Zwei Antik Segler

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Ariel, 27 nov 2011.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bart...
    G4 kwasten in water zetten is de goden verzoeken :D
    Groetjes Bas

    PS: zou je met genoeg kwasten het water aan de kook kunnen krijgen?
    Nu stop ik... back on heren's topic...
     
  2. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Volgens de fabrikant verzegeld poriënvuller het houtoppervlak beter dan pure spanlak.
    Het houtoppervlak wordt na het schuren met korrel 400 mooi glad.
    Dus een goede basis voor het vlies.

    Sommige maken zelf poriënvuller door spanlak te mengen met talkpoeder.

    De Clou-300 haal ik hier Willkommen bei Gefa vandaan.

    Johannes
     
  3. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Bedankt, ik was vergeten deze belangrijke informatie te vermelden!

    Johannes
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In zeer grijs verleden (1981) kocht ik Clou (300?) poriënvuller bij modelbouwzaak in Nijmegen (later verhuisd naar Veenendaal). Ik neem daarom aan dat het ook wel, ergens, in NL te koop is.
     
  5. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    HAST

    Gisteren al het houtwerk met poriënvuller behandelt en vandaag alles geschuurd met en Sandblaster korrel 400.
    Nu het hout geschuurd is voelt het lekker aan in de hand.
    Ook is het hout nu steviger geworden en minder gevoelig voor luchtvochtigheid.

    [​IMG]

    Niets krijg je cadeau, de constructie is wel zwaarder geworden maar hoeveel?


    Gewicht voor de behandeling (gram)
    Romp 211
    Vleugel links 110,8
    Vleugel rechts 111,8
    Pendelroer links 16,2
    Pendelroer rechts 16,2
    Richtingsroer 4,2

    Gewicht na de behandeling (gram)
    Romp 216
    Vleugel links 114
    Vleugel rechts 116
    Pendelroer links 16,6
    Pendelroer rechts 17
    Richtingsroer 4,6

    Dat valt mij niet tegen.

    De vlakken die in aanraking komen met het vlies krijgen nog een extra laag poriënvuller.
    Dit wordt dan de kleeflaag voor het vlies en voor een betere hechting voeg ik nog wat UHU hart aan toe.

    Johannes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.176
    Locatie:
    Gouda
    Bijna zonde om te bekleden.
    Kan je er niet nog een maken om zo te houden?

    Rick
     
  7. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Voor mij voelt het nu heel anders, zoals....... zit de bespanning er nog niet op!
    Maar inderdaad, zo een houten constructie heeft wel iets, ik kijk er graag naar.

    Nou, .....nog en model bouwen voor de vitrine kan natuurlijk wel maar voorlopig nog niet.

    Johannes
     
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is het mooie aan die Antik Modellen ... de constructie blijft zichtbaar onder de bekleding!
     
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Strolch

    Het pendelhuis zit op de rompliggers en de pendel is ook klaar.

    De pendel is gemaakt van 5 lagen Tufnol = 8 mm dik. Met die breedte heb ik een zeer goede dwarsstabiliteit en het scharniergat zal niet snel slijten of uitlubberen.

    De scharnierpen wordt 3mm messing buis. Ik had een 3,1 mm boortje gekocht voor het scharniergat in de Tufnol pendel, maar dat bleek toch te ruim en 3 mm was weer te strak. Oplossing: 3 mm boren en vervolgens een stukje messing buis als 'boor' in de boormachine. Eerst met rustig toerental, anders wordt het te heet.

    Met een paar gaten en afgerond schuren kwam het gewicht van de pendel op 3 gram ... twee keer zoveel als een nylon pendel, maar toch best licht.

    Ook van belang voor de productie was een metalen schroefplaatje (zoals een stoelhoek, maar dan plat) om de pendel op een plaat hout te klemmen, zodat de pendel niet omhoog schoot bij het boren.

    [​IMG]

    Sorry, van m'n dochter moest deze smiley erbij > :Fade-color
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Ziet er strak uit Henri!
    Hoe heb je de gaten in het pendel zo precies in lijn en afstand gekregen?

    Johannes
     
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Ik had de pendel eerst op de computer getekend met hartkruisjes, tekening uitgeprint en met dubbelzijdig kleeffilm op het Tufnol geplakt. Met vergrootglas de centerpunt erop en tik. (Dat vergrootglas is niet maniakaal, maar noodzaak ... zie het anders gewoon niet.)
     
  12. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Henri, boor je vrij uit de hand of heb je een tafelboormachine?

    Johannes
     
  13. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    boorstandaard
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2012
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Toevoeging: met een in de lengte geschuurd messing buisje als 'boor' op rustig toerental en niet te lang.
     
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.471
    Locatie:
    Kortrijk
    van pas

    Komt soms van pas, zeker aan mijn leeftijd.

    Prachtig werk.
    Gefeliciteerd,

    Mvg,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2014
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Strolch

    Ik zit aanstalten te maken om aan de staartvlakken te beginnen. Ik zit nog even met het volgende ...

    Als ik het volgens het origineel doe, dan maak ik de ronde tippen van de stabilo's en de ronde achterlijst van het richtingsroer, van 3 mm aluminium buis. Ja, dat verbaasde mij ook: geen hout, maar aluminium. Het model is van net voor de oorlog ... tijdens de oorlog zullen de modelbouwers wel niet meer aan aluminium buis hebben kunnen komen. (Werd er tegen het einde überhaupt nog gemodelbouwd?)

    Aluminium buis zal prima gaan en m'n gebogen proefstukje voelt best stevig aan, maar als je per ongeluk ergens tegenaan stoot, dan zit er heel makkelijk een knik in en die krijg je er niet meer uit natuurlijk.

    Dus ik zit even in dubio ... aluminium buis of triplex laminaat? :confused:
     
  17. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    HAST

    Het polyester bespanvlies moet met de houtconstructie een vaste verbinding krijgen.
    Dit wil ik realiseren met een mengsel van poriënvuller en UHU hart.

    [​IMG]

    Eerst een scheutje Clou-300 in het kopje en net zoveel UHU hart toevoegen tot het een stroperig goedje wordt, een beetje honingachtig.
    Dit mengsel smeer ik alleen op het houtgedeelte dat in aanraking komt met het vlies.

    [​IMG]

    Dit smeert minder makkelijk maar gaat prima.
    Opletten dat geen druipers ontstaan. Het insmeren van de dunne ribben vergt extra aandacht om niet te knoeien.
    Belangrijk zijn vooral vleugelknik en de vleugel onderkant waar uiteindelijk het vlies voldoende moet hechten zodat het tijdens het spannen niet losscheurd.

    [​IMG]

    [/CENTER]
    Johannes​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Henri, dat met de aluminium buis vind ik erg interessant.
    Volgens mij is het stevig genoeg voor deze toepassing en de kwetsbaarheid zal door de constructie met bespanning wel meevallen.

    Johannes
     
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Okee, dan gaan we voor original Leichtmetall. :thumbsup:
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kleinst verkrijgbare verfrollertje? Of zelf iets fabrieken met een radeer-wieltje en stof/schuim?
     

Deel Deze Pagina