Ik heb hier diverse tekeningen liggen uit de jaren 30 en daar werden dit soort tips en rondingen gemaakt met metaaldraad (staaldraad?) Dus die aluminiumbuis zal het ook wel doen.
Een kennis van vroeger, die net na de oorlog modelvlieger was vertelde mij eens dat een koe zijn weggevlogen model had opgegeten waarbij de staaldraad van de vleugeltip de maag (een van de magen) had geperforeerd en dat de koe daarom moest worden afgemaakt. Hij had natuurlijk netjes zijn naam op het model staan, dus de boer kwam bij zijn vader de schade verhalen. Gelukkig verzekerd............ Max
moraal, maken zoals op tekening, vroeger was het vrije vlucht en niet altijd 100% controleerbaar. Nu is het rc-bestuurd en vliegt het normaal gesproken niet meer weg/uit het zicht.
Heren antiekvliegers, is dit niets voor jullie/ http://www.singlechannel.co.uk/ (kijk bij "2.4 GHz conversions")? Ik weet het wel, het is niet helemaal uit dezelfde periode. Tenminste, ik neem niet aan dat er voor/in WW2 veel met r/c gevlogen werd. Ik heb in ieder geval zo'n unit besteld, en ik ga 'm proberen via mijn leraar/leerling aansluiting. Misschien later als standalone 2,4 GHz zender.
HAST Voordat de bespanning kan worden aangebracht moet eerst nog geschuurd worden. Nu zit het schuurmateriaal met dubbelzijdig plakpand vastgeplakt op een plankje en het werkstuk wordt overheen gehaald. Dat werkt perfect en gaat lekker snel. Het vlies met ruime overmaat knippen. Wel opletten dat de gladde kant van het vlies aan de buitenkant te liggen komt. Ook heeft het vlies een vezelrichting en daar maak ik gebruik van. Let op, het vlies is uitermate statisch en daarom is het slim om de afval knipsels direct van de werktafel te verwijderen. Met een kwast en verdunner wordt het vlies aangebracht. Dat gaat erg makkelijk. Met de vinger het vlies vastwrijven, ook dat is niet moeilijk. Overtollig materiaal is verwijderd en het richtingsroer is klaar voor de foliestrijkbout om het vlies strak te trekken. Foliebout op de hoogste stand en de bloeien verdwijnen direct. Wel elk vak zowel links als rechts bewerken en dan opschuiven naar het volgende vak. De spankracht van het vlies is enorm! De kans op krom trekken van het werkstuk is erg groot. Het is gelukt! Johannes
Mooi Johannes! Bijzonder blijft het wat je allemaal voor moois maakt, perfecte kwaliteit! Groet, Jacob Bos
Ziet er mooi uit Johannes kan je het vlies ook met een iets koelere bout straktrekken zodat de kans op kromtrekken minder wordt, eigenlijk net zo iets als met oracover o.i.d. groeten Nico
Natuurlijk kan je met een iets koelere bout het vlies strak trekken. Dat is juist het moeilijke, zoeken naar de balans tussen voldoende spanning van het vlies en behoud van de geometrie van de constructie. Ik kies voor een hoge temperatuur maar zorg er wel voor dat de hitte maar heel kort op het vlies wordt losgelaten. Dan gaat het lekker snel. Of anders gezegd hoef je niet bang te zijn om zomaar gaten in het vlies te branden. Als je dat weet kun je alle aandacht richten op het strak trekken van de bespanning. Johannes
Volgens mij heb jij hier van te voren vast wel proefstukjes mee gemaaktJohannes, om te proberen hoe het werkt succes verder en het ziet er prachtig mooi antik uit. groet Terence
Oh nee, eerst mijn huiswerk gemaakt dus alle informatie over dit polyester vlies die ik kon vinden goed gelezen. En, eerst denken, dan doen. Johannes
Als richtlijn voor het bepalen van de vlies vezelrichting kijk ik naar zwevers die ingedekt zijn met balsahout, want ook balsa heeft een vezelrichting. Zeker de vleugels wil ik torsiestijf hebben en om dat te bereiken moet de vezelrichting minimaal in spanwijdte richting lopen. Beter is nog onder een hoek van ca. 30 graden. Maar dat is niet fijn voor de portemonnee, enorm materiaalverlies. Hoe ik de romp ga bespannen is nog niet beslist. De staartboom is nu zonder bespanning niet torsiestijf, gewoon erg slap. Dus de taak van het vlies is om de staartboom voldoende torsiestijfheid te geven. Als ik genoeg bespanvlies heb kan de staartboom wel met de vezelrichting onder een hoek bespant worden. Johannes
30 graden naar voren of naar achteren? De verliesstukken voor roeren en luik gebruiken? (Hou je nog over, okee.)
Ik denk dat het voor deze vleugels niet veel uitmaakt hoe de 30 graden lopen. Het gaat er vooral om dat driehoeken ontstaan en dat gebeurt ongeacht of de vezelrichting 30 graden naar voren of naar achter is aangebracht. Wil je wel gericht de vezelrichting aanbrengen dan moet je eerst weten in welke richting de vleugels tijdens het vliegen gaan torderen en de positie van de draai-as. De draai-as zal bij de HAST wel de hoofdligger zijn. Dan blijft nog de vraag in welke richting de vleugel zal verdraaien. Dat is een interessante vraag voor de aerodynamicus. Misschien kan hier iemand antwoord op geven? Johannes
Ik denk dat je je niet al te druk hoeft te maken over torsie. Dat treedt nl. met name op bij hoge snelheden. Iets waarvan ik denk dat dat met deze kist nauwelijks gaat gebeuren. Ten tweede vermoed ik dat die kist dat niet eens haalt (hoge snelheid). Dus speelt het probleem niet. Dus gewoon bespannen zoals het uitkomt. Wel symmetrisch! Dirk.
Inderdaad, hoge snelheiden kan de zwever gezien het vleugelprofiel niet halen. Er zijn twee mogelijkheden dat de vliegsnelheid te hoog wordt en dat is tijdens een sleepvlucht of misschien bij een lierstart. Maar de vleugels van de HAST bespan ik volgens de klassieke methode, vezelrichting parallel aan de hoofdligger. Johannes
Ik ben het met beide voorgangers eens dat de snelheid niet zo hoog op zal lopen. Als je het hebt over verdraaiingen door aerodynamische krachten is het zo dat de krachten en momenten evenredig zijn met de snelheid in kwadraat, dus alleen bij hoge snelheden echt van belang. Voor de richting van in dit geval het moment is afhankelijk van de ligging van de hoofdligger en die is meestal achter de kwart-koorde lijn. Dan is in het algemeen het moment zodanig dat de invalshoek verandering vergroot wordt. Dus bij meer invalshoek, optrekken dus, wordt de invalshoek aan de tip nog groter. Bij drukken, zal de invalshoek aan de tip nog minder worden. Dit laatste is niet zo erg, het eerste is minder wenselijk. Je moet een positieve tipverdraaiing zo veel mogelijk vermijden. Als je dus een oriƫntatie wilt geven en je weet dat alleen trekkrachten door de folie worden opgevangen zal deze zo moeten zijn. Rick