto zijn de twee verbindingskokers zichtbaar.
    Deze zijn uit de oude romp geslepen en moeten in de nieuwe romp verlijmd worden;

    [​IMG]

    Dus de vleugels met kokers opgehangen en daarna het rompdeel uitrichten;

    [​IMG]

    eerst de romp waterpas zetten en dan de instelhoek meten, gewoon met zo'n Robart meter. (heb 'm echter wel moeten verlengen :D)

    [​IMG]

    Helaas bleek er ruim één graad verschil te zijn tussen de beide vleugelhelften.(één op +1 1/2° en één op +1/2° :( )
    Heb wel een paar truukjes toe moeten passen om de instelhoek goed te krijgen, beiden op +1/2° :banana:

    [​IMG]

    En tenslotte de afstand hartlijn rompneus vleugeltip aan beide kanten controleren, simpel en doeltreffend met een draadje,

    [​IMG][​IMG]

    Resultaat is dat er nog wel wat flinke kieren opgevuld moet worden bij de vleugelaansluiting dus dat gaat nog flink smeren worden!

    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]

    Belangrijkste is dat de boel goed uitgericht is, hierna kan het staartstuk uitgericht worden.

    De flaps en ailerons zijn ook aangesloten en getest: werken prima zo!

    [​IMG]
    [​IMG]

    duurt toch maar kort hoor zo'n weekje vrij rond de jaarwisseling.......,

    gr.

    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Frank.

    Gaat heel strak en netjes worden deze kist, de naden eerst opvullen met hard balsa? zit er nog een beetje flexibiliteit in, zo zou ik het doen.

    Lekker verder Frank :wink:

    Groet Ger.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Frank,

    de beste wensen nog.

    Ziet er weer goed uit hoor.
    En wat betreft dat weekje vrij heb je niks te klagen, hier is er gewoon door gewerkt hoor :roll:

    Bouw ze.

    Grt,
    Berto.
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Mooi werk Frank!

    Grt,
    Gerald
     
  7. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Vandaag was het staartstuk aan de beurt; vleugels monteren en de boel netjes uitrichten;

    [​IMG]

    Het staartstuk met lijmtangen vastgeklemd,

    [​IMG]
    [​IMG]

    en dan 2 gaten geboord voor carbon pennen en daarna nog eens 4 voor de boutjes, en de inslagmoeren gemonteerd,

    [​IMG]

    om die manier zit het staartstuk goed vast, normaal gesproken blijft het staartstuk op de romp, maar voor onderhoud en het plaatsen van de pijp kan hij dan gedemonteerd worden,

    [​IMG]

    verder nog wat koolstofbanen in de romp gelegd,

    [​IMG]

    en dan kan je al weer aardig zien wat het gaat worden.....

    [​IMG]

    gr.

    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Het pas allemaal maar nét in je bouwhok.....:D.......

    Lekker bezig zo!

    Groetjes,
    Gerald
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    952
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Gaat lekker.

    Goed om hem weer te zien :D:D:D:D:D:D
     
  10. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Ik volg het ook ;)
     
  11. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Weer een lekker regenachtig weekend dus verder met bouwen;
    het originele rudder bleek nog prima bruikbaar, dus besloten om die te gebruiken,

    [​IMG]

    de afmetingen netjes overnemen,

    [​IMG]

    en dan met de onvolprezen Dremel aan de gang, zou me geen leven zonder voor kunnen stellen, gebruik ze nagenoeg elke dag......,

    [​IMG]

    en een paar minuutjes later is het alweer gereed....,

    [​IMG]

    En dan nog ff de rudder post erin lijmen,

    [​IMG]

    en de boel netjes verkasten en nog een laagje epoxy er over,

    [​IMG]

    En dan morgen het Rudder erin hangen, en beginnen met het stabilo,

    gr.

    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Tim van Gemert

    Tim van Gemert

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Arnhem
    Gaat lekker Frank. Ziet er goed uit!
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.033
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    In de eerste 2,5 sec zie ik iemand die mij bekend voorkomt. Heb jij, Han, heel toevallig....., de ~7 minuten die daar voor zitten, nog?

    Ik herinner het me als de dag van gisteren.....
    In het ZW verscheen een loodgrijze lucht, het was die dag om te stikken geweest en daar kwam dan het koufront.:eek:nweer::schrik:
    We hebben volgens mij toen het grootste deel van de demo nog voor de bui weten af te ronden.

    Ik was zeer onder de indruk van wat diverse collega's daar toonden, met name ook de Thunderjet.
    Des te leuker te zien dat deze vogel uit zijn as herrijst. Good job, Frank!:thumbsup:

    Mijn aandeel in die demo, uiterst luchtig gekleed, op de heetste dag van aug. 2000:

    Hier ergens in het bovenste kwart van een vierkante loop voorover, de onderkant gaat op ooghoogte langs het asfalt...
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Bruno.

    Denk weet het wel bijna zeker dat er van jouw ook iets is.
    Zal van de week eens kijken.
    Alles is hier net een paardagen allemaal anders.
    Zo ja dan hoor je wel.

    Han.
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.033
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  16. Voodoo

    Voodoo

    Lid geworden:
    20 apr 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Boerdonk
    Hallo Frank,

    Je schiet al weer aardig op met de Thunderjet.

    Ik vond nog een aantal foto's die ik heb gemaakt van de latste vlucht van deze kist in juni 2009, inclusief de wat nare afloop.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Succes met het afbouwen van de Thunderjet.

    Mario
     
  17. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Van die laatste 5 foto's word ik niet echt vrolijk :(, dacht bij de eersten nog dat ziet er mooi uit in de lucht.

    Even een dagje ziek zijn en de draad weer oppakken :D.
    Grt,
     
  18. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Nou ja 't is wel ff slikken natuurlijk, Sjoerd had na dit geintje eigenlijk de puf niet meer om 'm opnieuw op te bouwen, kan ik me voorstellen als je al vanaf '95 intensief met die kist bezig geweest bent,
    Voorlopig is het wel één van de succesvolle jets van PH in BLue met vanaf '98 zo'n 100 vluchten!
    Belangrijkste uitdaging nu is om de tweede versie zo licht mogelijk te maken,

    gr.

    Frank
     
  19. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ai... Doet even pijn inderdaad...
    Is bekend wat de oorzaak was van de crash?

    (Edit: ja, stall tijdens landing...)

    Wel mooi dat ie weer terugkomt!!!
     
  20. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    Hij kwam zo te zien al tegen het overtrekken aan binnen
    dan is een beetje voldoende
    Op dezelfde manier is de D21 van P H I B ook de grond in gegaan is me verteld
     

Deel Deze Pagina