Modelvliegkamp Oss, poging tot halen van het record non- stop vliegen 2011

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Luc Naafs, 9 jul 2012.

  1. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Beste heren van het goede leven,

    Na een mail gekregen te hebben van John Gardeneers en Paul Beks, betreffende belangrijke mededelingen van het kamp 2012, ben ik na het lezen van het record non- stop vliegen toch benieuwd geworden hoe dit eigenlijk bereikt is.

    Ik heb ergens in een ander draadje gelezen dat dit met een brandstofmotor was, hetgeen ik ook op mijn Phoenix Canary trainer heb zitten.
    De betreffende motor is al een oudje, de O.S. 46 SF 2- takt motor.
    ( Nee, geen FS :) )
    Ben vanmiddag met het vliegtuig naar buiten gelopen, heb de motor even wakker gemaakt, wat trouwens verbazingwekkend makkelijk met de hand gaat na een hele lijdensweg startmotor bij de vorige eigenaar en heb met een volle tank is geklokt wat deze motor aan de rijke kant op een kwartgas nou eigenlijk verbruikt.

    Ik heb 50 minuten kwartgas weten te bereiken met een Graupner 11x6 prop, met een standaard tank van een trainertje.
    Deze gasstand is, als er redelijk weinig wind staat, meer dan zat om dit model te vliegen.

    Nou zat ik eraan te denken, is het niet wat om nog 2 tanks van ongeveer dezelfde grote, aan beide zijden van de neus te bevestigen, of ergens onder de vleugels en deze dan met elkaar te verbinden, zodat er 3 tanks op een carb uitkomen?
    Zou het dan ook nodig zijn om hetzelfde te doen met de uitlaatdruk? Of is in de overige 2 tanks 1 slang met de carb leiding met klunk eraan voldoende en geen uitlaatnippel?

    Mocht dit allemaal lukken en de kist niet te zwaar maken, of onmogelijk om te vliegen, zou dit mij dus in totaal ongeveer 150 minuten vliegtijd geven bij een stabiele en lage motorloop, hetgeen uiteraard niet voldoende is om de 4 uur en 32 seconden te halen, het vorige record.

    Even opgesomd:

    2 tanks bevestigen aan de buitenkant. ( er zit er natuurlijk al een aan de binnenkant )
    Is het mogelijk om:

    Deze met elkaar in verbinding te zetten?
    Hoe zit het dan met de uitlaatdruk?
    Gaat het zwaartepunt niet veel te ver naar voren liggen?
    Als ik de tanks in het midden aan beide kanten van de romp plaats, worden de slangen dan te lang?

    Is het mogelijk om:

    Een 2-takt motor zonder uitvallen zo lang achter elkaar te laten vliegen?
    Had het vorige toestel misschien wel een omgebouwde methanol motor naar benzine, aangezien het een Calmato sports was lijkt het mij onwaarschijnlijk dat hier een 14 cc Saito benzine in heeft gehangen ( bijvoorbeeld )

    Is het mogelijk om:

    De tankruimte in de neus te vergroten door het uit te slijpen, zodat er een grotere tank in kan, of gaat dat weer ten koste van de structurele sterkte van de neus?

    Met vriendelijke groeten,

    Luc
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2012
  2. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik zou eerst een paar plakken lood mee nemen met het gewicht van één extra tank en dan steeds gewicht toe voegen totdat hij niet meer goed vliegt of dat je te veel gas moet geven. wanneer je weet hoeveel gewicht je mee kan nemen extra kan je een tank of twee plaatsen met dat gewicht.

    Hoe je ze aan moet sluiten heb ik geen ervaring mee maar je zou kunnen proberen om in elke tank een klunk te doen. de "achterste" tank krijgt de aansluiting van de uitlaat en pompt naar de 2e tank en die pompt naar de eerste tank die aan je motor zit. Ik heb alleen geen idee of de druk groot genoeg is om al de extra weerstand te overbruggen. Het zou helpen om de andere tankjes hoger te plaatsen bijvoorbeeld op de vleugel naast de romp ofzo.
     
  3. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Ok, ja dit kan ik proberen.
    Alleen vraag ik mij af, hoe lever je die druk over naar die andere tank?
    Gewoon simpel krom bochtje omhoog maken zoals in elke tank en dan die bochtjes steeds op elkaar aansluiten?

    Die extra tankjes zijn denk ik best zwaar, ik vraag me steeds meer af hoe de vorige winnaar dit heeft gedaan..
     
  4. Erikk

    Erikk

    Lid geworden:
    12 jun 2010
    Berichten:
    293
    Locatie:
    NL
    Zeg en wat vind je van de prestatie om 4 uur en 32 seconde lang te vliegen?
    Dat is een hele zit.:p
    Dat is Top.
     
  5. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Ja dat is inderdaad een onwijs lange zit, nu het alleen nog waar maken!
    Betwijfel alleen of mijn zenderaccu zo lang meegaat....

    Maarja, ik zou het liefst geen dingen erbij kopen, als een pomp ofzo.
    Het liefst gewoon van de spullen die ik heb.
    Iemand misschien een tekening voor verschillende tankjes op elkaar aansluiten?
     
  6. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Nou ik denk dat je te moeilijk denkt....
    Het was slechts een 1,5L PET fles met vilt klunk. Daaruit dronk een redelijk bejaarde Irvine. De motor had het al die tijd prima naar zijn zin. Tot het sap op was natuurlijk.

    Je vergeet in je berekeningen dat in het begin van de vlucht veel meer vermogen nodig is dan tegen het einde van de vlucht. Probeer maar eens om met +/-1,5 kilo extra gewicht in je Calmato te vliegen.
    Motor draait zeker niet de hele tijd op hetzelfde vermogen.

    Nu weet je dus ook gelijk dat je 1,5L nodig hebt voor 4 uur. Mijn inschatting is dat die hoeveelheid brandstof het kamp-record behoorlijk scherper kan zetten als men een wat ouder type 10cc viertakt gebruikt.
    Ik heb zelf een trainer die met 300ml al 50 minuten in de lucht blijft. Tulura met Magnum 5cc 4T. En dat is met gewoon vliegen, het kan makkelijk over een uur als ik het vermogen zodanig temper dat de kist net tegen de wind in blijft hangen.
    Suc6!
     
  7. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Hallo Rob,

    Goh, hoezo te moeilijk denken.....
    Gewoon een PET fles i.p.v. iets van 6 tankjes...

    Ik heb een keer rond de 2 uur gespendeerd aan opstijgen en landen met zo weinig mogelijk gas met mijn Canary.
    Er was weinig wind en door steeds met weinig gas proberen met zo een laag mogelijke snelheid de lucht in te komen, denk ik dat na opstijgen met halfgas en op hoogte brengen, wel redelijk zuinig kan vliegen met deze 2-takt.

    Daarbij heeft deze motor een kleinere cilinderinhoud dan de beschreven Irvine, dit zou dan denk ik ook nog wel wat schelen bij het verbruik.

    Hmmm, even kijken wat voor maat fles ik er dan in zou kunnen krijgen, ruimte is redelijk beperkt.
    Anders vraag ik wel hulp aan een clublid, die een redelijk groot fan van Merci chocola is en met een paar uurtjes het denk ik niet erg zou vinden om te helpen :)

    Laat ik nou net mijn ontvanger en Eneloop accu overgezet hebben in mijn Pitts..
    Heeft iemand ervaring met die Hobbyking Orange ontvangers? Ik heb in al mijn kisten origineel Futaba, voor de zekerheid, maar met een trainertje zou het toch geen kwaad kunnen om op de wat goedkopere toer te gaan?
     
  8. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    ik gebruik een aantal van die orange hk ontvangers en ze voldoen prima.
    Ik heb er nog geen enkele storing mee gehad in de 1 1/2 jaar dat ik ze gebruik. Ik heb 1 in een liddle stik met 4cc methanoller en 4 standaard graupner C577 servo's zitten, accupack is een 4 cellen aaa NiMh 900 mAh GP Recyco. ook op grote hoogte en afstand geen storingen gemerkt.
    de andere zit ook in een liddle stik, deze is electro uitgevoerd, alle 4 servo's digitaal met metal gear, HK regelaar en motor en 3000 mAh 3 cellen Lipo.
     
  9. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.922
    Locatie:
    Barneveld
    Hier heb ik mijn ervaringen met de Orange ontvangers gedeeld.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  10. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Heel erg bedankt,

    Het is nu natuurlijk niet moeilijk om te raden welke ontvanger ik zoiezo niet ga kopen, dan maar liever mijn trainertje niet crashen en wat meer geld in een ontvanger steken.

    Vraag:

    Zou het mogelijk zijn om een PET fles onde rhet vliegtuig te hangen, dicht bij de motor?
    Of wordt het aanzuigen dan echt te lastig?
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.787
    Locatie:
    Woerden
    Iets waar je ook aan kunt denken is een dieseltje. Die gebruiken nog minder brandstof en die blijven lopen zolang er brandstof is. Een gloeiplug die kapot kan gaan is niet aanwezig. ;)
    Het brandstofgebruikt van mijn 3,5cc Irvine diesel is ongeveer 120cc per 45 minuten. Hij staat op een (kleine) Elder 20 met een span van 122cm. Met om en nabij 1/3 gas vliegt hij netjes en betrouwbaar rond. Als ik wil kan hij nog langzamer maar dan moet ik heel erg uitkijken bij het maken van bochten. Je overtrekt hem dan heel makkelijk.
    Met veel pas en meetwerk zou ik misschien een halve liter in verschillende tankjes kwijt kunnen. Of misschien kunnen er twee halve liter PET flesjes onder de vleugel tegen de romp. Dat is best een lange tijd vliegen.:):)
    Mmmmm, misschien iets om na de vakanties eens uit te proberen. O, maar nu jat ik jullie idee. :oops: :D
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Leuk project!

    Even meedenken:
    Tanks: Je kunt prima meerdere tanks in serie zetten, de klunk leiding van de achterste tank zet je op de druknippel van de volgende etc. Druk sluit je aan op de achterste druknippel van de achterste tank. Dit heb ik wel eens gedaan in een model waar alleen maar 2 kleine tankjes in pastte, ging prima. Je krijgt wel iets drukverloop tijdens de vlucht, als de tanks leger raken, maar met goed afstellen is dat op te vangen.

    Een 2-takt motor met weinig vermogen laten lopen is nou niet echt de zuinigste optie. Als je echt zuinig wilt vliegen zou je een oude OS 40FS viertakt motor op de kop moeten zien te tikken, die dingen verbruikten echt nauwelijks brandstof.
    Ombouwen op diesel zou ook nog kunnen, zoals Ernst al suggereert, ik heb nog wel een OS 46SF met DAVIS Diesel ombouwset erop, zou een optie kunnen zijn. Nog mooier is een viertakt ombouwen op ontsteking en benzine, dat zal echter wat prijziger zijn.

    Voor het vliegen bij wenig gas zou je een prop met iets meer spoed (en iets minder diameter) kunnen plaatsen, dan hoeft de motor minder toeren te maken voor dezelfde snelheid, is hij nog wat zuiniger.

    Denk je ook nog even aan de grootte van je ontvanger accu?

    Succes!
    Gerben
     
  13. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Beste heren,

    Jongens, jongens, wat een tips!
    Ik heb vanmiddag niet stilgezeten en heb een 1,5 liter Chaudfontaine bubbelwater fles omgebouwd tot brandstoftank en deze onder de romp gehangen.
    Natuurlijk, de carburateur ligt kilometers hoger ten opzichte van de fles dan zou moeten, maar ik heb de motor laten testdraaien en tot nu toe doet hij het goed!

    Wel heb ik gemerkt dat de naaldinstelling echt heel erg kritisch is, gezien de compleet foute positie van de tank, maar het funktioniert!

    Bedenk wel, dat ik als 14- jarige, 2 jaar in de hobby zittende me echt geen ombouwsets of dergelijke viertakten kan veroorloven in een tijdlijn van nu tot 4 augustus.
    Daarbij heb ik pas een nieuwe OS FS 95V moeten aanschaffen, wat tot nu toe trouwens de beste motor is die ik ooit heb gehad...

    Ik weet dat het niet bepaald zuinig zal zijn, maar ik zit er over na te denken de normale tank in de romp op de PET fles aan te sluiten met 2 T stukjes, een T stuk voor de carb en een voor de uitlaat, zodat ik bij beiden tanken druk en een slang naar de carb heb.

    Ik zal binnenkort wat foto's maken, and keep in mind. Het is niet mijn bedoeling om kostte wat het kost dat record te verbreken, als ik er maar in de buurt kom :)

    Deze ontvangeraccu voldoende ?
    RCtechnics

    Of toch maar deze?
    RCtechnics

    PS: Als de huidige recordhouder een 10 cc Irvine had en een 1,5 liter fles, wat Robke beschrijft, dan zal het mij toch wel lukken met een 7,5 cc O.S. en een 1,5 liter tank met misschien daarbij nog de standaardtank?
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.119
    Beide pakketten hebben dezelfde capaciteit. Het vijf cellen pakket zal eerder ontladen zijn dan het vier cellen pakket. Door de hogere spanning zal het stroomverbruik van ontvanger en servo's groter zijn.

    De grote- en de kleine tank aansluiten op de carborateur is vragen om problemen. Als de kleine tank leeg zou zijn, dan gaat de motor via die tank lucht aanzuigen. Dat gaat makkelijker dan brandstof uit de grote tank en dan is het einde verhaal...
     
  15. cirrus

    cirrus

    Lid geworden:
    30 jan 2003
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Maastricht
    Recreatief record vliegen nationaal modelvliegkamp

    Ja, zeker een lange zit maar het is wel toegestaan om na ieder vol uur vliegen 5 minuten (plas)pauze te nemen. Alleen moet het model wel blijven vliegen ! Dus als je daar gebruik van wilt maken zal je wel goeie afspraken moeten maken met een vliegmaatje die je zender overneemt.

    John Gardeneers, secr
    Stichting Nationaal Modelvliegkamp - NMVK
     
  16. cirrus

    cirrus

    Lid geworden:
    30 jan 2003
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Maastricht
    Natuurlijk wil je dat record verbreken Luc.......
    Je doet toch niet aan een wedstrijd mee om te verliezen ?

    Kom op ga ervoor.....het zou heel speciaal zijn als het je lukt !

    John Gardeneers
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Die tanks moet je in serie zetten, dus achter elkaar, niet parallel, als er een tank leeg is zal de motor alleen nog maar lucht aanzuigen en geen brandstof uit de tank waar nog wat inzit.

    Gerben
     
  18. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    waarom moeilijk doen met 2 brandstoftanks,
    ik heb je model even bekeken en waarom plaats je de fles niet gewoon bovenop, zit je gelijk goed boven het zwaartepunt en ook niet het probleem dat de tank te laag zit, je kunt zelfs proberen een 2 literfles te monteren, dan sneuvelt dat record zeker.

    ik neem aan dat je model er zo uit ziet
    [​IMG]
     
  19. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Een paar tips
    neem een zo zuinig mogelijke motor
    metanol word dat 4 takt
    anders benziene
    de zenoah 38 bijvoorbeeld draat op 1 lieter brandstof volgas bijna 2 uur
    hoe meer brandstof je mee omhoog zeult hoe hooger het verbruik
    je motor moet meer werken
    ook het buiten de stroomlijn plaatsen van een tank kost veel benziene
    ik zou zegen neem een pipercup van 2,5 meter met een 38 zenoah
    en 2 liter benziene
    dan red je het makelijk
     
  20. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    goed lezen Jeroen, Topic starter is 14 jaar en heeft niet de financiele middelen om speciaal voor de record poging een andere kist aan te schaffen, of jij moet een kist ter beschikking stellen :)
     

Deel Deze Pagina