Mijn eerste sleper, de Toledo Special

Gelukkig maar dat smaken verschillen. Ik wilde een toestel met een mooie vintage look en goede vliegeigenschappen. Die heb ik gevonden, wel mooi dat anderen mee gaan zoeken naar vergelijkbare modellen.

Er zijn er enkele voorbij gekomen, maar voor mijn nét niet dat model wat ik écht mooi vond. Dat had ik bij de Toledo wel. Mijn Sagitta was ook zo'n keuze. Bij mij is het óf wel, óf niet.

Ik hoef niet lang te wachten, en als ik een beetje mijn best doe vliegt ie binnen 2 weken. De kit is echt goed in elkaar gezet, de prijs/kwaliteit is dan het verschil.
 
Ik ga op 6s vliegen, 2 Accu's van 5000 Mah 20c zijn onderweg. Het valt mij op hoe hoger de voltage des te lager word het opgenomen vermogen. Een tijdje wezen stoeien met Ecalc en zoals ik het nu kan zien kom ik nog niet eens boven de 50A uit. (dat mag zelfs meer zijn)

Dit gaat nog leuk worden!
 
Het valt mij op hoe hoger de voltage des te lager word het opgenomen vermogen.
Dat is niet helemaal correct. Meestal neemt bij toenemend voltage de stroom wat af, maar vermogen is stroom x spanning, het vermogen neemt meestal wel toe bij toenemende spanning ondanks de afnemende stroom.

Er staat me bij dat ik in de FMT een keer een artikel heb gelezen over dit model. Moet ik het voor je opzoeken? Of wellicht heb je het al gelezen. Ik kan niet garanderen dat het artikel hier thuis ligt, er ligt een stapeltje van mijn FMT's bij iemand anders.
 
Dat artikel bedoelde ik.

Die toename van vliegtijd krijg je natuurlijk niet zomaar kado. Stel je gaat van een 4S4000 naar een 6S4000 accu (willekeurig voorbeeld). De accu weegt dan 1,5x zo veel, dus je vliegtuig wordt zwaarder. Een zwaarder vliegtuig heeft iets meer vermogen nodig om te vliegen dan een lichte. Verder nodigt extra vermogen ook uit om het te gebruiken, reken dus op een gemiddeld hoger vermogensgebruik bij een hoger voltage. Bij een juiste keuze van componenten en bij een voorzichtig gebruik van de motor kan je mogelijk meer vliegtijd halen bij een dikkere accu (meer cellen maar gelijke capaciteit), maar ik zou dit niet willen zien als harde regel.
 
Serge, maar wel bijna 40€ duurder.... Mijn budget is ook niet oneindig, hier ga ik even over nadenken. Heb inmiddels wel de 5055 motor gevonden in de NL, dus ik zit nog in twijfel. Prijs/kwalteit/prestaties spelen wel een rol.

EDIT:

1 vraag voordat ik ga bestellen. Ik ga voor bovenstaande motor, maar ben nog niet over de prop uit. Ik wil een Menz prop er op zetten, maar twijfel nog over de maat. In de 15 inch zijn er 15x6 en 15x8. Een 16x6 lijkt mij te groot, en ik denk dat ik beter uit de voeten kan met een 15 inch. (opstijgen/landen)

In Drive calculator komt de 15x7 voor (de 15x7 bestaat niet bij Metz) en de 15x8. De 15x6 helaas niet, dus die waardes kan in niet vergelijken. (vandaar mijn twijfel welke prop ik moet nemen)
 
Laatst bewerkt:
Al die calculators zijn benaderingen. Soms klopt het aardig maar ik heb ook wel eens gehad dat de gemeten stroom bijna het dubbele was van wat de berekening voorspelde (een nieuwe accu bijvoorbeeld kan ernstig meer stroom leveren dan een ouder/ander type). Altijd meten! En misschien gewoon allebei die props nemen om te proberen wat het best werkt?
 
Het lijkt niet mee te zitten. Komt er hier en motor op het MBF voorbij ben ik nummer ''3'' die reageerd. Nu maar wachten wat de andere 2 gaan doen... :confused:
 
Arjan, precies die motor zoek ik!!!!Ik ga ff wat zoeken in de calculators.

Als het er goed uit ziet gaat Doughie een bestelling doen....
 
Laatst bewerkt:
Hij is binnen.

De eerste indrukken, Mooi kit, mooi in elkaar gezet en goede kwaliteit.

De Oracover moet je volledig nalopen, maar dat is eigenlijk geen vermelding waard. Weinig werk op deze te laten vliegen, maar zoals altijd wil ik weer het e.e.a. veranderen. De motor is voor mij een joekel, zo ook de prop. Want daar heb ik mijn twijfels over. Het zal wel gaan maar met starten en landen hou je niet erg veel grondspeling over. (foto komt nog) Ik denk echt dat mijn prop te groot is voor de Toledo, maar wél goed voor het slepen.

Motor is niet direct passen, ik mag het motorschotje voorzien van 2 extra gaatjes. 2 gaatjes passen naadloos, dus 2 gaatjes is te voorzien. De sleepkoppeling gaat voor een deel door de achterkant van de vleugel komen. Dat klinkt ersnstiger dan het lijkt, als van de week de foto's komen zal je zien wat ik bedoel. Nét achter de vleugels is geen optie, daar is echt geen draagvlak voor.


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben benieuwd!

....zo ook de prop. Want daar heb ik mijn twijfels over. Het zal wel gaan maar met starten en landen hou je niet erg veel grondspeling over. (foto komt nog) Ik denk echt dat mijn prop te groot is voor de Toledo, maar wél goed voor het slepen.

Daarom moet je ook met meer cellen vliegen, dan kun je een iets kleinere prop monteren......

Over die sleepkoppeling, ik hoop dat hij door de vleugel gaat maar wel echt op de romp wordt vastgezet? Vleugelbevestigingen zijn niet bedoeld om de rukken die bij het slepen op kunnen treden te weerstaan. Ik ben wel nieuwsgierig naar de reden dat je het zo wilt doen. Er lopen hoe dan ook latjes naar de staart en daar zou je een spant en/of balkjes tussen moeten kunnen maken om je sleepkoppeling aan te bevestigen.
Maar ik wacht wel even af :-)
 
Hij is binnen.

De eerste indrukken, Mooi kit, mooi in elkaar gezet en goede kwaliteit.

De Oracover moet je volledig nalopen, maar dat is eigenlijk geen vermelding waard. Weinig werk op deze te laten vliegen, maar zoals altijd wil ik weer het e.e.a. veranderen. De motor is voor mij een joekel, zo ook de prop. Want daar heb ik mijn twijfels over. Het zal wel gaan maar met starten en landen hou je niet erg veel grondspeling over. (foto komt nog) Ik denk echt dat mijn prop te groot is voor de Toledo, maar wél goed voor het slepen.

Motor is niet direct passen, ik mag het motorschotje voorzien van 2 extra gaatjes. 2 gaatjes passen naadloos, dus 2 gaatjes is te voorzien. De sleepkoppeling gaat voor een deel door de achterkant van de vleugel komen. Dat klinkt ersnstiger dan het lijkt, als van de week de foto's komen zal je zien wat ik bedoel. Nét achter de vleugels is geen optie, daar is echt geen draagvlak voor.

Dan kun je altijd nog naar een 3 blads prop 15x10.

Mijn Scout heeft ook weinig grondspeling met de propdat is net een 2cm van tip tot grond .
 
Mijn Scout heeft ook weinig grondspeling met de propdat is net een 2cm van tip tot grond .

Nou dan laat ik de prop mooi zitten. Ik kom tot 2,5 cm grondspeling tijdens opstijgen.

Hier wat foto's van de positie waar de sleepkoppeling moet gaan komen.

Hier wil ik geen koppeling in kwijt.

full


Tussen de oval wel.

full


Ik denk genoeg mogelijkheden om het e.e.a te verstevigen.

full


Even de Toledo recht gehouden voor de foto.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top