Piper J-3 CUB SIG scale 1/4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door astula, 26 nov 2011.

  1. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Even de stabilo onder handen genomen, wel enkele wijzigingen aangebracht, bij de cub is de stabilo niet over de ganse lengte aan de fuselage verbonden, en daar het hier gaat om een schaal model heb ik dat ook zo uitgevoerd (zie tekening onder de constructie)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder CONSTRUCTIONS klik op de foto van de CUB

    Groeten
    Astula
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.972
    Locatie:
    emmeloord
    PH-OEI
    ik vind deze site veel mooier/goedkoper ;-)
     
  4. gust1

    gust1

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Lommel
    Hallo,
    Ik heb gelezen op het modelbouwforum dat je een Piper Cub van SIG aan het bouwen bent en deze wil afwerken als de PH-GEN. Dit is misschien wel toevallig want ik vlieg reeds geruime tijd met een Piper J3 van het plan van Toni Clark in deze kleuren: PH-GEN.
    Het model met een spanwijdte van 2m80 en gewicht van 7kg vliegt zeer goed met een Laser 150.
    Ik heb er reeds verschillende wedstrijden mee gevlogen, nationaal en Beneluxcup F4C.
    Op schaalgebied is de TC Piper niet zo goed als deze van Sig. Ik heb dit gemerkt door de deelname van een Nederlander in de Beneluxcup met een Piper van Sig; deze kreeg aanzienlijk meer punten voor de statische beoordeling. In bijlage enkele foto’s van mijn toestel.
    Groeten, Gust.
     
  5. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Hallo Gust1,

    Ik vind geen bijlage met foto's van uw toestel !!!

    groeten
    Astula
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij foto album publiek selecteren.
     
  7. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Hello,
    hier nog enkele foto's van de constructie, een lid van onze club, die een laser toestel bezit heeft deze de zijwanden van de cub voor mij uitgebrand,

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]




    Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder CONSTRUCTIONS klik op de foto van de CUB

    Groeten
    Astula
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Waar kan ik dat vinden ?

    Groeten
     
  9. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Hallo,
    vorige week mocht ik mijn landing gear ontvangen, jammer genoeg kan u die niet rechtstreeks bij "Articulated Cub Landing Gear" USA (adres site op mijn site onder "Liens") bestellen, dez leverancier verzend uitsluitend in America, deze gear heb ik dan via een omweg toch kunnen bestellen, een kennis in america heeft deze voor mij besteld en dan doorgestuurd :p, hij is op maat gemaakt prachtig stukje schaal werk, levertijd ongeveer 4 weken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten
    Astula

    Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder constructions klik op de foto van de CUB
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Hallo,
    inbouw van de scharnieren,

    [​IMG]
    eerst en vooral keine buisjes op maat zagen waar de scharnieren in passen...

    [​IMG]

    Met een hulp stukje van ROBART de gaatjes inboren....

    [​IMG]

    dan de koperen buisjes met wat epoxy inlijmen...

    [​IMG]

    scharnieren nog niet in de buisjes inlijmen (wel alles eerst testen met de scharnieren) dat gebeurt wanneer alles is bespannen met oratex en af geschilderd...

    morgen doen we verder met de stabilo en het hoogteroer...


    Groeten
    Astula

    Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder constructions klik op de foto van de CUB
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.273
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Een erg mooi landingsgestel.

    Maar waarom komen er messing buisjes om de scharnieren?
    Dat voegt toch alleen maar gewicht toe?
     
  12. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Hallo Bertus,
    waarom ? als u eens problemen heeft met de stabilo of hoogte roer dan kan u het scharniertje doorzagen en achteraf het buisje uitboren en hopla dan kan u zonder problemen nieuwe scharnieren inbouwen zonder verder aan de constructie te moeten snijden.
    nb. het gewicht van zo een buisje is te verwaarlozen.

    Groeten Astula
     
  13. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Het komt op mij ook wat vreemd over om rekening te houden met eventueel vervangingswerk waarvan niet zeker is dat dat nodig gaat zijn. Als het zo'n klap krijgt dat je scharnieren kapot zijn, is er wel meer kapot.

    ... or to repair.

    En of het gewicht van zo'n buisje te verwaarlozen is? Weeg zo'n buisje eens ... je hebt er totaal 22 vermoed ik, dus vermenigvuldig het gewicht met 22. Meet de afstand tot het zwaartepunt en deel dat door de neuslengte voor het zwaartepunt. Vermenigvuldig dat met het gewicht van die 22 buisjes ... je hebt zo 3 tot 4 keer zo veel gewicht nodig in de neus om die buisjes te compenseren. Het gaat rap met gewicht in de staart.
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2012
  14. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    bedankt voor de tip, even de test gedaan.
    Gewicht per buisje 1 gr
    zwaartepunt tot staart 110 cm
    neus tot zwaartepunt 44 cm

    1 x 22 = 22
    110 / 44 = 2,5
    2,5 x 22 = 55 gr

    ik ga er rekening mee houden
    dank u wel
    Astula
     
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Graag gedaan! Ik heb ooit ook de neiging gehad alles stevig of handig vervangbaar te maken. (Wie niet?) Maar het punt is dat je daarmee extra gewicht aanbrengt = grotere vliegsnelheid x gewicht = meer potentiele/kinetische energie en dus eerder schade. En juist met de staart moet je je best doen alles zo licht mogelijk te houden.
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.273
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zo is het inderdaad.
    Het zijn vaak de kleine dingetjes die een kist in totaal zwaar kunnen maken.
    Klodders lijm is ook zo'n ding te lange roerhevels enz.
    Maar ik volg je draadje met plezier hoor.

    Trouwens als je je roeren demontabel wil maken.
    Moet je gewone kavan scharnieren gebruiken.
    Daar het pennetje uit halen en er een lange staaf door alle scharnieren heen doen van 0.8 mm staal.
    Aan 1 kant een stukje van 1 cm haaks ombuigen.
    Je schuift het draad in de scharnieren en met een klein stukje tape plak je het draad aan het roer vast.
    Je kan dan de boel eerst pas maken de scharnieren vast lijmen en dan pas netjes folieën.
     
  17. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Hallo,

    ik heb rekening gehouden met jullie hulp volle opmerkingen, en het hoogte roer op traditionele wijze uit gevoerd

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten
    Astula

    Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder constructions klik op de foto van de CUB
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Hello,
    ;) vandaag heb ik mijn moteur "Laser 150" ontvangen, prachtig!!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten
    Astula

    Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder constructions klik op de foto van de CUB
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Ik ben eigenlijk nooit jaloers... en toen zag ik je motor...
    Prachtig!
     
  20. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    Even kijken of het richtingsroer en het hoogteroer Ok zijn,

    [​IMG]

    [​IMG]


    Groeten
    Astula

    Meer foto's op mijn site Astula bienvenue onder constructions klik op de foto van de CUB
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina