2 NiMH packs tegelijkertijd opladen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door RudySp, 14 jun 2012.

  1. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Helemaal hetzelfde is afhankelijk van hoe precies je "gelijk" definieert. Binnen een pakket zullen die waardes ook bij elkaar moeten liggen, anders zou daar precies hetzelfde gelden.
     
  2. ivo

    ivo

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Eppegem België
    Toch niet, binnen een pakket mogen die waardes totaal verschillend zijn zolang de onderlinge cellen maar (ongeveer) op het zelfde moment hun piek bereiken. In dat geval zullen de kleine pieken van alle onderlinge cellen mekaar versterken en zal de lader een duidelijke piek detecteren.
    Als je dus een pakket gebruikt maar niet tot het totaal leeg is, dan is er uit elke cel dezelfde energie uitgehaald (stroom x tijd). Als je dan gaat laden gaat er door alle cellen van een serie pakket ook dezelfde stroom. En als alle cellen dan nog gezond zijn zullen ze ook allemaal ongeveer op hetzelfde moment pieken.
    Ivo
     
  3. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Je gebruikt volgens mij nu het zelfde argument twee keer, alleen om iets tegenovergestelds te onderbouwen. Ik ben je kwijt.

    Wat ik wel weet is, dat als je parallel laadt, de spanning op de beide parallele pakketten of cellen hetzelfde blijft, omdat als de ene een hogere spanning krijgt, hij de andere zal opladen en de boel qua spanning dus hetzelfde blijft. En dat is nou typisch iets dat bij serieel laden niet gebeurt.
     
  4. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    En dat is nou typisch waardoor de deltapiekspanning, van de accu die al vol is, kan afvlakken en de lader misschien niet afslaat.
     
  5. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    En dat argument gaat niet op als de spanning waarbij de delta ontstaat, hetzelfde is voor alle cellen. Herhaling van zetten.
    Bij ongelijk ontladen cellen in een serieel pakket heb je dan dus verschillende momenten waarop de delta ontstaat, wat bij parallel laden, door het gelijktrekken van de spanning, niet het geval is.

    Kortom, het ongelijk zijn van het delta piek moment van cellen, is wat mij betreft geen argument voor of tegen serieel danwel parallel laden.
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Kortom allemaal narigheid die je kan voorkomen door twee laders te gebruiken voor twee accus die niet gelijk belast.:confused:


    Ik begrijp hier echter uit dat het om accus gaat die wel gelijk belast worden afgezien van een klein extra stroom verbruik door de servos en ontvanger door 1 van de twee accus.
    De vraag is dan of het zinvol is om daar een extra lader voor aan te schaffen.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2012
  7. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Mee eens. Als beide batterijen parallel gebruikt worden, zal de stroom voor de BEC ook van beide accu's afkomen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Nope :!::!: De Traxxas EVX-2 regelaar uit de Summit belast 1 accu zwaarder , de 2 stekkers worden op het board van de regelaar in serie gezet.

    De spanning voor de bec komt echter maar van 1 accu af...

    Dus met een half uur rijden trek je uit die accu zomaar 500 mah meer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  9. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Nope? Ik schreef ook als ze parallel gebruikt worden. Als ze dat niet worden, worden ze dus ook niet gelijk belast en moet je ze nooit parallel danwel serieel laden.
    Hmz, daar waren we al eerder achter, geloof ik.

    Uiteindelijke een interessante discussie.

    Edit: Je kunt overigens de beide batterijen parallel of serieel op de goeie poort van de ESC zetten en de andere kortsluiten zodat je een evenredig gebruik van je batterijen krijgt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  10. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Wat je hierbij vergeet is dat de deltapiek van 1 cel al voldoende is om de lader te laten afslaan. Dat moet ook wel, anders kan een lader geen afzonderlijke cellen laden. Als je parallel laad wordt de deltapiek van 1 cel afgevlakt en kan het zijn dat de lader niet afslaat waardoor deze cel overladen wordt.

    Tevens is het zo dat de cellen in 1 (serieel) pakket altijd gelijk worden belast met dezelfde stroom. Ga je pakketten parallel gebruiken dan zal het pakket met de meeste inwendige weerstand minder stroom leveren en is de eindcapaciteit van je pakketten niet gelijk. Wil je ze in een half uur opladen, dan krijgen de akku's die parallel staan niet genoeg tijd om te nivelleren. Met laden geldt hetzelfde verhaal wat betreft de inwendige weerstand en het niet gelijk zijn van de capaciteit van de pakketen na het laden.

    Vroeger, bij NiCd akku's legden we de pakketten na gebruik weg met een weerstand zodat alle cellen tot nul volt werden ontladen voor ze weer werden geladen. De cellen hadden dan altijd allemaal dezelfde capaciteit opgenomen tijdens het laden.

    Daarna maakten we een multikabel aan de akku's zodat elke cel afzonderlijk met een weerstand tot nul werd ontladen met hetzelfde doel.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.880
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach.... en dan heb ik hier een setje 3600 mAh 4.8 V NiMH packs liggen, die al vanaf eind 2008 parallel op elkaar aangesloten zijn. Capaciteitsverlies in die 4 jaar wel 5 hele procenten....

    Altijd geladen met 2.5 A (max belasting van de laadaansluiting) met delta-peak lader (Imax B6) en het setje heeft nog nooit een delta-peak afslag gemist.

    Groet, Bert
     
  12. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    De praktijk...
    *wandelt weg naar zijn Lipo's*
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.880
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep.... hangt zelfs een hele dure heli aan vast ('t is de ontvangervoeding voor mijn BO 105 CBS).

    maar het moet wel opgemerkt, dat deze twee packs dus nog nooit electrisch van elkaar gescheiden zijn, nog niet een seconde....

    Wil je twee packs parallel laden, maar afzonderlijk gebruiken, dan raad ik dat absoluut af....

    Groet, Bert
     
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Als ik zo hier en daar de argumentatie lees zal voor velen een bezoekje aan Red's Battery Clinic wel eens nuttig kunnen zijn.

    V.w.b. het laden van Ni-accu's moet men vooral bedenken, dat een volgeladen Ni-cel warm wordt en dat daarvan tegelijkertijd de celspanning daalt als je nog meer energie blijft toevoegen. Dit is ook, waarop het delta peak principe werkt. Je overlaadt de cellen dan ook altijd een beetje om de lader de kans te geven om vast te stellen, dat de spanning voldoende daalt.

    Of je nu in serie of parallel laadt, je krijgt daarbij altijd dat een cel, die het eerste vol is het meest overladen zal worden. Deze gaat daardoor nog eens extra achteruit. Binnen één accupakket zullen de verschillen als regel gering blijven tot de accu (bijna) aan z'n eindje is. Bij parallel aangesloten pakketten komt daar echter bij, dat altijd de accu, die het eerst vol is, ook de meeste stroom gaan opnemen.

    Een citaat uit het artikel 'parallel operation', dat weliswaar alleen over NiCd's gaat, maar dat ook voor NiMH's opgaat: Parallel charging of Ni-Cds is not recommended due to the tendency of the cells to have the voltage drop off after they reach full charge. Should one pack have a slightly different capacity than the other then it will reach full charge sooner and the voltage will start to drop off allowing more current to flow into this pack. The other pack may not then reach a full state of charge.
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.117
    Precies. Je laadt de accu dan ook zoals je deze gebruikt.

    Deze stelregel is uitgangspunt bij het laden van accu's.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.880
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zonder ook maar iets af te willen doen aan de vakkennis van jan:

    Je kunt voor een gegeven type accu een laad/spanningscurve opstellen.
    De capaciteit word dan aangegeven in procenten, niet in mAh.
    Ik zie dan ook, gezien het nivelleren wat ten allen tijde plaatsvind zolang de packs parallel aangesloten zijn (en dat zijn ze in mijn geval altijd), geen enkele reden waarom de ene accu eerder vol zal zijn dan de andere.
    Zolang de beide spanningen gelijk zijn (en dat zijn ze) zal als pack A 80% vol is, pack B dat ook zijn, zelfs als ze een gering capaciteitsverschil hebben. Ze zullen dus ook tegelijkertijd hun maximale lading bereiken. De accu met geringere capaciteit zal om twee redenen iets langzamer laden: eerrstens, bij gelijk verdelende laadstroom zal de spanning wat sneller oplopen waardoor nivellering optreed, tweedens zal een kleinere accu ook een licht grotere inwendige weerstand vertonen waardoor de laadstroom bij gelijke spanning al wat kleiner zal zijn.

    Pas als je zo hard gaat laden dat verschillen in inwendige weerstand een rol van betekenis gaat spelen, of (een cel in) een van beide packs om welke reden dan ook in slechtere conditie verkeert, of je sluit een pakket van 1000 mAh parallel met eentje van 10.000 mAh, dan pas gaan er gekke dingen gebeuren.

    Het is niet voor niets dat ik niet snellaad, en het is niet voor niets dat ik een nauwlettend oog houd op geladen capaciteit (en die vergelijk met de te verwachten teruglaad capaciteit, en vrij regelmatig de totale capaciteit controleer.

    Ik hou dit al 4 jaar nauwlettend in de gaten, en tot nog toe kan ik geen van de doemscenario's vaststellen.

    Groet, Bert
     
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Allereerst gaat het hier niet om mijn vakkennis - ik ben namelijk niet deskundig op accugebied - maar om die van Red Scholefield, die een accu-expert is. Lees zijn artikelen maar eens, die zijn zeer verhelderend.

    Vervolgens zorgen vereffeningsstromen bij parallel laden er alleen maar voor, dat de spanningen van twee pakketten gelijk worden. Het is daarbij niet zo, dat bij het bereiken van een bepaalde spanning ook een bepaald percentage van de capaciteit aanwezig is in het pakket. Dat zou alleen zo zijn als er een gedefiniëerde eindspanning voor Ni-accu's zou bestaan, maar die is er niet. Vandaar dat er ook (bijna) altijd met een delta peak of een delta temp procedure wordt gewerkt bij snelladen. Je ziet dan ook bij pakketten, waarvan je de gegevens bijhoudt, dat bij het vorderen van de leeftijd de bereikte eindspanning steeds wat oploopt (omdat de inwendige weerstand toeneemt en tegelijkertijd de capaciteit afneemt).

    In de praktijk zullen identieke pakketten, die altijd parallel aan elkaar zijn aangesloten en parallel gebruikt, elkaar niet veel ontlopen na wat langer gebruik, net zoals normaliter de individuele cellen in één pakket onderling weinig van elkaar gaan verschillen. Daardoor zul je met parallel laden niet snel tegen problemen oplopen. Uit praktische overwegingen doe ik dat zelf trouwens ook bij enkele van mijn pakketten. Toch is het eigenlijk beter om ze apart te laden en bij niet-identieke accu's moet je dat altijd doen.
     

Deel Deze Pagina