Vaar je nog met de standaard prop? Probeer dan eens een Graupner Carbon K-prop. Zijn een stuk sterker dan de standaard Proboat schroef, geeft je meer snelheid en minder stroomverbruik. Bij mij doet een 45mm het erg goed. Metaal is sterker en geeft door de stijvere en dunnere bladen ook meer snelheid, maar die kosten al snel 20-25 euro tegen 5 voor een kunststof prop. En je moet ze meestal nog slijpen, balanceren en polijsten. Maar het resultaat is er dan ook naar. Ik vaar nu zelf met een Octura X445:
@Lex Mooi filmpje, alleen ik krijg het idee dat de motor niet lekker op toeren komt. Misschien ligt het aan de afstelling van de strut, anders kleiner proppen. Octura M-serie (electric-friendly props) kan ik ook van harte aanbevelen.
Ze loopt ook nog te nat, zwaartepunt ligt ook nog niet helemaal goed. Dit was 'even snel' de eerste test met die prop, nog niet eens 100% goed geslepen en gepolijst. En toen kwam de vorstperiode ..... Ik ga de komende tijd nog aan de afstelling sleutelen. [edit] Eric, is het verschil tussen de X en M serie alleen de lip aan de leading edge? Of is er meer verschil in de bladvorm? Dan zou ik met een vijl ook een M van deze X kunnen maken ... [/edit]
Graupner Carbon K-prop deze prop waar kan ik die kopen? ik heb nou nog 2 proboat props liggen. en ik zag in jouw filmpje dat je op 5s vaart,kan dat op deze standaard onderdelen? zag er snel uit. gr wibo
Hallo Wibo, Wellicht ten overvloede; zeg er even bij op welke boot de prop moet passen, niet dat ze je de 2318.45 sturen (met schroefdraad M4) terwijl je de 2317.45 moet hebben (met een boring van 3/16" en een dogdrive). Groeten, Jan.
Ja, dat kan, met een kleine aanpassing. De motor kan het sowieso hebben, daar hoef je niets aan te doen. Bij de regelaar heb ik de BEC afgekoppeld (plus draadje in het servosnoer eruit peuteren / doorknippen) en een separate UBEC gebruikt. Een losse ontvangeraccu kan natuurlijk ook. De BEC in de regelaar schijnt 5S niet helemaal fijn te vinden, daar zit hem de grens. Als je op Youtube gaat zoeken vind je veel filmpjes van lieden die hetzelfde gedaan hebben, daar blijft het ook heel. 5,5 bullet connectoren zijn dan ivm de hogere stromen ook aan te raden, maar daar ben je al mee bezig als ik het goed heb.
ja die heb ik er al op zitten,misschien is die aanpassing iets voor volgend jaar. eerst die andere prop er maar eens op. gr wibo
Een motor oververhit niet door te hoge spanning *) maar door stroom. In principe kan motor onveilige (voor mensen) spanningen aan, zolang hij niet door te hoog toerental uit elkaar vliegt. Kv x Kt = 1 Spanning U bepaalt toerental (Kv x U), stroom I bepaalt koppel (Kt x I). U x I = vermogen P = toerental x koppel (verliezen even buiten beschouwing gelaten. *) Als ls het toerental hoog genoeg is, warmt de motor ook op de wervelstroomverliezen in de stator. Bij punt van hoogste rendement zijn de koperverliezen gelijk aan de ijzerverliezen. De ijzerverliezen bestaan uit hysteris- en wervelstroomverliezen. De eerste is rechtevenredig met rpm, de tweede rechtevenredig met rpm².
Uiteraard wacht ik graag het antwoord af, maar als ik een voorzet mag geven. Een motor kan in de regel best wel een cel meer aan. Dus, aanvankelijk is de setup bedoeld voor 4s, maar kan waarschijnlijk ook prima op 5s. Echter... de stroom, het aantal ampèrages, neemt kwadratisch toe als er verder niets veranderd. De stroom kan echter enigszins naar beneden worden 'getweaked' door bijvoorbeeld een kleinere of zuiniger prop te kiezen.
Het bij beginners veel voorkomende misverstand wegnemen dat motoren heet worden t.g.v. spanning. En als ik dan zo aan het typen ben, wordt het antwoord steeds uitgebreider/genuanceerder.
Het stroomverbruik is bekend. Op 4S met Graupner 45mm K-prop trekt het geheel 43 ampère bij een topsnelheid van 53.6 km/h. Dezelfde setup op 5S levert 56 ampère bij 68.9 km/h. Dit gemeten met een Yeti Duplex set en GPS. Zowel motor als regelaar zijn op 4S nauwelijks voelbaar warm, op 5S iets handwarm. Wat er wel warm wordt is de bedrading, die is dan eigenlijk te krap bemeten. Hoeveel ampère de motor met de Octura trekt heb ik nu nog niet gemeten, komt bij de volgende testvaarten. Dat zal meer zijn, het wordt allemaal weer iets warmer. Nu was dit bij temperaturen van een graadje of 10 max, dus wat dit bij zomerse temperaturen gaat doen zullen we gaan merken. Of dit de beste prop is ben ik ook nog niet uit. Hij vaart wel flink harder met de 445, maar er moet nog wat aan de afstelling geknutseld worden. Met de 45 K is het vaargedrag beter maar val je een 6 km/h in snelheid terug.
Ik had mezelf voor vandaag op een snipperdag getraceerd en ben weer even wezen varen. Eric blijkt gelijk te hebben, de Octura is net een maatje te groot / te zwaar (spoed, bladvorm?) voor de Geico. In een direct vergelijk met de Graupner 45mm K-prop geeft de 445 veel propwalk, de achterhand blijft na wat afstelwerk toch erg onrustig, en het vaarbeeld is veel minder strak. Ja, de snelheid ligt wel hoger, maar zolang je geen wedstrijden gaat varen loopt de Geico met een 45mm carbon gewoon veel beter, plus een hoger toerental. Dat heeft voor mij dan prio boven de hogere top. Of je nu met 69 of 74 over de vaart knalt, who cares ... ! Ik ga nog eens een 42 en 45 mm RVS van Tenshock bestellen, kijken wat dat doet. Tenminste, als de 42mm eindelijk weer eens leverbaar wordt, hebben ze nu al een paar maanden op rood staan. In de tussentijd blijft het dus de Graupner carbon. De Octura aanpassen waag ik me toch maar niet aan, geen idee of dit effect heeft, en mogelijk zonde van de schroef. Dus ... iemand interesse in een puntgave X445 Octura, geslepen, gebalanceerd en gepolijst?
Lex, op diverse Amerikaanse forums wordt ook de Octura X642 aangeraden als geschikt voor de miss Geico. Misschien ook de moeite om te proberen.
Lekker laten gaan die Ami`s dat zijn masters in het afbranden van regelaars , de x642 is een prop met een te grote stijging. Een x442 voldoet prima en wil je harder dan een celletje bijplaatsen. Ik snap hun setups soms toch al niet. Hoelang is de het onderwaterschip van de geico eigenlijk want er kan wel 76cm staan maar is dat met roer incl. ? Wat voor motoren zitten er in , standaard nog of ?
Een X642 is me door Pete van 2B afgeraden vanwege inderdaad de hogere spoed. Als ik zie wat deze 445 nu doet, alleen maar goed advies geweest! Die 445 wordt door onze Amerikaanse vrienden ook veel gebruikt dus ik dacht dat ik goed zat .... Een 442 zou het misschien ook goed doen, maar ik verdenk die Octura's er van een iets te agressieve bladvorm te hebben. De 'wig' aan de trailing edge is steiler dan bij de Graupner props, ik vermoed dat het 'm daar in zit. Die 76cm is de romp lengte, daar komt het roer nog bij. Ik vaar alles standaard m.u.v. de losgekoppelde BEC van de regelaar en een losse UBEC daarvoor in de plaats. Het is een 1500KV 3630 motor. De regelaar staat voor 45 ampere in de boeken, maar kan gewoon veel meer aan.
De X-serie en M-serie van Octura zijn nogal verschillend. Heb eventjes twee foto'tjes samengevoegd: Als je sneller wilt gaan zijn er naast een cel meer en een grotere prop ook nog veel andere beproefde methodes. Kijk 'ns naar de dikte van het roer, bijvoorbeeld.