75graden? De 1:1 zal zo`n 40 graden hebben, zou hier een beetje in de buurt van blijven. De flaps moeten als flaps gaan dienen en niet als remkleppen wat je met 75 graden wel hebt. Je wilt meer lift op lage snelheid en geen rem. Zulke uitslagen (75 graden en wel meer) worden veelal gebruikt op jets om deze echt af te remmen ivm hun hogere snelheid. Op een Cessna zal dat alleen maar nadelig werken.
Verkeerd gedacht , alles boven 45° word een risikospel . Ik zou eerder aan 25° denken om te beginnen , maar altijd via een schakelaar uit te zetten als er iets is en op veilige hoogte uitproberen , ieder model reageert anders op flaps. Mvg Johan
Met een graad of 25-30 (even uittesten) zal hij het beste werken om meer lift te geven bij lage snelheid voor bij start en landing, daarboven gaat het teveel weerstand geven, met een graad of 70 worden het echt remmen. Als je dus de mogelijkheid hebt ze op een 3 standen schakelaar te zetten is dat ook een optie. Stand 1 = vlak, Stand 2 = meer lift (25 graden) Stand 3 = remmen, werkt goed, maar wees er voorzichtig mee, je gaat snel te langzaam en dan wordt je vliegtuig een valtuig. Succes, Jan
Pak een 3 standen schakelaar. Stand 0 is geen flaps. Stand 1 is 20 graden, stand 2 is 40 graden. Stand 1 gebruik je bij opstijgen, stand 2 bij landen. Wil je het echt helemaal mooi schaal doen dan gebruik je bij het aanvliegen voor de landing eerst stand 1 en dan stand 2. Eerste vlucht uberhaupt geen flaps gebruiken, is niet nodig op een model als deze. Eerst maar eens gewoon mee gaan vliegen. Dan na een paar starts/landingen, op hoogte eens proberen wat het toestel doet als je de flaps 'aanzet'. Hij zal dan waarschijnlijk gaan klimmen, hiervoor kun je dan een beetje down tegenmixen aan de flapuitslag (als je zender dit ondersteund). Echt kritisch wordt het bij een Cessna niet snel, tenzij je een te zware cessna hebt, in alle andere gevallen is het een behoorlijk stabiele kist met een relatief grote vleugel.. bijna een trainer Ter vergelijk, de flaps in de landingconfiguratie op een 1:1 cessna.. is nog best een behoorlijke hoek die ze maken..
Zoals ik eerder al zij: 40 graden bij een 172 en dan alleen de 'oudere' modellen. De 'nieuwe' modellen gaan zelfs maar tot de 30 graden, daar 40 graden net teveel is gebleken. De 182 zal zeker niet meer hebben en vrijwel zeker maar 30 graden als max. gaan.
Even gegoogled: De Cessna 182 heeft 40 graden als maximale hoek voor de flaps. Normaliter wordt met 30 graden geland. Full flaps is dus wel degelijk 40 graden op een Cessna 182. (1:1).