HAST Vandaag ben ik toch maar begonnen met de voorbereidingen voor het bespannen van romp, vleugel en pendelhoogteroer. Eerlijk gezegd vind ik het werken met lak en verf die een penetrante geur verspreiden niet fijn. Afgezien van het feit dat het schadelijk is voor de gezondheid. Alle moed verzameld en als eerste met een langharige platte kwast het vernis op de vleugeltongen aangebracht. Ik heb gekozen voor het 1 component oplosmiddelhoudende PU-hars G4 vanwege zijn hoge krasvastheid. Ook moet deze laklaag het hout beschermen tegen vocht. Deze werkzaamheden vinden plaats in een andere ruimte en zo blijft mijn hobbyruimte vrij van de stank. De gebruikte kwasten worden niet schoongemaakt maar luchtdicht verpakt in aluminiumfolie. Zolang geen luchtvochtigheid bij de kwast kan komen blijft deze zacht. Lang kan je de kwasten in alufolie niet bewaren maar lang genoeg voor deze klus. Johannes
Die penetrante geur is de reden dat ik wacht op warme zomerse dagen om mijn Monterey te bespannen. Tijdens het bespannen van mijn vorig bouwsel heb ik er een naar gevoel aan overgehouden (ademhalingsproblemen) Het feit dat ik een lange tijd in de grafische sector actief geweest zal ergens ook medebepalend zijn in verband met mijn gevoeligheid voor solventdampen. Die cellulosedampen zijn trouwens voor niemand goed. Daarom enkel bespannen bij warm weer en buiten. Trouwens , het beste resultaat heb je boven de 20 graden. Nu, die dagen komen er zo te zien aan. Alle staat klaar. Mvg, Aurectar
Uiteraard kun je de G4 terug gieten in het blik, maar dat doe ik zeker niet! G4 reageert op luchtvochtigheid, daarom is het niet verstandig de hars in het glas terug te gieten in het blik. Het blik G4 sluit ik direct na gebruik. Dus de schroefdop is bij mij maar een paar seconden verwijderd. Sommige gebruikers zetten het blik zelfs op zijn kop weg. Dat doe ik niet maar voordat ik het blik wegzet even op zijn kop houden. Johannes
Hoi aurectar, Inderdaad, het werken met nitro-lakken kun je het beste buiten doen. Maar ik heb niet het geduld om de wachten tot het weer meewerkt voor het bespannen van de HAST. Meestal heb ik pas laat op de avond tijd om de knutselen,..... en dan buiten met kunstlicht werken is geen optie. Een mogelijkheid is om de ruimte voldoende te luchten. Of een dampfilter gebruiken. Misschien ga ik zo een filter aanschaffen. Let op! Een bouwmarkt koolstoffilter A1 is niet geschikt voor spanlak dampen. Een AX filter is de juiste keuze. Voor wie geïnteresseerd is, hier een link naar filterkeuze. http://www.msa.be/uploads/tx_comaknowledgebase/Filterkeuzegids_02.pdf Johannes
veelvuldige blootstelling Hallo Johannes, Interessante bespiegelingen. Ik begrijp je gedrevenheid in het kader van je formidabel project. Mijn inbreng was slecht een belichting van het aspect veiligheid in de rand van het hele gebeuren. Vroeger hield ik daar minder rekening maar sedert ik zelf een paar mindere ervaringen mee gehad heb word ik voorzichtiger, begrijp je. Denk nu niet van even in een nitrodamp te staan dat je automatisch longkanker krijg. Nee, ik wil niemand angst aanjagen. Het probleem wordt acuter bij veelvuldige blootstelling aan solventen. Bij mij is dit vroeger het geval geweest. Vandaar dat ik persoonlijk verdere blootstelling probeer te minimaliseren. Mvg, Aurectar
Begrijp me niet verkeerd, angst heb ik zeker niet. Ik ben vrij goed op de hoogte van deze materie. En juist daarom heb ik wat extra informatie over filters geplaatst omdat deze soms niet voldoen voor wat ze worden gebruikt. Dan heb je een soort schijnveiligheid,... dat is pas erg omdat je denkt goed bezig te zijn! Los daarvan wil ik graag een keer zo een actief koolstoffilter testen om ervaring op te doen, puur uit interesse. Ben ik dan de eerste modelbouwer die zijn model bespant met een dampmasker op? :rolling: Johannes
En hoe ging dat? Ik kwam tot het achteraf inzicht dat je de latjes beter vooraf kunt zoeten. Latjes schuren die in een constructie zitten is toch wel wat lastig. ... voor de volgende keer.
HAST Alleen de tongen en tongkast zijn met G4 twee keer behandeld. Deze PU beschermlaag is uitermate krasvast en biedt een uitstekende bescherming tegen vocht en water. De rest van het houtwerk, romp, vleugel, pendelroer en richtingsroer zijn nu één keer met poriënvuller Clou-300 behandeld. Wat een werk, ....... dat valt vies tegen hoe lang het duurt. Morgen voor de tweede en laatste keer op al het houtwerk met een kwast de poriënvuller aanbrengen. Voor Clou-300 heb ik gekozen omdat vele positieve berichten over zijn geschreven. Of deze poriënvuller inderdaad zo geweldig is kan ik niet beoordelen omdat mijn ervaring niet verder strekt dan de Graupner producten tot nu toe. Er zullen vast nog andere merken zijn die net zo goed zijn. Maar ik moet zeggen dat het verwerken verrassend makkelijk ging. Wel eerst goed schudden voor gebruik! Nadat de lak gedroogd is moet alles geschuurd worden. Deze keer heb ik verschillende schuurproducten om te testen. Het ouderwetse schuurpapiertje is voor deze klus niet erg geschikt. Met een schuurvlies gaat het best wel goed, maar er blijven rare stofdeeltjes afkomstig van het vlies achter op het hout. Behoorlijk enthousiast werd ik van de Sandblaster. Voor deze klus de beste keuze. Het flexibele materiaal van de schuurpad volgt de contouren van het werkstuk erg makkelijk. De kans om plaatselijk teveel weg te schuren is een stuk kleiner dan bij andere schuurproducten. Zeker een aanrader voor de modelbouwers! Johannes
Dat ziet er precies uit als die anti slip matjes voor op het dashboard. Maar die schuren volgens mij helemaal niet. Iemand noemde die schuurblokjes met schuimplastic erin al, die vind ik prima (hoewel je ze niet zo makkelijk om een latje vouwt als op bovenstaande foto).
Het volledige houtwerk heb ik met poriënvuller behandeld. Deze beschermlaag is ruim voldoende om de luchtvochtigheid te weren tijdens een dag vliegen. Johannes
En spanlak daarvoor gebruiken? Is die poriënvuller beter of prettiger werken? Waar kan je die Clou-300 kopen trouwens?
Wat een strakke bouwwerkjes! Schuren; Is staalwol voor het schuren bijvoorbeeld te scherp? Ook dat geeft een goede drukverdeling bij het schuren. G4; Ik gooi G4 wel terug in het blik afhankelijk van de hoeveelheid. Doch probeer goed de benodigde hoeveelheid te doseren. Wat een half uur heeft gestaan en gesopt gaat niet meer terug. Wat ik wel doe is het blik inknijpen na gebruik, zodat het niveau bijna tot aan de dop reikt. Verder houd ik de dop goed schoon, zodat deze goed blijft afsluiten. En natuurlijk het blik kort geopend houden. Heb m'n blik al een flinke tijd staan en het blijft lang goed. Eens zal het er wel aan moeten geloven. De houdbaarheid is naar mijn gevoel echt behoorlijk goed. G4; Kwasten blijft dat een dag goed in alufolie? Ik maak direct ze schoon met aceton. Dat doe ik buiten. Het rest-residu gaat op een krant in de container. Daarna de kwast of penseel in water en zeep. Gedroogde spanlak niet overschilderen met G4. Dat gaat blazen en veranderd in gummi. Omgekeerde volgorde maakt niet uit. G4 is stabiel.
Ik heb geen ervaring met G4. Maar met schilderwerkjes verpakte ik vroeger ook kwasten vaak in aluminiumfolie, tegenwoordig zet ik ze ook wel weg in een potje water; dat sluit nog beter luchtdicht af . Voor opnieuw gebruiken kwast stevig uitslaan, inderdaad, buiten. Binnen de kwast (tussen de haren) komt zowiezo geen water (daar zit verf). Je hebt verrassend weinig (zeg maar geen) last van water dat nog uit de kwast komt als je hem weer gebruikt.