nieuwe Blade 120 SR

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door MarcoFr, 28 jul 2010.

  1. MarcoFr

    MarcoFr

    Lid geworden:
    5 jul 2010
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Kerkrade
    deze vraag kun je beter in de electronica topic stellen. mogelijk krijg je daar een sneller bevredigend antwoord als hier.
     
  2. MarcoFr

    MarcoFr

    Lid geworden:
    5 jul 2010
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Kerkrade
    na enkele dagen knutselen nu dan eindelijk weer een vliegende 120SR !!
    ik had alle alu/carbon Rakon heli delen gekocht, (op het landings gestel na) een Extreme motor, een T-Rex Extreme landings gestel, Mia canopy en Extreme alu main shaft. na alles in elkaar te hebben gezet constateer ik een stug bewegende flybar. na wat speurwerk merk ik dat de verbindings linkjes tussen swashplate en flybar onder spanning staan. oorzaak: de Extreme main alu main shaft is niet correct bewerkt !! de schroef gaatjes voor de kop en rotatie zijn niet goed in lijn. ik had er 2 gekocht. dus de 2e gemonteerd ......... zelfde probleem !! heb derhalve de orginele carbon shaft geplaatst en probleem gelijk opgelost.

    koop dus géén aftermarket Extreme alu main shaft !! deze passen voor geen meter.

    dit opgelost volgende probleem: de verbindings linkjes tussen flybar en rotorkop schaven tijdens hoover aan de zijkanten in en worden langzaam doorgesneden door de Rakon anti rotation collar !! er zitten bramen op de hoeken die de linkjes doorsnijden. ook is deze collar half zo smal als de orginele anti rotation collar, waardoor alle kracht op een smaller vlak ontstaat. gaf me geen goed gevoel. deze uit voorzorg ook vervangen voor de orginele anti rotation collar. ik heb de onderkant voorzien van klitteband om verschillende lipo's te kunnen gebruiken die ik er dan zo onder hang. er zijn grotere 750mAh lipo's onderweg ..... na wat smeerwerk de lipo geplaatst en wat vluchtjes gemaakt. enkel de swash goed ingesteld en voila, weer een goed vliegende Blade !!

    al met al 3 leuke knutsel avonden achter de rug, met als resultaat:

    helemaal kaal geplukt:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    ook met de orginele canopy niet slecht:
    [​IMG]

    moet nu alleen nog de alu straat motor houder plaatsen. en de dopjes op de uiteinden van landing skids lijmen.


    en om de vraag te beantwoorden of dit beter vliegt ......... ja. niet enorm veel beter, maar wel beter. waarschijnlijk ook omdat hij door het landings gestel en een contra gewichtje, wat ik in het front heb geplakt een paar gram zwaarder is geworden.
     
  3. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Amsterdam
    Hi Marco, ziet er mooi uit!!!

    @berghen, nope de zender is niet om te bouwen. D'r zit wel een klepje met daarbij mode 1 2, op je zender, dit heeft geen functie, Intern zitten de sticks vastgeplakt, deze zou je - ivm middenpuntlinkerstick - moeten switchen als je van mode veranderd.

    Grtz, Frans
     
  4. BasGort

    BasGort Guest

    Ik heb gisteren mijn Blade 120 SR ontvangen!
     
  5. MarcoFr

    MarcoFr

    Lid geworden:
    5 jul 2010
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Kerkrade
    is dit je eerste heli ?
     
  6. BasGort

    BasGort Guest

    Yeps eerste heli, dus ben benieuwd hoe lang die heel blijft.:)

    Ik ga het rustig aan doen en ga de 10 days lessons op RCHelicopterfun.com volgen.

    Groeten,
    Bas
     
  7. berghen

    berghen Guest

    Zo van de week ook mijn heli binnen gehad.

    Wat een een verschil met een honeybee en een walkera, deze vliegt perfect was wel even wennen maar toen ik de knop had gevonden om hem min of meer te temmen ........ daarvoor nog wel even kennis gemaakt met de dakpannen en een val van 5 meter overleefd, schade was alleen een verloren headlinkje.

    Van het weekend maar even op het werk de boel verbouwen en op het gemakje wat vliegminuten maken, en veel leren leren leren.

    Maar wat nog het fijnste is dat als je alles los laat hij automatisch terug gaat in hoovermode.
     
  8. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Amsterdam
    Sucees ermee heren!!

    Yep, die ervaring heb ik ook, In vergelijk met mijn ex-Walkere vliegt dit stabieler en is de heli veel sterker en crashbestendiger. En als het dan toch fout gaat eenvoudig te repareren.

    Grtz, F
     
  9. georgeII

    georgeII

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Pingjum (FRL)
    Hallo 120sr piloten,

    Is jullie iets bekend over het "af en toe" uitvallen van de staartrotor?

    De heli heeft ong. 10 vluchtjes zonder problemen gemaakt, maar na een lichte crash:rolleyes: valt de staartrotor random uit.

    Gr. George
     
  10. MarcoFr

    MarcoFr

    Lid geworden:
    5 jul 2010
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Kerkrade
    nope, nog nooit van gehoord.
    Maar je geeft zelf al aan vanaf wanneer je er last van hebt gekregen. Daar zou ik het ook in zoeken. Gewoon effe een nieuwe staart motor plaatsen. De Blade's zijn wel zeer crash bestand, maar elke crash is anders. Je kunt volgas tegen een muur aan vliegen zonder schade, maar zoals bij jou net verkeerd terecht komen en pech hebben. Ik zou er niet te moeilijk naar gaan zoek. Nieuw motortje er op en verder.

    Succes, en hou ons op de hoogte.

    Gr,
    Marco
     
  11. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    @ George Eens goed kijken of je geen slecht contact hebt aan de bedrading kant motor of printplaat, dat kan gebeuren na een crash.
     
  12. MarcoFr

    MarcoFr

    Lid geworden:
    5 jul 2010
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Kerkrade
    niet goed gelezen zie ik ...... äf en toe" en "Random" overheen gelezen ...... is nog vroeg ....

    en buiten die stekkers controleren ook effe checken of de behuizing van de staart motor niet beschadigd is. bijn mijn oude heli heb een eens een staart crash gehad waarbij er een klein deukje (putje) in de motor behuizing zat waardoor de motor zwaar draaide en regelmatig effe op een dood punt belande.

    gr.
     
  13. MarcoFr

    MarcoFr

    Lid geworden:
    5 jul 2010
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Kerkrade
    gisteren de nieuwe lipo's voor mijn blade ontvangen. deze zijn gemaakt voor de Nine Eagles 1803D en hebben dan ook de bij behorende Nine Eagles stekker. ze zijn 750mAh en hebben een ontlading van 35c - 70c. de N.E. stekkers heb ik verwijderd en voorzien van de JST stekkers.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    deze geladen en getest. Wouww ...... wat een power zeg !! bij gas los en weer volgas reageerd de motor direct met volle power. echt super. ook de vliegtijd is verlengd naar bijna 9 minuten.

    ook gelijk eens een zelf soldeer lipo van Zippy geprobeerd met 850mAh en 20c ontlading. ook een hele verbetering.

    [​IMG]

    [​IMG]

    vandaag de vliegtijd van deze eens uitproberen.
     
  14. shag

    shag

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    17
    ik heb het ook een paar keer gehad en na opnieuw binden deed ie het weer, al is dat nu ook over de staartmotro doet niks mee:mad:
     
  15. berghen

    berghen Guest

    Vandaag weer gevlogen buiten.

    Met de zender op low, kan ik al lekker rondjes vliegen, alleen moet wel oppassen met te hoog willen gaan.

    Vanmiddag erachter gekomen dat er inderdaad op de low stand niet mee in de wind is te vliegen, op 8 meter hoogte stond er toch iets meer wind waardoor de heli niet terug tegen de wind in was te vliegen.

    Alles geprobeerd want kwam er al wel snel achter als je achteruit tegen de wind in vliegt hij sterker is als vooruit, maar helaas zag hem achter een gebouw niet meer en toen maar het gas dicht gegooid.

    Gelijk maar een reddingsoperatie op touw gezet, en de hoogwerker opgesteld om een poging vanuit de lucht de heli nog te spotten in de hoop hij op een dak was geland.

    Daarna toch maar even het bouwterrein opgelopen in de hoop deze nog tussen het puin te vinden, en jahoor daar lag hij nog helemaal intakt.... Wat een geluk, heb gelijk de heli terug in de doos gelegd en eerst maar eens op een grasveld of binnen verder oefenen.
     
  16. MarcoFr

    MarcoFr

    Lid geworden:
    5 jul 2010
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Kerkrade
    ik zie dit zo vaak, en vraag me altijd al af ........ waarom moet men nou altijd met zo'n kleine heli zo hoog vliegen ?? dat gaat als niet ervaren vlieger bijna altijd mis met zo'n kleine heli, en vooral als je nog niet helemaal goed overweg kan met zo'n heli. hou dat ding lekker op oog hoogte en doe er vlieg spellen mee, zoals ergens opstijgen en op een aangewezen plek weer landen enz. is veeeeel leuker dan hoog vliegen en veel leerzamer.
     
  17. Jeroenvdr

    Jeroenvdr

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    6
    Hallo allemaal,

    Zaterdag een blade 120sr gehaald. Na deze te hebben opgeladen heb ik een probleem ondervonden. Bij het laten draaien van de hoofdrotor valt de staartrotor soms terug in toeren. Dit maakt het opstijgen/landen en hooveren moeilijk. Ik heb op youtube een filmpje gevonden met een gelijkaardig probleem. Deze heli is nieuw, en nog nooit gecrashed. Is dit een fabricagegout of is het normaal ?

    Op 0:18 zie je dat de staarrotor af en toe uitvalt.

    [URL=" Blade 120 SR Power Test - YouTube[/URL]

    Alvast bedankt,

    Jeroen/Wim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Nijmegen
    Het varieren in toeren van de staartrotor bij dit soort heli's is volkomen normaal, zo werkt dit principe nu eenmaal. De staart moet op zijn plaats worden gehouden door de staartrotor, dit kan door meer of minder toeren te draaien of door de pitch te varieren.
    Bij deze heli gaat dat door het toerental van de staartmotor te varieren. Dus dat zul je tijdens vliegen steeds kunnen zien/horen. Zelfs kan het nodig zijn dat de staartmotor even helemaal stil moet gaan staan om te kunnen corrigeren, dit is dus normaal voor dit soort heli's.
    Wat je ziet op het filmpje klopt ook wel, de persoon houdt de heli stevig vast, de heli kan dus niet vrij bewegen, de gyro in de heli kan dan niet goed reageren en komt in de war, stuurt soms de staartmotor aan en dan weer niet.
    Waarschijnlijk is er dus niets vreemds aan de hand met jouw heli........
     
  19. MarcoFr

    MarcoFr

    Lid geworden:
    5 jul 2010
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Kerkrade
    die van mij blijft gewoon doordraaien en valt nooit stil. het toerental varrieërd wel, maar niet zoals het filmpje laat zien. lijkt me dus niet goed.
     
  20. berghen

    berghen Guest

    @Marcofr,

    Het is inderdaad veel leuker om kleine opdrachten te oefenen.
    Vandaag maar eens aan begonnen en moet zeggen dat ik al behoorlijk meer heb geleerd dan proberen zo snel en zo hoog mogelijk te gaan.

    Vooral het opstijgen en landen op een punt met de heli nose in is nogal een hele opgave, en daardoor toch maar weer even op de feiten gedrukt dat als je een rondje kan vliegen nog niet kan vliegen....

    Nu vlieg ik nog op de stand low, over een tijd toch maar langzaam gaan leren met de high mode aan
     

Deel Deze Pagina