SPAD XIII Guynemer

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door eclipse86, 10 sep 2010.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    die is nog niet thuis. spad aan de kant gezet en nu de beneden kuisen...
    zo blijft het voor alletwee leuk:p
     
  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Zeg, waar is toch die keukendoek??:puppydogeyes:
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    wel te letten het is keukenrol sry:p

    [​IMG]
     
  4. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Wat ik bij mijn focke wulf heb gedaan is zwarte acrylverf met mijn vinger langs alle randjes gesmeerd en daarna met vochtige toiletdoekjes alles uit- en wegwrijven. het blijft dan lekker dik zitten in gleufjes maar op de hogere randjes laat het alleen een waas achter. je krijgt dan een effect zoals op onderstaande foto goed te zien is.
    [​IMG]

    In jouw geval moet er dan ook nog wat bruin bij. Ik zou dan meerdere mengseltjes aanmaken met verschillende kleurverhoudingen en dan die willekeurig aanbrengen op de gewenste locaties. vervolgens enkel vanuit de vliegrichting naar achteren toe wrijven. sowieso zou ik niet enkel met keukenpapier werken. keukenpapier laat heel snel vezeltjes los, deze blijven in je verf zitten. Dit is heel erg mooi op dummy-uitlaten, maar dit wil je absoluut niet op de rest van je weathering hebben! Ik vind de revell verf trouwens niet erg geschikt voor weathering, hij droogt naar mijn mening te snel en dan houdt tijdens het uitwrijven je weathering opeens op omdat de verf gedroogd is, dit geeft harde lijnen. Dat is ook de reden dat ik acryl gebruik met toiletdoekjes, de verf blijft dan nat en uitsmeerbaar totdat er gewoon geen pigment meer is wat verder uitgesmeerd kan worden, wat een veel zachtere weathering geeft.
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2012
  5. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    De romp is prachtig gedaan zeg, de vleugels daarintegen mogen nog wat veroudering tonen.
    Ik ben razend benieuwd naar je maiden, het is een geweldig mooi exemplaar.
    Ik moet zeggen, ww1 kisten spraken me niet echt aan, maar deze vind ik wel heel mooi hoor....

    Misschien kom ik wel eens kijken naar je vluchten....
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    je woont niet zo heel ver... als alles goed verloopt kan de maiden ten vroegste over 2weken zijn...(als ik volgende week de uitlaat heb + de motor kan proefdraaien)
    en als alles meezit en ik heb het lef om ermee te vliegen en ik geraak er wat gewoon aan, dan gaat hij mee naar de show in moorsele(samen met de decathlon)

    vanmorgen de demper alvast uit mdf gemaakt inclusief de bevestigingspunten, zodat de maker deftige kalibertjes heeft om hem te maken...

    straks de roundels op de bovenste vleugel spuiten,
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    vandaag niet zoveel gedaan aan de spad.
    vleugelebestiging defenitief vastgezet, hier en daar nog een stukje gelijmd,...
    dan bij mn ouders geweest met de gedachte om acrylverf te halen. heb er mn propellor uitgeboord enzo, maar de verf natuurlijk vergeten... zal dus voor na het weekend zijn.
    heb dan toch eindelijk mijn vriendin haar funcup kleurkes gegeven

    toch evenn een voorlopig totaalplaatje gemaakt. nog het geweer geluid op den achtergrond, en ik zou me er eens bij zetten:p

    [​IMG]
    in het midden ligt nog de lelijke servokabel voor de servo's in de bovenste vleugel.
    bij de spad tankt men ook boven op de vleugel en loopt die buis door de vleugel naar beneden. van sommige types was dit gewoon zo, maar bij andere(en ik heb geluk want die van guynemer had dit) had er een soort beschermkast rond, dus ideaal om de kabels te verbergen

    hier zie je onbeschermd:
    [​IMG]
    en beschermd:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,

    momenteel geen vorderingen, en vandaag ook niet echt tijd. wel kom ik met een vraagje af!
    Op 15september is het dus de grote herdenking hier in poelkapelle, en er is mij gisteren gevraagd geweest of we eventueel enkele WO1 toestellen kunnen tentoonstellen in een zaaltje. we hebben de blackburn, fokker dr1, spad,SE5A,nieuport al, maar moesten er nog mensen zijn die zich geroepen voelen om hun toestel daar een dagje te plaatsen, mogen ze mij altijd contacteren. Ik zorg voor afsluiting indien nodig zodat er niemand aan kan. Natuurlijk versta ik dat het voor de meesten veeel te ver is om daar een dagje hun toestel te zetten, maar mss zijn er hier stille bouwers die hier wel in de buurt wonen. wie weet:)
    groeten en alvast bedankt.
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,

    voor de eerste vluchten ga ik gebruik maken van een gewone 20x10 houten propellor, in september bestellen we een reeks xoar propellors van de scale reeks, en dan zou ik voor eenzelfde maat gaan maar een schaal prop nemen.
    echter als ik echt op schaal wil gaan dan heb ik een 24-25inch prop nodig, maar dit draait de motor niet rond dus die is niet echt nodig. wel zou ik er eventueel graag eentje opzetten tegen half september voor de static...
    heeft iemand nog wat liggen, of weet er iemand waar ik er snel aan kan geraken?
    groeten chris
    [​IMG]

    indien er nog mensen xoar scale props willen... geef maar een seintje
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    vanmiddag acryl verg gaan halen, 8euro voor 12kleurtjes... vanavond of morgen maar eens uitproberen!
    [​IMG]
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    static propellor is een feite(nog juist de gaten boren en een vernislaagje)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    op de foto lijkt het middenstuk niet goed rond te zijn, maar dat is ie wel...
    (juist nagemeten:p)
     
  12. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Ik zit dit bouwverslag al een tijdje te volgen en je hebt er wel een pronkstuk van gemaakt!

    Ben zeer benieuwt hoe je je gaat voelen als de kist voor de eerste keer je voorbij vliegt op oog hoogte(ik ben bang dat je een beetje in dromenland zit).

    Wat betreft de propellers van Xoar zou ik er graag 2 willen bijvoegen bij jouw bestelling in September!
    Ik zou graag 1x een WW1 Sabre 18x8 en 1x een WW1 Scimitair 18x8 eraan willen toevoegen.

    Ik woon wel in Rotterdam en hoop dat verzenden geen probleem is!
    Ik zou graag wel even de prijs van tevoren van je willen vernemen Chris!

    Mvgr Hans
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    komt in orde van de prijs!

    hoe bedoel je in dromenland? Ik weet dat WO1 en 2 ook geen makkelijke toestellen zijn om mee te vliegen, maar een toestel dat vanzelf vliegt is er zowiso geen lol...
    zaterdag een grote mustang door zijn poten zien gaan,... tja
    de spad verwacht ik qua vliegen geen zo een grote miserie, eventueel rudder wat meemixen met aileron, eerder het landen zal wel eens over de neus kunne gaan(korte romp, hoge poten, wielen dicht van elkaar)
    hier heb je nog eentje: gewicht weet ik niet, maar aan details zit hij denk ik nog een stapje verder...
    GQh6MVUpqJk[/media] du Spad XIII de Michel Chantereau - YouTube

    en dan heb je deze maar die is kleiner en electro:
    jIS9Akelg8k[/media] 1/5 SPAD XIII - YouTube

    een waaghals/ zotje:
    pzF-oIra05U[/media] Fog Flying AMA Phoenix Dawn Patrol WWI SPAD S.XIII - YouTube

    voorlopige gewichten van die van mij.
    bovenvleugel 1030gram
    ondervleugel(met spandraden,struts en landingsgestel) 1900gram
    romp incl rc, zonder motor 2775gram

    totaal nu van +- 5705gram

    daar komt het volgende nog bij
    motor,prop,tank,ontsteking,killswitch,ontstekingsaccu en uitlaat. ik reken voor dit alles toch een dikke 2 kilo.

    neem nu grofweg 8kg vliegklaar?? balsa usa geeft een vliegklaar gewicht op tussen de 9 en 9,9kg...

    groeten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    [​IMG]

    vernist en klaar om op de motor te zetten. gat 0,5mm groter uitgeboord, om snel te kunnen wisselen indien nodig. zit zonder boutjes vast, is gewoon optisch die prop.
     
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Heb je m nu echt uit het niks zelf geschaafd?
    Hij draait andersom trouwens, is dat bewust?
     
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja uit een lat vuren die hier lag, net breed en lang genoeg, was er voor gemaakt zou je zeggen.
    hij draait idd anders( de echte was ook zo)
    alleen heb je bij de echte soms alu aanvalsboorden en bij andere niet... hmm:p

    greetz
     
  17. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Wat ik bedoel in dromenland is dat er een kist voorbij vliegt die mooi gebouwt is en er netjes uitziet!

    Alsof er een echte voorbij vliegt bedoel ik!!!

    Mvgr Hans
     
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    de buitenkant is denk ik voor 99% af...
    overal waar je kijkt kan je zeggen van ja daar moet nog dit en dat, maar er komt een tijd van stoppen ook denk ik(kan nog altijd bij, maar het vliegen kriebelt toch ook al)

    de vleugels heb ik het beste resultaat verkregen met gewoon grafiet van een potlood... nadeel is dat je zwarte handen hebt nadat je de vleugel vastneemt. kan ik dat met iets fixeeren? ik dacht aan haarlak mss?

    het materiaal voor de uitlaat komt normaal vandaag of morgen toe... dus normaal als alles meezit en ik kan de motor proefdraaien, en nog tijdeig monteren zonder tegenslag, en mits goed weer... zaterdag staat genoteerd voor eventueell een poging.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    en hier een kort filmpje van de servo uitslagen...
    FFtEW3GHtmk[/media] spad - YouTube
    overal heb ik wel wat dual rate op gezet,
    ook heb ik een schakelaar ingesteld die ik kan aanzetten om ervoor te zorgen dat mijn rudder 30% meegaat in de richting van de ailerons( op de morane was dit zeker nodig omdat het een parasoldekker was) bij deze zien we wel of het voordeel oplevert.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Supermooi!

    wat is een parasoldekker:confused:
     
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.598
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    parasolvleugel...
    [​IMG]
    vleugel hoog boven de korte romp( vliegt niet zo gemakkelijk)
    :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina