Cessna L19 Birddog

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Andre van Delzen, 6 feb 2012.

  1. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Plastic kap voor de motor beplating op maat geknipt, en met een dremel verder afgewerkt.
    Aan de achterzijde word een triplex spant ingelijmd.
    Aan de voorzijde word ie met een schroefje vastgezet aan de gondel.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Romp verder ingedekt, daarna een boel schaven en schuren.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Romp zijkant eerst ingedekt, daarna pas het frame voor de zij-ramen gelijmd.
    Veel knijpers omdat er vanaf het 2e venster een bocht inzit.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Voorkant van de romp ingedekt met 1,5 balsa. Buigen gaat heel eenvoudig.
    Vanaf het midden met secondenlijm steeds een stukje verder vastzetten, dan de zijkanten waar die aansluit op de romp op maat schaven.
    Heb wel het spant aangepast vanwege het instrumentpanel. Iets andere vorm dan op de tekening.
    Nu iets minder rond aan de bovenzijde, en wat vlakker aan de zijkanten. Moet in de hoeken vanaf het panel naar de raamstijl nog een vulstukje maken.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Vandaag voor het eerst beide vleugel helften en struts aan de romp.
    Begint al op een Birddog te lijken !


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo je gaat lekker door, leuk hoor die flapjes ben wel een beetje jaloers.
    Misschien toch ook maar een keer het mes in me Birddog zetten voor flaps.

    Ton
     
  7. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Ja Ton, tijd zat hier.

    Het schiet nu al aardig op.
    Volgende wordt het stabilo en kielvlak, het uitlijnen zal wel wat tijd nemen.
    Bij het samen lijmen van het achterdeel-romp is er iets mis gegaan denk ik, zit een beetje een scheef in, van achter gezien lijkt het of het deel waar het stabilo op komt scheef staat ten opzichte van de vleugel.
    Geloof dat dat gebeurt is bij het bouwen van het staart-onderdek deel.
    Beetje prullen en meten en dan los ik het wel op.

    Ton, als ik mag vragen,
    wat heb jij voor instrument panel gemaakt?
    Heb jij misschien een betere kantenklaar foto voor een cockpit instrumenten-paneel?
    Wat ik nu heb is maar een simpel printje om te passen. Iets dat ik gevonden heb op het internet, is wel een Birddog paneel, maar resolutie is laag.
    Kan de foto die ik nu heb wel op glossy papier printen voor het eind resultaat, maar misschien heb jij iets dat er beter uit ziet?
     
  8. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Is toch genoeg te vinden? Zelfs in loodrechte opname, zoals hier. Suc6!

    [​IMG]
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Andre,

    Nee helaas had zelf ook niets beter, de hierboven staande van dhg500 is een hele mooie.
    Ga je nog verder dan alleen het dashboard met wat stoeltje en zijpanelen.

    Ton
     
  10. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Bedankt dhg !
    Ook leuke site wanneer ik iets groters wil bouwen, misschien 1:5 of 1:4.
    Mooie spullen hebben ze daar.
    Nu nog proberen het panel op het juiste formaat af te drukken.

    Ton, dat is wel het plan, karton en lijm voor stijlen en stoelen.
    Maar eerst het houtwerk verder bouwen.
     
  11. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Rolroeren los gesneden, was eigenlijk geen probleem, mes gleed er zo doorheen. Vleugel achterlijst vlak geschuurd, rolroer schuin geschuurd zodat aan de onderzijde een spleet ontstaat. Aan de bovenzijde sluit die dan mooi aan.
    [​IMG]

    Tips aangelijmd, daarna grof in vorm zagen en afwerken met een schuurblok.

    [​IMG]

    Daarna kunnen de rolroeren ingemeten worden in de ruimte tussen flap en tip.
    De vleugels zijn nu klaar om met glasdoek en epoxyhars bekleed te worden. De ailerons en flaps worden pas na het glassen gemonteerd.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    je verslag wordt hier met belangstelling gevolgd, ga vooral door.

    Gerard
     
  13. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Vandaag weer niet stilgezeten,
    Neus is af.
    Dunne triplex (heel dun) met een gewone schaar geknipt. Mal staat op de tekening, heb hem 2mm overmaats gelaten aan de zijkanten.
    Dit komt goed uit om de plastic motorkap (onderzijde) op zijn plaats te houden.
    Bij de echte zie je ook een randje aan de zijkant van de motorkap.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    [​IMG]

    Motor ingebouwd en electronica deels aangesloten.
    Plastic kap past nu redelijk, was lastig werkje, het lijkt er op dat er een twist in zat vanuit de mal. Heb hem eerst op de lijntjes, die je in het plastic kunt zien van het gieten, geknipt, maar dan is ie scheef. Elke keer een stukje er af met de dremel met een rond schuurbandje. En weer een keer passen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Servo kabels gesoldeerd aan de seriele connectors en door de vloer naar het batterij/ontvanger vak.
    Nu nog wachten op een nieuwe ontvanger en dan een indeling maken waar alles geplaatst gaat worden.
    Morgen de staart monteren.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Nog een plaatje ter verduidelijking, de 2 balsa blokken voor de voorkant motorkap worden op elkaar gelijmd. Ik heb voor het gemak het achterste blok een fractie lager gelijmd. Hierdoor sluit het dunne triplex mooi aan op het voorste blok (aan de bovenkant motorkap dus). Verwarrend, foto is ondersteboven.
    Je kunt op de foto ook zien dat de zijkant schuin naar achter loopt. De blokken zijn even breed en even hoog in de kit. Heb na het pas maken van het triplex een stukje van het blok weg gevijld om plaats te maken voor het triplex.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    De buik dicht gemaakt. Batterij luik. In de kit is meegeleverd een canopy lock. Zo'n ding met een palletje en een veertje, zeer mooie kwaliteit trouwens.
    Een paar plankjes 3mm aan elkaar gelijmd. Voor de versteviging zat ik in de bak met rest materiaal te zoeken naar een latje en toen zag ik de plank waar de zijribben van de romp uit kwamen (F11), precies de juiste vorm!
    2 stukjes 5 mm voor de canopy lock, en een stukje rest triplex van de canopy top.

    [​IMG]

    Om te voorkomen dat het gat, waar de lockpin in komt, uitlubbert zocht ik naar een plastic busje.
    Heb er een randje aan gemaakt door het eind met een aansteker te verwarmen. Zo verdwijnt ie niet in de staart bij het plaatsen, en verlijmen. Heb alles met secondenlijm geplakt, behalve de lock, die met 5 min epoxy gedaan.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Vulblok gemaakt om het gat in de buik te dichten. 2 plaatjes rest materiaal op elkaar met secondenlijm.
    Beetje schuren zodat voor en achter mooi aansluit. Heb ter versteviging een extra ribbetje gemonteerd aan de voorzijde, en 2 latjes aan de zijkant. De latjes moeten nog worden ingezaagd om de wielpoten en de struts te plaatsen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    En na wat schuren is dit het resultaat.
    Moet nog eens wat fotos nalopen van de echte om te zien of de rondingen wel genoeg zijn, heb het idee dat er meer af moet.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Andre van Delzen

    Andre van Delzen

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Etten-Leur
    Al een paar dagen gebouwd, maar niks gepost.
    Staartvlakken gemonteerd. en opvulstukje voor verlenging romp bovendek gemaakt.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina